Skip to main content
Erschienen in: Neurological Sciences 2/2013

01.02.2013 | Brief Communication

Screening for the hereditary spastic paraplaegias SPG4 and SPG3A with the multiplex ligation-dependent probe amplification technique in a large population of affected individuals

verfasst von: Anna Sulek, Ewelina Elert, Marta Rajkiewicz, Elzbieta Zdzienicka, Iwona Stepniak, Wioletta Krysa, Jacek Zaremba

Erschienen in: Neurological Sciences | Ausgabe 2/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Hereditary spastic paraplaegias are a group of clinically and genetically heterogeneous neurodegenerative disorders characterised by progressive spasticity and weakness in the lower limbs. The most common forms of hereditary spastic paraplaegia are SPG4 and SPG3A caused by sequence variants in the SPAST and ATL1 genes, as well as by deletions and duplications not detected by standard techniques. In this study, we used the multiplex ligation-dependent probe amplification (MLPA) analysis for screening 93 patients (52 familial and 41 isolated cases). As a result, we identified 11 different deletions and 1 duplication in the SPAST gene and a single exon deletion in the ATL1 gene. These results indicate that micro-rearrangements in the SPAST gene are a fairly frequent cause of hereditary spastic paraplaegia and that MLPA is a useful and efficient technique to detect a considerable proportion of the mutations in the most common forms of hereditary spastic paraplaegias.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Schwarz GA, Liu CN (1956) Hereditary (familial) spastic paraplegia; further clinical and pathologic observations. AMA Arch Neurol Psychiatry 75:144–162PubMedCrossRef Schwarz GA, Liu CN (1956) Hereditary (familial) spastic paraplegia; further clinical and pathologic observations. AMA Arch Neurol Psychiatry 75:144–162PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Behan WM, Maia M (1974) Strumpell’s familial spastic paraplegia: genetics and neuropathology. J Neurol Neurosurg Psychiatry 37:8–20PubMedCrossRef Behan WM, Maia M (1974) Strumpell’s familial spastic paraplegia: genetics and neuropathology. J Neurol Neurosurg Psychiatry 37:8–20PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Krabbe K, Nielsen JE, Fallentin E et al (1997) MRI of autosomal dominant hereditary spastic paraplegia. Neuroradiology 39:724–727PubMedCrossRef Krabbe K, Nielsen JE, Fallentin E et al (1997) MRI of autosomal dominant hereditary spastic paraplegia. Neuroradiology 39:724–727PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Gasser T, Finsterer J, Baets J et al (2010) EFNS guidelines on the molecular diagnosis of ataxias and spastic paraplegias. Eur J Neurol 17:179–188PubMedCrossRef Gasser T, Finsterer J, Baets J et al (2010) EFNS guidelines on the molecular diagnosis of ataxias and spastic paraplegias. Eur J Neurol 17:179–188PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat McDermott CJ, Burness CE, Kirby J et al (2006) Clinical features of hereditary spastic paraplegia due to spastin mutations. Neurology 67:45–51PubMedCrossRef McDermott CJ, Burness CE, Kirby J et al (2006) Clinical features of hereditary spastic paraplegia due to spastin mutations. Neurology 67:45–51PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Shoukier M, Neesen J, Sauter SM et al (2009) Expansion of mutation spectrum, determination of mutation cluster regions and predictive structural classification of SPAST mutations in hereditary spastic paraplegia. Eur J Hum Genet 17:187–194PubMedCrossRef Shoukier M, Neesen J, Sauter SM et al (2009) Expansion of mutation spectrum, determination of mutation cluster regions and predictive structural classification of SPAST mutations in hereditary spastic paraplegia. Eur J Hum Genet 17:187–194PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Beetz C, Nygren AO, Schickel J et al (2006) High frequency of partial SPAST deletions in autosomal dominant hereditary spastic paraplegia. Neurology 67:1926–1930PubMedCrossRef Beetz C, Nygren AO, Schickel J et al (2006) High frequency of partial SPAST deletions in autosomal dominant hereditary spastic paraplegia. Neurology 67:1926–1930PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Depienne C, Fedirko E, Forlani S et al (2007) Exon deletions of SPG4 are a frequent cause of hereditary spastic paraplegia. J Med Genet 44:281–284PubMedCrossRef Depienne C, Fedirko E, Forlani S et al (2007) Exon deletions of SPG4 are a frequent cause of hereditary spastic paraplegia. J Med Genet 44:281–284PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Dürr A, Camuzat A, Colin E et al (2004) Atlastin 1 mutations are frequent in young-onset autosomal dominant spastic paraplegia. Arch Neurol 61:1867–1872PubMedCrossRef Dürr A, Camuzat A, Colin E et al (2004) Atlastin 1 mutations are frequent in young-onset autosomal dominant spastic paraplegia. Arch Neurol 61:1867–1872PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Mitne-Neto M, Kok F, Beetz C et al (2007) A multi-exonic SPG4 duplication underlies sex-dependent penetrance of hereditary spastic paraplegia in a large Brazilian pedigree. Eur J Hum Genet 15:1276–1279PubMedCrossRef Mitne-Neto M, Kok F, Beetz C et al (2007) A multi-exonic SPG4 duplication underlies sex-dependent penetrance of hereditary spastic paraplegia in a large Brazilian pedigree. Eur J Hum Genet 15:1276–1279PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Beetz C, Nygren AOH, Deufel T, Reid E (2007) An SPG3A whole gene deletion neither co-segregates with disease nor modifies phenotype in a hereditary spastic paraplegia family with a pathogenic SPG4 deletion. Neurogenetics 8:317–318PubMedCrossRef Beetz C, Nygren AOH, Deufel T, Reid E (2007) An SPG3A whole gene deletion neither co-segregates with disease nor modifies phenotype in a hereditary spastic paraplegia family with a pathogenic SPG4 deletion. Neurogenetics 8:317–318PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Screening for the hereditary spastic paraplaegias SPG4 and SPG3A with the multiplex ligation-dependent probe amplification technique in a large population of affected individuals
verfasst von
Anna Sulek
Ewelina Elert
Marta Rajkiewicz
Elzbieta Zdzienicka
Iwona Stepniak
Wioletta Krysa
Jacek Zaremba
Publikationsdatum
01.02.2013
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Neurological Sciences / Ausgabe 2/2013
Print ISSN: 1590-1874
Elektronische ISSN: 1590-3478
DOI
https://doi.org/10.1007/s10072-011-0899-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2013

Neurological Sciences 2/2013 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.