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Erschienen in: Herz 5/2015

01.08.2015 | CME Zertifizierte Fortbildung

Therapie der akuten Herzinsuffizienz

verfasst von: Prof. Dr. Gregor Simonis, Stefan G. Spitzer, Jürgen Stumpf, Rolf Dörr

Erschienen in: Herz | Ausgabe 5/2015

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Zusammenfassung

Die akute Herzinsuffizienz ist ein heterogener Symptomkomplex, der vom hypertensiven Lungenödem bei Patienten mit erhaltener systolischer Pumpfunktion des linken Ventrikels bis zum kardiogenen Schock bei hochgradig eingeschränkter linksventrikulärer Funktion reicht. Pathophysiologisch liegt ein Missverhältnis zwischen Nachlast und myokardialer Pumpfunktion vor. Neben kausalen Maßnahmen besteht die Therapie aus Gabe von Vasodilatatoren und Diuretika. Katecholamine sollten nur in refraktären Fällen eingesetzt werden. Opiate, die in der klinischen Routine vielfältig eingesetzt werden, sind aufgrund negativer prognostischer Daten möglichst zu vermeiden. Zusätzlich werden Thromboembolieprophylaxe, nicht-invasive Beatmung sowie ggf. mechanische Kreislaufunterstützung und Nierenersatztherapie eingesetzt. Dieser Artikel diskutiert die Differenzialindikationen der Therapie für unterschiedliche pathophysiologische Szenarien.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Pang PS, Komajda M, Gheorghiade M (2010) The current and future management of acute heart failure syndromes. Eur Heart J 31:784–793CrossRefPubMed Pang PS, Komajda M, Gheorghiade M (2010) The current and future management of acute heart failure syndromes. Eur Heart J 31:784–793CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat McMurray JJV, Adamopoulos S Anker SD et al (2012) ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012: the Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur J Heart Fail 14:803–869CrossRefPubMed McMurray JJV, Adamopoulos S Anker SD et al (2012) ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012: the Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur J Heart Fail 14:803–869CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Gheorghiade M, De Luca L, Fonarow GC et al (2005) Pathophysiologic targets in the early phase of acute heart failure syndromes. Am J Cardiol 96(6A):11G–17GCrossRef Gheorghiade M, De Luca L, Fonarow GC et al (2005) Pathophysiologic targets in the early phase of acute heart failure syndromes. Am J Cardiol 96(6A):11G–17GCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Marik PE, Flemmer M (2012) Narrative review: the management of acute decompensated heart failure. J Intensive Care Med 27:343–353CrossRefPubMed Marik PE, Flemmer M (2012) Narrative review: the management of acute decompensated heart failure. J Intensive Care Med 27:343–353CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Rivers E, Nguyen B, Havstad S et al (2001) Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 345:1368–1377CrossRefPubMed Rivers E, Nguyen B, Havstad S et al (2001) Early goal-directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 345:1368–1377CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat ARISE Investigators; ANZICS Clinical Trials Group, Peake SL, Delaney A et al (2014) Goal-directed resuscitation for patients with early septic shock. N Engl J Med 371:1496–1506CrossRefPubMed ARISE Investigators; ANZICS Clinical Trials Group, Peake SL, Delaney A et al (2014) Goal-directed resuscitation for patients with early septic shock. N Engl J Med 371:1496–1506CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Mouncey PR, Osborn TM, Power GS et al (2015) Trial of early, goal-directed resuscitation for septic shock. N Engl J Med 372:1301–1311CrossRefPubMed Mouncey PR, Osborn TM, Power GS et al (2015) Trial of early, goal-directed resuscitation for septic shock. N Engl J Med 372:1301–1311CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat (2014) A randomized trial of protocol-based care for early septic shock. N Engl J Med 370:1683–1693 (2014) A randomized trial of protocol-based care for early septic shock. N Engl J Med 370:1683–1693
9.
Zurück zum Zitat Werdan K, Ruß M, Buerke M et al (2012) Cardiogenic shock due to myocardial infarction: diagnosis, monitoring and treatment: a German-Austrian S3 guideline. Dtsch Arztebl Int 109:343–351PubMedCentralPubMed Werdan K, Ruß M, Buerke M et al (2012) Cardiogenic shock due to myocardial infarction: diagnosis, monitoring and treatment: a German-Austrian S3 guideline. Dtsch Arztebl Int 109:343–351PubMedCentralPubMed
