Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 10/2008

01.10.2008

Laparoscopic liver resection: preliminary results from a UK centre

verfasst von: B. Alkari, A. Owera, B. J. Ammori

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 10/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background and aims

Advancements in surgical technique and technology have facilitated safe laparoscopic liver resection in selected patients. The aim of this study is to evaluate the feasibility and outcome of laparoscopic liver resection.

Methods

Patients with lesions situated in the anterior and left lateral segments were selected for laparoscopic resection. Data were collected prospectively.

Results

Between 2003 and 2007, 24 patients (12 males) with a median (range) age of 65 (30–83) years underwent 24 laparoscopic hepatic resections for presumed colorectal metastases (n = 20) and other indications (n = 4). The resections included left hepatic lobectomy (= 14), other resections of two or three segments with or without metastasectomy (n = 5), left hemihepatectomy (n = 2) and unisegmentectomy (n = 3). All procedures were completed laparoscopically. Median operating time was 155 min. Estimated median (range) blood loss was 100 (25–1100) ml and one patient received two units blood transfusion. The operative morbidity rate was 4%, and there were no operative deaths. The median (range) postoperative hospital stay was 3 (1–14) days. At median (range) follow-up of 13.5 (5–36) months, 4 patients (21%) had disease recurrence and 17 patients (89%) remained alive.

