Skip to main content
Erschienen in: Critical Care 6/2011

01.12.2011 | Commentary

SvO2 to monitor resuscitation of septic patients: let's just understand the basic physiology

verfasst von: Jean-Louis Teboul, Olfa Hamzaoui, Xavier Monnet

Erschienen in: Critical Care | Ausgabe 6/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Real-time monitoring of mixed venous oxygen blood saturation (SvO2) or of central venous oxygen blood saturation is often used during resuscitation of septic shock. However, the meaning of these parameters is far from straightforward. In the present commentary, we emphasize that SvO2 - a global marker of tissue oxygen balance - can never be simplistically used as a marker of preload responsiveness, which is an intrinsic marker of cardiac performance. In some septic shock patients, because of profound hypovolemia or myocardial dysfunction, SvO2 can be low but obviously cannot alone indicate whether a fluid challenge would increase cardiac output. In other patients, because of a profound impairment of oxygen extraction capacities, SvO2 can be abnormally high even in patients who are still able to respond positively to fluid infusion. In any case, other reliable dynamic parameters can help to address the important question of fluid responsiveness/unresponsiveness. However, whether fluid administration in fluid responders and high SvO2 would be efficacious to reduce tissue dysoxia in the most injured tissues is still uncertain.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Velissaris D, Pierrakos C, Scolletta S, De Backer D, Vincent JL: High mixed venous oxygen saturation levels do not exclude fluid responsiveness in critically ill septic patients. Crit Care 2011, 15: R177.PubMedCentralCrossRefPubMed Velissaris D, Pierrakos C, Scolletta S, De Backer D, Vincent JL: High mixed venous oxygen saturation levels do not exclude fluid responsiveness in critically ill septic patients. Crit Care 2011, 15: R177.PubMedCentralCrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Schumacker PT, Cain SM: The concept of a critical oxygen delivery. Intensive Care Med 1987, 13: 223-229. 10.1007/BF00265110CrossRefPubMed Schumacker PT, Cain SM: The concept of a critical oxygen delivery. Intensive Care Med 1987, 13: 223-229. 10.1007/BF00265110CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Jain A, Shroff SG, Janicki JS, Reddy HK, Weber KT: Relation between mixed venous oxygen saturation and cardiac index. Nonlinearity and normalization for oxygen uptake and hemoglobin. Chest 1991, 99: 1403-1409. 10.1378/chest.99.6.1403CrossRefPubMed Jain A, Shroff SG, Janicki JS, Reddy HK, Weber KT: Relation between mixed venous oxygen saturation and cardiac index. Nonlinearity and normalization for oxygen uptake and hemoglobin. Chest 1991, 99: 1403-1409. 10.1378/chest.99.6.1403CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Rivers E, Nguyen B, Havstad S, Ressler J, Muzzin A, Knoblich B, Peterson E, Tomlanovich M, Early Goal-Directed Therapy Collaborative Group: Early goaldirected therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 2001, 345: 1368-1377. 10.1056/NEJMoa010307CrossRefPubMed Rivers E, Nguyen B, Havstad S, Ressler J, Muzzin A, Knoblich B, Peterson E, Tomlanovich M, Early Goal-Directed Therapy Collaborative Group: Early goaldirected therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 2001, 345: 1368-1377. 10.1056/NEJMoa010307CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dellinger RP, Levy MM, Carlet JM, Bion J, Parker MM, Jaeschke R, Reinhart K, Angus DC, Brun-Buisson C, Beale R, Calandra T, Dhainaut JF, Gerlach H, Harvey M, Marini JJ, Marshall J, Ranieri M, Ramsay G, Sevransky J, Thompson BT, Townsend S, Vender JS, Zimmerman JL, Vincent JL: Surviving Sepsis Campaign: international guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2008. Intensive Care Med 2008, 34: 17-60. 