Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 12/2020

13.03.2020 | Orthopaedic Surgery

Mid-term walking ability after Charcot foot reconstruction using the Ilizarov ring fixator

verfasst von: Stephan H. Wirth, Arnd F. Viehöfer, Timo Tondelli, Rebecca Hartmann, Martin C. Berli, Thomas Böni, Felix W. A. Waibel

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 12/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Failed conservative treatment and complications are indications for foot reconstruction in Charcot arthropathy. External fixation using the Ilizarov principles offers a one-stage procedure for deformity correction and resection of osteomyelitic bone. The aim of this study was to determine whether external fixation with an Ilizarov ring fixator leads reliably to walking ability.

Materials and methods

29 patients treated with an Ilizarov ring fixator for Charcot arthropathy were retrospectively analyzed. Radiologic fusion at final follow up was assessed separately on conventional X-rays by two authors. The association between walking ability and the presence of osteomyelitis at the time of reconstruction, and the presence of fusion at final follow up was investigated using Fisher’s exact test.

Results

Mean follow up was 35 months (range 5.3–107) months; mean time of external fixation was 113 days. Ten patients (34.5%) reached fusion, but 19 did not (65.5%). Two patients needed below knee amputation. 26 of the remaining 27 patients maintained walking ability, 23 of those without assistive devices. Walking ability was independent from the presence of osteomyelitis at the time of reconstruction and from the presence of fusion.

Conclusion

Foot reconstruction with an Ilizarov ring fixator led to limb salvage in 93%. The vast majority (96.3%) of patients with successful limb salvage was ambulatory, independent from radiologic fusion, and presence of osteomyelitis at the time of reconstruction. These findings encourage limb salvage and deformity correction in this difficult-to-treat disease, even with underlying osteomyelitis.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Rogers LC, Frykberg RG, Armstrong DG, Boulton AJ, Edmonds M, Van GH, Hartemann A, Game F, Jeffcoate W, Jirkovska A, Jude E, Morbach S, Morrison WB, Pinzur M, Pitocco D, Sanders L, Wukich DK, Uccioli L (2011) The Charcot foot in diabetes. J Am Podiatr Med Assoc 101(5):437–446CrossRef Rogers LC, Frykberg RG, Armstrong DG, Boulton AJ, Edmonds M, Van GH, Hartemann A, Game F, Jeffcoate W, Jirkovska A, Jude E, Morbach S, Morrison WB, Pinzur M, Pitocco D, Sanders L, Wukich DK, Uccioli L (2011) The Charcot foot in diabetes. J Am Podiatr Med Assoc 101(5):437–446CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Yousry AH, Abdalhady AM (2010) Management of diabetic neuropathic ankle arthropathy by arthrodesis using an Ilizarov frame. Acta Orthop Belg 76(6):821–826PubMed Yousry AH, Abdalhady AM (2010) Management of diabetic neuropathic ankle arthropathy by arthrodesis using an Ilizarov frame. Acta Orthop Belg 76(6):821–826PubMed
32.
Zurück zum Zitat Glazebrook M, Beasley W, Daniels T, Evangelista PT, Donahue R, Younger A, Pinzur MS, Baumhauer JF, DiGiovanni CW (2013) Establishing the relationship between clinical outcome and extent of osseous bridging between computed tomography assessment in isolated hindfoot and ankle fusions. Foot Ankle Int 34(12):1612–1618. https://doi.org/10.1177/1071100713504746CrossRefPubMed Glazebrook M, Beasley W, Daniels T, Evangelista PT, Donahue R, Younger A, Pinzur MS, Baumhauer JF, DiGiovanni CW (2013) Establishing the relationship between clinical outcome and extent of osseous bridging between computed tomography assessment in isolated hindfoot and ankle fusions. Foot Ankle Int 34(12):1612–1618. https://​doi.​org/​10.​1177/​1071100713504746​CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Mid-term walking ability after Charcot foot reconstruction using the Ilizarov ring fixator
verfasst von
Stephan H. Wirth
Arnd F. Viehöfer
Timo Tondelli
Rebecca Hartmann
Martin C. Berli
Thomas Böni
Felix W. A. Waibel
Publikationsdatum
13.03.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 12/2020
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-020-03407-5

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2020

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 12/2020 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.