Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 6/2004

01.12.2004 | Master Class in Plastic Surgery

Long-term results of digital reconstruction using toe-to-finger transfers

verfasst von: I. Stupka, J. Veselý, P. Hýža, M. Molitor, L. Kučerová, Z Dvořák

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 6/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

In the period 1987–2002, 147 toe-to-hand transfers were performed in 111 patients. Traumatic amputation was reconstructed by transfer of 131 toes in 101 patients; congenital anomaly was treated in 10 patients by transplantation of 16 toes. In this study, 60 reconstructed hands were evaluated in 59 patients. Patients were divided into 12 groups according to the type of reconstruction. Group A includes patients with thumb reconstruction using the great toe, wrap-around flap, or second toe transfer. Group B involves patients with thumb and second finger reconstruction; group C comprises cases of second and third finger reconstruction. Group D involves patients with “claw hand” type of reconstruction, group E includes patients with metacarpal hand reconstruction, and finally group F comprises cases with congenital anomalies. Post-transfer total range of motion and sensitivity were measured on transplanted toes. Functional ability was evaluated by the performance of 20 selected activities of daily life. Successful rate of transfer was 94.6% in post-traumatic transplantation and 100% in congenital anomalies reconstruction. The average total range of motion and two-point discrimination sensitivity was 53° and 11 mm, respectively. The best results, judged by grasping ability, were achieved in group B (thumb and second finger reconstruction), group C (second and third finger reconstruction), and, surprisingly, group E (metatarsal hand). Grasping ability was significantly lower in group D (“claw hand” type of reconstruction) and group F (congenital hand anomalies). The highest patient satisfaction was achieved in cases of thumb and metacarpal hand reconstruction.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nicoladoni C (1897) Daumenplastik. Wien Klin Wochenshr 10:663 Nicoladoni C (1897) Daumenplastik. Wien Klin Wochenshr 10:663
2.
Zurück zum Zitat Nicoladoni C (1903) Weitere Erfahrungen uber Daumenplastik. Arch Klín Chir 69:697 Nicoladoni C (1903) Weitere Erfahrungen uber Daumenplastik. Arch Klín Chir 69:697
3.
Zurück zum Zitat Buncke HJ Jr, Buncke CM, Schultz WP (1966) Immediate Nicoladoni procedure in the rhesus monkey or hallux-to-hand transplantation utilizing micro-miniature vascular anastomoses. Br J Plast Surg 19:332PubMed Buncke HJ Jr, Buncke CM, Schultz WP (1966) Immediate Nicoladoni procedure in the rhesus monkey or hallux-to-hand transplantation utilizing micro-miniature vascular anastomoses. Br J Plast Surg 19:332PubMed
4.
Zurück zum Zitat Yang D, Gu Y (1979) Thumb reconstruction utilizing second toe transplantation by microvascular anastomosis. Chin Med J (Engl) 92:295 Yang D, Gu Y (1979) Thumb reconstruction utilizing second toe transplantation by microvascular anastomosis. Chin Med J (Engl) 92:295
5.
Zurück zum Zitat Cobbett JR (1969) Free digital transfer—report of a case of transfer of a great toe to replace amputated thumb. J Bone Joint Surg B51:677 Cobbett JR (1969) Free digital transfer—report of a case of transfer of a great toe to replace amputated thumb. J Bone Joint Surg B51:677
6.
Zurück zum Zitat Buncke HJ Jr, McLean DH, George PT, Creech BJ, Chater NL, Commons GW (1973) Thumb replacement: great toe transplantation by microneurovascular anastomosis. Br J Plast Surg 26:194PubMed Buncke HJ Jr, McLean DH, George PT, Creech BJ, Chater NL, Commons GW (1973) Thumb replacement: great toe transplantation by microneurovascular anastomosis. Br J Plast Surg 26:194PubMed
7.
Zurück zum Zitat Tsai TM (1979) Second and third toe transplantation to a transmetacarpal amputated hand. Ann Acad Med Singapore 8:413 Tsai TM (1979) Second and third toe transplantation to a transmetacarpal amputated hand. Ann Acad Med Singapore 8:413
