Skip to main content
Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology 4/2018

01.08.2018 | Original Article

Image fusion between 18F-FDG PET and MRI in cardiac sarcoidosis: A case series

verfasst von: Shahin Zandieh, MD, Reinhard Bernt, MD, Siroos Mirzaei, MD, Joerg Haller, MD, Klaus Hergan, MD

Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology | Ausgabe 4/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Sarcoidosis is a systemic disorder of unknown etiology. It is distinguished by the presence of noncaseating epithelioid granulomas. This study demonstrates the use of image fusion between (18)F-fluoro-2-deoxy-d-glucose positron emission tomography (18F-FDG PET) and magnetic resonance imaging (MRI) to diagnose patients with cardiac sarcoidosis (CS).

Methods

Seven patients diagnosed with sarcoidosis were retrospectively included. All patients underwent 18F-FDG PET/CT and cardiac MRI.

Results

On the MRI scan, late gadolinium enhancement (LGE) was observed in five patients. T2-weighted images revealed areas with an increased signal consistent with myocardial edema in two patients and with hypointensity suggesting fibrosis in one patient. Increased 18F-FDG uptake was seen in the myocardial wall in three patients, indicating active inflammation.

Conclusion

18F-FDG PET and MRI image fusion allows clinicians to obtain complete morphofunctional cartography in patients with sarcoidosis. Our data show that 18F-FDG PET/MRI image fusion imaging can be useful in the diagnosis of CS.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Silverman KJ, Hutchins GM, Bulkley BH. Cardiac sarcoid: a clinicopathologic study of 84 unselected patients with systemic sarcoidosis. Circulation. 1978;58:1204–11.CrossRefPubMed Silverman KJ, Hutchins GM, Bulkley BH. Cardiac sarcoid: a clinicopathologic study of 84 unselected patients with systemic sarcoidosis. Circulation. 1978;58:1204–11.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Nomura S, Funabashi N, Tsubura M, Uehara M, Shiina Y, Daimon M, et al. Cardiac sarcoidosis evaluated by multimodality imaging. Int J Cardiol. 2011;150:e81–4.CrossRefPubMed Nomura S, Funabashi N, Tsubura M, Uehara M, Shiina Y, Daimon M, et al. Cardiac sarcoidosis evaluated by multimodality imaging. Int J Cardiol. 2011;150:e81–4.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Roberts WC, McAllister HA Jr, Ferrans VJ. Sarcoidosis of the heart. A clinicopathologic study of 35 necropsy patients (group 1) and review of 78 previously described necropsy patients (group 11). Am J Med. 1977;63:86–108.CrossRefPubMed Roberts WC, McAllister HA Jr, Ferrans VJ. Sarcoidosis of the heart. A clinicopathologic study of 35 necropsy patients (group 1) and review of 78 previously described necropsy patients (group 11). Am J Med. 1977;63:86–108.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Uemura A, Morimoto S, Hiramitsu S, Kato Y, Ito T, Hishida H. Histologic diagnostic rate of cardiac sarcoidosis: evaluation of endomyocardial biopsies. Am Heart J. 1999;138(2 Pt 1):299–302.CrossRefPubMed Uemura A, Morimoto S, Hiramitsu S, Kato Y, Ito T, Hishida H. Histologic diagnostic rate of cardiac sarcoidosis: evaluation of endomyocardial biopsies. Am Heart J. 1999;138(2 Pt 1):299–302.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Yamagishi H, Shirai N, Takagi M, Yoshiyama M, Akioka K, Takeuchi K, et al. Identification of cardiac sarcoidosis with (13)N-NH(3)/(18)F-FDG PET. J Nucl Med. 2003;44:1030–6.PubMed Yamagishi H, Shirai N, Takagi M, Yoshiyama M, Akioka K, Takeuchi K, et al. Identification of cardiac sarcoidosis with (13)N-NH(3)/(18)F-FDG PET. J Nucl Med. 2003;44:1030–6.PubMed
6.
