Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 6/2012

01.12.2012 | Original Article

An Autoprosthesis Technique for Better Breast Projection in Free Nipple Graft Reduction Mammaplasty

verfasst von: Cemal Fırat, Ali Gurlek, Serkan Erbatur, Ahmet Hamdi Aytekin

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 6/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Reduction mammaplasty for macromastia provides relief from uncomfortable symptoms and improves self-confidence and the ability to participate in sports activities. Reduction mammaplasty using the free nipple graft technique may result in bottoming-out deformity and a lack of upper-pole projection. We describe a modified breast reduction technique that combines the Graf and Thorek methods.

Methods

We operated on 26 patients with gigantomastia using this novel technique. Preoperative markings were planned according to the classic Thorek amputation technique using a Wise pattern. A 10-cm × 14-cm pyramidal inferior-based dermoglandular flap was prepared, passed under a transverse pectoral muscle loop, and then back-folded over the pectoral loop, thereby establishing an autoprosthesis to increase upper-pole fullness and prevent bottoming-out deformity.

Results

The average weight of the removed breast tissue was 1,634 g (range = 1,120–2,140 g) for the right breast and 1,630 g (range = 1,110–2,120 g) for the left breast. The average follow-up period was 22 months (range = 11–37 months). All samples were pathologically assessed. Minor complications included wound breakdown at the T-junction, fat necrosis, hypertrophic scarring, and partial necrosis of the nipple–areola complex (NAC). Loss of nipple projection and partial hypopigmentation of the NAC occurred in most patients. Mild glandular ptosis was observed in two patients, with no flattening or deflation, but no severe bottoming-out deformity was observed during long-term follow-up.

Conclusions

All patients were happy with their new bra size, breast projection, and breast weight. Our combined autoprosthesis technique resulted in satisfactory long-term breast projection and upper-pole fullness.

