Skip to main content
Erschienen in: Rheumatology International 12/2007

01.10.2007 | Case Report

Pulmonary veno-occlusive disease as a primary cause of pulmonary hypertension in a patient with mixed connective tissue disease

verfasst von: Lizhi Zhang, Daniel Visscher, Charanjit Rihal, Marie-Christine Aubry

Erschienen in: Rheumatology International | Ausgabe 12/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Mixed connective tissue disease (MCTD) is a systemic disease seen in a group of patients with overlapping clinical features of lupus, scleroderma, polymyositis, and rheumatoid arthritis. A defining feature of MCTD is the presence of antibodies against the U1-ribonucleoprotein (U1-RNP) complex. Pulmonary hypertension is the major cause of death in MCTD. We report an autopsy case of MCTD with pulmonary hypertension. The U1-RNP antibody of this patient was 171.9 U (normal < 25.0 U). The immediate cause of death was attributed to acute pulmonary embolism at left lower lobe. A severe vasculopathy characterized by fibrotic occlusion of small veins and venules, associated with prominent capillary congestion, was consistent with pulmonary veno-occlusive disease (PVOD). This is the first case reported in which PVOD is the primary cause of pulmonary hypertension in MCTD.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Burdt MA, Hoffman RW, Deutscher SL, Wang GS, Johnson JC, Sharp GC (1999) Long-term outcome in mixed connective tissue disease: longitudinal clinical and serologic findings. Arthritis Rheum 42:899–909PubMedCrossRef Burdt MA, Hoffman RW, Deutscher SL, Wang GS, Johnson JC, Sharp GC (1999) Long-term outcome in mixed connective tissue disease: longitudinal clinical and serologic findings. Arthritis Rheum 42:899–909PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kobayashi H, Sano T, Ii K, Hizawa K, Yamanoi A, Otsuka T (1982) Mixed connective tissue disease with fatal pulmonary hypertension. Acta Pathol Jpn 32:1121–1129PubMed Kobayashi H, Sano T, Ii K, Hizawa K, Yamanoi A, Otsuka T (1982) Mixed connective tissue disease with fatal pulmonary hypertension. Acta Pathol Jpn 32:1121–1129PubMed
3.
Zurück zum Zitat Pietra GG, Edwards WD, Kay JM, Rich S, Kernis J, Schloo B, Ayres SM, Bergofsky EH, Brundage BH, Detre KM et al (1989) Histopathology of primary pulmonary hypertension. A qualitative and quantitative study of pulmonary blood vessels from 58 patients in the National Heart, Lung, and Blood Institute, Primary Pulmonary Hypertension Registry. Circulation 80:1198–1206PubMed Pietra GG, Edwards WD, Kay JM, Rich S, Kernis J, Schloo B, Ayres SM, Bergofsky EH, Brundage BH, Detre KM et al (1989) Histopathology of primary pulmonary hypertension. A qualitative and quantitative study of pulmonary blood vessels from 58 patients in the National Heart, Lung, and Blood Institute, Primary Pulmonary Hypertension Registry. Circulation 80:1198–1206PubMed
4.
Zurück zum Zitat Wagenvoort CA, Wagenvoort N, Takahashi T (1985) Pulmonary veno-occlusive disease: involvement of pulmonary arteries and review of the literature. Hum Pathol 16:1033PubMedCrossRef Wagenvoort CA, Wagenvoort N, Takahashi T (1985) Pulmonary veno-occlusive disease: involvement of pulmonary arteries and review of the literature. Hum Pathol 16:1033PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hosoda Y, Suzuki Y, Takano M, Tojo T, Homma M (1987) Mixed connective tissue disease with pulmonary hypertension: a clinical and pathological study. J Rheumatol 14(4):826–830PubMed Hosoda Y, Suzuki Y, Takano M, Tojo T, Homma M (1987) Mixed connective tissue disease with pulmonary hypertension: a clinical and pathological study. J Rheumatol 14(4):826–830PubMed
7.
Zurück zum Zitat Tsou E, Waldhorn RE, Kerwin DM, Katz S, Patterson JA (1984) Pulmonary venoocclusive disease in pregnancy. Obstet Gynecol 64:281–284PubMed Tsou E, Waldhorn RE, Kerwin DM, Katz S, Patterson JA (1984) Pulmonary venoocclusive disease in pregnancy. Obstet Gynecol 64:281–284PubMed
8.
Zurück zum Zitat Townend JN, Roberts DH, Jones EL, Davies MK (1992) Fatal pulmonary venoocclusive disease after use of oral contraceptives. Am Heart J 124:1643–1644PubMedCrossRef Townend JN, Roberts DH, Jones EL, Davies MK (1992) Fatal pulmonary venoocclusive disease after use of oral contraceptives. Am Heart J 124:1643–1644PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Okawa-Takatsuji M, Aotsuka S, Fujinami M, Uwatoko S, Kinoshita M, Sumiya M (1999) Up-regulation of intercellular adhesion molecule-1 (ICAM-1), endothelial leucocyte adhesion molecule-1 (ELAM-1) and class II MHC molecules on pulmonary artery endothelial cells by antibodies against U1-ribonucleoprotein. Clin Exp Immunol 116:174–180PubMedCrossRef Okawa-Takatsuji M, Aotsuka S, Fujinami M, Uwatoko S, Kinoshita M, Sumiya M (1999) Up-regulation of intercellular adhesion molecule-1 (ICAM-1), endothelial leucocyte adhesion molecule-1 (ELAM-1) and class II MHC molecules on pulmonary artery endothelial cells by antibodies against U1-ribonucleoprotein. Clin Exp Immunol 116:174–180PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Runo JR, Vnencak-Jones CL, Prince M, Loyd JE, Wheeler L, Robbins IM, Lane KB, Newman JH, Johnson J, Nichols WC, Phillips JA (2003) 3rd Pulmonary veno-occlusive disease caused by an inherited mutation in bone morphogenetic protein receptor II. Am J Respir Crit Care Med 167:889–894PubMedCrossRef Runo JR, Vnencak-Jones CL, Prince M, Loyd JE, Wheeler L, Robbins IM, Lane KB, Newman JH, Johnson J, Nichols WC, Phillips JA (2003) 3rd Pulmonary veno-occlusive disease caused by an inherited mutation in bone morphogenetic protein receptor II. Am J Respir Crit Care Med 167:889–894PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kramer MR, Estenne M, Berkman N et al (1993) Radiation-induced pulmonary veno-occlusive disease. Chest 104:1282PubMed Kramer MR, Estenne M, Berkman N et al (1993) Radiation-induced pulmonary veno-occlusive disease. Chest 104:1282PubMed
Metadaten
Titel
Pulmonary veno-occlusive disease as a primary cause of pulmonary hypertension in a patient with mixed connective tissue disease
verfasst von
Lizhi Zhang
Daniel Visscher
Charanjit Rihal
Marie-Christine Aubry
Publikationsdatum
01.10.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 12/2007
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-007-0362-1

