Skip to main content
Erschienen in: Updates in Surgery 2/2015

01.06.2015 | Original Article

Salvage liver transplantation after laparoscopic resection for hepatocellular carcinoma: a multicenter experience

verfasst von: Emanuele Felli, Umberto Cillo, Antonio Daniele Pinna, Luciano De Carlis, Giorgio Ercolani, Roberto Santoro, Enrico Gringeri, Stefano Di Sandro, Marco Di Laudo, Michela Di Giunta, Andrea Lauterio, Marco Colasanti, Pasquale Lepiane, Giovanni Vennarecci, Giuseppe Maria Ettorre

Erschienen in: Updates in Surgery | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Liver transplantation is the ideal treatment for patients affected by early stage hepatocellular carcinoma and chronic liver disease. Considering organs shortage, alternative treatments have to be adopted to minimize the waitlist drop-out, and in case of recurrence within the accepted criteria, salvage transplantation can be considered. Surgical resection is one of the most effective treatments, with the possibility of oncological radicality and pathological analysis of the specimen. Although these theoretical advantages, surgical strategy cannot be applied to all patients because of the impaired liver function as well as the amount of parenchyma to be resected does not allow a sufficient future liver remnant. Furthermore, resection by laparotomy may lead to strong intra-abdominal adhesions in a contest of portal hypertension and, as potential consequence, increase transplantation difficulty raising morbidity. Laparoscopic liver resection is now performed as a routine procedure in tertiary referral centers, with increasing evidence of long-term results comparable to traditional surgery together with the advantages of a minimally invasive approach. In addition, with a salvage transplantation strategy that has been shown to be comparable to primary transplantation, the patient can live with his native liver avoiding an invasive procedure and long-term immunosuppression, allowing the use of liver grafts for the community. We present the results of an Italian multicenter experience of salvage liver transplantation following the recurrence of HCC initially treated by laparoscopic resection in 31 patients, performed by four referral centers. Mean operative transplantation time was 450 min, morbidity was 41.9 %, 90-days mortality was 3.2 %, and median post-operative length of stay was 17.9 days. Salvage liver transplantation after laparoscopic liver resection for HCC is comparable to open surgery in terms of operative time, oncologic radicality, morbidity and mortality, with the advantages of laparoscopic surgery.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yamashita Y, Yoshida Y, Kurihara T et al (2015) Surgical results for recurrent hepatocellular Carcinoma after curative hepatectomy: repeat hepatectomy vs. salvage living donor liver transplantation. Liver Transpl. doi:10.1002/lt.2411 PubMed Yamashita Y, Yoshida Y, Kurihara T et al (2015) Surgical results for recurrent hepatocellular Carcinoma after curative hepatectomy: repeat hepatectomy vs. salvage living donor liver transplantation. Liver Transpl. doi:10.​1002/​lt.​2411 PubMed
3.
Zurück zum Zitat El-Serag HB, Marrero JA, Rudolph L et al (2008) Diagnosis and treatment of hepatocellular carcinoma. Gastroenterology 134:1752–1763PubMedCrossRef El-Serag HB, Marrero JA, Rudolph L et al (2008) Diagnosis and treatment of hepatocellular carcinoma. Gastroenterology 134:1752–1763PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Fuks D, Dokmak S, Paradis V et al (2012) Benefit of initial resection of hepatocellular carcinoma followed by transplantation in case of recurrence: an intention-to-treat analysis. Hepatology 55(1):132–140PubMedCrossRef Fuks D, Dokmak S, Paradis V et al (2012) Benefit of initial resection of hepatocellular carcinoma followed by transplantation in case of recurrence: an intention-to-treat analysis. Hepatology 55(1):132–140PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Huang J, Yan L, Cheng Z et al (2010) A randomized trial comparing radiofrequency ablation and surgical resection for HCC conforming to the Milan criteria. Ann Surg 252:903–912PubMedCrossRef Huang J, Yan L, Cheng Z et al (2010) A randomized trial comparing radiofrequency ablation and surgical resection for HCC conforming to the Milan criteria. Ann Surg 252:903–912PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Belghiti J, Carr BI, Greig PD et al (2008) Treatment before liver transplantation for HCC. Ann Surg Oncol 