Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 11/2010

01.11.2010 | 2010 SSAT Poster Presentation

Laparoscopic Distal Pancreatectomy Offers Shorter Hospital Stays with Fewer Complications

verfasst von: Joseph DiNorcia, Beth A. Schrope, Minna K. Lee, Patrick L. Reavey, Sarah J. Rosen, James A. Lee, John A. Chabot, John D. Allendorf

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 11/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Laparoscopic distal pancreatectomy (LDP) is increasingly performed for lesions of the body and tail of the pancreas. The aim of this study was to investigate short-term outcomes after LDP compared to open distal pancreatectomy (ODP) at a single, high-volume institution.

Methods

We reviewed records of patients who underwent distal pancreatectomy (DP) and compared perioperative data between LDP and ODP. Continuous variables were compared using Student’s t or Wilcoxon rank-sum tests. Categorical variables were compared using chi-square or Fisher’s exact test.

Results

A total of 360 patients underwent DP. Beginning in 2001, 95 were attempted, and 71 were completed laparoscopically with a 25.3% conversion rate. Compared to ODP, LDP had similar rates of splenic preservation, pancreatic fistula, and mortality. LDP had lower blood loss (150 vs. 900 mL, p < 0.01), smaller tumor size (2.5 vs. 3.6 cm, p < 0.01), and shorter length of resected pancreas (7.7 vs. 10.0 cm, p < 0.01). LDP had fewer complications (28.2% vs. 43.8%, p = 0.02) as well as shorter hospital stays (5 vs. 6 days, p < 0.01).