10.1007/s00134-007-0934-2PubMedCentralCrossRefPubMed Dellinger RP, Levy MM, Carlet JM, Bion J, Parker MM, Jaeschke R, Reinhart K, Angus DC, Brun-Buisson C, Beale R, Calandra T, Dhainaut JF, Gerlach H, Harvey M, Marini JJ, Marshall J, Ranieri M, Ramsay G, Sevransky J, Thompson BT, Townsend S, Vender JS, Zimmerman JL, Vincent JL: Surviving Sepsis Campaign: international guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2008. Intensive Care Med 2008, 34: 17-60. 10.1007/s00134-007-0934-2PubMedCentralCrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Monnet X, Teboul JL: Volume responsiveness. Curr Opin Crit Care 2007, 13: 549-553. 10.1097/MCC.0b013e3282ec68b2CrossRefPubMed Monnet X, Teboul JL: Volume responsiveness. Curr Opin Crit Care 2007, 13: 549-553. 10.1097/MCC.0b013e3282ec68b2CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Osman D, Ridel C, Ray P, Monnet X, Anguel N, Richard C, Teboul JL: Cardiac filling pressures are not appropriate to predict hemodynamic response to volume challenge. Crit Care Med 2007, 35: 64-68. 10.1097/01.CCM.0000249851.94101.4FCrossRefPubMed Osman D, Ridel C, Ray P, Monnet X, Anguel N, Richard C, Teboul JL: Cardiac filling pressures are not appropriate to predict hemodynamic response to volume challenge. Crit Care Med 2007, 35: 64-68. 10.1097/01.CCM.0000249851.94101.4FCrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Marik PE, Monnet X, Teboul JL: Hemodynamic parameters to guide fluid therapy. Annals Intensive Care 2011, 1: 1. 10.1186/2110-5820-1-1CrossRef Marik PE, Monnet X, Teboul JL: Hemodynamic parameters to guide fluid therapy. Annals Intensive Care 2011, 1: 1. 10.1186/2110-5820-1-1CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Teboul JL, Monnet X: Detecting volume responsiveness and unresponsiveness in intensive care unit patients: two different problems, only one solution. Crit Care 2009, 13: 175. 10.1186/cc7979PubMedCentralCrossRefPubMed Teboul JL, Monnet X: Detecting volume responsiveness and unresponsiveness in intensive care unit patients: two different problems, only one solution. Crit Care 2009, 13: 175. 10.1186/cc7979PubMedCentralCrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Kraft P, Steltzer H, Hiesmayr M, Klimscha W, Hammerle AF: Mixed venous oxygen saturation in critically ill septic shock patients. The role of defined events. Chest 1993, 103: 900-906. 10.1378/chest.103.3.900CrossRef Kraft P, Steltzer H, Hiesmayr M, Klimscha W, Hammerle AF: Mixed venous oxygen saturation in critically ill septic shock patients. The role of defined events. Chest 1993, 103: 900-906. 10.1378/chest.103.3.900CrossRef
11.
Zurück zum Zitat van Beest PA, Hofstra JJ, Schultz MJ, Boerma EC, Spronk PE, Kuiper MA: The incidence of low venous oxygen saturation on admission to the intensive care unit: a multi-center observational study in The Netherlands. Crit Care 2008, 12: R33. 10.1186/cc6811PubMedCentralCrossRefPubMed van Beest PA, Hofstra JJ, Schultz MJ, Boerma EC, Spronk PE, Kuiper MA: The incidence of low venous oxygen saturation on admission to the intensive care unit: a multi-center observational study in The Netherlands. Crit Care 2008, 12: R33. 10.1186/cc6811PubMedCentralCrossRefPubMed
Metadaten
Titel
SvO2 to monitor resuscitation of septic patients: let's just understand the basic physiology
verfasst von
Jean-Louis Teboul
Olfa Hamzaoui
Xavier Monnet
Publikationsdatum
01.12.2011
Verlag
BioMed Central
Erschienen in
Critical Care / Ausgabe 6/2011
Elektronische ISSN: 1364-8535
DOI
https://doi.org/10.1186/cc10491

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2011

Critical Care 6/2011 Zur Ausgabe

Tipps für den Umgang mit Behandlungsfehlern

01.05.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Es ist nur eine Frage der Zeit, bis es zu einem Zwischenfall kommt und ein Behandlungsfehler passiert. Doch wenn Ärztinnen und Ärzte gut vorbereitet sind, schaffen es alle Beteiligten den Umständen entsprechend gut durch diese Krise. 

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.