Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 11/2011

01.11.2011 | Original Article

Single-Incision Laparoscopic Colorectal Surgery, Experience with 50 Consecutive Cases

verfasst von: Peter B. van den Boezem, Colin Sietses

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 11/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Single-incision laparoscopic surgery (SILS) is one of the most recent developments in laparoscopic surgery. Having proven its effectiveness in cholecystectomy and appendectomy, the feasibility of SILS in more advanced surgery, such as hemicolectomy and low anterior resection, is now a point of discussion.

Methods

This study reports on the results of the first 50 SILS colorectal operations at our institution. Twenty right hemicolectomies, 16 sigmoid resections, 9 low anterior resections, and 5 total colectomies were performed. Nineteen patients were operated for benign colonic diseases, 31 for malignant disease.

Results

Mean operative time was 130 min, and the median duration of postoperative hospital stay was 6 days. None of the procedures needed conversion to a laparotomy, but four patients were converted to a multiport laparoscopy. In one case, an anastomotic leakage occurred, which was treated by creating a diverting ileostomy laparoscopically. Minor complications were four wound infections and two incisional hernias.

Conclusion

SILS colectomy is a safe and feasible procedure even in more complex cases. Comparative studies are needed to demonstrate advantages over traditional laparoscopic surgery.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Veldkamp R, Kuhry E, Hop WC, Jeekel J, Kazemier G, Bonjer HJ, Haglind E, Pahlman L, Cuesta MA, Msika S, Morino M, Lacy AM: Laparoscopic surgery versus open surgery for colon cancer: Short-term outcomes of a randomised trial. Lancet Oncol 2005;6:477–484.PubMedCrossRef Veldkamp R, Kuhry E, Hop WC, Jeekel J, Kazemier G, Bonjer HJ, Haglind E, Pahlman L, Cuesta MA, Msika S, Morino M, Lacy AM: Laparoscopic surgery versus open surgery for colon cancer: Short-term outcomes of a randomised trial. Lancet Oncol 2005;6:477–484.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bonjer HJ, Hop WC, Nelson H, Sargent DJ, Lacy AM, Castells A, Guillou PJ, Thorpe H, Brown J, Delgado S, Kuhrij E, Haglind E, Pahlman L: Laparoscopically assisted vs open colectomy for colon cancer: A meta-analysis. Arch Surg 2007;142:298–303.PubMedCrossRef Bonjer HJ, Hop WC, Nelson H, Sargent DJ, Lacy AM, Castells A, Guillou PJ, Thorpe H, Brown J, Delgado S, Kuhrij E, Haglind E, Pahlman L: Laparoscopically assisted vs open colectomy for colon cancer: A meta-analysis. Arch Surg 2007;142:298–303.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Roberts KE, Solomon D, Duffy AJ, Bell RL: Single-incision laparoscopic cholecystectomy: A surgeon's initial experience with 56 consecutive cases and a review of the literature. JGastrointestSurg 2010;14:506–510.CrossRef Roberts KE, Solomon D, Duffy AJ, Bell RL: Single-incision laparoscopic cholecystectomy: A surgeon's initial experience with 56 consecutive cases and a review of the literature. JGastrointestSurg 2010;14:506–510.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Chow A, Purkayastha S, Nehme J, Darzi LA, Paraskeva P: Single incision laparoscopic surgery for appendicectomy: A retrospective comparative analysis. SurgEndosc 2010 Chow A, Purkayastha S, Nehme J, Darzi LA, Paraskeva P: Single incision laparoscopic surgery for appendicectomy: A retrospective comparative analysis. SurgEndosc 2010
5.
Zurück zum Zitat Lee PC, Lo C, Lai PS, Chang JJ, Huang SJ, Lin MT, Lee PH: Randomized clinical trial of single-incision laparoscopic cholecystectomy versus minilaparoscopic cholecystectomy. BrJSurg 2010;97:1007–1012. Lee PC, Lo C, Lai PS, Chang JJ, Huang SJ, Lin MT, Lee PH: Randomized clinical trial of single-incision laparoscopic cholecystectomy versus minilaparoscopic cholecystectomy. BrJSurg 2010;97:1007–1012.
6.
