Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 4/2007

01.04.2007

Controversies in the Surgical Management of Sigmoid Diverticulitis

verfasst von: Liliana Bordeianou, Richard Hodin

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 4/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The timing and appropriateness of surgical treatment of sigmoid diverticular disease remain a topic of controversy. We have reviewed the current literature on this topic, focusing on issues related to the indications and types of surgery. Current evidence would suggest that elective surgery for diverticulitis can be avoided in patients with uncomplicated disease, regardless of the number of recurrent episodes. Furthermore, the need for elective surgey should not be influenced by the age of the patient. Operation should be undertaken in patients with severe attacks, as determined by their clinical and radiological evaluation.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wong WD, Wexner SD, Lowry A, et al. Practice parameters for the treatment of sigmoid diverticulitis-supporting documentation. The Standards Task Force. The American Society of Colon and Rectal Surgeons. Dis Colon Rectum 2000;43:290–297.PubMedCrossRef Wong WD, Wexner SD, Lowry A, et al. Practice parameters for the treatment of sigmoid diverticulitis-supporting documentation. The Standards Task Force. The American Society of Colon and Rectal Surgeons. Dis Colon Rectum 2000;43:290–297.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Salem L, Flum DR. Primary anastomosis or Hartmann’s procedure for patients with diverticular peritonitis? A systematic review. Dis Colon Rectum 2004;47:1953–1964.PubMedCrossRef Salem L, Flum DR. Primary anastomosis or Hartmann’s procedure for patients with diverticular peritonitis? A systematic review. Dis Colon Rectum 2004;47:1953–1964.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat American Gastroenterological Association. The Burden of Gastrointestinal Diseases. Bethesda, MD: American Gastroenterological Association, 2001. American Gastroenterological Association. The Burden of Gastrointestinal Diseases. Bethesda, MD: American Gastroenterological Association, 2001.
4.
Zurück zum Zitat Stollman L, Raskin J. Diverticular disease of the colon. J Clin Gastroenterol 1999;29:241–252.PubMedCrossRef Stollman L, Raskin J. Diverticular disease of the colon. J Clin Gastroenterol 1999;29:241–252.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Painter NS, Burkitt DP. Diverticular disease of the colon: a deficiency disease of Western civilization. BMJ 1971;1:450. Painter NS, Burkitt DP. Diverticular disease of the colon: a deficiency disease of Western civilization. BMJ 1971;1:450.
6.
Zurück zum Zitat Ornstein MH, Littlewood ER, Baird IM, Fowler J, Cox AG. Are fiber supplements really necessary in diverticular disease of the colon? A controlled clinical trial. Br Med J 1981;282:1353–1356. Ornstein MH, Littlewood ER, Baird IM, Fowler J, Cox AG. Are fiber supplements really necessary in diverticular disease of the colon? A controlled clinical trial. Br Med J 1981;282:1353–1356.
7.
Zurück zum Zitat Papagrigoriades S, Macey L, Bourantas N, Rennie JA. Smoking may be associated with complications in diverticular disease. Br J Surg 1999;86:923.CrossRef Papagrigoriades S, Macey L, Bourantas N, Rennie JA. Smoking may be associated with complications in diverticular disease. Br J Surg 1999;86:923.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Golder M, Burleigh DE, Belai A, et al. Smooth muscle cholinergic denervation hypersensitivity in diverticular disease. Lancet 2003;361:1945–1951.PubMedCrossRef Golder M, Burleigh DE, Belai A, et al. Smooth muscle cholinergic denervation hypersensitivity in diverticular disease. Lancet 2003;361:1945–1951.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Lawrimore T, Rhea J. Computed tomography evaluation of diverticulitis. J Intensive Care Med 2004;19(4):194–204.PubMedCrossRef Lawrimore T, Rhea J. Computed tomography evaluation of diverticulitis. J Intensive Care Med 2004;19(4):194–204.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kohler L, Sauerland S, Neugebauer E, et al. E.A.E.S. consensus statement: diagnosis and treatment of diverticular disease. Results of a consensus conference. Surg Endosc 1999;13:430–436.PubMedCrossRef Kohler L, Sauerland S, Neugebauer E, et al. E.A.E.S. consensus statement: diagnosis and treatment of diverticular disease. Results of a consensus conference. Surg Endosc 1999;13:430–436.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hinchey EJ, Schaal PGH, Richards GK. Treatment of perforated diverticular disease of the colon. Adv Surg 1978;12:85–109.PubMed Hinchey EJ, Schaal PGH, Richards GK. Treatment of perforated diverticular disease of the colon. Adv Surg 1978;12:85–109.