15:993–1000PubMedCrossRef Belghiti J, Carr BI, Greig PD et al (2008) Treatment before liver transplantation for HCC. Ann Surg Oncol 15:993–1000PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cherqui D, Laurent A, Mocellin N et al (2009) Liver resection for transplantable hepatocellular carcinoma: long-term survival and role of secondary liver transplantation. Ann Surg 250:738–746PubMedCrossRef Cherqui D, Laurent A, Mocellin N et al (2009) Liver resection for transplantable hepatocellular carcinoma: long-term survival and role of secondary liver transplantation. Ann Surg 250:738–746PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Del Gaudio M, Ercolani G, Ravaioli M et al (2008) Liver transplantation for recurrent hepatocellular carcinoma on cirrhosis after liver resection: University of Bologna experience. Am J Transpl 8:1177–1185CrossRef Del Gaudio M, Ercolani G, Ravaioli M et al (2008) Liver transplantation for recurrent hepatocellular carcinoma on cirrhosis after liver resection: University of Bologna experience. Am J Transpl 8:1177–1185CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ishizawa T, Hasegawa K, Aoki T et al (2008) Neither multiple tumors nor portal hypertension are surgical contraindications for hepatocellular carcinoma. Gastroenterology 134:1908–1916PubMedCrossRef Ishizawa T, Hasegawa K, Aoki T et al (2008) Neither multiple tumors nor portal hypertension are surgical contraindications for hepatocellular carcinoma. Gastroenterology 134:1908–1916PubMedCrossRef
10.
11.
Zurück zum Zitat Cucchetti A, Vitale A, Gaudio MD et al (2010) Harm and benefits of primary liver resection and salvage transplantation for hepatocellular carcinoma. Am J Transpl 10:619–627CrossRef Cucchetti A, Vitale A, Gaudio MD et al (2010) Harm and benefits of primary liver resection and salvage transplantation for hepatocellular carcinoma. Am J Transpl 10:619–627CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Poon RT, Fan ST, Lo CM et al (2002) Long-term survival and pattern of recurrence after resection of small hepatocellular carcinoma in patients with preserved liver function: implications for a strategy of salvage transplantation. Ann Surg 235:373–382PubMedCentralPubMedCrossRef Poon RT, Fan ST, Lo CM et al (2002) Long-term survival and pattern of recurrence after resection of small hepatocellular carcinoma in patients with preserved liver function: implications for a strategy of salvage transplantation. Ann Surg 235:373–382PubMedCentralPubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Poon RT, Fan ST, Lo CM et al (2007) Difference in tumor invasiveness in cirrhotic patients with hepatocellular carcinoma fulfilling the Milan criteria treated by resection and transplantation: impact on long-term survival. Ann Surg 245:51–58PubMedCentralPubMedCrossRef Poon RT, Fan ST, Lo CM et al (2007) Difference in tumor invasiveness in cirrhotic patients with hepatocellular carcinoma fulfilling the Milan criteria treated by resection and transplantation: impact on long-term survival. Ann Surg 245:51–58PubMedCentralPubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Majno PE, Sarasin FP, Mentha G et al (2000) Primary liver resection and salvage transplantation or primary liver transplantation in patients with single, small hepatocellular carcinoma and preserved liver function: an outcome-oriented decision analysis. Hepatology 31:899–906PubMedCrossRef Majno PE, Sarasin FP, Mentha G et al (2000) Primary liver resection and salvage transplantation or primary liver transplantation in patients with single, small hepatocellular carcinoma and preserved liver function: an outcome-oriented decision analysis. Hepatology 31:899–906PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Laurent A, Cherqui D, Lesurtel M et al (2003) Laparoscopic liver resection for subcapsular hepatocellular carcinoma complicating chronic liver disease. Arch Surg 138:763–769PubMedCrossRef Laurent A, Cherqui D, Lesurtel M et al (2003) Laparoscopic liver resection for subcapsular hepatocellular carcinoma complicating chronic liver disease. Arch Surg 138:763–769PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Ettorre GM, Laurenzi A, Lionetti R et al (2014) Laparoscopic liver resections in normal and cirrhotic livers: a retrospective analysis in a tertiary hepato-biliary unit. Dig Liver Dis 46(4):353–357PubMedCrossRef Ettorre GM, Laurenzi A, Lionetti R et al (2014) Laparoscopic liver resections in normal and cirrhotic livers: a retrospective analysis in a tertiary