Conclusions

LDP can be performed safely and effectively in patients with benign or low-grade malignant neoplasms of the distal pancreas. When feasible in selected patients, LDP offers fewer complications and shorter hospital stays.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cuschieri A. Laparoscopic surgery of the pancreas. J R Coll Surg Edinb 1994;39:178–184.PubMed Cuschieri A. Laparoscopic surgery of the pancreas. J R Coll Surg Edinb 1994;39:178–184.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Soper NJ, Brunt LM, Dunnegan DL, Meininger TA. Laparoscopic distal pancreatectomy in the porcine model. Surg Endosc 1994;8:57–61.CrossRefPubMed Soper NJ, Brunt LM, Dunnegan DL, Meininger TA. Laparoscopic distal pancreatectomy in the porcine model. Surg Endosc 1994;8:57–61.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Gagner M, Pomp A. Laparoscopic pylorus-preserving pancreatoduodenectomy. Surg Endosc 1994;8:408–410.CrossRefPubMed Gagner M, Pomp A. Laparoscopic pylorus-preserving pancreatoduodenectomy. Surg Endosc 1994;8:408–410.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Gagner M, Pomp A, Herrera MF. Early experience with laparoscopic resections of islet cell tumors. Surgery 1996;120:1051–1054.CrossRefPubMed Gagner M, Pomp A, Herrera MF. Early experience with laparoscopic resections of islet cell tumors. Surgery 1996;120:1051–1054.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Patterson EJ, Gagner M, Salky B, Inabnet WB, Brower S, Edye M, Gurland B, Reiner M, Pertsemlides D. Laparoscopic pancreatic resection: single-institution experience of 19 patients. JAMA 2001;193(3):281–287. Patterson EJ, Gagner M, Salky B, Inabnet WB, Brower S, Edye M, Gurland B, Reiner M, Pertsemlides D. Laparoscopic pancreatic resection: single-institution experience of 19 patients. JAMA 2001;193(3):281–287.
6.
Zurück zum Zitat Fernández-Cruz L, Saenz A, Austudillo E, Martinez I, Hoyos S, Pantoja JP, Navarro S. Outcome of laparoscopic pancreatic surgery: endocrine and nonendocrine tumours. World J Surg 2002;26:1057–1065.CrossRefPubMed Fernández-Cruz L, Saenz A, Austudillo E, Martinez I, Hoyos S, Pantoja JP, Navarro S. Outcome of laparoscopic pancreatic surgery: endocrine and nonendocrine tumours. World J Surg 2002;26:1057–1065.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Shimuzu S, Tanaka M, Konomi H, Mizumoto K, Yamaguchi K. Laparoscopic pancreatic surgery: current indications and surgical results. Surg Endosc 2004;18:402–406.CrossRef Shimuzu S, Tanaka M, Konomi H, Mizumoto K, Yamaguchi K. Laparoscopic pancreatic surgery: current indications and surgical results. Surg Endosc 2004;18:402–406.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Edwin B, Mala T, Mathisen O, Gladhaug I, Buanes T, Lunde OC, Soreide O, Bergan A, Fosse E. Laparoscopic resection of the pancreas: a feasibility study of the short-term outcome. Surg Endosc 2004;18:407–411.CrossRefPubMed Edwin B, Mala T, Mathisen O, Gladhaug I, Buanes T, Lunde OC, Soreide O, Bergan A, Fosse E. Laparoscopic resection of the pancreas: a feasibility study of the short-term outcome. Surg Endosc 2004;18:407–411.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Dulucq JL, Wintringer P, Stabilini C, Feryn T, Perissat J, Mahajna A. Are major laparoscopic pancreatic resections worthwhile? A prospective study of 32 patients in a single institution. Surg Endosc 2005;19:1028–1034.CrossRefPubMed Dulucq JL, Wintringer P, Stabilini C, Feryn T, Perissat J, Mahajna A. Are major laparoscopic pancreatic resections worthwhile? A prospective study of 32 patients in a single institution. Surg Endosc 2005;19:1028–1034.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Mabrut JY, Fernández-Cruz L, Azagra JS, Bassi C, Delvaux G, Weerts J, Fabre JM, Boulez J, Baulieux J, Peix JL, Gigot JF. Laparoscopic pancreatic resection: Results of a multicenter European study of 127 patients. Surgery 2005;137:597–605.CrossRefPubMed Mabrut JY, Fernández-Cruz L, Azagra JS, Bassi C, Delvaux G, Weerts J, Fabre JM, Boulez J, Baulieux J, Peix JL, Gigot JF. Laparoscopic pancreatic resection: Results of a multicenter European study of 127 patients. Surgery 2005;137:597–605.