Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 6/2012

01.06.2012

Retroperitoneoscopic pancreatectomy: a new surgical option for pancreatic disease

verfasst von: Guodong Zhao, Ruihua Xue, Xin Ma, Minggen Hu, Xinjin Gu, Baofu Wang, Xu Zhang, Rong Liu

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 6/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The advantage of retroperitoneoscopy in renal and adrenal gland surgery has been widely acknowledged. Retroperitoneoscopy may also be a useful approach to the pancreas, a retroperitoneal organ. This study aims to evaluate the feasibility of retroperitoneoscopic pancreatectomy performed in an animal model and a small patient cohort.

Methods

This study was divided into two stages. Initially, retroperitoneoscopic distal pancreatectomy was performed in 6-month-old Yorkshire breed piglets (n = 5; mean weight, 50 ± 5 kg). Subsequently, seven patients with suspected diagnosis of distal pancreatic lesions were selected between February 2010 and April 2011 to undergo retroperitoneoscopy. Approval was obtained from both the Animal Ethics Committee and the Institutional Review Board.

Results

In the animal models, retroperitoneoscopic procedures were accomplished smoothly with short operative time, insignificant blood loss, and only minor complications. In clinical practice, patients with histologically confirmed pancreatic diseases underwent enucleation (n = 2) or distal pancreatectomy with splenic preservation (n = 2). Operative times ranged from 30 to 100 min with controllable blood loss of 10–100 ml. One case of intraoperative retroperitoneal perforation and two cases of pancreatic fistula occurred. All four patients were discharged within 7 days postoperatively. The other three patients with nonpancreatic diseases underwent retroperitoneoscopic resection with excellent clinical outcome.