Zurück zum Zitat Chow A, Purkayastha S, Aziz O, Pefanis D, Paraskeva P: Single-incision laparoscopic surgery for cholecystectomy: A retrospective comparison with 4-port laparoscopic cholecystectomy. Arch Surg 2010;145:1187–1191.PubMedCrossRef Chow A, Purkayastha S, Aziz O, Pefanis D, Paraskeva P: Single-incision laparoscopic surgery for cholecystectomy: A retrospective comparison with 4-port laparoscopic cholecystectomy. Arch Surg 2010;145:1187–1191.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Remzi FH, Kirat HT, Kaouk JH, Geisler DP: Single-port laparoscopy in colorectal surgery. Colorectal Dis 2008;10:823–826.PubMedCrossRef Remzi FH, Kirat HT, Kaouk JH, Geisler DP: Single-port laparoscopy in colorectal surgery. Colorectal Dis 2008;10:823–826.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Bucher P, Pugin F, Morel P: Single port access laparoscopic right hemicolectomy. Int J Colorectal Dis 2008;23:1013–1016.PubMedCrossRef Bucher P, Pugin F, Morel P: Single port access laparoscopic right hemicolectomy. Int J Colorectal Dis 2008;23:1013–1016.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Brunner W, Schirnhofer J, Waldstein-Wartenberg N, Frass R, Weiss H: Single incision laparoscopic sigmoid colon resections without visible scar: A novel technique. Colorectal Dis;12:66–70 Brunner W, Schirnhofer J, Waldstein-Wartenberg N, Frass R, Weiss H: Single incision laparoscopic sigmoid colon resections without visible scar: A novel technique. Colorectal Dis;12:66–70
10.
Zurück zum Zitat Bucher P, Pugin F, Morel P: Transumbilical single incision laparoscopic sigmoidectomy for benign disease. Colorectal Dis 2010;12:61–65.PubMedCrossRef Bucher P, Pugin F, Morel P: Transumbilical single incision laparoscopic sigmoidectomy for benign disease. Colorectal Dis 2010;12:61–65.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Vestweber B, Alfes A, Paul C, Haaf F, Vestweber KH: Single-incision laparoscopic surgery: A promising approach to sigmoidectomy for diverticular disease. Surg Endosc 2010 Vestweber B, Alfes A, Paul C, Haaf F, Vestweber KH: Single-incision laparoscopic surgery: A promising approach to sigmoidectomy for diverticular disease. Surg Endosc 2010
12.
Zurück zum Zitat Waters JA, Guzman MJ, Fajardo AD, Selzer DJ, Wiebke EA, Robb BW, George VV: Single-port laparoscopic right hemicolectomy: A safe alternative to conventional laparoscopy. Dis Colon Rectum 2010;53:1467–1472.PubMedCrossRef Waters JA, Guzman MJ, Fajardo AD, Selzer DJ, Wiebke EA, Robb BW, George VV: Single-port laparoscopic right hemicolectomy: A safe alternative to conventional laparoscopy. Dis Colon Rectum 2010;53:1467–1472.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Cahill RA, Lindsey I, Jones O, Guy R, Mortensen N, Cunningham C: Single-port laparoscopic total colectomy for medically uncontrolled colitis. Dis Colon Rectum 2010;53:1143–1147.PubMedCrossRef Cahill RA, Lindsey I, Jones O, Guy R, Mortensen N, Cunningham C: Single-port laparoscopic total colectomy for medically uncontrolled colitis. Dis Colon Rectum 2010;53:1143–1147.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Boni L, Dionigi G, Cassinotti E, Di Giuseppe M, Diurni M, Rausei S, Cantore F, Dionigi R: Single incision laparoscopic right colectomy. Surg Endosc 2010;24:3233–3236.PubMedCrossRef Boni L, Dionigi G, Cassinotti E, Di Giuseppe M, Diurni M, Rausei S, Cantore F, Dionigi R: Single incision laparoscopic right colectomy. Surg Endosc 2010;24:3233–3236.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Gandhi DP, Ragupathi M, Patel CB, Ramos-Valadez DI, Pickron TB, Haas EM: Single-incision versus hand-assisted laparoscopic colectomy: A case-matched series. J Gastrointest Surg 2010;14:1875–1880.PubMedCrossRef Gandhi DP, Ragupathi M, Patel CB, Ramos-Valadez DI, Pickron TB, Haas EM: Single-incision versus hand-assisted laparoscopic colectomy: A case-matched series. J Gastrointest Surg 2010;14:1875–1880.