Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 1/2012

01.01.2012 | Original Paper

Histological analysis of capsule formation around silicone implants and comparison with titanium-coated silicone implants in rats

verfasst von: Philipp Alexander Bergmann, Thomas Lange, Frank Siemers, Hans-Günther Machens, Jörn Andreas Lohmeyer, Thomas Namdar, Peter Leonhard Stollwerck, Stefan Zimmermann, Peter Mailänder

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 1/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Silicone implants have been used for breast augmentation for more than 45 years. Complications, in particular capsular contracture, occur with an incidence of <10% and up to 60%. We investigated the influence of the surface of breast implants on the formation of capsular contracture by comparing silicone with titanium-coated silicone. Seventeen smooth saline-filled silicone (group A) and 14 saline-filled titanium-coated silicone (group B) implants were implanted in female Wistar rats. After 12 and 36 weeks, the implants and capsules were extracted; histological and immunohistochemical staining was performed. The evaluation of the capsules was performed by two examiners in a double-blinded manner. Histologically, no significant difference in total capsule thickness was found. There was a significant difference in synovial-like metaplasia layer (SLM) thickness between groups A and B (p = 0.041). Regarding implantation time (12 vs. 36 weeks), a significant difference was found in SLM thickness (p = 0.021). Immunohistochemical staining indicated a significantly lower infiltration with inflammatory cells in group B. A significant correlation (p = 0.019) between a thick SLM layer and inflammatory cell infiltration was detected. Titanium-coated silicone implants reduce SLM thickness and capsular inflammatory cell infiltration. These findings postulate that titanium-coated silicone implants might point out a new chance in the prevention of capsular contracture.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cronin TDGF (1963) Augmentation mammaplasty: a new "natural feel" prosthesis. Excerpta Medica International Congress Series 66:41 Cronin TDGF (1963) Augmentation mammaplasty: a new "natural feel" prosthesis. Excerpta Medica International Congress Series 66:41
2.
Zurück zum Zitat Gampper TJ, Khoury H, Gottlieb W, Morgan RF (2007) Silicone gel implants in breast augmentation and reconstruction. Ann Plast Surg 59(5):581–590PubMedCrossRef Gampper TJ, Khoury H, Gottlieb W, Morgan RF (2007) Silicone gel implants in breast augmentation and reconstruction. Ann Plast Surg 59(5):581–590PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Gabriel SE, Woods JE, O'Fallon WM, Beard CM, Kurland LT, Melton LJ 3rd (1997) Complications leading to surgery after breast implantation. N Engl J Med 336(10):677–682PubMedCrossRef Gabriel SE, Woods JE, O'Fallon WM, Beard CM, Kurland LT, Melton LJ 3rd (1997) Complications leading to surgery after breast implantation. N Engl J Med 336(10):677–682PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Del Pozo JL, Tran NV, Petty PM, Johnson CH, Walsh MF, Bite U, Clay RP, Mandrekar JN, Piper KE, Steckelberg JM, Patel R (2009) Pilot study of association of bacteria on breast implants with capsular contracture. J Clin Microbiol 47(5):1333–1337PubMedCrossRef Del Pozo JL, Tran NV, Petty PM, Johnson CH, Walsh MF, Bite U, Clay RP, Mandrekar JN, Piper KE, Steckelberg JM, Patel R (2009) Pilot study of association of bacteria on breast implants with capsular contracture. J Clin Microbiol 47(5):1333–1337PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Poeppl N, Schreml S, Lichtenegger F, Lenich A, Eisenmann-Klein M, Prantl L (2007) Does the surface structure of implants have an impact on the formation of a capsular contracture? Aesthet Plast Surg 31(2):133–139CrossRef Poeppl N, Schreml S, Lichtenegger F, Lenich A, Eisenmann-Klein M, Prantl L (2007) Does the surface structure of implants have an impact on the formation of a capsular contracture? Aesthet Plast Surg 31(2):133–139CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Siggelkow W, Faridi A, Spiritus K, Klinge U, Rath W, Klosterhalfen B (2003) Histological analysis of silicone breast implant capsules and correlation with capsular contracture. Biomaterials 24(6):1101–1109PubMedCrossRef Siggelkow W, Faridi A, Spiritus K, Klinge U, Rath W, Klosterhalfen B (2003) Histological analysis of silicone breast implant capsules and correlation with capsular contracture. Biomaterials 24(6):1101–1109PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Handel N, Jensen JA, Black Q, Waisman JR, Silverstein MJ (1995) The fate of breast implants: a critical analysis of complications and outcomes. Plast Reconstr Surg 96(7):1521–1533PubMedCrossRef Handel N, Jensen JA, Black