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Ambrosetti P, Jenny A, Becker C, Terrier F, Morel P. Acute left colonic diverticulosis: compared performance of computed tomography and water-soluble contrast enema. Prospective evaluation of 420 patients. Dis Colon Rectum 2000;43:1363–1367.PubMedCrossRef Ambrosetti P, Jenny A, Becker C, Terrier F, Morel P. Acute left colonic diverticulosis: compared performance of computed tomography and water-soluble contrast enema. Prospective evaluation of 420 patients. Dis Colon Rectum 2000;43:1363–1367.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat O’Sullivan GC, Murphy D, O’Brien M, Ireland A. Laparoscopic management of generalized peritonitis due to perforated colonic diverticula. Am J Surg 1996;171:432–434.PubMedCrossRef O’Sullivan GC, Murphy D, O’Brien M, Ireland A. Laparoscopic management of generalized peritonitis due to perforated colonic diverticula. Am J Surg 1996;171:432–434.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Rizk N, Barat C, Faranda C, Catheline JM, Champault G. Traitement laparoscopique des peritonitis generalisees par perforation diverticulaire du colon sigmoide. A propos de dix cas. Chirurgie 1998;123:358–362.PubMedCrossRef Rizk N, Barat C, Faranda C, Catheline JM, Champault G. Traitement laparoscopique des peritonitis generalisees par perforation diverticulaire du colon sigmoide. A propos de dix cas. Chirurgie 1998;123:358–362.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Belmonte C, Klas JV, Perez JJ, Wong WD, Rothenberger DA, Goldberg SM, Madoff RD. The Hartmann procedure: first choice or last resort in diverticular disease? Arch Surg 1996;131(6):612–617.PubMed Belmonte C, Klas JV, Perez JJ, Wong WD, Rothenberger DA, Goldberg SM, Madoff RD. The Hartmann procedure: first choice or last resort in diverticular disease? Arch Surg 1996;131(6):612–617.PubMed
16.
Zurück zum Zitat Salem L, Flum DR. Primary anastomosis or Hartmann’s procedure for patients with diverticular peritonitis? A systematic review. Dis Colon Rectum 2004;47(11);1953–1964.PubMedCrossRef Salem L, Flum DR. Primary anastomosis or Hartmann’s procedure for patients with diverticular peritonitis? A systematic review. Dis Colon Rectum 2004;47(11);1953–1964.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Parks TG. Natural history of diverticular disease of the colon: a review of 521 cases. BMJ 1969;4:639–642.PubMedCrossRef Parks TG. Natural history of diverticular disease of the colon: a review of 521 cases. BMJ 1969;4:639–642.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Alexander J, Karl RC, Skinner DB. Results of changing trends in the surgical management of complications of diverticular disease. Surgery 1983;94:683–690.PubMed Alexander J, Karl RC, Skinner DB. Results of changing trends in the surgical management of complications of diverticular disease. Surgery 1983;94:683–690.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Makela J, Vuolio S, Kiviniemi H, Laitinen S. Natural history of diverticular disease. When to operate? Dis Colon Rectum 1998;41(12):1523–1528.PubMedCrossRef Makela J, Vuolio S, Kiviniemi H, Laitinen S. Natural history of diverticular disease. When to operate? Dis Colon Rectum 1998;41(12):1523–1528.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Somasekar K, Foster ME, Haray PN. The natural history of diverticular disease: is there a role for elective colectomy? J R Coll Surg Edinb 2002;47(2):481–484.PubMed Somasekar K, Foster ME, Haray PN. The natural history of diverticular disease: is there a role for elective colectomy? J R Coll Surg Edinb 2002;47(2):481–484.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Bookey EL, Chapius PH, Pheils MT. Elective resection for diverticular disease and carcinoma. Comparison of postoperative morbidity and mortality. Dis Colon Rectum 1981;24:181–18.CrossRef Bookey EL, Chapius PH, Pheils MT. Elective resection for diverticular disease and carcinoma. Comparison of postoperative morbidity and mortality. Dis Colon Rectum 1981;24:181–18.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Thaler K, Baig MK, Berho M, Weiss E, Nogueras JJ, Arnaud JP, Wexner SD, Bergamaschi R. Determinants of recurrence after sigmoid resection for uncomplicated diverticulitis. Dis Colon Rectum 2003;46(3):385–388.PubMedCrossRef Thaler K, Baig MK, Berho M, Weiss E, Nogueras JJ, Arnaud JP, Wexner SD, Bergamaschi R. Determinants of recurrence after sigmoid resection for uncomplicated diverticulitis. Dis Colon Rectum 2003;46(3):385–388.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Jacobs M, Verdeja JC, Goldstein HS. Minimally invasive colon resection (laparoscopic colectomy). Surg Laparosc Endosc 1991;1:144–150.PubMed Jacobs M, Verdeja JC, Goldstein HS. Minimally invasive colon resection (laparoscopic colectomy). Surg Laparosc Endosc 1991;1:144–150.PubMed
24.