10.
Zurück zum Zitat Hagendorff A, Tiemann K, Simonis G et al (2014) Empfehlungen zur Notfallechokardiographie. Kardiologe 8:45–64CrossRef Hagendorff A, Tiemann K, Simonis G et al (2014) Empfehlungen zur Notfallechokardiographie. Kardiologe 8:45–64CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Beigel R, Cercek B, Siegel RJ, Hamilton MA (2015) Echo-Doppler hemodynamics: an important management tool for today’s heart failure care. Circulation 131:1031–1034CrossRefPubMed Beigel R, Cercek B, Siegel RJ, Hamilton MA (2015) Echo-Doppler hemodynamics: an important management tool for today’s heart failure care. Circulation 131:1031–1034CrossRefPubMed
12.
13.
Zurück zum Zitat Cotter G, Metzkor E, Kaluski E et al (1998) Randomised trial of high-dose isosorbide dinitrate plus low-dose furosemide versus high-dose furosemide plus low-dose isosorbide dinitrate in severe pulmonary oedema. Lancet 351:389–393CrossRefPubMed Cotter G, Metzkor E, Kaluski E et al (1998) Randomised trial of high-dose isosorbide dinitrate plus low-dose furosemide versus high-dose furosemide plus low-dose isosorbide dinitrate in severe pulmonary oedema. Lancet 351:389–393CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Mebazaa A, Parissis J, Porcher R et al (2011) Short-term survival by treatment among patients hospitalized with acute heart failure: the global ALARM-HF registry using propensity scoring methods. Intensive Care Med 37:290–301CrossRefPubMed Mebazaa A, Parissis J, Porcher R et al (2011) Short-term survival by treatment among patients hospitalized with acute heart failure: the global ALARM-HF registry using propensity scoring methods. Intensive Care Med 37:290–301CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Teerlink JR, Cotter G, Davison BA et al (2012) Serelaxin, recombinant human relaxin-2, for treatment of acute heart failure (RELAX-AHF): a randomised, placebo-controlled trial. Lancet 381:29–39CrossRefPubMed Teerlink JR, Cotter G, Davison BA et al (2012) Serelaxin, recombinant human relaxin-2, for treatment of acute heart failure (RELAX-AHF): a randomised, placebo-controlled trial. Lancet 381:29–39CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Peacock WF, Hollander JE, Diercks DB et al (2008) Morphine and outcomes in acute decompensated heart failure: an ADHERE analysis. Emerg Med J 25:205–209CrossRefPubMed Peacock WF, Hollander JE, Diercks DB et al (2008) Morphine and outcomes in acute decompensated heart failure: an ADHERE analysis. Emerg Med J 25:205–209CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Metra M, Cotter G, Davison BA et al (2013) Effect of serelaxin on cardiac, renal, and hepatic biomarkers in the Relaxin in Acute Heart Failure (RELAX-AHF) development program: correlation with outcomes. J Am Coll Cardiol 61:196–206CrossRefPubMed Metra M, Cotter G, Davison BA et al (2013) Effect of serelaxin on cardiac, renal, and hepatic biomarkers in the Relaxin in Acute Heart Failure (RELAX-AHF) development program: correlation with outcomes. J Am Coll Cardiol 61:196–206CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Packer M, Coats AJS, Fowler MB et al (2001) Effect of carvedilol on survival in severe chronic heart failure. N Engl J Med 344:1651–1658CrossRefPubMed Packer M, Coats AJS, Fowler MB et al (2001) Effect of carvedilol on survival in severe chronic heart failure. N Engl J Med 344:1651–1658CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Metra M, Nodari S, D’Aloia A et al (2002) Beta-blocker therapy influences the hemodynamic response to inotropic agents in patients with heart failure: a randomized comparison of dobutamine and enoximone before and after chronic treatment with metoprolol or carvedilol. J Am Coll Cardiol 40:1248–1258CrossRefPubMed Metra M, Nodari S, D’Aloia A et al (2002) Beta-blocker therapy influences the hemodynamic response to inotropic agents in patients with heart failure: a randomized comparison of dobutamine and enoximone before and after chronic treatment with metoprolol or carvedilol. J Am Coll Cardiol 40:1248–1258CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Fuhrmann JT, Schmeisser A, Schulze MR et al (2008) Levosimendan is superior to enoximone in refractory cardiogenic shock complicating acute myocardial infarction. Crit Care Med 36:2257–2266CrossRefPubMed Fuhrmann JT, Schmeisser A, Schulze MR et al (2008) Levosimendan is superior to enoximone in refractory cardiogenic shock complicating acute myocardial infarction. Crit Care Med 