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2007

Rheumatology International 12/2007 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

RAS-Blocker bei Hyperkaliämie möglichst nicht sofort absetzen

14.05.2024 Hyperkaliämie Nachrichten

Bei ausgeprägter Nierenfunktionsstörung steigen unter der Einnahme von Renin-Angiotensin-System(RAS)-Hemmstoffen nicht selten die Serumkaliumspiegel. Was in diesem Fall zu tun ist, erklärte Prof. Jürgen Floege beim diesjährigen Allgemeinmedizin-Update-Seminar.

Gestationsdiabetes: In der zweiten Schwangerschaft folgenreicher als in der ersten

13.05.2024 Gestationsdiabetes Nachrichten

Das Risiko, nach einem Gestationsdiabetes einen Typ-2-Diabetes zu entwickeln, hängt nicht nur von der Zahl, sondern auch von der Reihenfolge der betroffenen Schwangerschaften ab.

Labor, CT-Anthropometrie zeigen Risiko für Pankreaskrebs

13.05.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Gerade bei aggressiven Malignomen wie dem duktalen Adenokarzinom des Pankreas könnte Früherkennung die Therapiechancen verbessern. Noch jedoch klafft hier eine Lücke. Ein Studienteam hat einen Weg gesucht, sie zu schließen.

Battle of Experts: Sport vs. Spritze bei Adipositas und Typ-2-Diabetes

11.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Im Battle of Experts traten zwei Experten auf dem Diabeteskongress gegeneinander an: Die eine vertrat die Auffassung „Sport statt Spritze“ bei Adipositas und Typ-2-Diabetes, der andere forderte „Spritze statt Sport!“ Am Ende waren sie sich aber einig: Die Kombination aus beidem erzielt die besten Ergebnisse.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.