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Velanovich V. Case-control comparison of laparoscopic versus open distal pancreatectomy. J Gastrointest Surg 2006;10(1):95–98.CrossRefPubMed Velanovich V. Case-control comparison of laparoscopic versus open distal pancreatectomy. J Gastrointest Surg 2006;10(1):95–98.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Corcione F, Marzano E, Cuccurullo D, Caracino V, Pirozzi F, Settembre A. Distal pancreas surgery: outcome for 19 cases managed with a laparoscopic approach. Surg Endosc 2006;20:1729–1732.CrossRefPubMed Corcione F, Marzano E, Cuccurullo D, Caracino V, Pirozzi F, Settembre A. Distal pancreas surgery: outcome for 19 cases managed with a laparoscopic approach. Surg Endosc 2006;20:1729–1732.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Borja-Cacho D, Al-Refaie WB, Vickers SM, Tuttle TM, Jensen EH. Laparoscopic distal pancreatectomy. J Am Coll Surg 2009;209:758–765.CrossRefPubMed Borja-Cacho D, Al-Refaie WB, Vickers SM, Tuttle TM, Jensen EH. Laparoscopic distal pancreatectomy. J Am Coll Surg 2009;209:758–765.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat DeOliveira ML, Winter JM, Schafer M, Cunningham SC, Cameron JL, Yeo CJ, Clavien PA. Assessment of complications after pancreatic surgery: a novel grading system applied to 633 patients undergoing pancreaticoduodenectomy. Ann Surg 2006;244:931–939.CrossRefPubMed DeOliveira ML, Winter JM, Schafer M, Cunningham SC, Cameron JL, Yeo CJ, Clavien PA. Assessment of complications after pancreatic surgery: a novel grading system applied to 633 patients undergoing pancreaticoduodenectomy. Ann Surg 2006;244:931–939.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Bassi C, Dervenis C, Butturini G, Fingerhut A, Yeo C, Izbicki J, Neoptolemos J, Sarr M, Traverso W, Buchler M. Postoperative pancreatic fistula: an international study group (ISGPF) definition. Surgery 2005;138:8–13.CrossRefPubMed Bassi C, Dervenis C, Butturini G, Fingerhut A, Yeo C, Izbicki J, Neoptolemos J, Sarr M, Traverso W, Buchler M. Postoperative pancreatic fistula: an international study group (ISGPF) definition. Surgery 2005;138:8–13.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Palanivelu C, Shetty R, Jani K, Sendhilkumar K, Rajan PS, Maheshkumar GS. Laparoscopic distal pancreatectomy: results of a prospective non-randomized study from a tertiary center. Surg Endosc 2007;21(3):373–377.CrossRefPubMed Palanivelu C, Shetty R, Jani K, Sendhilkumar K, Rajan PS, Maheshkumar GS. Laparoscopic distal pancreatectomy: results of a prospective non-randomized study from a tertiary center. Surg Endosc 2007;21(3):373–377.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Eom BW, Jang JY, Lee SE, Han HS, Yoon YS, Kim SW. Clinical outcomes compared between laparoscopic and open distal pancreatectomy. Surg Endosc 2008;22(5):1334–8.CrossRefPubMed Eom BW, Jang JY, Lee SE, Han HS, Yoon YS, Kim SW. Clinical outcomes compared between laparoscopic and open distal pancreatectomy. Surg Endosc 2008;22(5):1334–8.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Nakamura Y, Uchida E, Aimoto T, Matsumoto S, Yoshida H, Tajiri T. Clinical outcome of laparoscopic distal pancreatectomy. J Hepatobiliary Pancreat Surg 2009;16:35–41.CrossRefPubMed Nakamura Y, Uchida E, Aimoto T, Matsumoto S, Yoshida H, Tajiri T. Clinical outcome of laparoscopic distal pancreatectomy. J Hepatobiliary Pancreat Surg 2009;16:35–41.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Kim SC, Park KT, Hwang JW, Shin HC, Lee SS, Seo DW, Lee SK, Kim MH, Han DJ. Comparative analysis of clinical outcomes for laparoscopic distal pancreatic resection and open distal pancreatic resection at a single institution. Surg Endosc 2008;22:2261–2268.CrossRefPubMed Kim SC, Park KT, Hwang JW, Shin HC, Lee SS, Seo DW, Lee SK, Kim MH, Han DJ. Comparative analysis of clinical outcomes for laparoscopic distal pancreatic resection and open distal pancreatic resection at a single institution. Surg Endosc 2008;22:2261–2268.