Skip to main content
Erschienen in: Clinical Orthopaedics and Related Research® 3/2009

01.03.2009 | Symposium: Femoroacetabular Impingement: Current Status of Diagnosis and Treatment

Comparison of MRI Alpha Angle Measurement Planes in Femoroacetabular Impingement

verfasst von: Kawan S. Rakhra, MD, FRCPC, Adnan M. Sheikh, MD, David Allen, MD, FRCSC, Paul E. Beaulé, MD, FRCSC

Erschienen in: Clinical Orthopaedics and Related Research® | Ausgabe 3/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Insufficient femoral head-neck offset is common in femoroacetabular impingement (FAI) and reflected by the alpha angle, a validated measurement for quantifying this anatomic deformity in patients with FAI. We compared the alpha angle determined on magnetic resonance imaging (MRI) oblique axial plane images with the maximal alpha angle value obtained using radial images. The MRIs of 41 subjects with clinically suspected FAI were reviewed and alpha angle measurements were performed on both oblique axial plane images parallel to the long axis of the femoral neck and radial images obtained using the center of the femoral neck as the axis of rotation. The mean oblique axial plane and mean maximal radial alpha angle values were 53.4° and 70.5°, respectively. In 54% of subjects, the alpha angle was less than 55° on the conventional oblique axial plane image but 55° or greater on the radial plane images. Radial images yielded higher alpha angle values than oblique axial images. Patients with clinically suspected FAI may have a substantial contour abnormality that can be underestimated or missed if only oblique axial plane images are reviewed. Radial plane imaging should be considered in the MRI investigation of FAI.
Level of Evidence: Level III, diagnostic study. See the Guidelines for Authors for a complete description of levels of evidence.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Beaulé P, Zaragoza E, Motamedi E, Copelan N, Dorey F. Three-dimensional computed tomography of the hip in the assessment of femoroacetabular impingement. J Orthop Res. 2005;23:1286–1292.PubMed Beaulé P, Zaragoza E, Motamedi E, Copelan N, Dorey F. Three-dimensional computed tomography of the hip in the assessment of femoroacetabular impingement. J Orthop Res. 2005;23:1286–1292.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Beck M, Kalhor M, Leunig M, Ganz R. Hip morphology influences the pattern of damage to the acetabular cartilage. J Bone Joint Surg Br. 2005;87:1012–1018.PubMedCrossRef Beck M, Kalhor M, Leunig M, Ganz R. Hip morphology influences the pattern of damage to the acetabular cartilage. J Bone Joint Surg Br. 2005;87:1012–1018.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ganz R, Leunig M, Leunig-Ganz K, Harris WH. The etiology of osteoarthritis of the hip: an integrated mechanical concept. Clin Orthop Relat Res. 2008;466:264–272.PubMedCrossRef Ganz R, Leunig M, Leunig-Ganz K, Harris WH. The etiology of osteoarthritis of the hip: an integrated mechanical concept. Clin Orthop Relat Res. 2008;466:264–272.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ganz R, Parvizi J, Beck M, Leunig M, Nötzli H, Siebenrock KA. Femoroacetabular impingement: a cause for osteoarthritis of the hip. Clin Orthop Relat Res. 2003;417:112–120.PubMed Ganz R, Parvizi J, Beck M, Leunig M, Nötzli H, Siebenrock KA. Femoroacetabular impingement: a cause for osteoarthritis of the hip. Clin Orthop Relat Res. 2003;417:112–120.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Ito K, Minka KA, Leunig M, Werlen S, Ganz R. Femoroacetabular impingement and the cam-effect: a MRI-based quantitative anatomical study of the femoral head-neck offset. J Bone Joint Surg Br. 2001;83:171–176.PubMedCrossRef Ito K, Minka KA, Leunig M, Werlen S, Ganz R. Femoroacetabular impingement and the cam-effect: a MRI-based quantitative anatomical study of the femoral head-neck offset. J Bone Joint Surg Br. 2001;83:171–176.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat James SLJ, Ali K, Malara F, Young D, O’Donnell J, Connell DA. MRI findings of femoroacetabular impingement. AJR Am J Roentgenol. 