Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 6/2021

28.05.2020 | Orthopaedic Surgery

Prevalence and risk factors for prolonged opioid use after total joint arthroplasty: a systematic review, meta-analysis, and meta-regression

verfasst von: Limin Wu, Mingyang Li, Yi Zeng, Haibo Si, Yuan Liu, Peng Yang, Bin Shen

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 6/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Opioids are a mainstay for pain management after total joint arthroplasty (TJA). The prevalence and risk factors for prolonged opioid use after TJA are important to understand to help slow the opioid epidemic. We aim to summarize and evaluate the prevalence and time trend of prolonged opioid use after TJA and pool its risk factors.

Methods

Following the preferred reporting items for systematic reviews and meta-analysis statement, we systematically searched PubMed, the Cochrane Library, and EMBASE, etc. from inception up to October 1, 2019. Cohort studies reporting risk factors for prolonged opioids use (≥ 3 months) after TJA were included. Studies characteristics, risk ratios (RR), and prevalence of prolonged opioid use were extracted and synthesized.

Results

A total of 15 studies were published between 2015 and 2019, with 416,321 patients included. 12% [95%CI 10–14%] of patients had prolonged opioid use after TJA and its time trend was associated with median enrollment years (P = 0.0013). Previous opioid use (RR = 1.73; P < 0.001), post-traumatic stress disorder (RR = 1.34; P < 0.001), benzodiazepine use (RR = 1.38; P < 0.001), tobacco abuse (RR = 1.26; P < 0.001), fibromyalgia (RR = 1.51; P < 0.001), and back pain (RR = 1.34; P < 0.001) were the largest effective risk factors for prolonged use of opioids.

Conclusions

To our knowledge, this is the first meta-analysis determining the risk factors of prolonged opioid use and characterizing its rate and time trend in TJA. Understanding risk factors for patients with higher potential for prolonged opioids use can be used to implement appropriate management strategies, reduce unsafe opioid prescriptions, and decrease the risk of prolonged opioid use after TJA.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cross M, Smith E, Hoy D, Nolte S, Ackerman I, Fransen M, Bridgett L, Williams S, Guillemin F, Hill CL, Laslett LL, Jones G, Cicuttini F, Osborne R, Vos T, Buchbinder R, Woolf A, March L (2014) The global burden of hip and knee osteoarthritis: estimates from the global burden of disease 2010 study. Ann Rheum Dis 73(7):1323–1330. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2013-204763CrossRefPubMed Cross M, Smith E, Hoy D, Nolte S, Ackerman I, Fransen M, Bridgett L, Williams S, Guillemin F, Hill CL, Laslett LL, Jones G, Cicuttini F, Osborne R, Vos T, Buchbinder R, Woolf A, March L (2014) The global burden of hip and knee osteoarthritis: estimates from the global burden of disease 2010 study. Ann Rheum Dis 73(7):1323–1330. https://​doi.​org/​10.​1136/​annrheumdis-2013-204763CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Helmick CG, Felson DT, Lawrence RC, Gabriel S, Hirsch R, Kwoh CK, Liang MH, Kremers HM, Mayes MD, Merkel PA, Pillemer SR, Reveille JD, Stone JH (2008) Estimates of the prevalence of arthritis and other rheumatic conditions in the United States. Part I. Arthritis Rheum 58(1):15–25. https://doi.org/10.1002/art.23177CrossRefPubMed Helmick CG, Felson DT, Lawrence RC, Gabriel S, Hirsch R, Kwoh CK, Liang MH, Kremers HM, Mayes MD, Merkel PA, Pillemer SR, Reveille JD, Stone JH (2008) Estimates of the prevalence of arthritis and other rheumatic conditions in the United States. Part I. Arthritis Rheum 58(1):15–25. https://​doi.​org/​10.​1002/​art.​23177CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Kendrick BJ, Bottomley NJ, Gill HS, Jackson WF, Dodd CA, Price AJ, Murray DW (2012) A randomised controlled trial of cemented versus cementless fixation in Oxford unicompartmental knee replacement in the treatment of medial gonarthrosis using radiostereometric analysis. Osteoarthr Cartil 20:S36–S37. https://doi.org/10.1016/j.joca.2012.02.566CrossRef Kendrick BJ, Bottomley NJ, Gill HS, Jackson WF, Dodd CA, Price AJ, Murray DW (2012) A randomised controlled trial of cemented versus cementless fixation in Oxford unicompartmental knee replacement in the treatment of medial gonarthrosis using radiostereometric analysis. Osteoarthr Cartil 20:S36–S37. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​joca.​2012.​02.​566CrossRef
22.
28.
Zurück zum Zitat Mohamadi A, Chan JJ, Lian J, Wright CL, Marin AM, Rodriguez EK, von Keudell A, Nazarian A (2018) Risk factors and pooled rate of prolonged opioid use following trauma or surgery: a systematic review and meta-(regression) analysis. J Bone Jt Surg Am 100(15):1332–1340. https://doi.org/10.2106/jbjs.17.01239CrossRef Mohamadi A, Chan JJ, Lian J, Wright CL, Marin AM, Rodriguez EK, von Keudell A, Nazarian A (2018) Risk factors and pooled rate of prolonged opioid use following trauma or surgery: a systematic review and meta-(regression) analysis. J Bone Jt Surg Am 100(15):1332–1340. https://​doi.​org/​10.​2106/​jbjs.​17.​01239CrossRef
Metadaten
Titel
Prevalence and risk factors for prolonged opioid use after total joint arthroplasty: a systematic review, meta-analysis, and meta-regression
verfasst von
Limin Wu
Mingyang Li
Yi Zeng
Haibo Si
Yuan Liu
Peng Yang
Bin Shen
Publikationsdatum
28.05.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 6/2021
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-020-03486-4

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2021

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 6/2021 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.