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Kooby DA, Gillespie T, Bentrem D, Nakeeb A, Schmidt MC, Merchant NB, Parikh AA, Martin RCG, Scoggins CR, Ahmad S, Kim HJ, Park J, Johnston F, Strouch MJ, Menze A, Rymer J, McClaine R, Strasberg SM, Talamonti MS, Staley CA, McMasters KM, Lowy AM, Byrd-Sellers J, Wood WC, Hawkins WG. Left-sided pancreatectomy: a multicenter comparison of laparoscopic and open approaches. Ann Surg 2008;248:438–443.PubMed Kooby DA, Gillespie T, Bentrem D, Nakeeb A, Schmidt MC, Merchant NB, Parikh AA, Martin RCG, Scoggins CR, Ahmad S, Kim HJ, Park J, Johnston F, Strouch MJ, Menze A, Rymer J, McClaine R, Strasberg SM, Talamonti MS, Staley CA, McMasters KM, Lowy AM, Byrd-Sellers J, Wood WC, Hawkins WG. Left-sided pancreatectomy: a multicenter comparison of laparoscopic and open approaches. Ann Surg 2008;248:438–443.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Melotti G, Butturini G, Piccoli M, Casetti L, Bassi C, Mullineris B, Lazzaretti MG, Pederzoli P. Laparoscopic distal pancreatectomy: Results on a consecutive series of 58 patients. Ann Surg 2007;246:77–82.CrossRefPubMed Melotti G, Butturini G, Piccoli M, Casetti L, Bassi C, Mullineris B, Lazzaretti MG, Pederzoli P. Laparoscopic distal pancreatectomy: Results on a consecutive series of 58 patients. Ann Surg 2007;246:77–82.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Cunha AS, Rault A, Beau C, Laurent C, Collet D, Masson B. A single-institution prospective study of laparoscopic pancreatic resection. Arch Surg 2008;143:289–295.CrossRef Cunha AS, Rault A, Beau C, Laurent C, Collet D, Masson B. A single-institution prospective study of laparoscopic pancreatic resection. Arch Surg 2008;143:289–295.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Taylor C, O’Rourke N, Nathanson L, Martin I, Hopkins G, Layani L, Ghusn M, Fielding G. Laparoscopic distal pancreatectomy: the Brisbane experience of forty-six cases. HPB 2008;10:38–42.CrossRefPubMed Taylor C, O’Rourke N, Nathanson L, Martin I, Hopkins G, Layani L, Ghusn M, Fielding G. Laparoscopic distal pancreatectomy: the Brisbane experience of forty-six cases. HPB 2008;10:38–42.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Khanna A, Koniaris LG, Nakeeb A, Schoeniger LO. Laparoscopic spleen-preserving distal pancreatectomy. J Gastrointest Surg 2005;9:733–738.CrossRefPubMed Khanna A, Koniaris LG, Nakeeb A, Schoeniger LO. Laparoscopic spleen-preserving distal pancreatectomy. J Gastrointest Surg 2005;9:733–738.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Pryor A, Means JR, Pappas TN. Laparoscopic distal pancreatectomy with splenic preservation. Surg Endosc 2007;21:2326–2330.CrossRefPubMed Pryor A, Means JR, Pappas TN. Laparoscopic distal pancreatectomy with splenic preservation. Surg Endosc 2007;21:2326–2330.CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Bruzoni M, Sasson AR. Open and laparoscopic spleen-preserving, splenic vessel-preserving distal pancreatectomy: indications and outcomes. J Gastrointest Surg 2008;12:1202–1206.CrossRefPubMed Bruzoni M, Sasson AR. Open and laparoscopic spleen-preserving, splenic vessel-preserving distal pancreatectomy: indications and outcomes. J Gastrointest Surg 2008;12:1202–1206.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Shoup M, Brennan MF, McWhite K, Leung DHY, Klimstra D, Conlon KC. The value of splenic preservation with distal pancreatectomy. Arch Surg 2002;137:164–168.CrossRefPubMed Shoup M, Brennan MF, McWhite K, Leung DHY, Klimstra D, Conlon KC. The value of splenic preservation with distal pancreatectomy. Arch Surg 2002;137:164–168.CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Richardson DQ, Scott-Conner CE. Distal pancreatectomy with and without splenectomy: a comparative study. Am Surg 1989; 55:21–25.PubMed Richardson DQ, Scott-Conner CE. Distal pancreatectomy with and without splenectomy: a comparative study. Am Surg 1989; 55:21–25.PubMed