Conclusions

In selected patients with lesions in the anterior and left lateral segments, laparoscopic liver resection is feasible, achieves adequate cancer resection and is associated with smooth and rapid recovery. Long-term follow-up data are required for oncological results.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Macintyre IM, Wilson RG (1993) Laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 80:1489 Macintyre IM, Wilson RG (1993) Laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 80:1489
2.
Zurück zum Zitat McCormack K, Wake B, Perez J, Fraser C, Cook J, McIntosh E, Vale L, Grant A (2005) Laparoscopic surgery for inguinal hernia repair: systematic review of effectiveness and economic evaluation. Health Technol Assess 9:1–203, iii–iv McCormack K, Wake B, Perez J, Fraser C, Cook J, McIntosh E, Vale L, Grant A (2005) Laparoscopic surgery for inguinal hernia repair: systematic review of effectiveness and economic evaluation. Health Technol Assess 9:1–203, iii–iv
3.
Zurück zum Zitat Novitsky YW, Paton BL, Kercher KW, Heniford BT (2006) Current aspects of surgical management of GERD. Surg Technol Int 15:53–62PubMed Novitsky YW, Paton BL, Kercher KW, Heniford BT (2006) Current aspects of surgical management of GERD. Surg Technol Int 15:53–62PubMed
4.
Zurück zum Zitat Ammori BJ, Baghdadi S (2006) Minimally invasive pancreatic surgery: the new frontier? Curr Gastroenterol Rep 8:132–142PubMedCrossRef Ammori BJ, Baghdadi S (2006) Minimally invasive pancreatic surgery: the new frontier? Curr Gastroenterol Rep 8:132–142PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Fabiani P, Katkhouda N, Iovine L, Mouiel J (1991) Laparoscopic fenestration of biliary cysts. Surg Laparosc Endosc 1:162–165PubMed Fabiani P, Katkhouda N, Iovine L, Mouiel J (1991) Laparoscopic fenestration of biliary cysts. Surg Laparosc Endosc 1:162–165PubMed
6.
Zurück zum Zitat Katkhouda N, Fabiani P, Benizri E, Mouiel J (1992) Laser resection of a liver hydatid cyst under video-laparoscopy. Br J Surg 79:560–561PubMedCrossRef Katkhouda N, Fabiani P, Benizri E, Mouiel J (1992) Laser resection of a liver hydatid cyst under video-laparoscopy. Br J Surg 79:560–561PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Khoury G, Geagea T, Hajj A, Jabbour-Khoury S, Baraka A, Nabbout G (1994) Laparoscopic treatment of hydatid cysts of the liver. Surg Endosc 8:1103–1104PubMedCrossRef Khoury G, Geagea T, Hajj A, Jabbour-Khoury S, Baraka A, Nabbout G (1994) Laparoscopic treatment of hydatid cysts of the liver. Surg Endosc 8:1103–1104PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Cunningham JD, Katz LB, Brower ST, Reiner MA (1995) Laparoscopic resection of two liver hemangiomata. Surg Laparosc Endosc 5:277–280PubMed Cunningham JD, Katz LB, Brower ST, Reiner MA (1995) Laparoscopic resection of two liver hemangiomata. Surg Laparosc Endosc 5:277–280PubMed
9.
Zurück zum Zitat Azagra JS, Goergen M, Gilbart E, Jacobs D (1996) Laparoscopic anatomical (hepatic) left lateral segmentectomy: technical aspects. Surg Endosc 10:758–761PubMed Azagra JS, Goergen M, Gilbart E, Jacobs D (1996) Laparoscopic anatomical (hepatic) left lateral segmentectomy: technical aspects. Surg Endosc 10:758–761PubMed
10.
Zurück zum Zitat Mizoe A, Tomioka T, Inoue K, Azuma T, Fujioka H, Furui J, Kanematsu T (1998) Systematic laparoscopic left lateral segmentectomy of the liver for hepatocellular carcinoma. J Hepatobiliary Pancreat Surg 5:173–178PubMedCrossRef Mizoe A, Tomioka T, Inoue K, Azuma T, Fujioka H, Furui J, Kanematsu T (1998) Systematic laparoscopic left lateral segmentectomy of the liver for hepatocellular carcinoma. J Hepatobiliary Pancreat Surg 5:173–178PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Gigot JF, Glineur D, Santiago Azagra J, Goergen M, Ceuterick M, Morino M, Etienne J, Marescaux J, Mutter D, van Krunckelsven L, Descottes B, Valleix D, Lachachi F, Bertrand C, Mansvelt B, Hubens G, Saey JP, Schockmel R, Hepatobiliary and Pancreatic Section of the Royal Belgian Society of Surgery and the Belgian Group for Endoscopic Surgery (2002) Laparoscopic liver resection for malignant liver tumors: preliminary results of a multicenter European study. Ann Surg 236:90–97 Gigot JF, Glineur D, Santiago Azagra J, Goergen M, Ceuterick M, Morino M, Etienne J, Marescaux J, Mutter D, van Krunckelsven L, Descottes B, Valleix D, Lachachi F, Bertrand C, Mansvelt B, Hubens G, Saey JP, Schockmel R, Hepatobiliary and Pancreatic Section of the Royal Belgian Society of Surgery and the Belgian Group for Endoscopic Surgery (2002) Laparoscopic liver resection for malignant liver tumors: preliminary results of a multicenter European study. Ann Surg 236:90–97