8.
Zurück zum Zitat Buncke HJ (1976) Free toe to hand transfers. In: Daniller AI, Strauch B (eds) Symposium on microsurgery. Mosby, St Louis, pp 269–276 Buncke HJ (1976) Free toe to hand transfers. In: Daniller AI, Strauch B (eds) Symposium on microsurgery. Mosby, St Louis, pp 269–276
9.
10.
Zurück zum Zitat Buncke HJ, Shah KG (1979) In: Serafin D, Buncke HJ (eds) Microsurgical composite tissue transplantation. Mosby, St Louis, pp 573–586 Buncke HJ, Shah KG (1979) In: Serafin D, Buncke HJ (eds) Microsurgical composite tissue transplantation. Mosby, St Louis, pp 573–586
11.
Zurück zum Zitat Foucher G, Merle M, Maneaud M, Michon J (1980) Microsurgical free partial toe transfer in hand reconstruction: a report of 12 cases. Plast Reconstr Surg 65:616PubMed Foucher G, Merle M, Maneaud M, Michon J (1980) Microsurgical free partial toe transfer in hand reconstruction: a report of 12 cases. Plast Reconstr Surg 65:616PubMed
12.
Zurück zum Zitat Chait LA, Fleming J, Becker H (1977) Hallux-to-thumb transfer by microvascular anastomosis. S Afr Med J 52:429PubMed Chait LA, Fleming J, Becker H (1977) Hallux-to-thumb transfer by microvascular anastomosis. S Afr Med J 52:429PubMed
13.
Zurück zum Zitat Chang TS, Wang WS, Wu JB (1979) Free transfer of the second toe combined with dorsalis pedis flap using microvascular technique for reconstruction of the thumb and other toes. Ann Acad Med Singapore 8:404 Chang TS, Wang WS, Wu JB (1979) Free transfer of the second toe combined with dorsalis pedis flap using microvascular technique for reconstruction of the thumb and other toes. Ann Acad Med Singapore 8:404
14.
Zurück zum Zitat May JW Jr, Daniel RK (1978) Great toe to hand free tissue transfer. Clin Orthop 133:140PubMed May JW Jr, Daniel RK (1978) Great toe to hand free tissue transfer. Clin Orthop 133:140PubMed
15.
Zurück zum Zitat O’Brien BMcC, Brennen MD, MacLeod AM (1978) Microvascular free toe transfer. Clin Plast Surg 5:223PubMed O’Brien BMcC, Brennen MD, MacLeod AM (1978) Microvascular free toe transfer. Clin Plast Surg 5:223PubMed
16.
Zurück zum Zitat O’Brien BMcC, Black MJM, Morrison WA, MacLeod AM (1978) Microvascular great toe transfer for congenital absence of the thumb. Hand 10:113PubMed O’Brien BMcC, Black MJM, Morrison WA, MacLeod AM (1978) Microvascular great toe transfer for congenital absence of the thumb. Hand 10:113PubMed
17.
Zurück zum Zitat O’Brien BMcC, Brennen MD, MacLeod AM (1978) Simultaneous double toe transfer for severely disabled hands. Hand 10:232PubMed O’Brien BMcC, Brennen MD, MacLeod AM (1978) Simultaneous double toe transfer for severely disabled hands. Hand 10:232PubMed
18.
Zurück zum Zitat O’Brien BMcC, MacLeod AM, Sykes PJ, Donahoe S (1975) Hallux to hand transfer. Hand 7:128PubMed O’Brien BMcC, MacLeod AM, Sykes PJ, Donahoe S (1975) Hallux to hand transfer. Hand 7:128PubMed
19.
Zurück zum Zitat O’Brien BMcC, MacLeod AM, Sykes PJ, Browning FSC, Threlfall GN (1978) Microneurovascular second toe transfer for digital reconstruction. J Hand Surg 3:123 O’Brien BMcC, MacLeod AM, Sykes PJ, Browning FSC, Threlfall GN (1978) Microneurovascular second toe transfer for digital reconstruction. J Hand Surg 3:123
20.
Zurück zum Zitat Ohmori K, Harii K (1975) Transplantation of a toe to an amputated finger. Hand 7:134PubMed Ohmori K, Harii K (1975) Transplantation of a toe to an amputated finger. Hand 7:134PubMed
21.
Zurück zum Zitat Ohtsuka H, Torigai K, Shioya N (1977) Two toe to finger transplants in one hand. Plast Reconstr Surg 60:561PubMed Ohtsuka H, Torigai K, Shioya N (1977) Two toe to finger transplants in one hand. Plast Reconstr Surg 60:561PubMed
22.
Zurück zum Zitat American Replantation Mission to China (1973) Replantation surgery in China: report of the American Replantation Mission to China. Plast Reconstr Surg 52:476PubMed American Replantation Mission to China (1973) Replantation surgery in China: report of the American Replantation Mission to China. Plast Reconstr Surg 52:476PubMed
23.
