Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Pediatrics 9/2014

01.09.2014 | Case Report

Microcephalic osteodysplastic primordial dwarfism type II (MOPD II) with multiple vascular complications misdiagnosed as Dubowitz syndrome

verfasst von: Jana-Katharina Dieks, Alessandra Baumer, Ekkehard Wilichowski, Anita Rauch, Matthias Sigler

Erschienen in: European Journal of Pediatrics | Ausgabe 9/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

To date, the genetic basis of Dubowitz syndrome (short stature, microcephaly, facial abnormalities, eczema) is unknown and vascular complications are not known to be associated with this syndrome. In microcephalic osteodysplastic primordial dwarfism type II (MOPD II; disproportionate short statue, microcephaly, facial abnormalities), however, cerebral aneurysms and other vascular abnormalities are frequent complications. MOPD II is a genetic disorder caused by mutations in the pericentrin (PCNT) gene (21q22). We report on a patient who came to our attention as a 22-year-old with subarachnoid bleeding due to a ruptured cranial aneurysm. Until then, the patient was thought and published to have Dubowitz syndrome; previously, he was treated with coronary bypass surgery for extensive coronary angiopathy. Consecutive genetic testing revealed MOPD II. After clinical stabilization, the patient was discharged to a specialized rehabilitation center where he died due to re-rupture of a cranial aneurysm. Conclusion: In patients with short stature—especially when clinical features are accompanied by vascular complications—MOPD II should be considered as a differential diagnosis leading to consecutive genetic testing. After detection of mutations in the PCNT gene, a full vascular status including cerebral imaging and cardiac evaluation needs to be determined in order to analyze vascular abnormalities and initiate prophylactic treatment.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Hall JG, Flora C, Scott CI Jr, Pauli RM, Tanaka KI (2004) Majewski osteodysplastic primordial dwarfism type II (MOPD II): natural history and clinical findings. Am J Med Genet 130A:55–72PubMedCrossRef Hall JG, Flora C, Scott CI Jr, Pauli RM, Tanaka KI (2004) Majewski osteodysplastic primordial dwarfism type II (MOPD II): natural history and clinical findings. Am J Med Genet 130A:55–72PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Majewski F, Ranke M, Schinzel A (1982) Studies of microcephalic primordial dwarfism II: the osteodysplastic type II of primordial dwarfism. Am J Med Genet 12:23–35PubMedCrossRef Majewski F, Ranke M, Schinzel A (1982) Studies of microcephalic primordial dwarfism II: the osteodysplastic type II of primordial dwarfism. Am J Med Genet 12:23–35PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Opitz JM, Pfeiffer RA, Hermann JPR, Kushnick T (1973) Studies of malformation syndromes of man, XXIV B: the Dubowitz syndrome. Further observations. Z Kinderheilk 116:1–12PubMedCrossRef Opitz JM, Pfeiffer RA, Hermann JPR, Kushnick T (1973) Studies of malformation syndromes of man, XXIV B: the Dubowitz syndrome. Further observations. Z Kinderheilk 116:1–12PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Rauch A (2011) The shortest of the short: pericentrin mutations and beyond. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 25:125–30PubMedCrossRef Rauch A (2011) The shortest of the short: pericentrin mutations and beyond. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 25:125–30PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rauch A, Thiel CT, Schindler D, Wick U, Crow YJ, Ekici AB, van Essen AJ, Goecke TO, Al-Gazali L, Chrzanowska KH, Zweier C, Brunner HG, Becker K, Curry CJ, Dallapiccola B, Devriendt K, Dörfler A, Kinning E, Megarbane A, Meinecke P, Semple RK, Spranger S, Toutain A, Trembath RC, Voss E, Wilson L, Hennekam R, de Zegher F, Dörr HG, Reis A (2008) Mutations in the pericentrin (PCNT) gene cause primordial dwarfism. Science 319:816–819PubMedCrossRef Rauch A, Thiel CT, Schindler D, Wick U, Crow YJ, Ekici AB, van Essen AJ, Goecke TO, Al-Gazali L, Chrzanowska KH, Zweier C, Brunner HG, Becker K, Curry CJ, Dallapiccola B, Devriendt K, Dörfler A, Kinning E, Megarbane A, Meinecke P, Semple RK, Spranger S, Toutain A, Trembath RC, Voss E, Wilson L, Hennekam R, de Zegher F, Dörr HG, Reis A (2008) Mutations in the pericentrin (PCNT) gene cause primordial dwarfism. Science 319:816–819PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Seeburger J, Rastan AJ, Mohr FW (2009) Coronary artery disease: a new manifestation in Dubowitz syndrome. Thorac Cardiov Surg 57:169–177CrossRef Seeburger J, Rastan AJ, Mohr FW (2009) Coronary artery disease: a new manifestation in Dubowitz syndrome. Thorac Cardiov Surg 57:169–177CrossRef
Metadaten
Titel
Microcephalic osteodysplastic primordial dwarfism type II (MOPD II) with multiple vascular complications misdiagnosed as Dubowitz syndrome
verfasst von
Jana-Katharina Dieks
Alessandra Baumer
Ekkehard Wilichowski
Anita Rauch
Matthias Sigler
Publikationsdatum
01.09.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Pediatrics / Ausgabe 9/2014
Print ISSN: 0340-6199
Elektronische ISSN: 1432-1076
DOI
https://doi.org/10.1007/s00431-014-2368-5

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2014

European Journal of Pediatrics 9/2014 Zur Ausgabe

Mit dem Seitenschneider gegen das Reißverschluss-Malheur

03.06.2024 Urologische Notfallmedizin Nachrichten

Wer ihn je erlebt hat, wird ihn nicht vergessen: den Schmerz, den die beim Öffnen oder Schließen des Reißverschlusses am Hosenschlitz eingeklemmte Haut am Penis oder Skrotum verursacht. Eine neue Methode für rasche Abhilfe hat ein US-Team getestet.

Reanimation bei Kindern – besser vor Ort oder während Transport?

29.05.2024 Reanimation im Kindesalter Nachrichten

Zwar scheint es laut einer Studie aus den USA und Kanada bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Begünstigt Bettruhe der Mutter doch das fetale Wachstum?

Ob ungeborene Kinder, die kleiner als die meisten Gleichaltrigen sind, schneller wachsen, wenn die Mutter sich mehr ausruht, wird diskutiert. Die Ergebnisse einer US-Studie sprechen dafür.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.