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International Journal of Colorectal Disease

Ausgabe 11/2022

Inhalt (13 Artikel)

Probiotics therapy for adults with diarrhea-predominant irritable bowel syndrome: a systematic review and meta-analysis of 10 RCTs

  • Review

Yan Wang, Nan Chen, Fangfen Niu, Yanfei Li, Kangle Guo, Xue Shang, Fenfen E, Chaoqun Yang, Kehu Yang, Xiuxia Li

Risk of adverse outcomes in inflammatory bowel disease patients infected with SARS-CoV-2: a systematic review and meta-analysis

  • Review

Long Chen, Kai Hu, Cheng Cheng, Quanman Hu, Liang Zhang, Tongyan An, Yongjun Guo, Shuaiyin Chen, Guangcai Duan

Antibiotics use and risk of colorectal neoplasia: An updated meta-analysis

  • Review

Lifang Weng, Feng Jin, Jin Shi, Zhisong Qiu, Libin Chen, Qianqiong Li, Chunsheng He, Zhicheng Cheng

Young-onset colon cancer among people living with HIV in metropolitan Atlanta

  • Original Article

Krystal Mills, Timothy Sobukonla, Muhammad Bilal, Phani Surapaneni, Fengxia Yan, Nicolas Bakinde, Austin Chan, Daniel S. Jamorabo, Benjamin D. Renelus

Hand-assisted versus straight laparoscopy for colorectal surgery — a systematic review and meta-analysis

  • Open Access
  • Original Article

Ashley O. Frois, Yeqian Huang, Christopher J. Young

Optimized tools and timing of response reassessment after neoadjuvant chemoradiation in rectal cancer

  • Research

Junbing Chen, Zhouqiao Wu, Xiaoyan Zhang, Zining Liu, Yiding Wang, Fei Shan, Yinkui Wang, Shaojun Xia, Yan Zhang, Yingshi Sun, Jiafu Ji, Ziyu Li

C-reactive protein values after surgery for inflammatory bowel disease: is it still a good marker for intra-abdominal complication? A retrospective cohort study of 347 procedures

  • Research

Gaspard Bouteloup, Jérémie H. Lefevre, Alexandre Challine, Thibault Voron, Lauren O’Connell, Clotilde Debove, Najim Chafai, Yann Parc, Lionel Arrivé, Laurent Beaugerie, Anne Bourrier, Marine Camus, Najim Chafai, Edouard Chambenois, Ulriikka Chaput, Clotilde Debove, Charlotte Delattre, Xavier Dray, Jean-François Fléjou, Guillaume Le Gall, Nadia Hoyeau, Julien Kirchgesner, Cécilia Landman, Jérémie H. Lefèvre, Philippe Marteau, Chloé Martineau, Laurence Monnier-Cholley, Isabelle Nion-Larmurier, Violaine Ozenne, Yann Parc, Philippe Seksik, Harry Sokol, Magali Svrcek

Association between body mass index and irritable bowel syndrome in the young Japanese population: a cross-sectional study

  • Research

Yasunori Yamamoto, Shinya Furukawa, Junichi Watanabe, Aki Kato, Katsunori Kusumoto, Teruki Miyake, Eiji Takeshita, Yoshio Ikeda, Naofumi Yamamoto, Yuka Saeki, Yoichi Hiasa

Impact of severe postoperative inflammatory response on recurrence after curative resection of colorectal cancer

  • Research

Yuya Nakamura, Tadayoshi Yamaura, Yousuke Kinjo, Makoto Kawase, Satoshi Kanto, Nobukazu Kuroda

Lymph node metastasis in T1 colorectal cancer with the only high-risk histology of submucosal invasion depth ≥ 1000 μm

  • Research

Yusuke Yamaoka, Akio Shiomi, Hiroyasu Kagawa, Hitoshi Hino, Shoichi Manabe, Kai Chen, Kenji Nanishi, Akifumi Notsu

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Glioblastom: Fallbericht weckt neue Immuntherapie-Hoffnungen

Unter einer perioperativen Immuntherapie mit drei Checkpointhemmern und einer Krebsvakzine ist ein australischer Glioblastompatient nach der Op. 17 Monate krebsfrei geblieben. Ob dahinter mehr als ein Zufall steckt, soll nun eine Phase-II-Studie klären helfen.  

Narbenhernien-Op.: Weniger Schmerzen ohne Netzfixierung

Ein deutsch-schweizerisches Studienteam plädiert bei Narbenhernien-Operationen in Sublay-Technik für eine Netzeinlage ohne Fixierung. Damit können möglicherweise postoperative Schmerzen verhindert werden.

Wirksame Patientenverfügung kann Zwangsbehandlung von Menschen mit psychischen Erkrankungen verbieten

Betreuer müssen auch die Patientenverfügung psychisch erkrankter Menschen berücksichtigen, wenn sie sich darin gegen eine Zwangsbehandlung aussprechen, betont der Bundesgerichtshof.

SGLT2-Hemmer-Therapie: Das ist postoperativ zu beachten!

Auch wenn eine SGLT2-Hemmer-Behandlung wegen einer anstehenden Operation unterbrochen wird, ist postoperativ noch ein erhöhtes Risiko einer euglykämischen Ketoazidose zu berücksichtigen. Andere Risiken fallen dafür geringer aus als ohne Gliflozintherapie.

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