Skip to main content
Erschienen in: HNO 10/2021

26.05.2021 | Leitthema

Limits in endoscopic ear surgery

verfasst von: Ignacio J. Fernandez, MD FEBORL-HNS, Marco Bonali, Michael Ghirelli, Livio Presutti

Erschienen in: HNO | Ausgabe 10/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

In recent decades, endoscopic ear surgery (EES) has been rapidly evolving, expanding its boundaries from the middle ear to the lateral skull base. Nonetheless, the advantages of the endoscopic technique are associated with a number of intrinsic limitations.

Methods and objective

A narrative review was conducted to investigate the current limits of EES, analyzing the different otologic and skull base surgery procedures.

Results

Limitations of EES can be divided into general and procedure-related. General limitations have been extensively described in the literature and are related to the bidimensional image provided by the endoscope, as well as the one-handed surgical technique and its implications in the management of bleeding. Procedure-related limits are continuously evolving and are also discussed in the present review.

Conclusion

Although endoscope use is intrinsically associated with general limitations, these have been systematically overcome by the refinement of the surgical technique as a consequence of the increasing surgical experience gained over the last 20 years. The main limits of EES are currently associated with specific procedure- and disease-related situations. This review describes the general limitations and their management, as well as the current limits in the endoscopic management of various otologic diseases, from the external ear to the lateral skull base.
Literatur
10.
Zurück zum Zitat Kozin ED, Lehmann A, Carter M et al (2014) Thermal effects of endoscopy in human temporal bone model: implications for endoscopic ear surgery. Laryngoscope 124:E332–9CrossRef Kozin ED, Lehmann A, Carter M et al (2014) Thermal effects of endoscopy in human temporal bone model: implications for endoscopic ear surgery. Laryngoscope 124:E332–9CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Ito T, Kubota T, Takagi A et al (2016) Safety of heat generated by endoscope light sources in simulated transcanal endoscopic ear surgery. Auris Nasus Larynx 43:501–506CrossRef Ito T, Kubota T, Takagi A et al (2016) Safety of heat generated by endoscope light sources in simulated transcanal endoscopic ear surgery. Auris Nasus Larynx 43:501–506CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Botti C, Fermi M, Amorosa L, Ghidini A, Bianchin G, Presutti L, Fernandez IJ (2020) Choclear function after type‑1 tympanoplasty. Endoscopic versus microscopic approach, a comparative study. Eur Arch Otorhinolaryngol 277(2):361–366CrossRef Botti C, Fermi M, Amorosa L, Ghidini A, Bianchin G, Presutti L, Fernandez IJ (2020) Choclear function after type‑1 tympanoplasty. Endoscopic versus microscopic approach, a comparative study. Eur Arch Otorhinolaryngol 277(2):361–366CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ferri G, Fermi M, Alicandri-Ciufelli M, Villari D, Presutti L (2019) Management of jugular bulb injuries during endoscopic ear surgery: our experience. J Neurol Surg B Skull Base 80(6):608–611CrossRef Ferri G, Fermi M, Alicandri-Ciufelli M, Villari D, Presutti L (2019) Management of jugular bulb injuries during endoscopic ear surgery: our experience. J Neurol Surg B Skull Base 80(6):608–611CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Eren SB, Tugrul S, Ozucer B, Veyseller B, Aksoy F, Ozturan O (2015) Endoscopic transcanal inlay myringoplasty: alternative approach for anterior perforations. Otolaryngol Head Neck Surg 153:891–893CrossRef Eren SB, Tugrul S, Ozucer B, Veyseller B, Aksoy F, Ozturan O (2015) Endoscopic transcanal inlay myringoplasty: alternative approach for anterior perforations. Otolaryngol Head Neck Surg 153:891–893CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Remenschneider AK, Cohen MS (2017) Endoscopic management of cholesteatoma. Oper Tech Otolaryngol 28:23–28CrossRef Remenschneider AK, Cohen MS (2017) Endoscopic management of cholesteatoma. Oper Tech Otolaryngol 28:23–28CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Gardehsohi S, Carter JM, Hoff SR (2017) Endoscopic transcanal approach to the middle ear for management of pediatric cholesteatoma. Laryngoscope 127(11):2653–2658CrossRef Gardehsohi S, Carter JM, Hoff SR (2017) Endoscopic transcanal approach to the middle ear for management of pediatric cholesteatoma. Laryngoscope 127(11):2653–2658CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Marchioni D, Rubini A, Gonzales Navarro M, Alicandri Ciufelli M, James A, Presutti L (2017) Bilateral congenital cholesteatoma: surgical treatment and considerations. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 99:146–151CrossRef Marchioni D, Rubini A, Gonzales Navarro M, Alicandri Ciufelli M, James A, Presutti L (2017) Bilateral congenital cholesteatoma: surgical treatment and considerations. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 99:146–151CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Nogueira JF, Cohen MS (2017) Combined endoscopic and microscopic approaches to cholesteatoma. Oper Tech Otolaryngol 28:36–38CrossRef Nogueira JF, Cohen MS (2017) Combined endoscopic and microscopic approaches to cholesteatoma. Oper Tech Otolaryngol 28:36–38CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Marchioni D, Valerini S, Mattioli F, Alicandri-Ciufelli M, Presutti L (2015) Radiological assessment of the sinus tympani: temporal bone HRTC analyses and surgically related findings. Surg Radiol Anat 37(4):385–392CrossRef Marchioni D, Valerini S, Mattioli F, Alicandri-Ciufelli M, Presutti L (2015) Radiological assessment of the sinus tympani: temporal bone HRTC analyses and surgically related findings. Surg Radiol Anat 37(4):385–392CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Bianconi L, Gazzini L, Laura E, Rossi S, Conti A, Marchioni D (2020) Endoscopic stapedotomy: safety and audiological results in 150 patients. Eur Arch Otorhinolaryngol 277(1):85–92CrossRef Bianconi L, Gazzini L, Laura E, Rossi S, Conti A, Marchioni D (2020) Endoscopic stapedotomy: safety and audiological results in 150 patients. Eur Arch Otorhinolaryngol 277(1):85–92CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Giddings NA, Brackmann DE, Kwartler JA (1991) Transcanal infracochlear approach to the petrous apex. Otolaryngol Head Neck Surg 104(1):29–36CrossRef Giddings NA, Brackmann DE, Kwartler JA (1991) Transcanal infracochlear approach to the petrous apex. Otolaryngol Head Neck Surg 104(1):29–36CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Tutar H, Goksu N, Aydil U et al (2013) An analysis of petrous bone cholesteatomas treated with translabyrinthine transotic petrosectomy. Acta Otolaryngol 133:1053–1057CrossRef Tutar H, Goksu N, Aydil U et al (2013) An analysis of petrous bone cholesteatomas treated with translabyrinthine transotic petrosectomy. Acta Otolaryngol 133:1053–1057CrossRef
33.
Zurück zum Zitat House WF, Hitselberger WE (1976) The transcochlear approach to the skull base. Arch Otolaryngol 102:334–342CrossRef House WF, Hitselberger WE (1976) The transcochlear approach to the skull base. Arch Otolaryngol 102:334–342CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Presutti L, Marchioni D (2015) Endoscopic ear surgery, principles, indications and techniques. Thieme, Stuttgart (chapter 19) Presutti L, Marchioni D (2015) Endoscopic ear surgery, principles, indications and techniques. Thieme, Stuttgart (chapter 19)
38.
Zurück zum Zitat Presutti L, Magnaguagno F, Pavesi G et al (2014) Combined endoscopic-microscopic approach for vestibular schwannoma removal: outcomes in a cohort of 81 patients. Acta Otorhinolaryngol Ital 34(6):427–433PubMedPubMedCentral Presutti L, Magnaguagno F, Pavesi G et al (2014) Combined endoscopic-microscopic approach for vestibular schwannoma removal: outcomes in a cohort of 81 patients. Acta Otorhinolaryngol Ital 34(6):427–433PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Limits in endoscopic ear surgery
verfasst von
Ignacio J. Fernandez, MD FEBORL-HNS
Marco Bonali
Michael Ghirelli
Livio Presutti
Publikationsdatum
26.05.2021
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
HNO / Ausgabe 10/2021
Print ISSN: 0017-6192
Elektronische ISSN: 1433-0458
DOI
https://doi.org/10.1007/s00106-021-01051-y