hepato-biliary unit. Dig Liver Dis 46(4):353–357PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Giulianotti PC, Coratti A, Sbrana F et al (2011) Robotic liver surgery: results for 70 resections. Surgery 149:29–39PubMedCrossRef Giulianotti PC, Coratti A, Sbrana F et al (2011) Robotic liver surgery: results for 70 resections. Surgery 149:29–39PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Felli E, Vennarecci G, Ettorre GM, et al (2015) Robotic liver surgery: preliminary experience in a tertiary hepato-biliary unit. Updates Surg 67(1):27–32PubMedCrossRef Felli E, Vennarecci G, Ettorre GM, et al (2015) Robotic liver surgery: preliminary experience in a tertiary hepato-biliary unit. Updates Surg 67(1):27–32PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Dagher I, Di Giuro G, Dubrez J et al (2009) Laparoscopic versus open right hepatectomy: a comparative study. Am J Surg 198:173–177PubMedCrossRef Dagher I, Di Giuro G, Dubrez J et al (2009) Laparoscopic versus open right hepatectomy: a comparative study. Am J Surg 198:173–177PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Cherqui D, LaurentA Tayar C et al (2006) Laparoscopic liver resection for peripheral hepatocellular carcinoma in patients with chronic liver disease: midterm results and perspectives. Ann Surg 243:499–506PubMedCentralPubMedCrossRef Cherqui D, LaurentA Tayar C et al (2006) Laparoscopic liver resection for peripheral hepatocellular carcinoma in patients with chronic liver disease: midterm results and perspectives. Ann Surg 243:499–506PubMedCentralPubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kazaryan AM, Marangos IP, Rosok BI et al (2010) Laparoscopic resection of colorectal liver metastases: surgical and long-term oncologic outcome. Ann Surg 252:1005–1012PubMedCrossRef Kazaryan AM, Marangos IP, Rosok BI et al (2010) Laparoscopic resection of colorectal liver metastases: surgical and long-term oncologic outcome. Ann Surg 252:1005–1012PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Castaing D, Vibert E, Ricca L et al (2009) Oncologic results of laparoscopic versus open hepatectomy for colorectal liver metastases in two specialized centers. Ann Surg 250:849–855PubMedCrossRef Castaing D, Vibert E, Ricca L et al (2009) Oncologic results of laparoscopic versus open hepatectomy for colorectal liver metastases in two specialized centers. Ann Surg 250:849–855PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Nguyen KT, Laurent A, Dagher I et al (2009) Minimally invasive liver resection for metastatic colorectal cancer: a multi-institutional, international report of safety, feasibility, and early outcomes. Ann Surg 250:842–848PubMedCrossRef Nguyen KT, Laurent A, Dagher I et al (2009) Minimally invasive liver resection for metastatic colorectal cancer: a multi-institutional, international report of safety, feasibility, and early outcomes. Ann Surg 250:842–848PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Sasaki A, Nitta H, Otsuka K et al (2009) Ten-year experience of totally laparoscopic liver resection in a single institution. Br J Surg 96:274–279PubMedCrossRef Sasaki A, Nitta H, Otsuka K et al (2009) Ten-year experience of totally laparoscopic liver resection in a single institution. Br J Surg 96:274–279PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Laurent A, Tayar C, Andréoletti M et al (2009) Laparoscopic liver resection facilitates salvage liver transplantation for hepatocellular carcinoma. J Hepatobiliary Pancreat Surg 16(3):310–314PubMedCrossRef Laurent A, Tayar C, Andréoletti M et al (2009) Laparoscopic liver resection facilitates salvage liver transplantation for hepatocellular carcinoma. J Hepatobiliary Pancreat Surg 16(3):310–314PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Salvage liver transplantation after laparoscopic resection for hepatocellular carcinoma: a multicenter experience
verfasst von
Emanuele Felli
Umberto Cillo
Antonio Daniele Pinna
Luciano De Carlis
Giorgio Ercolani
Roberto Santoro
Enrico Gringeri
Stefano Di Sandro
Marco Di Laudo
Michela Di Giunta
Andrea Lauterio
Marco Colasanti
Pasquale Lepiane
Giovanni Vennarecci
Giuseppe Maria Ettorre
Publikationsdatum
01.06.2015
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Updates in Surgery / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 2038-131X
Elektronische ISSN: 2038-3312
DOI
https://doi.org/10.1007/s13304-015-0323-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Updates in Surgery 2/2015 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.