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Ramos-Valadez DI, Patel CB, Ragupathi M, Bartley Pickron T, Haas EM: Single-incision laparoscopic right hemicolectomy: Safety and feasibility in a series of consecutive cases. Surg Endosc 2010;24:2613–2616.PubMedCrossRef Ramos-Valadez DI, Patel CB, Ragupathi M, Bartley Pickron T, Haas EM: Single-incision laparoscopic right hemicolectomy: Safety and feasibility in a series of consecutive cases. Surg Endosc 2010;24:2613–2616.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Tsimoyiannis EC, Tsimogiannis KE, Pappas-Gogos G, Farantos C, Benetatos N, Mavridou P, Manataki A: Different pain scores in single transumbilical incision laparoscopic cholecystectomy versus classic laparoscopic cholecystectomy: A randomized controlled trial. Surg Endosc 2010;24:1842–1848.PubMedCrossRef Tsimoyiannis EC, Tsimogiannis KE, Pappas-Gogos G, Farantos C, Benetatos N, Mavridou P, Manataki A: Different pain scores in single transumbilical incision laparoscopic cholecystectomy versus classic laparoscopic cholecystectomy: A randomized controlled trial. Surg Endosc 2010;24:1842–1848.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Allemann P, Schafer M, Demartines N: Critical appraisal of single port access cholecystectomy. Br J Surg 2010 Allemann P, Schafer M, Demartines N: Critical appraisal of single port access cholecystectomy. Br J Surg 2010
19.
Zurück zum Zitat Adair J, Gromski MA, Lim RB, Nagle D: Single-incision laparoscopic right colectomy: Experience with 17 consecutive cases and comparison with multiport laparoscopic right colectomy. Dis Colon Rectum 2010;53:1549–1554.PubMedCrossRef Adair J, Gromski MA, Lim RB, Nagle D: Single-incision laparoscopic right colectomy: Experience with 17 consecutive cases and comparison with multiport laparoscopic right colectomy. Dis Colon Rectum 2010;53:1549–1554.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Champagne BJ, Lee EC, Leblanc F, Stein SL, Delaney CP: Single-incision vs straight laparoscopic segmental colectomy: A case-controlled study. Dis Colon Rectum 2011;54:183–186.PubMedCrossRef Champagne BJ, Lee EC, Leblanc F, Stein SL, Delaney CP: Single-incision vs straight laparoscopic segmental colectomy: A case-controlled study. Dis Colon Rectum 2011;54:183–186.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Singh R, Omiccioli A, Hegge S, McKinley C: Does the extraction-site location in laparoscopic colorectal surgery have an impact on incisional hernia rates? Surg Endosc 2008;22:2596–2600.PubMedCrossRef Singh R, Omiccioli A, Hegge S, McKinley C: Does the extraction-site location in laparoscopic colorectal surgery have an impact on incisional hernia rates? Surg Endosc 2008;22:2596–2600.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Delaney CP, Chang E, Senagore AJ, Broder M: Clinical outcomes and resource utilization associated with laparoscopic and open colectomy using a large national database. Ann Surg 2008;247:819–824.PubMedCrossRef Delaney CP, Chang E, Senagore AJ, Broder M: Clinical outcomes and resource utilization associated with laparoscopic and open colectomy using a large national database. Ann Surg 2008;247:819–824.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Leblanc F, Champagne BJ, Augestad KM, Stein SL, Marderstein E, Reynolds HL, Delaney CP: Single incision laparoscopic colectomy: Technical aspects, feasibility, and expected benefits. Diagn Ther Endosc 2010;2010:913216.PubMedCrossRef Leblanc F, Champagne BJ, Augestad KM, Stein SL, Marderstein E, Reynolds HL, Delaney CP: Single incision laparoscopic colectomy: Technical aspects, feasibility, and expected benefits. Diagn Ther Endosc 2010;2010:913216.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Single-Incision Laparoscopic Colorectal Surgery, Experience with 50 Consecutive Cases
verfasst von
Peter B. van den Boezem
Colin Sietses
Publikationsdatum
01.11.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 11/2011
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-011-1626-3

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2011

Journal of Gastrointestinal Surgery 11/2011 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.