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2021

HNO 10/2021 Zur Ausgabe

Repetitorium Facharztprüfung

Vorbereitung zur Facharztprüfung HNO

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

HNO-Op. auch mit über 90?

16.04.2024 HNO-Chirurgie Nachrichten

Mit Blick auf das Risiko für Komplikationen nach elektiven Eingriffen im HNO-Bereich scheint das Alter der Patienten kein ausschlaggebender Faktor zu sein. Entscheidend ist offenbar, wie fit die Betroffenen tatsächlich sind.

Intrakapsuläre Tonsillektomie gewinnt an Boden

16.04.2024 Tonsillektomie Nachrichten

Gegenüber der vollständigen Entfernung der Gaumenmandeln hat die intrakapsuläre Tonsillektomie einige Vorteile, wie HNO-Fachleute aus den USA hervorheben. Sie haben die aktuelle Literatur zu dem Verfahren gesichtet.

Bilateraler Hörsturz hat eine schlechte Prognose

15.04.2024 Hörsturz Nachrichten

Die Mehrzahl der Menschen mit Hörsturz ist einseitig betroffen, doch auch ein beidseitiger Hörsturz ist möglich. Wie häufig solche Fälle sind und wie sich ihr Verlauf darstellt, hat eine HNO-Expertenrunde aus den USA untersucht.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.