Skip to main content
Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 4/2010

01.12.2010 | Clinical Study

Management of Mandibular Sub Condylar and Condylar Fractures Using Retromandibular Approach and Assessment of Associated Surgical Complications

verfasst von: Sukhvinder Bindra, Kirti Choudhary, Parveen Sharma, Anil Sheorain, C. B. Sharma

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery | Ausgabe 4/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To evaluate surgical complications associated with open reduction and internal fixation of condylar fractures using retromandibular approach in terms of intraoperative and postoperative complications.

Method

Ten patients with displaced unilateral/bilateral condylar fractures were selected for the study. Intraoperative complications were evaluated in the form of haemorrhage due to damage to retromandibular vein and damage to marginal mandibular branch of facial nerve. Postoperative complications like presence of infection, signs of Frey’s syndrome, parotid fistula formation, facial nerve palsy, and discrepancy in occlusion and functions of temporomandibular joint were evaluated at intervals of 24 h, one week, six weeks and three months postoperative. Radiographically, the approximation of fracture fragments, plate fracture and screw loosening on orthopantomograph and Reverse Towne’s view were evaluated at intervals of 24 h, six weeks and three months postoperatively.

Results

None of the patients suffered from any major complication intra and post operatively.

Conclusion

Open reduction and internal fixation should be given due consideration in the management of displaced mandibular condylar fractures and is associated with minimal morbidity using retromandibular approach.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ellis E 3rd, Dean J (1993) Rigid fixation of mandibular condyle fractures. Oral Surg Oral Med Oral Pathol. 76(1):6–15PubMedCrossRef Ellis E 3rd, Dean J (1993) Rigid fixation of mandibular condyle fractures. Oral Surg Oral Med Oral Pathol. 76(1):6–15PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Hyde N, Manisali M, Aghabeigi B, Sneddon K, Newman L (2002) The role of open reduction and internal fixation in unilateral fractures of the mandibular condyle: a prospective study. Br J Oral Maxillofac Surg 40(1):19–22PubMedCrossRef Hyde N, Manisali M, Aghabeigi B, Sneddon K, Newman L (2002) The role of open reduction and internal fixation in unilateral fractures of the mandibular condyle: a prospective study. Br J Oral Maxillofac Surg 40(1):19–22PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Blevins G, Gores RJ (1961) Fractures of the mandibular condyloid process: results of conservative treatment in 140 patients. J Oral Surg Anesth Hosp Dent Serv 19:28–30 Blevins G, Gores RJ (1961) Fractures of the mandibular condyloid process: results of conservative treatment in 140 patients. J Oral Surg Anesth Hosp Dent Serv 19:28–30
4.
Zurück zum Zitat Amaratunga NA (1987) A study of condylar fractures in Sri Lankan patients with special reference to the recent views on treatment, healing and sequelae. Br J Oral Maxillofac Surg 25(5):391–397PubMedCrossRef Amaratunga NA (1987) A study of condylar fractures in Sri Lankan patients with special reference to the recent views on treatment, healing and sequelae. Br J Oral Maxillofac Surg 25(5):391–397PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Zide MF, Kent JN (1983) Indications for open reduction of mandibular condyle fractures. J Oral Maxillofac Surg 41(2):89–98PubMedCrossRef Zide MF, Kent JN (1983) Indications for open reduction of mandibular condyle fractures. J Oral Maxillofac Surg 41(2):89–98PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Fernandez JA, Mathog RH (1987) Open treatment of condylar fractures with biphase technique. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 113(3):262–266PubMed Fernandez JA, Mathog RH (1987) Open treatment of condylar fractures with biphase technique. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 113(3):262–266PubMed
7.