12.
Zurück zum Zitat Huscher CG, Lirici MM, Chiodini S, Recher A (1997) Current position of advanced laparoscopic surgery of the liver. J R Coll Surg Edinb 42:219–225PubMed Huscher CG, Lirici MM, Chiodini S, Recher A (1997) Current position of advanced laparoscopic surgery of the liver. J R Coll Surg Edinb 42:219–225PubMed
13.
Zurück zum Zitat Kaneko H, Takagi S, Shiba T (1996) Laparoscopic partial hepatectomy and left lateral segmentectomy: technique and results of a clinical series. Surgery 120:468–475PubMedCrossRef Kaneko H, Takagi S, Shiba T (1996) Laparoscopic partial hepatectomy and left lateral segmentectomy: technique and results of a clinical series. Surgery 120:468–475PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Mouiel J (1999) Laparoscopic management of benign solid and cystic lesions of the liver. Ann Surg 229:460–466PubMedCrossRef Mouiel J (1999) Laparoscopic management of benign solid and cystic lesions of the liver. Ann Surg 229:460–466PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Descottes B, Lachachi F, Sodji M, Valleix D, Durand-Fontanier S, Pech de Laclause B, Grousseau D (2000) Early experience with laparoscopic approach for solid liver tumors: initial 16 cases. Ann Surg 232:641–645PubMedCrossRef Descottes B, Lachachi F, Sodji M, Valleix D, Durand-Fontanier S, Pech de Laclause B, Grousseau D (2000) Early experience with laparoscopic approach for solid liver tumors: initial 16 cases. Ann Surg 232:641–645PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Cherqui D, Husson E, Hammoud R, Malassagne B, Stephan F, Bensaid S, Rotman N, Fagniez PL (2000) Laparoscopic liver resections: a feasibility study in 30 patients. Ann Surg 232:753–762PubMedCrossRef Cherqui D, Husson E, Hammoud R, Malassagne B, Stephan F, Bensaid S, Rotman N, Fagniez PL (2000) Laparoscopic liver resections: a feasibility study in 30 patients. Ann Surg 232:753–762PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Berends FJ, Meijer S, Prevoo W, Bonjer HJ, Cuesta MA (2001) Technical considerations in laparoscopic liver surgery. Surg Endosc 15:794–798PubMedCrossRef Berends FJ, Meijer S, Prevoo W, Bonjer HJ, Cuesta MA (2001) Technical considerations in laparoscopic liver surgery. Surg Endosc 15:794–798PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Liu R, Huang ZQ, Zhou NX, Huang XQ, Wang YH, Jiang K, Xiang X (2004) Operational line of laparoscopic liver resections. Zhonghua Yi Xue Za Zhi 84:219–221PubMed Liu R, Huang ZQ, Zhou NX, Huang XQ, Wang YH, Jiang K, Xiang X (2004) Operational line of laparoscopic liver resections. Zhonghua Yi Xue Za Zhi 84:219–221PubMed
19.
Zurück zum Zitat Cuschieri A (2000) Laparoscopic hand-assisted surgery for hepatic and pancreatic disease. Surg Endosc 14(11):991–996PubMedCrossRef Cuschieri A (2000) Laparoscopic hand-assisted surgery for hepatic and pancreatic disease. Surg Endosc 14(11):991–996PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Bachellier P, Ayav A, Pai M, Weber JC, Rosso E, Jaeck D, Habib NA, Jiao LR (2007) Laparoscopic liver resection assisted with radiofrequency. Am J Surg 193:427–430PubMedCrossRef Bachellier P, Ayav A, Pai M, Weber JC, Rosso E, Jaeck D, Habib NA, Jiao LR (2007) Laparoscopic liver resection assisted with radiofrequency. Am J Surg 193:427–430PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hamade AM, Butt I, Balbisi B, Ross G, Al-Hourani S, Al-Bahrani AZ, Ammori BJ (2006) Closed-blunt trocar 5 mm-port for primary cannulation in laparoscopic surgery: a safe technique. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 16:156–160PubMedCrossRef Hamade AM, Butt I, Balbisi B, Ross G, Al-Hourani S, Al-Bahrani AZ, Ammori BJ (2006) Closed-blunt trocar 5 mm-port for primary cannulation in laparoscopic surgery: a safe technique. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 16:156–160PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Menke H, Klein A, John KD, Junginger T (1993) Predictive value of ASA classification for the assessment of the perioperative risk. Int Surg 78:266–270PubMed Menke H, Klein A, John KD, Junginger T (1993) Predictive value of ASA classification for the assessment of the perioperative risk. Int Surg 78:266–270PubMed
23.
Zurück zum Zitat Couinaud C (1957) Le foie: études anatomiques et chirurgicales. Masson, Paris Couinaud C (1957) Le foie: études anatomiques et chirurgicales. Masson, Paris
24.
Zurück zum Zitat Shimada M, Hashizumo M, Maehara S, Tsujita E, Rikimaru T, Yamashita Y, Tanaka S, Adachi E, Sugimachi K (2001) Laparoscopic hepatectomy for hepatocellular carcinoma. Surg Endosc 15:541–544PubMedCrossRef Shimada M, Hashizumo M, Maehara S, Tsujita E, Rikimaru T, Yamashita Y, Tanaka S, Adachi E, Sugimachi K (2001) Laparoscopic hepatectomy for hepatocellular carcinoma. Surg Endosc 15:541–544PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Farges O, Jagot P, Kirstetter P, Marty J, Belghiti J (2002) Prospective assessment of the safety and benefit of laparoscopic liver resections. J Hepatobil Pancreatic Surg 9:242–248CrossRef Farges O, Jagot P, Kirstetter P, Marty J, Belghiti J (2002) Prospective assessment of the safety and benefit of laparoscopic liver resections. J Hepatobil Pancreatic Surg 9:242–248CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Mala T, Edwin B, Gladhaug I, Fosse E, Søreide O, Bergan A, Mathisen O (2002) A comparative study of the short-term outcome following open and laparoscopic liver resection of colorectal metastases. Surg Endosc 6:1059–1063CrossRef Mala T, Edwin B, Gladhaug I, Fosse E, Søreide O, Bergan A, Mathisen O (2002) A comparative study of the short-term outcome following open and laparoscopic liver resection of colorectal metastases. Surg Endosc 6:1059–1063CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Lesurtel M, Cherqui D, Laurent A, Tayar C, Fagniez PL (2003) Laparoscopic versus open left lateral hepatic lobectomy: a case-control study. J Am Coll Surg 196:236–242PubMedCrossRef Lesurtel M, Cherqui D, Laurent A, Tayar C, Fagniez PL (2003) Laparoscopic versus open left lateral hepatic lobectomy: a case-control study. J Am Coll Surg 196:236–242PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Laurent A, Cherqui D, Lesurtel M, Brunetti F, Tayar C, Fagniez PL (2003) Laparoscopic liver resection for subcapsular hepatocellular carcinoma complicating chronic liver disease. Arch Surg 138:763–769PubMedCrossRef Laurent A, Cherqui D, Lesurtel M, Brunetti F, Tayar C, Fagniez PL (2003) Laparoscopic liver resection for subcapsular hepatocellular carcinoma complicating chronic liver disease. Arch Surg 138:763–769PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Morino M, Morra I, Rosso E, Miglietta C, Garrone C (2003) Laparoscopic vs open hepatic resection. Surg Endosc 17:1914–1918PubMedCrossRef Morino M, Morra I, Rosso E, Miglietta C, Garrone C (2003) Laparoscopic vs open hepatic resection. Surg Endosc 17:1914–1918PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Koffron AJ, Auffenberg G, Kung R, Abecassis M (2007) Evaluation of 300 minimally invasive liver resections at a single institution: less is more. Ann Surg 246:385–394PubMedCrossRef Koffron AJ, Auffenberg G, Kung R, Abecassis M (2007) Evaluation of 300 minimally invasive liver resections at a single institution: less is more. Ann Surg 246:385–394PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Pawlik TM, Scoggins CR, Zorzi D, Abdalla EK, Andres A, Eng C, Curley SA, Loyer EM, Muratore A, Mentha G, Capussotti L, Vauthey JN (2005) Effect of surgical margin status on survival and site of