Skip to main content
Erschienen in: European Radiology 7/2020

03.03.2020 | Chest

18F-FDG PET/CT and whole-body MRI diagnostic performance in M staging for non–small cell lung cancer: a systematic review and meta-analysis

verfasst von: Tássia Machado Medeiros, Stephan Altmayer, Guilherme Watte, Matheus Zanon, Adriano Basso Dias, Natália Henz Concatto, Julia Hoefel Paes, Rita Mattiello, Francisco de Souza Santos, Tan-Lucien Mohammed, Nupur Verma, Bruno Hochhegger

Erschienen in: European Radiology | Ausgabe 7/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

To evaluate the diagnostic test accuracy of 18F-fluorodeoxyglucose positron emission tomography/computed tomography (18F-FDG PET/CT), whole-body magnetic resonance imaging (WB-MRI), and whole-body diffusion-weighted imaging (WB-DWI) for the detection of metastases in patients with non–small cell lung cancer (NSCLC).

Methods

MEDLINE, Embase, and Cochrane Library databases were searched up to June 2019. Studies were selected if they reported data that could be used to construct contingency tables to compare 18F-FDG PET/CT, WB-MRI, and WB-DWI. Two authors independently extracted data on study characteristics and assessed methodological quality using the Quality Assessment of Diagnostic Accuracy Studies. Forest plots were generated for sensitivity and specificity of 18F-FDG PET/CT, WB-MRI, and whole-body diffusion-weighted imaging (WB-DWI). Summary receiver operating characteristic plots were created.

Results

The 4 studies meeting inclusion criteria had a total of 564 patients and 559 lesions, 233 of which were metastases. In studies of 18F-FDG PET/CT, the pooled estimates of sensitivity and specificity were 0.83 (95% confidence interval [CI], 0.54–0.95) and 0.93 (95% CI, 0.87–0.96), respectively. For WB-MRI, pooled sensitivity was 0.92 (95% CI, 0.18–1.00) and pooled specificity was 0.93 (95% CI, 0.85–0.95). Pooled sensitivity and specificity for WB-DWI were 0.78 (95% CI, 0.46–0.93) and 0.91 (95% CI, 0.79–0.96), respectively. There was no statistical difference between the diagnostic odds ratio of WB-MRI and WB-DWI compared with that of PET/CT (p = 0.186 for WB-DWI; p = 0.638 for WB-MRI).

Conclusion

WB-MRI and DWI are radiation-free alternatives with comparable diagnostic performance to 18F-FDG PET/CT for M staging of NSCLC.

Key Points

• Whole-body MRI with or without diffusion-weighted imaging has a high accuracy for the diagnostic evaluation of metastases in patients with non–small cell lung cancer.
• Whole-body MRI may be used as a non-invasive and radiation-free alternative to positron emission tomography with CT with similar diagnostic performance.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
4.
30.
Zurück zum Zitat Ettinger DS, Wood DE, Akerley W et al (2014) Non–small cell lung cancer, version 1.2015. J Natl Compr Canc Netw 12:1738–1176CrossRefPubMed Ettinger DS, Wood DE, Akerley W et al (2014) Non–small cell lung cancer, version 1.2015. J Natl Compr Canc Netw 12:1738–1176CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Takenaka D, Ohno Y, Matsumoto K et al (2009) Detection of bone metastases in non-small cell lung cancer patients: comparison of whole-body diffusion-weighted imaging (DWI), whole-body MR imaging without and with DWI, whole-body FDGPET/CT, and bone scintigraphy. J Magn Reson Imaging 30:298–308. https://doi.org/10.1002/jmri.21858 CrossRefPubMed Takenaka D, Ohno Y, Matsumoto K et al (2009) Detection of bone metastases in non-small cell lung cancer patients: comparison of whole-body diffusion-weighted imaging (DWI), whole-body MR imaging without and with DWI, whole-body FDGPET/CT, and bone scintigraphy. J Magn Reson Imaging 30:298–308. https://​doi.​org/​10.​1002/​jmri.​21858 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
18F-FDG PET/CT and whole-body MRI diagnostic performance in M staging for non–small cell lung cancer: a systematic review and meta-analysis
verfasst von
Tássia Machado Medeiros
Stephan Altmayer
Guilherme Watte
Matheus Zanon
Adriano Basso Dias
Natália Henz Concatto
Julia Hoefel Paes
Rita Mattiello
Francisco de Souza Santos
Tan-Lucien Mohammed
Nupur Verma
Bruno Hochhegger
Publikationsdatum
03.03.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Radiology / Ausgabe 7/2020
Print ISSN: 0938-7994
Elektronische ISSN: 1432-1084
DOI
https://doi.org/10.1007/s00330-020-06703-1

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2020

European Radiology 7/2020 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.