Conclusions

The results of this preliminary study demonstrate that retroperitoneoscopic pancreatectomy, a novel surgical approach, was feasible and effective in selected patients. The advantages of this approach include acceptable operating time, insignificant blood loss, simple manipulations, minor complications, and excellent postoperative recovery time. Additionally, this study suggests that retroperitoneoscopy could also be feasible for treatment of retroperitoneal nonpancreatic diseases.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lebedyev A, Zmora O, Kuriansky J, Rosin D, Khaikin M, Shabtai M, Ayalon A (2004) Laparoscopic distal pancreatectomy. Surg Endosc 18:1427–1430PubMedCrossRef Lebedyev A, Zmora O, Kuriansky J, Rosin D, Khaikin M, Shabtai M, Ayalon A (2004) Laparoscopic distal pancreatectomy. Surg Endosc 18:1427–1430PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Sileikis A, Beisa V, Simutis G, Tamosiunas A, Strupas K (2010) Three-port retroperitoneoscopic necrosectomy in management of acute necrotic pancreatitis. Med Lith 46:176–179 Sileikis A, Beisa V, Simutis G, Tamosiunas A, Strupas K (2010) Three-port retroperitoneoscopic necrosectomy in management of acute necrotic pancreatitis. Med Lith 46:176–179
3.
Zurück zum Zitat Willingham FF, Gee DW, Sylla P, Kambadakone A, Singh AH, Sahani D, Mino-Kenudson M, Rattner DW, Brugge WR (2009) Natural orifice versus conventional laparoscopic distal pancreatectomy in a porcine model: a randomized, controlled trial. Gastrointest Endosc 70:740–747PubMedCrossRef Willingham FF, Gee DW, Sylla P, Kambadakone A, Singh AH, Sahani D, Mino-Kenudson M, Rattner DW, Brugge WR (2009) Natural orifice versus conventional laparoscopic distal pancreatectomy in a porcine model: a randomized, controlled trial. Gastrointest Endosc 70:740–747PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Takaori K, Tanigawa N (2007) Laparoscopic pancreatic resection: the past, present, and future. Surg Today 37:535–545PubMedCrossRef Takaori K, Tanigawa N (2007) Laparoscopic pancreatic resection: the past, present, and future. Surg Today 37:535–545PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Castellanos G, Pinero A, Serrano A, Parrilla P (2002) Infected pancreatic necrosis: translumbar approach and management with retroperitoneoscopy. Arch Surg 137:1060–1063 (discussion 1063)PubMedCrossRef Castellanos G, Pinero A, Serrano A, Parrilla P (2002) Infected pancreatic necrosis: translumbar approach and management with retroperitoneoscopy. Arch Surg 137:1060–1063 (discussion 1063)PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Jayaraman S, Gonen M, Brennan MF, D’Angelica MI, DeMatteo RP, Fong YM, Jarnagin WR, Allen PJ (2010) Laparoscopic distal pancreatectomy: evolution of a technique at a single institution. J Am Coll Surg 211:503–509PubMedCrossRef Jayaraman S, Gonen M, Brennan MF, D’Angelica MI, DeMatteo RP, Fong YM, Jarnagin WR, Allen PJ (2010) Laparoscopic distal pancreatectomy: evolution of a technique at a single institution. J Am Coll Surg 211:503–509PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Allemann P, Perretta S, Asakuma M, Dallemagne B, Mutter D, Marescaux J (2009) Multimedia manuscript. NOTES retroperitoneal transvaginal distal pancreatectomy. Surg Endosc 23:882–883PubMedCrossRef Allemann P, Perretta S, Asakuma M, Dallemagne B, Mutter D, Marescaux J (2009) Multimedia manuscript. NOTES retroperitoneal transvaginal distal pancreatectomy. Surg Endosc 23:882–883PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Castellanos G, Serrano A, Pinero A, Bru M, Parraga M, Marin P, Parrilla P (2001) Retroperitoneoscopy in the management of drained infected pancreatic necrosis. Gastrointest Endosc 53:514–515PubMedCrossRef Castellanos G, Serrano A, Pinero A, Bru M, Parraga M, Marin P, Parrilla P (2001) Retroperitoneoscopy in the management of drained infected pancreatic necrosis. Gastrointest Endosc 53:514–515PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Rosok BI, Marangos IP, Kazaryan AM, Rosseland AR, Buanes T, Mathisen O, Edwin B (2010) Single-centre experience of laparoscopic pancreatic surgery. Br J Surg 97:902–909PubMedCrossRef Rosok BI, Marangos IP, Kazaryan AM, Rosseland AR, Buanes T, Mathisen O, Edwin B (2010) Single-centre experience of laparoscopic pancreatic surgery. Br J Surg 97:902–909PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Berber E, Tellioglu G, Harvey A, Mitchell J, Milas M, Siperstein A (2009) Comparison of laparoscopic transabdominal lateral versus posterior retroperitoneal adrenalectomy. Surgery 146:621–625 (discussion 625–626)PubMedCrossRef Berber E, Tellioglu G, Harvey A, Mitchell J, Milas M, Siperstein A (2009) Comparison of laparoscopic transabdominal lateral versus posterior retroperitoneal adrenalectomy. Surgery 146:621–625 (discussion 625–626)PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat DiNorcia J, Schrope BA, Lee MK, Reavey PL, Rosen SJ, Lee JA, Chabot JA, Allendorf JD (2010) Laparoscopic distal pancreatectomy offers shorter hospital stays with fewer complications. J Gastrointest Surg 14:1804–1812PubMedCrossRef DiNorcia J, Schrope BA, Lee MK, Reavey PL, Rosen SJ, Lee JA, Chabot JA, Allendorf JD (2010) Laparoscopic distal pancreatectomy offers shorter hospital stays with fewer complications. J Gastrointest Surg 14:1804–1812PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Palanivelu C, Shetty R, Jani K, Sendhilkumar K, Rajan PS, Maheshkumar GS (2007) Laparoscopic distal pancreatectomy: results of a prospective non-randomized study from a tertiary center. Surg Endosc 21:373–377PubMedCrossRef Palanivelu C, Shetty R, Jani K, Sendhilkumar K, Rajan PS, Maheshkumar GS (2007) Laparoscopic distal pancreatectomy: results of a prospective non-randomized study from a tertiary center. Surg Endosc 21:373–377PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Vitagliano G, Ameri C (2009) Laparoscopic management of a retroperitoneal tumor: case report and literature review. Arch Esp Urol 62:663–667PubMed Vitagliano G, Ameri C (2009) Laparoscopic management of a retroperitoneal tumor: case report and literature review. Arch Esp Urol 62:663–667PubMed
14.
Zurück zum Zitat Matsui Y, Ohara H, Ichioka K, Terada N, Yoshimura K, Terai A, Arai Y (2002) Retroperitoneoscopy-assisted total nephroureterectomy for upper urinary tract transitional cell carcinoma. Urology 60:1010–1015PubMedCrossRef Matsui Y, Ohara H, Ichioka K, Terada N, Yoshimura K, Terai A, Arai Y (2002) Retroperitoneoscopy-assisted total nephroureterectomy for upper urinary tract transitional cell carcinoma. Urology 60:1010–1015PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Gill IS (1998) Retroperitoneal laparoscopic nephrectomy. Urol Clin North Amer 25:343–360CrossRef Gill IS (1998) Retroperitoneal laparoscopic nephrectomy. Urol Clin North Amer 25:343–360CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Terachi T, Yoshida O, Matsuda T, Orikasa S, Chiba Y, Takahashi K, Takeda M, Higashihara E, Murai M, Baba S, Fujita K, Suzuki K, Ohshima S, Ono Y, Kumazawa J, Naito S (2000) Complications of laparoscopic and retroperitoneoscopic adrenalectomies in 370 cases in Japan: a multi-institutional study. Biomed Pharmacother 54(Suppl 1):211s–214sPubMed Terachi T, Yoshida O, Matsuda T, Orikasa S, Chiba Y, Takahashi K, Takeda M, Higashihara E, Murai M, Baba S, Fujita K, Suzuki K, Ohshima S, Ono Y, Kumazawa J, Naito S (2000) Complications of laparoscopic and retroperitoneoscopic adrenalectomies in 370 cases in Japan: a multi-institutional study. Biomed Pharmacother 54(Suppl 1):211s–214sPubMed
17.
Zurück zum Zitat Takeda M, Watanabe R, Kurumada S, Saito K, Tsutsui T, Takahashi K, Go H (2000) Endoscopic renal biopsy in pediatric patients: comparison of retroperitoneoscopy-assisted and retroperitoneoscopic methods. Nephron 84:199–200PubMedCrossRef Takeda M, Watanabe R, Kurumada S, Saito K, Tsutsui T, Takahashi K, Go H (2000) Endoscopic renal biopsy in pediatric patients: comparison of retroperitoneoscopy-assisted and retroperitoneoscopic methods. Nephron 84:199–200PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Bartel M (1969) Retroperitoneoscopy. An endoscopic method for inspection and bioptic examination of the retroperitoneal space. Zentralbl Chir 94:377–383PubMed Bartel M (1969) Retroperitoneoscopy. An endoscopic method for inspection and bioptic examination of the retroperitoneal space. Zentralbl Chir 94:377–383PubMed
19.
Zurück zum Zitat Kaplan LR, Johnston GR, Hardy RM (1979) Retroperitoneoscopy in dogs. Gastrointest Endosc 25:13–15PubMedCrossRef Kaplan LR, Johnston GR, Hardy RM (1979) Retroperitoneoscopy in dogs. Gastrointest Endosc 25:13–15PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Takada M, Ichihara T, Toyama H, Suzuki Y, Kuroda Y (2004) Retroperitoneoscopic laparoscopic distal pancreatectomy with spleen salvage. Hepatogastroenterology 51:925–927PubMed Takada M, Ichihara T, Toyama H, Suzuki Y, Kuroda Y (2004) Retroperitoneoscopic laparoscopic distal pancreatectomy with spleen salvage. Hepatogastroenterology 51:925–927PubMed
21.