36:2257–2266CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Mebazaa A, Nieminen MS, Packer M et al (2007) Levosimendan vs dobutamine for patients with acute decompensated heart failure: the SURVIVE Randomized Trial. JAMA 297:1883–1891CrossRefPubMed Mebazaa A, Nieminen MS, Packer M et al (2007) Levosimendan vs dobutamine for patients with acute decompensated heart failure: the SURVIVE Randomized Trial. JAMA 297:1883–1891CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Chen HH, Anstrom KJ, Givertz MM et al (2013) Low-dose dopamine or low-dose nesiritide in acute heart failure with renal dysfunction: the ROSE acute heart failure randomized trial. JAMA 310:2533–2543PubMedCentralCrossRefPubMed Chen HH, Anstrom KJ, Givertz MM et al (2013) Low-dose dopamine or low-dose nesiritide in acute heart failure with renal dysfunction: the ROSE acute heart failure randomized trial. JAMA 310:2533–2543PubMedCentralCrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Hochman JS, Sleeper LA, Webb JG et al (1999) Early revascularization in acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock. N Engl J Med 341:625–634CrossRefPubMed Hochman JS, Sleeper LA, Webb JG et al (1999) Early revascularization in acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock. N Engl J Med 341:625–634CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Mehta SR, Cannon CP, Fox KA et al (2005) Routine vs selective invasive strategies in patients with acute coronary syndromes: a collaborative meta-analysis of randomized trials. JAMA 293:2908–2917CrossRefPubMed Mehta SR, Cannon CP, Fox KA et al (2005) Routine vs selective invasive strategies in patients with acute coronary syndromes: a collaborative meta-analysis of randomized trials. JAMA 293:2908–2917CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Reynolds HR, Hochman JS (2008) Cardiogenic shock: current concepts and improving outcomes. Circulation 117:686–697CrossRefPubMed Reynolds HR, Hochman JS (2008) Cardiogenic shock: current concepts and improving outcomes. Circulation 117:686–697CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Thiele H, Zeymer U, Neumann F-J et al (2012) Intraaortic balloon support for myocardial infarction with cardiogenic shock. N Engl J Med 367:1287–1296CrossRefPubMed Thiele H, Zeymer U, Neumann F-J et al (2012) Intraaortic balloon support for myocardial infarction with cardiogenic shock. N Engl J Med 367:1287–1296CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Simonis G, Steiding K, Schaefer K et al (2012) A prospective, randomized trial of continuous lateral rotation („kinetic therapy“) in patients with cardiogenic shock. Clin Res Cardiol 101:955–962CrossRefPubMed Simonis G, Steiding K, Schaefer K et al (2012) A prospective, randomized trial of continuous lateral rotation („kinetic therapy“) in patients with cardiogenic shock. Clin Res Cardiol 101:955–962CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Simonis G, Ebner B, Katzke S, Strasser RH (2012) Diuretika bei akuter Herzinsuffizienz – sinnvolle Therapie oder notwendiges Übel? Kardio Up 08:109–113CrossRef Simonis G, Ebner B, Katzke S, Strasser RH (2012) Diuretika bei akuter Herzinsuffizienz – sinnvolle Therapie oder notwendiges Übel? Kardio Up 08:109–113CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Costanzo MR, Guglin ME, Saltzberg MT et al for the UNLOAD Trial Investigators (2007) Ultrafiltration versus intravenous diuretics for patients hospitalized for acute decompensated heart failure. J Am Coll Cardiol 49:675–683CrossRefPubMed Costanzo MR, Guglin ME, Saltzberg MT et al for the UNLOAD Trial Investigators (2007) Ultrafiltration versus intravenous diuretics for patients hospitalized for acute decompensated heart failure. J Am Coll Cardiol 49:675–683CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Bart BA, Goldsmith SR, Lee KL et al (2012) Ultrafiltration in decompensated heart failure with cardiorenal syndrome. N Engl J Med 367:2296–2304PubMedCentralCrossRefPubMed Bart BA, Goldsmith SR, Lee KL et al (2012) Ultrafiltration in decompensated heart failure with cardiorenal syndrome. N Engl J Med 367:2296–2304PubMedCentralCrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Therapie der akuten Herzinsuffizienz
verfasst von
Prof. Dr. Gregor Simonis
Stefan G. Spitzer
Jürgen Stumpf
Rolf Dörr
Publikationsdatum
01.08.2015
Verlag
Urban & Vogel
Erschienen in
Herz / Ausgabe 5/2015
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-015-4336-x

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