Zurück zum Zitat Natarjan S, Ewings EL, Vega RJ. Laparoscopic sigmoid colectomy after acute diverticulitis: when to operate? Surgery 2004;136:725–730.CrossRef Natarjan S, Ewings EL, Vega RJ. Laparoscopic sigmoid colectomy after acute diverticulitis: when to operate? Surgery 2004;136:725–730.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Eusebio EB, Eisenberg MM. Natural history of diverticular disease of the colon in young patients. Am J Surg 1973;125:308–311.PubMedCrossRef Eusebio EB, Eisenberg MM. Natural history of diverticular disease of the colon in young patients. Am J Surg 1973;125:308–311.PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Guzzo J, Hyman N. Diverticulitis in young patients: Is resection after a single attack always warranted? Dis Colon Rectum 2004;47:1187–1191.PubMedCrossRef Guzzo J, Hyman N. Diverticulitis in young patients: Is resection after a single attack always warranted? Dis Colon Rectum 2004;47:1187–1191.PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Vignati, PV, Welch JP, Cohen JL. Long-term management of diverticulitis in young patients. Dis Colon Rectum 1995;38(6):627–629.PubMedCrossRef Vignati, PV, Welch JP, Cohen JL. Long-term management of diverticulitis in young patients. Dis Colon Rectum 1995;38(6):627–629.PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Chateums RC, Ambrosetti P, Ludwig A, Mermillod B, Morel Ph, Soravia C. Long term follow up after first acute episode of sigmoid diverticulitis: is surgery mandatory? A prospective study of 118 patients. Dis Colon Rectum 2002;45(7):962–966.CrossRef Chateums RC, Ambrosetti P, Ludwig A, Mermillod B, Morel Ph, Soravia C. Long term follow up after first acute episode of sigmoid diverticulitis: is surgery mandatory? A prospective study of 118 patients. Dis Colon Rectum 2002;45(7):962–966.CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Novak L, Hyman N. Surgery for complicated diverticulitis. Semin Colon Rectal Surg 2000;11(4):214–217. Novak L, Hyman N. Surgery for complicated diverticulitis. Semin Colon Rectal Surg 2000;11(4):214–217.
30.
Zurück zum Zitat Bahadursingh A, Virgo K, Kaminski D, Longo W. Spectrum of disease and outcome of complicated diverticular disease. Am J Surg 2003;186:696–701.PubMedCrossRef Bahadursingh A, Virgo K, Kaminski D, Longo W. Spectrum of disease and outcome of complicated diverticular disease. Am J Surg 2003;186:696–701.PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Di Carlo A, Andtbacka R, Shrier I, Belliveau P, Trudel J, Stein B, Gordon P, Vasilevsky C. The value of specialization–is there an outcome difference in the management of fistulas complicating diverticulitis. Dis Colon Rectum 2001;44(10):1456–1463.PubMedCrossRef Di Carlo A, Andtbacka R, Shrier I, Belliveau P, Trudel J, Stein B, Gordon P, Vasilevsky C. The value of specialization–is there an outcome difference in the management of fistulas complicating diverticulitis. Dis Colon Rectum 2001;44(10):1456–1463.PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Woods RJ, Lavery IC, Fazio VW, Jagelman DG, Weakley FL. Internal fistulas in diverticular disease. Dis Colon Rectum 1988;31:591–596.PubMedCrossRef Woods RJ, Lavery IC, Fazio VW, Jagelman DG, Weakley FL. Internal fistulas in diverticular disease. Dis Colon Rectum 1988;31:591–596.PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Bartus C, Lipof T, Shahbaz Sarwar C, Vignati P, Johnson K, Sardella W, Cohen J. Colovesical fistula: not a contraindication to elective laparoscopic colectomy. Dis Colon Rectum 2005;48(2):233–236.PubMedCrossRef Bartus C, Lipof T, Shahbaz Sarwar C, Vignati P, Johnson K, Sardella W, Cohen J. Colovesical fistula: not a contraindication to elective laparoscopic colectomy. Dis Colon Rectum 2005;48(2):233–236.PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Detry O, Defraigne J, Meurisse M. Acute diverticulitis in heart transplant recipients. Transpl Int 1996;9:376–379.PubMedCrossRef Detry O, Defraigne J, Meurisse M. Acute diverticulitis in heart transplant recipients. Transpl Int 1996;9:376–379.PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Perkins JD, Shield CF, Chang FC, Farha GJ. Acute diverticulitis. Comparison of treatment in immunocompromised and nonimmunocompromised patients. Am J Surg 1984;148:745–748.PubMedCrossRef Perkins JD, Shield CF, Chang FC, Farha GJ. Acute diverticulitis. Comparison of treatment in immunocompromised and nonimmunocompromised patients. Am J Surg 1984;148:745–748.PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Efron JE, Nogueras JJ. Controversies in diverticular disease. Indications for surgery and surgical options. Semin Colon Rectal Surg 2000;11(4):206–213. Efron JE, Nogueras JJ. Controversies in diverticular disease. Indications for surgery and surgical options. Semin Colon Rectal Surg 2000;11(4):206–213.
Metadaten
Titel
Controversies in the Surgical Management of Sigmoid Diverticulitis
verfasst von
Liliana Bordeianou
Richard Hodin
Publikationsdatum
01.04.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 4/2007
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-007-0126-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2007

Journal of Gastrointestinal Surgery 4/2007 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.