Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 2/2010

01.02.2010 | Ankle

Portal safety and efficacy of anterior subtalar arthroscopy: a cadaveric study

verfasst von: Tun Hing Lui, Kwok Bill Chan, Lap Ki Chan

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 2/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Anterior subtalar arthroscopy was performed in 14 feet of 7 cadeveric bodies using the primary visualization and working portals. The cartilage of the anterior/middle calcaneal facet that can be reached was marked. The feet were dissected and the distances between the portals and surrounding cutaneous nerves were measured. Any damage to the ligaments of the sinus tarsi was noted. The percentage area of the articular cartilage that was marked was measured. In all specimens, the primary visualization portal tract passed through the lateral root of the inferior extensor retinaculum. The primary working portal tract passed through the lateral root in nine specimens (64%). Cervical ligament was intact in all specimens. In three specimens (21%), the primary visualization portal tract passed through the posterior edge of the intermediate root of the inferior extensor retinaculum. The interosseous talocalcaneal ligament was intact in all specimens. The primary visualization portal tract passed through the medial root of the inferior extensor retinaculum in eight specimens (57%). The primary working portal tract passed through the medial root of the inferior extensor retinaculum in one specimen. The average working area on the calcaneal facet was 95% ± 4% of the total articular surface. There was no case of nerve injury in all specimens. In conclusion, anterior subtalar arthroscopy is a minimally invasive approach to deal with pathologies of this joint without the need of extensive resection of the ligamentous structures of the sinus tarsi.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Beimers L, Frey C, van Dijk CN (2006) Arthroscopy of the posterior subtalar joint. Foot Ankle Clin 11:369–390CrossRefPubMed Beimers L, Frey C, van Dijk CN (2006) Arthroscopy of the posterior subtalar joint. Foot Ankle Clin 11:369–390CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Field C, Ng A (2009) Resection of middle facet coalition with arthroscopic guidance. J Foot Ankle Surg 48:273–276CrossRefPubMed Field C, Ng A (2009) Resection of middle facet coalition with arthroscopic guidance. J Foot Ankle Surg 48:273–276CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Lui TH (2006) New technique of arthroscopic triple arthrodesis Arthroscopy 22: 464.e1–464e5 Lui TH (2006) New technique of arthroscopic triple arthrodesis Arthroscopy 22: 464.e1–464e5
4.
Zurück zum Zitat Phisitkul P, Tochigi Y, Saltzman CL, Amendola A (2006) Arthroscopic visualization of the posterior subtalar joint in the prone position: a cadaver study. Arthroscopy 22:511–515PubMedCrossRef Phisitkul P, Tochigi Y, Saltzman CL, Amendola A (2006) Arthroscopic visualization of the posterior subtalar joint in the prone position: a cadaver study. Arthroscopy 22:511–515PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat van Dijk CN (2006) Hindfoot endoscopy for posterior ankle pain. Instr Course Lect 55:545–554PubMed van Dijk CN (2006) Hindfoot endoscopy for posterior ankle pain. Instr Course Lect 55:545–554PubMed
7.
Zurück zum Zitat Frey C, Gasser S, Feder K (1994) Arthroscopy of the subtalar joint. Foot Ankle Int 15:424–428PubMed Frey C, Gasser S, Feder K (1994) Arthroscopy of the subtalar joint. Foot Ankle Int 15:424–428PubMed
8.
Zurück zum Zitat Lui TH (2008) Clinical tips: anterior subtalar (talocalcaneonavicular). Arthrosc Foot Ankle Int 29:94–96CrossRef Lui TH (2008) Clinical tips: anterior subtalar (talocalcaneonavicular). Arthrosc Foot Ankle Int 29:94–96CrossRef
9.
Zurück zum Zitat El Rassi G, Riddle E, Kumar J (2005) Arthrofibrosis involving the middle facet of the talocalcaneal joint in children and adolescents. J Bone Joint Surg Am 87:2227–2231CrossRefPubMed El Rassi G, Riddle E, Kumar J (2005) Arthrofibrosis involving the middle facet of the talocalcaneal joint in children and adolescents. J Bone Joint Surg Am 87:2227–2231CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Portal safety and efficacy of anterior subtalar arthroscopy: a cadaveric study
verfasst von
Tun Hing Lui
Kwok Bill Chan
Lap Ki Chan
Publikationsdatum
01.02.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 2/2010
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-009-0917-7

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2010

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 2/2010 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.