Level of Evidence V

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brown DM, Young VL (1993) Reduction mammoplasty for macromastia. Aesthetic Plast Surg 17:211–223PubMedCrossRef Brown DM, Young VL (1993) Reduction mammoplasty for macromastia. Aesthetic Plast Surg 17:211–223PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Manstein ME, Manstein CH, Manstein G (1997) Obtaining projection in the amputation free nipple/areolar graft breast reduction without a vertical scar using breast parenchyma to create a new mound. Ann Plast Surg 38:421–424PubMedCrossRef Manstein ME, Manstein CH, Manstein G (1997) Obtaining projection in the amputation free nipple/areolar graft breast reduction without a vertical scar using breast parenchyma to create a new mound. Ann Plast Surg 38:421–424PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ozerdem OR, Anlatici R, Maral T, Demiralay A (2002) Modified free nipple graft reduction mammaplasty to increase breast projection with superior and inferior dermoglandular flaps. Ann Plast Surg 49:506–510PubMedCrossRef Ozerdem OR, Anlatici R, Maral T, Demiralay A (2002) Modified free nipple graft reduction mammaplasty to increase breast projection with superior and inferior dermoglandular flaps. Ann Plast Surg 49:506–510PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Gorgu M, Ayhan M, Aytug Z, Aksungur E, Demirdover C (2007) Maximizing breast projection with combined free nipple graft reduction mammoplasty and back-folded dermaglandular inferior pedicle. Breast J 12:226–232CrossRef Gorgu M, Ayhan M, Aytug Z, Aksungur E, Demirdover C (2007) Maximizing breast projection with combined free nipple graft reduction mammoplasty and back-folded dermaglandular inferior pedicle. Breast J 12:226–232CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hirshowitz B, Moscona AR (1982) Modification of the bipedicled vertical dermal flap technique in reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 8:363–369PubMedCrossRef Hirshowitz B, Moscona AR (1982) Modification of the bipedicled vertical dermal flap technique in reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 8:363–369PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Casas LA, Byun MY, Depoli PA (2001) Maximizing breast projection after free nipple graft reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 107:955–960PubMedCrossRef Casas LA, Byun MY, Depoli PA (2001) Maximizing breast projection after free nipple graft reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 107:955–960PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Isken T, Sen C, Onyedi M, Izmirli H (2008) A new application for increasing breast projection in free nipple graft reduction mammaplasty. Aesthetic Plast Surg 32:675–680PubMedCrossRef Isken T, Sen C, Onyedi M, Izmirli H (2008) A new application for increasing breast projection in free nipple graft reduction mammaplasty. Aesthetic Plast Surg 32:675–680PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Graf R, Biggs T, Steely RL (2000) Breast shape: a technique for better upper pole fullness. Aesthetic Plast Surg 24:348–352PubMedCrossRef Graf R, Biggs T, Steely RL (2000) Breast shape: a technique for better upper pole fullness. Aesthetic Plast Surg 24:348–352PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hawtof DB, Levine M, Kapetansky DI, Pieper D (1989) Complications of reduction mammaplasty: comparison of nipple-areolar graft and pedicle. Ann Plast Surg 23:3–10PubMedCrossRef Hawtof DB, Levine M, Kapetansky DI, Pieper D (1989) Complications of reduction mammaplasty: comparison of nipple-areolar graft and pedicle. Ann Plast Surg 23:3–10PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Thorek M (1922) Possibilities in the reconstruction of the human. NY Med J 116:572–575 Thorek M (1922) Possibilities in the reconstruction of the human. NY Med J 116:572–575
11.
Zurück zum Zitat Mess SA, Gradinger GP, Spear SL (2006) Breast reduction with the free-nipple technique. In: Spear AL (ed) Surgery of the breast: principles and art. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp 1172–1188 Mess SA, Gradinger GP, Spear SL (2006) Breast reduction with the free-nipple technique. In: Spear AL (ed) Surgery of the breast: principles and art. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp 1172–1188
12.
Zurück zum Zitat Katsaros J, Harvey I, Caplash Y (2010) The triplicated inferior pedicle—a new method for breast reduction and mastopexy. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63:1131–1135PubMedCrossRef Katsaros J, Harvey I, Caplash Y (2010) The triplicated inferior pedicle—a new method for breast reduction and mastopexy. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63:1131–1135PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Jackson IT, Bayramicli M, Gupta M, Yavuzer R (1999) Importance of the pedicle length measurement in reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 104:398–400PubMedCrossRef Jackson IT, Bayramicli M, Gupta M, Yavuzer R (1999) Importance of the pedicle length measurement in reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 104:398–400PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Nahabedian MY, Mofid MM (2002) Viability and sensation of the nipple-areolar complex after reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 49:24–31PubMedCrossRef Nahabedian MY, Mofid MM (2002) Viability and sensation of the nipple-areolar complex after reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 49:24–31PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ribeiro L (1975) A new technique for reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 55:300–334 Ribeiro L (1975) A new technique for reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 55:300–334