Q, Waisman JR, Silverstein MJ (1995) The fate of breast implants: a critical analysis of complications and outcomes. Plast Reconstr Surg 96(7):1521–1533PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Stevens WG, Pacella SJ, Gear AJ, Freeman ME, McWhorter C, Tenenbaum MJ, Stoker DA (2008) Clinical experience with a fourth-generation textured silicone gel breast implant: a review of 1012 mentor memorygel breast implants. Aesthet Surg J 28(6):642–647PubMedCrossRef Stevens WG, Pacella SJ, Gear AJ, Freeman ME, McWhorter C, Tenenbaum MJ, Stoker DA (2008) Clinical experience with a fourth-generation textured silicone gel breast implant: a review of 1012 mentor memorygel breast implants. Aesthet Surg J 28(6):642–647PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Spear SL, Murphy DK, Slicton A, Walker PS (2007) Inamed silicone breast implant core study results at 6 years. Plast Reconstr Surg 120(7 Suppl 1):8S–16S, discussion 17S–18SPubMedCrossRef Spear SL, Murphy DK, Slicton A, Walker PS (2007) Inamed silicone breast implant core study results at 6 years. Plast Reconstr Surg 120(7 Suppl 1):8S–16S, discussion 17S–18SPubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cunningham B (2007) The Mentor Core Study on Silicone Memorygel Breast Implants. Plast Reconstr Surg 120(7 Suppl 1):19S–29S, discussion 30S–32SPubMedCrossRef Cunningham B (2007) The Mentor Core Study on Silicone Memorygel Breast Implants. Plast Reconstr Surg 120(7 Suppl 1):19S–29S, discussion 30S–32SPubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Wong CH, Samuel M, Tan BK, Song C (2006) Capsular contracture in subglandular breast augmentation with textured versus smooth breast implants: a systematic review. Plast Reconstr Surg 118(5):1224–1236PubMedCrossRef Wong CH, Samuel M, Tan BK, Song C (2006) Capsular contracture in subglandular breast augmentation with textured versus smooth breast implants: a systematic review. Plast Reconstr Surg 118(5):1224–1236PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Schardey HM, Schopf S, Rudert W, Knappich P, Hernandez-Richter T (2004) Titanised polypropylene meshes: first clinical experience with the implantation in TAPP technique and the results of a survey in 22 German surgical departments. Zentralbl Chir 129(5):363–368PubMedCrossRef Schardey HM, Schopf S, Rudert W, Knappich P, Hernandez-Richter T (2004) Titanised polypropylene meshes: first clinical experience with the implantation in TAPP technique and the results of a survey in 22 German surgical departments. Zentralbl Chir 129(5):363–368PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Arens S, Schlegel U, Printzen G, Ziegler WJ, Perren SM, Hansis M (1996) Influence of materials for fixation implants on local infection. An experimental study of steel versus titanium DCP in rabbits. J Bone Joint Surg Br 78(4):647–651PubMed Arens S, Schlegel U, Printzen G, Ziegler WJ, Perren SM, Hansis M (1996) Influence of materials for fixation implants on local infection. An experimental study of steel versus titanium DCP in rabbits. J Bone Joint Surg Br 78(4):647–651PubMed
14.
Zurück zum Zitat Copeland M, Choi M, Bleiweiss IJ (1994) Silicone breakdown and capsular synovial metaplasia in textured-wall saline breast prostheses. Plast Reconstr Surg 94(5):628–633, discussion 634–626PubMedCrossRef Copeland M, Choi M, Bleiweiss IJ (1994) Silicone breakdown and capsular synovial metaplasia in textured-wall saline breast prostheses. Plast Reconstr Surg 94(5):628–633, discussion 634–626PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Raso DS, Greene WB, Metcalf JS (1994) Synovial metaplasia of a periprosthetic breast capsule. Arch Pathol Lab Med 118(3):249–251PubMed Raso DS, Greene WB, Metcalf JS (1994) Synovial metaplasia of a periprosthetic breast capsule. Arch Pathol Lab Med 118(3):249–251PubMed
16.
Zurück zum Zitat Raso DS, Crymes LW, Metcalf JS (1994) Histological assessment of fifty breast capsules from smooth and textured augmentation and reconstruction mammoplasty prostheses with emphasis on the role of synovial metaplasia. Mod Pathol 7(3):310–316PubMed Raso DS, Crymes LW, Metcalf JS (1994) Histological assessment of fifty breast capsules from smooth and textured augmentation and reconstruction mammoplasty prostheses with emphasis on the role of synovial metaplasia. Mod Pathol 7(3):310–316PubMed
17.