recurrence after hepatic resection for colorectal metastases (Proceedings of the 116th Annual Meeting of the Southern Surgical Association December 2004). Ann Surg 241:715–724PubMedCrossRef Pawlik TM, Scoggins CR, Zorzi D, Abdalla EK, Andres A, Eng C, Curley SA, Loyer EM, Muratore A, Mentha G, Capussotti L, Vauthey JN (2005) Effect of surgical margin status on survival and site of recurrence after hepatic resection for colorectal metastases (Proceedings of the 116th Annual Meeting of the Southern Surgical Association December 2004). Ann Surg 241:715–724PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Finch RJ, Malik HZ, Hamady ZZ, Al-Mukhtar A, Adair R, Prasad KR, Lodge JP, Toogood GJ (2007) Effect of type of resection on outcome of hepatic resection for colorectal metastases. Br J Surg 94:1242–1248PubMedCrossRef Finch RJ, Malik HZ, Hamady ZZ, Al-Mukhtar A, Adair R, Prasad KR, Lodge JP, Toogood GJ (2007) Effect of type of resection on outcome of hepatic resection for colorectal metastases. Br J Surg 94:1242–1248PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Vibert E, Perniceni T, Levard H, Denet C, Shahri NK, Gayet B (2006) Laparoscopic liver resection. Br J Surg 93:67–72PubMedCrossRef Vibert E, Perniceni T, Levard H, Denet C, Shahri NK, Gayet B (2006) Laparoscopic liver resection. Br J Surg 93:67–72PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Simillis C, Constantinides VA, Tekkis PP, Darzi A, Lovegrove R, Jiao L, Antoniou A (2007) Laparoscopic versus open hepatic resections for benign and malignant neoplasms: a meta-analysis. Surgery 141:203–211PubMedCrossRef Simillis C, Constantinides VA, Tekkis PP, Darzi A, Lovegrove R, Jiao L, Antoniou A (2007) Laparoscopic versus open hepatic resections for benign and malignant neoplasms: a meta-analysis. Surgery 141:203–211PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat O’Rourke N, Fielding G (2004) Laparoscopic right hepatectomy: surgical technique. J Gastrointest Surg 8:213–216PubMedCrossRef O’Rourke N, Fielding G (2004) Laparoscopic right hepatectomy: surgical technique. J Gastrointest Surg 8:213–216PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Poultsides G, Brown M, Orlando R 3rd (2007) Hand-assisted laparoscopic management of liver tumors. Surg Endosc 21:1275–1279PubMedCrossRef Poultsides G, Brown M, Orlando R 3rd (2007) Hand-assisted laparoscopic management of liver tumors. Surg Endosc 21:1275–1279PubMedCrossRef
37.
Zurück zum Zitat Koffron AJ, Kung RD, Auffenberg GB, Abecassis MM (2007) Laparoscopic liver surgery for everyone: the hybrid method. Surgery 142:463–468PubMedCrossRef Koffron AJ, Kung RD, Auffenberg GB, Abecassis MM (2007) Laparoscopic liver surgery for everyone: the hybrid method. Surgery 142:463–468PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Lin E, Gonzalez R, Venkatesh KR, Mattar SG, Bowers SP, Fugate KM, Heffron TG, Smith CD (2003) Can current technology be integrated to facilitate laparoscopic living donor hepatectomy? Surg Endosc 17:750–753PubMedCrossRef Lin E, Gonzalez R, Venkatesh KR, Mattar SG, Bowers SP, Fugate KM, Heffron TG, Smith CD (2003) Can current technology be integrated to facilitate laparoscopic living donor hepatectomy? Surg Endosc 17:750–753PubMedCrossRef
39.
Zurück zum Zitat Belghiti J, Non R, Zante E, Ballet T, Sauvanet A (1996) Portal triad clamping or hepatic vascular exclusion for major liver resection. A controlled study. Ann Surg 224:155–161PubMedCrossRef Belghiti J, Non R, Zante E, Ballet T, Sauvanet A (1996) Portal triad clamping or hepatic vascular exclusion for major liver resection. A controlled study. Ann Surg 224:155–161PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Laparoscopic liver resection: preliminary results from a UK centre
verfasst von
B. Alkari
A. Owera
B. J. Ammori
Publikationsdatum
01.10.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 10/2008
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-008-0027-5

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2008

Surgical Endoscopy 10/2008 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.