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Erschienen in: Acta Neuropathologica 1/2008

01.07.2008 | Original Paper

Clinical, neuropathological and genotypic variability in SNCA A53T familial Parkinson’s disease

Variability in familial Parkinson’s disease

verfasst von: K. Markopoulou, D. W. Dickson, R. D. McComb, Z. K. Wszolek, L. Katechalidou, L. Avery, M. S. Stansbury, B. A. Chase

Erschienen in: Acta Neuropathologica | Ausgabe 1/2008

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Abstract

Individuals with familial Parkinson’s disease (PD) due to a monogenic defect can show considerable clinical and neuropathological variability. To identify factors underlying this variability, histopathological analysis was performed in two clinically different A53T α-synuclein heterozygotes from Family H, a multigenerational α-synuclein A53T kindred. To determine whether additional genetic factors could contribute to phenotypic variability, Family H and another multigenerational A53T kindred were analyzed for parkin polymorphisms. We identified a previously described variant in parkin exon 4 associated with increased PD risk (S167N). The two A53T heterozygotes had markedly different neuropathology and different parkin genotypes: A N167 homozygote had early onset rapidly progressive disease, early dementia, myoclonus and sleep disorder, while a S167 homozygote had late onset, slowly progressive disease and late dementia. Both had brainstem, cortical, and intraneuritic Lewy bodies (LB). The N167 individual had widespread cortical neurofibrillary degeneration, while the S167 individual had only medial temporal lobe neurofibrillary degeneration. The N167 individual had severe neuronal loss in CA2 associated with Lewy neurites (LN), while the S167 individual had severe neuronal loss in CA1 associated with TDP-43 immunoreactive neuronal inclusions. These findings implicate TDP-43 in the pathology of familial PD and suggest that parkin may act as a modifier of the A53T α-synuclein phenotype of familial PD. Furthermore, they suggest a mechanism by which a rare genetic variant that is associated with a minor increase of PD risk in the heterozygous state may, in the homozygous state, exacerbate a disease phenotype associated with a highly penetrant dominant allele.
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Metadaten
Titel
Clinical, neuropathological and genotypic variability in SNCA A53T familial Parkinson’s disease
Variability in familial Parkinson’s disease
verfasst von
K. Markopoulou
D. W. Dickson
R. D. McComb
Z. K. Wszolek
L. Katechalidou
L. Avery
M. S. Stansbury
B. A. Chase
Publikationsdatum
01.07.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Acta Neuropathologica / Ausgabe 1/2008
Print ISSN: 0001-6322
Elektronische ISSN: 1432-0533
DOI
https://doi.org/10.1007/s00401-008-0372-4

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Ein hohes soziales Niveau ist mit die beste Versicherung gegen eine Demenz. Noch geringer ist das Demenzrisiko für Menschen, die sozial aufsteigen: Sie gewinnen fast zwei demenzfreie Lebensjahre. Umgekehrt steigt die Demenzgefahr beim sozialen Abstieg.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Update Neurologie

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