29.
Zurück zum Zitat Aldridge MC, Williamson RCN. Distal pancreatectomy with and without splenectomy. Br J Surg 1991; 78:976–979.CrossRefPubMed Aldridge MC, Williamson RCN. Distal pancreatectomy with and without splenectomy. Br J Surg 1991; 78:976–979.CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Benoist S, Dugue L, Sauvanet A, Valverde A, Mauvais F, Paye F, Farges O, Belghiti J. Is there a role of preservation of the spleen in distal pancreatectomy? J Am Coll Surg 1999;188(3):255–260.CrossRefPubMed Benoist S, Dugue L, Sauvanet A, Valverde A, Mauvais F, Paye F, Farges O, Belghiti J. Is there a role of preservation of the spleen in distal pancreatectomy? J Am Coll Surg 1999;188(3):255–260.CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Fernández-Cruz L, Blanco L, Cosa R, Rendón H. Is laparoscopic resection adequate in patients with neuroendocrine pancreatic tumors? World J Surg 2008;32:904–917.CrossRefPubMed Fernández-Cruz L, Blanco L, Cosa R, Rendón H. Is laparoscopic resection adequate in patients with neuroendocrine pancreatic tumors? World J Surg 2008;32:904–917.CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Pierce RA, Spitler JA, Hawkins WG, Strasberg SM, Linehan DC, Halpin VJ, Eagon JC, Brunt LM, Frisella MM, Matthews BD. Outcomes analysis of laparoscopic resection of pancreatic neoplasms. Surg Endosc 2007;21(4):579–586.CrossRefPubMed Pierce RA, Spitler JA, Hawkins WG, Strasberg SM, Linehan DC, Halpin VJ, Eagon JC, Brunt LM, Frisella MM, Matthews BD. Outcomes analysis of laparoscopic resection of pancreatic neoplasms. Surg Endosc 2007;21(4):579–586.CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Sperti C, Pasquali C, Pedrazzoli S. Ductal adenocarcinoma of the body and tail of the pancreas. J Am Coll Surg 1997;185:267–271. Sperti C, Pasquali C, Pedrazzoli S. Ductal adenocarcinoma of the body and tail of the pancreas. J Am Coll Surg 1997;185:267–271.
34.
Zurück zum Zitat Matsumoto T, Shibata K, Ohta M, Iwaki K, Uchida H, Yada K, Mori M, Kitano S. Laparoscopic distal pancreatectomy and open distal pancreatectomy: a nonrandomized comparative study. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2008;18:340–343.CrossRefPubMed Matsumoto T, Shibata K, Ohta M, Iwaki K, Uchida H, Yada K, Mori M, Kitano S. Laparoscopic distal pancreatectomy and open distal pancreatectomy: a nonrandomized comparative study. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2008;18:340–343.CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Kooby DA, Hawkins WG, Schmidt CM, Weber SM, Bentrem DJ, Gillespie TW, Sellers JB, Merchant NB, Scoggins CR, Martin RC 3rd, Kim HJ, Ahmad S, Cho CS, Parikh AA, Chu CK, Hamilton NA, Doyle CJ, Pinchot S, Hayman A, McClaine R, Nakeeb A, Staley CA, McMasters KM, Lillemoe KD. A multicenter analysis of distal pancreatectomy for adenocarcinoma: is laparoscopic resection appropriate? J Am Coll Surg 2010;210:779–785.CrossRefPubMed Kooby DA, Hawkins WG, Schmidt CM, Weber SM, Bentrem DJ, Gillespie TW, Sellers JB, Merchant NB, Scoggins CR, Martin RC 3rd, Kim HJ, Ahmad S, Cho CS, Parikh AA, Chu CK, Hamilton NA, Doyle CJ, Pinchot S, Hayman A, McClaine R, Nakeeb A, Staley CA, McMasters KM, Lillemoe KD. A multicenter analysis of distal pancreatectomy for adenocarcinoma: is laparoscopic resection appropriate? J Am Coll Surg 2010;210:779–785.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Laparoscopic Distal Pancreatectomy Offers Shorter Hospital Stays with Fewer Complications
verfasst von
Joseph DiNorcia
Beth A. Schrope
Minna K. Lee
Patrick L. Reavey
Sarah J. Rosen
James A. Lee
John A. Chabot
John D. Allendorf
Publikationsdatum
01.11.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 11/2010
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-010-1264-1

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2010

Journal of Gastrointestinal Surgery 11/2010 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.