Zurück zum Zitat Takeda N, Yokoyama I, Hiroi Y, Sakata M, Harada T, Nakamura F, et al. Positron emission tomography predicted recovery of complete A-V nodal dysfunction in a patient with cardiac sarcoidosis. Circulation. 2002;105:1144–5.CrossRefPubMed Takeda N, Yokoyama I, Hiroi Y, Sakata M, Harada T, Nakamura F, et al. Positron emission tomography predicted recovery of complete A-V nodal dysfunction in a patient with cardiac sarcoidosis. Circulation. 2002;105:1144–5.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat White JA, Rajchl M, Butler J, Thompson RT, Prato FS, Wisenberg G. Active cardiac sarcoidosis: first clinical experience of simultaneous positron emission tomography–magnetic resonance imaging for the diagnosis of cardiac disease. Circulation. 2013;127(22):e639–41.CrossRefPubMed White JA, Rajchl M, Butler J, Thompson RT, Prato FS, Wisenberg G. Active cardiac sarcoidosis: first clinical experience of simultaneous positron emission tomography–magnetic resonance imaging for the diagnosis of cardiac disease. Circulation. 2013;127(22):e639–41.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Schneider S, Batrice A, Rischpler C, Eiber M, Ibrahim T, Nekolla SG. Utility of multimodal cardiac imaging with PET/MRI in cardiac sarcoidosis: implications for diagnosis, monitoring and treatment. Eur Heart J. 2014;35(5):312.CrossRefPubMed Schneider S, Batrice A, Rischpler C, Eiber M, Ibrahim T, Nekolla SG. Utility of multimodal cardiac imaging with PET/MRI in cardiac sarcoidosis: implications for diagnosis, monitoring and treatment. Eur Heart J. 2014;35(5):312.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Birnie DH, Sauer WH, Bogun F, Cooper JM, Culver DA, Duvernoy CS, et al. HRS expert consensus statement on the diagnosis and management of arrhythmias associated with cardiac sarcoidosis. Heart Rhythm. 2014;11(7):1305–23.CrossRefPubMed Birnie DH, Sauer WH, Bogun F, Cooper JM, Culver DA, Duvernoy CS, et al. HRS expert consensus statement on the diagnosis and management of arrhythmias associated with cardiac sarcoidosis. Heart Rhythm. 2014;11(7):1305–23.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Hiraga H, et al. Diagnostic standard and guidelines for sarcoidosis. Jpn J Sarcoidosis Granulomatous Disord. 2007;27:89–102. Hiraga H, et al. Diagnostic standard and guidelines for sarcoidosis. Jpn J Sarcoidosis Granulomatous Disord. 2007;27:89–102.
11.
Zurück zum Zitat Patel MR, Cawley PJ, Heitner JF, Klem I, Parker MA, Jaroudi WA, et al. Detection of myocardial damage in patients with sarcoidosis. Circulation. 2009;120:1969–77.CrossRefPubMedPubMedCentral Patel MR, Cawley PJ, Heitner JF, Klem I, Parker MA, Jaroudi WA, et al. Detection of myocardial damage in patients with sarcoidosis. Circulation. 2009;120:1969–77.CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Youssef G, Leung E, Mylonas I, Nery P, Williams K, Wisenberg G, et al. The use of 18F-FDG PET in the diagnosis of cardiac sarcoidosis: a systematic review and metaanalysis including the Ontario experience. J Nucl Med. 2012;53:241–8.CrossRefPubMed Youssef G, Leung E, Mylonas I, Nery P, Williams K, Wisenberg G, et al. The use of 18F-FDG PET in the diagnosis of cardiac sarcoidosis: a systematic review and metaanalysis including the Ontario experience. J Nucl Med. 2012;53:241–8.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Lu Y, Sweiss NJ. MRI and FDG PET/CT imaging manifestations of cardiac sarcoidosis. Clin Nucl Med. 2015;40(12):973–4.CrossRefPubMed Lu Y, Sweiss NJ. MRI and FDG PET/CT imaging manifestations of cardiac sarcoidosis. Clin Nucl Med. 2015;40(12):973–4.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Ju Lee N, Lee B, Litt H. Cardiac MRI vs. myocardial 18F-FDG PET/CT in patients with clinical concern for cardiac sarcoid. J Cardiovasc Magn Reson. 2015;17(Suppl 1):O30.CrossRefPubMedCentral Ju Lee N, Lee B, Litt H. Cardiac MRI vs. myocardial 18F-FDG PET/CT in patients with clinical concern for cardiac sarcoid. J Cardiovasc Magn Reson. 2015;17(Suppl 1):O30.CrossRefPubMedCentral
Metadaten
Titel
Image fusion between 18F-FDG PET and MRI in cardiac sarcoidosis: A case series
verfasst von
Shahin Zandieh, MD
Reinhard Bernt, MD
Siroos Mirzaei, MD
Joerg Haller, MD
Klaus Hergan, MD
Publikationsdatum
01.08.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Nuclear Cardiology / Ausgabe 4/2018
Print ISSN: 1071-3581
Elektronische ISSN: 1532-6551
DOI
https://doi.org/10.1007/s12350-016-0653-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Journal of Nuclear Cardiology 4/2018 Zur Ausgabe

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.