Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Cardiology 3/2006

01.06.2006

Delayed Contrast Enhancement Magnetic Resonance Imaging in Congenital Aortic Stenosis

verfasst von: E.A. La Salvia, R.C. Gilkeson, B.B. Dahms, E. Siwik

Erschienen in: Pediatric Cardiology | Ausgabe 3/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We report a case of a 12-year-old boy with severe congenital aortic stenosis in whom magnetic resonance imaging (MRI) with delayed contrast enhancement demonstrated extensive subendocardial hyperenhancement within the left ventricle. The hyperenlaancement was confirmed to be subendocardial infarct and fibrosis by histopathology. This case supports the utility of MRI with delayed contrast enhancement in evaluating myocardial viability in patients with congenital heart disease.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cheitlin MD, Robinowitz M, McAllister H, et al. (1980) The distribution of fibrosis in the left ventricle in congenital aortic stenosis and coarctation of the aorta. Circulation 62:823–830PubMed Cheitlin MD, Robinowitz M, McAllister H, et al. (1980) The distribution of fibrosis in the left ventricle in congenital aortic stenosis and coarctation of the aorta. Circulation 62:823–830PubMed
2.
Zurück zum Zitat Gerber BL, Garot J, Bluemke DA, Wu KG, Lima JAC (2002) Accuracy of contrast-enhanced magnetic resonance imaging in predicting improvement of regional myocardial function in patients after acute myocardial infarction. Circulation 106:1083–1089PubMedCrossRef Gerber BL, Garot J, Bluemke DA, Wu KG, Lima JAC (2002) Accuracy of contrast-enhanced magnetic resonance imaging in predicting improvement of regional myocardial function in patients after acute myocardial infarction. Circulation 106:1083–1089PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Geva T, Sahn DJ, Powell AJ (2003) Magnetic resonance imaging of congenital heart disease in adults. Prog Pediatr Cardiol 17:21–39CrossRef Geva T, Sahn DJ, Powell AJ (2003) Magnetic resonance imaging of congenital heart disease in adults. Prog Pediatr Cardiol 17:21–39CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kim RJ, Fieno DS, Panish TB, et al. (1999) Relationship of MRI delayed contrast enhancement to irreversible injury, infarct age, and contractile function. Circulation 100:1992–2002PubMed Kim RJ, Fieno DS, Panish TB, et al. (1999) Relationship of MRI delayed contrast enhancement to irreversible injury, infarct age, and contractile function. Circulation 100:1992–2002PubMed
5.
Zurück zum Zitat Kim RJ, Wu E, Rafael A, et al. (2000) The use of contrast enhanced MRI to identify reversible myocardial dysfunction. N Engl J Med 343:1445–1453PubMedCrossRef Kim RJ, Wu E, Rafael A, et al. (2000) The use of contrast enhanced MRI to identify reversible myocardial dysfunction. N Engl J Med 343:1445–1453PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kuhl HP? Seek AM, van der Weedt AP, et al. (2003) Myocardial viability in chronic ischemic heart disease. J Am Coll Cardiol 41:1341–1348PubMedCrossRef Kuhl HP? Seek AM, van der Weedt AP, et al. (2003) Myocardial viability in chronic ischemic heart disease. J Am Coll Cardiol 41:1341–1348PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Nigri M, Rochitte CE, Tarasoutchi F, et al. (2003) Delayed-enhanced magnetic resonance imaging detects myocardial fibrosis in patients with chronic aortic valve disease. J Am Coll Cardiol 41(Suppl A):450CrossRef Nigri M, Rochitte CE, Tarasoutchi F, et al. (2003) Delayed-enhanced magnetic resonance imaging detects myocardial fibrosis in patients with chronic aortic valve disease. J Am Coll Cardiol 41(Suppl A):450CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Prakash A, Powell AJ, Krishnamurthy R, Geva T (2004) Magnetic resonance imaging evaluation of myocardial perfusion and viability in congenital and acquired pediatric heart disease. Am J Cardiol 93:657–661PubMedCrossRef Prakash A, Powell AJ, Krishnamurthy R, Geva T (2004) Magnetic resonance imaging evaluation of myocardial perfusion and viability in congenital and acquired pediatric heart disease. Am J Cardiol 93:657–661PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Smucker ML, Tedesco CL, Manning SB, Owen RM, Feldman MD (1988) Demonstration of an imbalance between coronary perfusion and excessive load as a mechanism of ischemia during stress in patients with aortic stenosis. Circulation 78:573–582PubMed Smucker ML, Tedesco CL, Manning SB, Owen RM, Feldman MD (1988) Demonstration of an imbalance between coronary perfusion and excessive load as a mechanism of ischemia during stress in patients with aortic stenosis. Circulation 78:573–582PubMed
10.
Zurück zum Zitat Thornhill RE, Prato FS, Wisenberg G (2002) The assessment of myocardial viability; a review of current diagnostic imaging approaches. J Cardiovasc Magn Reson 4:381–410PubMedCrossRef Thornhill RE, Prato FS, Wisenberg G (2002) The assessment of myocardial viability; a review of current diagnostic imaging approaches. J Cardiovasc Magn Reson 4:381–410PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Vincent WR, Buckberg GD, Hoffman JIE (1974) Left ventricular subendocardial ischemia in severe valvular and supravalvular aortic stenosis. Circulation 49:326–333PubMed Vincent WR, Buckberg GD, Hoffman JIE (1974) Left ventricular subendocardial ischemia in severe valvular and supravalvular aortic stenosis. Circulation 49:326–333PubMed
12.
Zurück zum Zitat Wu E, Judd RM, Vargas JD, et al. (2001) Visualization of presence, location, and transmural extent of healed Q-wave and non-Q wave myocardial infarction. Lancet 357:21–28PubMedCrossRef Wu E, Judd RM, Vargas JD, et al. (2001) Visualization of presence, location, and transmural extent of healed Q-wave and non-Q wave myocardial infarction. Lancet 357:21–28PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Delayed Contrast Enhancement Magnetic Resonance Imaging in Congenital Aortic Stenosis
verfasst von
E.A. La Salvia
R.C. Gilkeson
B.B. Dahms
E. Siwik
Publikationsdatum
01.06.2006
Erschienen in
Pediatric Cardiology / Ausgabe 3/2006
Print ISSN: 0172-0643
Elektronische ISSN: 1432-1971
DOI
https://doi.org/10.1007/s00246-005-5891-3

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2006

Pediatric Cardiology 3/2006 Zur Ausgabe

Ist Fasten vor Koronarinterventionen wirklich nötig?

Wenn Eingriffe wie eine Koronarangiografie oder eine Koronarangioplastie anstehen, wird häufig empfohlen, in den Stunden zuvor nüchtern zu bleiben. Ein französisches Forscherteam hat diese Maßnahme hinterfragt.

PET kann infarktgefährdete Koronararterien entdecken

04.06.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Der Nachweis aktiver Plaques mittels 18F-Natriumfluorid-PET hilft nicht nur, infarktgefährdete Patienten, sondern auch infarktgefährdete Koronararterien zu erkennen. Von einer gezielten Behandlung vulnerabler Plaques ist man trotzdem weit entfernt.

GLP-1-Agonist Semaglutid wirkt kardio- und nephroprotektiv

03.06.2024 Semaglutid Nachrichten

Der GLP-1-Agonist Semaglutid hat in der FLOW-Studie bewiesen, dass sich damit die Progression chronischer Nierenerkrankungen bei Patienten mit Typ-2-Diabetes bremsen lässt. Auch in kardiovaskulärer Hinsicht war die Therapie erfolgreich.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.