Zurück zum Zitat Wyatt LE, Sinow JD, Wollman JS, Sami DA, Miller TA (1998) The influence of time on human breast capsule histology: smooth and textured silicone-surfaced implants. Plast Reconstr Surg 102(6):1922–1931PubMedCrossRef Wyatt LE, Sinow JD, Wollman JS, Sami DA, Miller TA (1998) The influence of time on human breast capsule histology: smooth and textured silicone-surfaced implants. Plast Reconstr Surg 102(6):1922–1931PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Ko CY, Ahn CY, Ko J, Chopra W, Shaw WW (1996) Capsular synovial metaplasia as a common response to both textured and smooth implants. Plast Reconstr Surg 97(7):1427–1433, discussion 1434–1425PubMedCrossRef Ko CY, Ahn CY, Ko J, Chopra W, Shaw WW (1996) Capsular synovial metaplasia as a common response to both textured and smooth implants. Plast Reconstr Surg 97(7):1427–1433, discussion 1434–1425PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Rubino C, Mazzarello V, Farace F, D'Andrea F, Montella A, Fenu G, Campus GV (2001) Ultrastructural anatomy of contracted capsules around textured implants in augmented breasts. Ann Plast Surg 46(2):95–102PubMedCrossRef Rubino C, Mazzarello V, Farace F, D'Andrea F, Montella A, Fenu G, Campus GV (2001) Ultrastructural anatomy of contracted capsules around textured implants in augmented breasts. Ann Plast Surg 46(2):95–102PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Kamel M, Protzner K, Fornasier V, Peters W, Smith D, Ibanez D (2001) The peri-implant breast capsule: an immunophenotypic study of capsules taken at explantation surgery. J Biomed Mater Res 58(1):88–96PubMedCrossRef Kamel M, Protzner K, Fornasier V, Peters W, Smith D, Ibanez D (2001) The peri-implant breast capsule: an immunophenotypic study of capsules taken at explantation surgery. J Biomed Mater Res 58(1):88–96PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Schreml S, Heine N, Eisenmann-Klein M, Prantl L (2007) Bacterial colonization is of major relevance for high-grade capsular contracture after augmentation mammaplasty. Ann Plast Surg 59(2):126–130PubMedCrossRef Schreml S, Heine N, Eisenmann-Klein M, Prantl L (2007) Bacterial colonization is of major relevance for high-grade capsular contracture after augmentation mammaplasty. Ann Plast Surg 59(2):126–130PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Hernandez-Richter T, Wittmann B, Wittmann F, Loehe F, Rentsch M, Mayr S, Jauch KW, Angele MK (2007) Titanium-coated silicone is not effective for preventing graft infection. Zentralbl Chir 132(1):32–37PubMedCrossRef Hernandez-Richter T, Wittmann B, Wittmann F, Loehe F, Rentsch M, Mayr S, Jauch KW, Angele MK (2007) Titanium-coated silicone is not effective for preventing graft infection. Zentralbl Chir 132(1):32–37PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Scheidbach H, Tamme C, Tannapfel A, Lippert H, Kockerling F (2004) In vivo studies comparing the biocompatibility of various polypropylene meshes and their handling properties during endoscopic total extraperitoneal (TEP) patchplasty: an experimental study in pigs. Surg Endosc 18(2):211–220PubMedCrossRef Scheidbach H, Tamme C, Tannapfel A, Lippert H, Kockerling F (2004) In vivo studies comparing the biocompatibility of various polypropylene meshes and their handling properties during endoscopic total extraperitoneal (TEP) patchplasty: an experimental study in pigs. Surg Endosc 18(2):211–220PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Zimman OA, Toblli J, Stella I, Ferder M, Ferder L, Inserra F (2007) The effects of angiotensin-converting-enzyme inhibitors on the fibrous envelope around mammary implants. Plast Reconstr Surg 120(7):2025–2033PubMedCrossRef Zimman OA, Toblli J, Stella I, Ferder M, Ferder L, Inserra F (2007) The effects of angiotensin-converting-enzyme inhibitors on the fibrous envelope around mammary implants. Plast Reconstr Surg 120(7):2025–2033PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Ulrich D, Lichtenegger F, Eblenkamp M, Repper D, Pallua N (2004) Matrix metalloproteinases, tissue inhibitors of metalloproteinases, aminoterminal propeptide of procollagen type III, and hyaluronan in sera and tissue of patients with capsular contracture after augmentation with Trilucent breast implants. Plast Reconstr Surg 114(1):229–236PubMedCrossRef Ulrich D, Lichtenegger F, Eblenkamp M, Repper D, Pallua N (2004) Matrix metalloproteinases, tissue inhibitors of metalloproteinases, aminoterminal propeptide of procollagen type III, and hyaluronan in sera and tissue of patients with capsular contracture after augmentation with Trilucent breast implants. Plast Reconstr Surg 114(1):229–236PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Histological analysis of capsule formation around silicone implants and comparison with titanium-coated silicone implants in rats
verfasst von
Philipp Alexander Bergmann
Thomas Lange
Frank Siemers
Hans-Günther Machens
Jörn Andreas Lohmeyer
Thomas Namdar
Peter Leonhard Stollwerck
Stefan Zimmermann
Peter Mailänder
Publikationsdatum
01.01.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 1/2012
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-011-0579-9

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

European Journal of Plastic Surgery 1/2012 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.