Zurück zum Zitat Tamai S, Hori Y, Tatsumi Y, Okubo H (1977) Hallux to thumb transfer with microsurgical technique: a case report in a 45 year old woman. J Hand Surg 1:152 Tamai S, Hori Y, Tatsumi Y, Okubo H (1977) Hallux to thumb transfer with microsurgical technique: a case report in a 45 year old woman. J Hand Surg 1:152
24.
Zurück zum Zitat Yoshimura M (1980) Toe to hand transfer. Plast Reconstr Surg 66:74PubMed Yoshimura M (1980) Toe to hand transfer. Plast Reconstr Surg 66:74PubMed
25.
Zurück zum Zitat Lister GD, Kalisman M, Tsai TM (1983) Reconstruction of the hand with free microneurovascular toe-to-hand transfer: experience with 54 toe transfers. Plast Reconstr Surg 71(3):372–386PubMed Lister GD, Kalisman M, Tsai TM (1983) Reconstruction of the hand with free microneurovascular toe-to-hand transfer: experience with 54 toe transfers. Plast Reconstr Surg 71(3):372–386PubMed
26.
Zurück zum Zitat Wei FC, Epstein MD, Chen HC, Chuang CC, Chen HT (1993) Microsurgical reconstruction of distal digits following mutilating hand injuries: results in 121 patients. Br J Plast Surg 46:181–186PubMed Wei FC, Epstein MD, Chen HC, Chuang CC, Chen HT (1993) Microsurgical reconstruction of distal digits following mutilating hand injuries: results in 121 patients. Br J Plast Surg 46:181–186PubMed
27.
Zurück zum Zitat Van Holder C, Giele H, Gilbert A (1999) Double second toe transfer in congenital hand anomalies. J Hand Surg [Br] 24B:471–475 Van Holder C, Giele H, Gilbert A (1999) Double second toe transfer in congenital hand anomalies. J Hand Surg [Br] 24B:471–475
28.
Zurück zum Zitat Harpf C, Zimmermann R, Ninkovic M (2002) Free microvascular transplantation of parts of the great toe for thumb reconstruction. Handchir Mikrochir Plast Chir (German) 34(2):95–102CrossRefPubMed Harpf C, Zimmermann R, Ninkovic M (2002) Free microvascular transplantation of parts of the great toe for thumb reconstruction. Handchir Mikrochir Plast Chir (German) 34(2):95–102CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Foucher G, Moss ALH (1991) Microvascular second toe to finger transfer: a statistical analysis of 55 transfers. Br J Plast Surg 44:87–90PubMed Foucher G, Moss ALH (1991) Microvascular second toe to finger transfer: a statistical analysis of 55 transfers. Br J Plast Surg 44:87–90PubMed
30.
Zurück zum Zitat Williamson JS, Mantkelow RT, Kelly L, Marcuzzi A, Mahabir RC (2001) Toe-to-finger transfer for post-traumatic reconstruction of the fingerless hand. Can J Surg 44(4):275–283PubMed Williamson JS, Mantkelow RT, Kelly L, Marcuzzi A, Mahabir RC (2001) Toe-to-finger transfer for post-traumatic reconstruction of the fingerless hand. Can J Surg 44(4):275–283PubMed
31.
Zurück zum Zitat Chung KC, Wei F-C (2000) An outcome study of thumb reconstruction using microvascular toe transfer. J Hand Surg 25A:4 Chung KC, Wei F-C (2000) An outcome study of thumb reconstruction using microvascular toe transfer. J Hand Surg 25A:4
32.
Zurück zum Zitat Poppen NK, Norris TR, Buncke HJ Jr (1983) Evaluation of sensibility and function with microsurgical free tissue transfer of the great toe to the hand for thumb reconstruction. J Hand Surg 8:516–531 Poppen NK, Norris TR, Buncke HJ Jr (1983) Evaluation of sensibility and function with microsurgical free tissue transfer of the great toe to the hand for thumb reconstruction. J Hand Surg 8:516–531
33.
Zurück zum Zitat Buncke HJ, Valauri FA, Buncke GM (1988) Toe to hand. In: Brunelli G (ed) Textbook of microsurgery. Masson, Milan, pp 305–318 Buncke HJ, Valauri FA, Buncke GM (1988) Toe to hand. In: Brunelli G (ed) Textbook of microsurgery. Masson, Milan, pp 305–318
Metadaten
Titel
Long-term results of digital reconstruction using toe-to-finger transfers
verfasst von
I. Stupka
J. Veselý
P. Hýža
M. Molitor
L. Kučerová
Z Dvořák
Publikationsdatum
01.12.2004
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 6/2004
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-004-0690-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2004

European Journal of Plastic Surgery 6/2004 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.