Zum Inhalt
Erschienen in:

01.09.2008 | Original Contribution

Is Rectal Washout Effective for Preventing Localized Recurrence After Anterior Resection for Rectal Cancer?

verfasst von: Vasilis A. Constantinides, M.R.C.S., Dorstan Cheetham, F.R.C.S., R. John Nicholls, F.R.C.S., Paris P. Tekkis, M.D., F.R.C.S.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 9/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

PURPOSE

The present study evaluated the effect of rectal washout in reducing local recurrence after resection for rectal cancer.

METHODS

A literature search was performed on studies published since 1989 that compared rectal washout to no washout for rectal cancer resection. Primary end point was local cancer recurrence. Random-effect meta-analysis was used and subgroup analysis was performed.

RESULTS

Five studies matched the selection criteria, and reported on 176 patients who underwent rectal washout and 256 who did not undergo washout. Different washout solutions were used in every study, and total mesorectal excision was not universally applied. Overall local recurrence rate was 8 percent (33/432). Local recurrence rate for rectal washout patients was 4.8 percent compared with 10.2 percent for patients who did not undergo rectal washout, a difference that was not statistically significant (odds ratio = 0.64; 95 percent confidence interval = 0.2–2.04). When only studies using total mesorectal excision were considered, there was no significant difference between the two groups (odds ratio = 1.21; 95 percent confidence interval = 0.37–3.92).

CONCLUSIONS

Although no definitive conclusions may be drawn because of the nonrandomized nature of the included studies, rectal washout is relatively risk-free and adds little to the operative time. This may be performed until a randomized, controlled trial is undertaken to resolve this contentious issue.
Literatur
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Metadaten
Titel
Is Rectal Washout Effective for Preventing Localized Recurrence After Anterior Resection for Rectal Cancer?
verfasst von
Vasilis A. Constantinides, M.R.C.S.
Dorstan Cheetham, F.R.C.S.
R. John Nicholls, F.R.C.S.
Paris P. Tekkis, M.D., F.R.C.S.
Publikationsdatum
01.09.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 9/2008
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-008-9308-2

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mindestlohn-Beschluss: Ab 2026 müssen Praxen die Mitarbeitergehälter prüfen

  • 03.07.2025
  • EBM
  • Nachrichten

Die geplante Erhöhung des Mindestlohns wird an den MFA spurlos vorüber gehen. Ihre Gehälter liegen in der Regel schon über der Lohnuntergrenze. Nachjustiert werden muss möglicherweise bei anderen Praxismitarbeitenden.

Fleischbezoar als seltene Form intestinaler Obstruktion

  • 02.07.2025
  • Ileus
  • Nachrichten

Ein Patient stellt sich mit Übelkeit, Erbrechen und ausbleibendem Stuhlgang vor. Die Ursache: ein ungewöhnlicher Fremdkörper im Darm – ein seltener Bezoar, vermutlich bestehend aus großen Leberstücken.

Mehrgefäßerkrankung plus Diabetes: Bypass schlägt PCI auch im Langzeitvergleich

  • 01.07.2025
  • CABG
  • Nachrichten

Kanadische Beobachtungsdaten legen nahe, dass bei koronarer Dreigefäßerkrankung und komorbidem Diabetes die Bypass-Op. der Angioplastie auch auf lange Sicht überlegen ist.

Kann man sich das Versenken des Appendixstumpfs sparen?

Ein Team aus Italien plädiert für die einfache Ligatur nach Appendektomie im Kindesalter. Dieses Vorgehen sei genauso effizient und sicher wie das Versenken des Appendixstumpfs im Zökum.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.