Zurück zum Zitat Klatt J, Pohlenz P, Blessmann M, Blake F, Eichhorn W, Schmelzle R, Heiland M (2010) Clinical follow-up examination of surgically treated fractures of the condylar process using the transparotid approach. J Oral Maxillofac Surg. 68(3):611–617PubMedCrossRef Klatt J, Pohlenz P, Blessmann M, Blake F, Eichhorn W, Schmelzle R, Heiland M (2010) Clinical follow-up examination of surgically treated fractures of the condylar process using the transparotid approach. J Oral Maxillofac Surg. 68(3):611–617PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Newman L (1998) A clinical evaluation of the long-term outcome of patients treated for bilateral fracture of the mandibular condyles. Br J Oral Maxillofac Surg 36(3):176–179PubMedCrossRef Newman L (1998) A clinical evaluation of the long-term outcome of patients treated for bilateral fracture of the mandibular condyles. Br J Oral Maxillofac Surg 36(3):176–179PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Lachner J, Clanton JT, Waite PD (1991) Open reduction and internal rigid fixation of subcondylar fractures via an intraoral approach. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 71(3):257–261PubMedCrossRef Lachner J, Clanton JT, Waite PD (1991) Open reduction and internal rigid fixation of subcondylar fractures via an intraoral approach. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 71(3):257–261PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Silverman SL (1925) New operation for displaced fractures at the neck of the condyle. Int J Orthod 67:876 Silverman SL (1925) New operation for displaced fractures at the neck of the condyle. Int J Orthod 67:876
11.
Zurück zum Zitat Chossegros C, Cheynet F, Blanc JL, Bourezak Z (1996) Short retromandibular approach of subcondylar fractures. Clinical and radiologic long term evaluation. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol, Oral Endod 82(3):248–252CrossRef Chossegros C, Cheynet F, Blanc JL, Bourezak Z (1996) Short retromandibular approach of subcondylar fractures. Clinical and radiologic long term evaluation. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol, Oral Endod 82(3):248–252CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Wu CY, Shi XJ, Li Y (2004) Retromandibular incision, miniplate rigid fixation for condylar, subcondylar fractures. Shanghai Kou Qiang Yi Xue 13(1):20–22PubMed Wu CY, Shi XJ, Li Y (2004) Retromandibular incision, miniplate rigid fixation for condylar, subcondylar fractures. Shanghai Kou Qiang Yi Xue 13(1):20–22PubMed
13.
Zurück zum Zitat Narayanan V, Kannan R, Sreekumar K (2009) Retromandibular approach for reduction and fixation of mandibular condylar fractures: a clinical experience. Int J Oral Maxillofac Surg 38(8):835–839PubMedCrossRef Narayanan V, Kannan R, Sreekumar K (2009) Retromandibular approach for reduction and fixation of mandibular condylar fractures: a clinical experience. Int J Oral Maxillofac Surg 38(8):835–839PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Ellis E, Throckmorton G, Palmieri C (2000) Open treatment of condylar process fractures: assessment of adequacy of repositioning and maintenance of stability. J Oral Maxillofac Surg 58(1):27–34PubMedCrossRef Ellis E, Throckmorton G, Palmieri C (2000) Open treatment of condylar process fractures: assessment of adequacy of repositioning and maintenance of stability. J Oral Maxillofac Surg 58(1):27–34PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Downie JJ, Devlin MF, Carton AT, Hislop WS (2009) Prospective study of morbidity associated with open reduction and internal fixation of the fractured condyle by the transparotid approach. Br J Oral Maxillofac Surg 47(5):370–373PubMedCrossRef Downie JJ, Devlin MF, Carton AT, Hislop WS (2009) Prospective study of morbidity associated with open reduction and internal fixation of the fractured condyle by the transparotid approach. Br J Oral Maxillofac Surg 47(5):370–373PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Ellis E 3rd, McFadden D, Simon P, Throckmorton G (2000) Surgical complications with open treatment of mandibular condylar process fractures. J Oral Maxillofac Surg 58(9):950–958PubMedCrossRef Ellis E 3rd, McFadden D, Simon P, Throckmorton G (2000) Surgical complications with open treatment of mandibular condylar process fractures. J Oral Maxillofac Surg 58(9):950–958PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Undt G, Kermer C, Rasse M, Sinko K, Ewers R (1999) Transoral miniplate osteosynthesis of condylar neck fractures. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 88(5):534–543PubMedCrossRef Undt G, Kermer C, Rasse M, Sinko K, Ewers R (1999) Transoral miniplate osteosynthesis of condylar neck fractures. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 88(5):534–543PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Vesnaver A, Gorjanc M, Eberlinc A, Dovsak DA, Kansky AA (2005) The periauricular transparotid approach for open reduction and internal fixation of condylar fractures. J Cranio Maxillofac Surg 33(3):169–179CrossRef Vesnaver A, Gorjanc M, Eberlinc A, Dovsak DA, Kansky AA (2005) The periauricular transparotid approach for open reduction and internal fixation of condylar fractures. J Cranio Maxillofac Surg 33(3):169–179CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Vogt A, Roser M, Weingart D (2005) Transparotidean approach to surgical management of condylar neck fractures. A prospective study. Mund Kiefer Gesichtschir 