2006;187:1412–1419.PubMedCrossRef James SLJ, Ali K, Malara F, Young D, O’Donnell J, Connell DA. MRI findings of femoroacetabular impingement. AJR Am J Roentgenol. 2006;187:1412–1419.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kassarjian A, Yoon LS, Belzile E, Connolly SA, Millis MB, Palmer WE. Triad of MR arthrographic findings in patients with cam-type femoroacetabular impingement. Radiology. 2005;236:588–592.PubMedCrossRef Kassarjian A, Yoon LS, Belzile E, Connolly SA, Millis MB, Palmer WE. Triad of MR arthrographic findings in patients with cam-type femoroacetabular impingement. Radiology. 2005;236:588–592.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Meyer DC, Beck M, Ellis T, Ganz R, Leunig M. Comparison of six radiographic projections to assess femoral head/neck asphericity. Clin Orthop Relat Res. 2006;445:181–185.PubMed Meyer DC, Beck M, Ellis T, Ganz R, Leunig M. Comparison of six radiographic projections to assess femoral head/neck asphericity. Clin Orthop Relat Res. 2006;445:181–185.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Nötzli HP, Wyss TF, Stoecklin CH, Schmid MR, Treiber K, Hodler J. The contour of the femoral head-neck junction as a predictor for the risk of anterior impingement. J Bone Joint Surg Br. 2002;84:556–560.PubMedCrossRef Nötzli HP, Wyss TF, Stoecklin CH, Schmid MR, Treiber K, Hodler J. The contour of the femoral head-neck junction as a predictor for the risk of anterior impingement. J Bone Joint Surg Br. 2002;84:556–560.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Pfirrmann CWA, Mengiardi B, Dora C, Kalberer F, Zanetti M, Hodler J. Cam and pincer Femoroacetabular impingement: characteristic MR arthrographic findings in 50 patients. Radiology. 2006;240:778–785.PubMedCrossRef Pfirrmann CWA, Mengiardi B, Dora C, Kalberer F, Zanetti M, Hodler J. Cam and pincer Femoroacetabular impingement: characteristic MR arthrographic findings in 50 patients. Radiology. 2006;240:778–785.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Siebenrock KA, Wahab KHA, Werlen S, Kalhor M, Leunig M, Ganz R. Abnormal extension of the femoral head epiphysis as a cause of cam impingement. Clin Orthop Relat Res. 2004;418:54–60.PubMedCrossRef Siebenrock KA, Wahab KHA, Werlen S, Kalhor M, Leunig M, Ganz R. Abnormal extension of the femoral head epiphysis as a cause of cam impingement. Clin Orthop Relat Res. 2004;418:54–60.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Tannast M, Sienbenrock KA, Anderson SE. Femoroacetabular impingement: radiographic diagnosis—what the radiologist should know. AJR Am J Roentgenol. 2007;188:1540–1552.PubMedCrossRef Tannast M, Sienbenrock KA, Anderson SE. Femoroacetabular impingement: radiographic diagnosis—what the radiologist should know. AJR Am J Roentgenol. 2007;188:1540–1552.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Comparison of MRI Alpha Angle Measurement Planes in Femoroacetabular Impingement
verfasst von
Kawan S. Rakhra, MD, FRCPC
Adnan M. Sheikh, MD
David Allen, MD, FRCSC
Paul E. Beaulé, MD, FRCSC
Publikationsdatum
01.03.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Clinical Orthopaedics and Related Research® / Ausgabe 3/2009
Print ISSN: 0009-921X
Elektronische ISSN: 1528-1132
DOI
https://doi.org/10.1007/s11999-008-0627-3

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2009

Clinical Orthopaedics and Related Research® 3/2009 Zur Ausgabe

Symposium: Femoroacetabular Impingement: Current Status of Diagnosis and Treatment

Clinical Presentation of Patients with Symptomatic Anterior Hip Impingement

Symposium: Femoroacetabular Impingement: Current Status of Diagnosis and Treatment

Complications of Arthroscopic Femoroacetabular Impingement Treatment: A Review

Symposium: Femoroacetabular Impingement: Current Status of Diagnosis and Treatment

Acetabular Morphology: Implications for Joint-preserving Surgery

Symposium: Femoroacetabular Impingement: Current Status of Diagnosis and Treatment

Femoroacetabular Impingement: Current Status of Diagnosis and Treatment: Editorial Comment

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.