Zurück zum Zitat Ahmad H, Sandroussi C, Thomas A, Fletcher D (2009) Endoscopic total retroperitoneal distal pancreatectomy in a large animal model. Pancreatology 9:160–164PubMedCrossRef Ahmad H, Sandroussi C, Thomas A, Fletcher D (2009) Endoscopic total retroperitoneal distal pancreatectomy in a large animal model. Pancreatology 9:160–164PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Navaneethan U, Vege SS, Chari ST, Baron TH (2009) Minimally invasive techniques in pancreatic necrosis. Pancreas 38:867–875PubMedCrossRef Navaneethan U, Vege SS, Chari ST, Baron TH (2009) Minimally invasive techniques in pancreatic necrosis. Pancreas 38:867–875PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Luo Y, Liu R, Hu MG, Mu YM, An LC, Huang ZQ (2009) Laparoscopic surgery for pancreatic insulinomas: a single-institution experience of 29 cases. J Gastrointest Surg 13:945–950PubMedCrossRef Luo Y, Liu R, Hu MG, Mu YM, An LC, Huang ZQ (2009) Laparoscopic surgery for pancreatic insulinomas: a single-institution experience of 29 cases. J Gastrointest Surg 13:945–950PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Zhang X, Fu B, Lang B, Zhang J, Xu K, Li HZ, Ma X, Zheng T (2007) Technique of anatomical retroperitoneoscopic adrenalectomy with report of 800 cases. J Urol 177:1254–1257PubMedCrossRef Zhang X, Fu B, Lang B, Zhang J, Xu K, Li HZ, Ma X, Zheng T (2007) Technique of anatomical retroperitoneoscopic adrenalectomy with report of 800 cases. J Urol 177:1254–1257PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Bassi C, Dervenis C, Butturini G, Fingerhut A, Yeo C, Izbicki J, Neoptolemos J, Sarr M, Traverso W, Buchler M (2005) Postoperative pancreatic fistula: an international study group (ISGPF) definition. Surgery 138:8–13PubMedCrossRef Bassi C, Dervenis C, Butturini G, Fingerhut A, Yeo C, Izbicki J, Neoptolemos J, Sarr M, Traverso W, Buchler M (2005) Postoperative pancreatic fistula: an international study group (ISGPF) definition. Surgery 138:8–13PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Melotti G, Butturini G, Piccoli M, Casetti L, Bassi C, Mullineris B, Lazzaretti MG, Pederzoli P (2007) Laparoscopic distal pancreatectomy: results on a consecutive series of 58 patients. Ann Surg 246:77–82PubMedCrossRef Melotti G, Butturini G, Piccoli M, Casetti L, Bassi C, Mullineris B, Lazzaretti MG, Pederzoli P (2007) Laparoscopic distal pancreatectomy: results on a consecutive series of 58 patients. Ann Surg 246:77–82PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Teber D, Tefekli A, Eskicorapci S, Goezem AS, Bujosevic S, Sugiono M, Stock C, Rassweiler JJ (2006) Retroperitoneoscopy: a versatile access for many urologic indications. Eur Urol Suppl 5:975–982CrossRef Teber D, Tefekli A, Eskicorapci S, Goezem AS, Bujosevic S, Sugiono M, Stock C, Rassweiler JJ (2006) Retroperitoneoscopy: a versatile access for many urologic indications. Eur Urol Suppl 5:975–982CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Matthes K, Yusuf TE, Willingham FF, Mino-Kenudson M, Rattner DW, Brugge WR (2007) Feasibility of endoscopic transgastric distal pancreatectomy in a porcine animal model. Gastrointest Endosc 66:762–766PubMedCrossRef Matthes K, Yusuf TE, Willingham FF, Mino-Kenudson M, Rattner DW, Brugge WR (2007) Feasibility of endoscopic transgastric distal pancreatectomy in a porcine animal model. Gastrointest Endosc 66:762–766PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Diemunsch P, Becmeur F, Meyer P (1999) Retroperitoneoscopy versus laparoscopy in piglets: ventilatory and thermic repercussions. J Pediatr Surg 34:1514–1517PubMedCrossRef Diemunsch P, Becmeur F, Meyer P (1999) Retroperitoneoscopy versus laparoscopy in piglets: ventilatory and thermic repercussions. J Pediatr Surg 34:1514–1517PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Kasza J, Brody FJ, Khambaty F, Vaziri K, Wallace B (2010) Laparoscopic resection of a retroperitoneal cystic lymphangioma in an adult. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 20:e114–e116PubMedCrossRef Kasza J, Brody FJ, Khambaty F, Vaziri K, Wallace B (2010) Laparoscopic resection of a retroperitoneal cystic lymphangioma in an adult. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 20:e114–e116PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Misra MC, Bhattacharjee HK, Hemal AK, Bansal VK (2010) Laparoscopic management of rare retroperitoneal tumors. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 20:e117–e122PubMedCrossRef Misra MC, Bhattacharjee HK, Hemal AK, Bansal VK (2010) Laparoscopic management of rare retroperitoneal tumors. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 20:e117–e122PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Sasaki A, Suto T, Nitta H, Shimooki O, Obuchi T, Wakabayashi G (2010) Laparoscopic excision of retroperitoneal tumors: report of three cases. Surg Today 40:176–180PubMedCrossRef Sasaki A, Suto T, Nitta H, Shimooki O, Obuchi T, Wakabayashi G (2010) Laparoscopic excision of retroperitoneal tumors: report of three cases. Surg Today 40:176–180PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Retroperitoneoscopic pancreatectomy: a new surgical option for pancreatic disease
verfasst von
Guodong Zhao
Ruihua Xue
Xin Ma
Minggen Hu
Xinjin Gu
Baofu Wang
Xu Zhang
Rong Liu
Publikationsdatum
01.06.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 6/2012
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-011-2078-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2012

Surgical Endoscopy 6/2012 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.