9(4):246–250PubMedCrossRef Vogt A, Roser M, Weingart D (2005) Transparotidean approach to surgical management of condylar neck fractures. A prospective study. Mund Kiefer Gesichtschir 9(4):246–250PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Devlin MF, Hislop WS, Carton AT (2002) Open reduction and internal fixation of fractured mandibular condyles by a retromandibular approach: surgical morbidity and informed consent. Br J Oral Maxillofac Surg 40(1):23–25PubMedCrossRef Devlin MF, Hislop WS, Carton AT (2002) Open reduction and internal fixation of fractured mandibular condyles by a retromandibular approach: surgical morbidity and informed consent. Br J Oral Maxillofac Surg 40(1):23–25PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Manisali M, Amin M, Aghabeigi B, Newman L (2003) Retromandibular approach to the mandibular condyle: a clinical, cadaveric study. Int J Oral Maxillofac Surg 32(3):253–256PubMedCrossRef Manisali M, Amin M, Aghabeigi B, Newman L (2003) Retromandibular approach to the mandibular condyle: a clinical, cadaveric study. Int J Oral Maxillofac Surg 32(3):253–256PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Palmieri C, Ellis E 3rd, Throckmorton G (1999) Mandibular motion after closed and open treatment of unilateral mandibular condylar process fractures. J Oral Maxillofac Surg 57(7):764–775PubMedCrossRef Palmieri C, Ellis E 3rd, Throckmorton G (1999) Mandibular motion after closed and open treatment of unilateral mandibular condylar process fractures. J Oral Maxillofac Surg 57(7):764–775PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Iannetti G, Cascone P (1995) Use of rigid external fixation in fractures of the mandibular condyle. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 80(4):394–397PubMedCrossRef Iannetti G, Cascone P (1995) Use of rigid external fixation in fractures of the mandibular condyle. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 80(4):394–397PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Widmark G, Bagenholm T, Kahnberg KE, Lindahl L (1996) Open reduction of subcondylar fractures: a study of functional rehabilitation. Int J Oral Maxillofac Surg 25(2):107–111PubMedCrossRef Widmark G, Bagenholm T, Kahnberg KE, Lindahl L (1996) Open reduction of subcondylar fractures: a study of functional rehabilitation. Int J Oral Maxillofac Surg 25(2):107–111PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat De Riu G, Gamba U, Anghinoni M, Sesanna E (2001) A comparison of open and closed treatment of condylar fractures: a change in philosophy. Int J Oral Maxillofac Surg 30(5):384–389 De Riu G, Gamba U, Anghinoni M, Sesanna E (2001) A comparison of open and closed treatment of condylar fractures: a change in philosophy. Int J Oral Maxillofac Surg 30(5):384–389
26.
Zurück zum Zitat Sugiura T, Yamamoto K, Murakami K, Sugimura M (2001) A comparative evaluation of osteosynthesis with lag screws, miniplates, or Kirschner wires for mandibular condylar process fractures. J Oral Maxillofac Surg 59(10):1161–1168PubMedCrossRef Sugiura T, Yamamoto K, Murakami K, Sugimura M (2001) A comparative evaluation of osteosynthesis with lag screws, miniplates, or Kirschner wires for mandibular condylar process fractures. J Oral Maxillofac Surg 59(10):1161–1168PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Villarreal PM, Monje F, Junquera LM, Mateo J, Morillo AJ, Gonzalez C (2004) Mandibular condyle fractures: determinants of treatment and outcome. J Oral Maxillofac Surg 62(2):155–163PubMedCrossRef Villarreal PM, Monje F, Junquera LM, Mateo J, Morillo AJ, Gonzalez C (2004) Mandibular condyle fractures: determinants of treatment and outcome. J Oral Maxillofac Surg 62(2):155–163PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Choi BH, Yi CK, Yoo JH (2001) Clinical evaluation of 3 types of plate osteosynthesis for fixation of condylar neck fractures. J Oral Maxillofac Surg 59(7):734–737PubMedCrossRef Choi BH, Yi CK, Yoo JH (2001) Clinical evaluation of 3 types of plate osteosynthesis for fixation of condylar neck fractures. J Oral Maxillofac Surg 59(7):734–737PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Management of Mandibular Sub Condylar and Condylar Fractures Using Retromandibular Approach and Assessment of Associated Surgical Complications
verfasst von
Sukhvinder Bindra
Kirti Choudhary
Parveen Sharma
Anil Sheorain
C. B. Sharma
Publikationsdatum
01.12.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery / Ausgabe 4/2010
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-010-0133-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2010

Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 4/2010 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Traumatologische Notfälle Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.