16.
Zurück zum Zitat Graf R, Biggs TM (2002) In search of better shape in mastopexy and reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 110:309–317PubMedCrossRef Graf R, Biggs TM (2002) In search of better shape in mastopexy and reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 110:309–317PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Graf R, Reis de Araujo LR, Rippel R, Neto LG, Pace DT, Biggs T (2003) Reduction mammaplasty and mastopexy using the vertical scar and thoracic wall flap technique. Aesthetic Plast Surg 27:6–12PubMedCrossRef Graf R, Reis de Araujo LR, Rippel R, Neto LG, Pace DT, Biggs T (2003) Reduction mammaplasty and mastopexy using the vertical scar and thoracic wall flap technique. Aesthetic Plast Surg 27:6–12PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Güven E, Aydin H, Başaran K, Aydin U, Kuvat SV (2010) Reduction mammoplasty using bipedicled dermoglandular flaps and free-nipple transplantation. Aesthetic Plast Surg 34:738–744PubMedCrossRef Güven E, Aydin H, Başaran K, Aydin U, Kuvat SV (2010) Reduction mammoplasty using bipedicled dermoglandular flaps and free-nipple transplantation. Aesthetic Plast Surg 34:738–744PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Abramson DL (1999) Increasing projection in patients undergoing free nipple graft reduction mammoplasty. Aesthetic Plast Surg 23:282–284PubMedCrossRef Abramson DL (1999) Increasing projection in patients undergoing free nipple graft reduction mammoplasty. Aesthetic Plast Surg 23:282–284PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Karsidag S, Akcal A, Karsidag T, Yesiloglu N, Yesilada AK, Ugurlu K (2011) Reduction mammaplasty using the free-nipple-graft vertical technique for severe breast hypertrophy: improved outcomes with the superior dermaglandular flap. Aesthetic Plast Surg 35:254–261PubMedCrossRef Karsidag S, Akcal A, Karsidag T, Yesiloglu N, Yesilada AK, Ugurlu K (2011) Reduction mammaplasty using the free-nipple-graft vertical technique for severe breast hypertrophy: improved outcomes with the superior dermaglandular flap. Aesthetic Plast Surg 35:254–261PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Romano JJ, Francel TJ, Hoopes JE (1992) Free nipple graft reduction mammoplasty. Ann Plast Surg 28:271–276PubMedCrossRef Romano JJ, Francel TJ, Hoopes JE (1992) Free nipple graft reduction mammoplasty. Ann Plast Surg 28:271–276PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Koger KE, Sunde D, Press BHJ (1994) Reduction mammoplasty for gigantomastia using an inferiorly based pedicle and free nipple transplantation. Ann Plast Surg 33:514–561CrossRef Koger KE, Sunde D, Press BHJ (1994) Reduction mammoplasty for gigantomastia using an inferiorly based pedicle and free nipple transplantation. Ann Plast Surg 33:514–561CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Neuprez A, Haykal S, Calteux N (1999) The use of an inferior dermoglandular flap in Thorek’s technique, based on a series of 21 cases. Ann Chir Plast Esthet 44:231–237PubMed Neuprez A, Haykal S, Calteux N (1999) The use of an inferior dermoglandular flap in Thorek’s technique, based on a series of 21 cases. Ann Chir Plast Esthet 44:231–237PubMed
24.
Zurück zum Zitat Brown RH, Izaddoost S, Bullocks JM (2010) Preventing the “bottoming out” and “star-gazing” phenomena in inferior pedicle breast reduction with an acellular dermal matrix internal brassiere. Aesthetic Plast Surg 34:760–767PubMedCrossRef Brown RH, Izaddoost S, Bullocks JM (2010) Preventing the “bottoming out” and “star-gazing” phenomena in inferior pedicle breast reduction with an acellular dermal matrix internal brassiere. Aesthetic Plast Surg 34:760–767PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Ho-Asjoe M, Mallucci P (2004) Professional tattooing—alternative method to nipple reconstruction. Br J Plast Surg 57:185–186PubMedCrossRef Ho-Asjoe M, Mallucci P (2004) Professional tattooing—alternative method to nipple reconstruction. Br J Plast Surg 57:185–186PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Katerinaki E, Sircar T, Sterne GD (2011) The C-V flap for nipple reconstruction after previous skin-sparing mastectomy and immediate breast reconstruction: refinements of donor-site closure. Aesthetic Plast Surg 35:624–627PubMedCrossRef Katerinaki E, Sircar T, Sterne GD (2011) The C-V flap for nipple reconstruction after previous skin-sparing mastectomy and immediate breast reconstruction: refinements of donor-site closure. Aesthetic Plast Surg 35:624–627PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Chen CM, Warren SM, Isik FF (2003) Innovations to the vertical reduction mammaplasty: making the transition. Ann Plast Surg 50:579–587PubMedCrossRef Chen CM, Warren SM, Isik FF (2003) Innovations to the vertical reduction mammaplasty: making the transition. Ann Plast Surg 50:579–587PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
An Autoprosthesis Technique for Better Breast Projection in Free Nipple Graft Reduction Mammaplasty
verfasst von
Cemal Fırat
Ali Gurlek
Serkan Erbatur
Ahmet Hamdi Aytekin
Publikationsdatum
01.12.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 6/2012
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-012-9984-0

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2012

Aesthetic Plastic Surgery 6/2012 Zur Ausgabe

Announcements

Announcements

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.