Skip to main content
Erschienen in: Urolithiasis 5/2021

03.03.2021 | Original Paper

Minimally invasive percutaneous nephrolithotomy with SuperPulsed Thulium-fiber laser

verfasst von: Dmitry Korolev, Gagik Akopyan, Dmitry Tsarichenko, Anastasia Shpikina, Stanislav Ali, Denis Chinenov, Mariela Corrales, Mark Taratkin, Olivier Traxer, Dmitry Enikeev

Erschienen in: Urolithiasis | Ausgabe 5/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We aimed to assess the efficacy and safety of minimally invasive percutaneous nephrolithotomy (PCNL) with SuperPulsed Thulium-fiber laser (SP TFL) using different frequency settings. 125 patients with solitary kidney calculi of up to 55 mm in the maximum diameter underwent mini-PCNL with the SP TFL. Stone-free rate, laser-on time, ablation efficacy, energy consumption, ablation speed and complications were all analyzed. Negative low-dose computed tomography scan or asymptomatic patients with stone fragments < 2 mm were the criteria for assessing the stone-free status. In 36 patients (28.8%) low frequency regimens were used (LF: 3–19 Hz—0.5–6 J), in 75 patients (60%) high frequency regimens were chosen (HF: 20–49 Hz—0.2–2 J) and in 14 (11.2%) patients higher frequency (HRF: 50–200 Hz—0.1–0.5 J) regimens were preferred. The mean age was 52 ± 1.8 years. Median stone diameter and median stone volume were larger at low frequency regimens compared to high frequency regimens. Ablation efficacy (J/mm3) was lower at low rather than at high frequency regimens. Ablation speed (mm3/sec) was higher at low compared to high frequency regimens. Surgeons reported minimal and absent retropulsion at higher frequency regimens. The best visibility was observed at high frequency regimens. The overall stone free rate (SFR) at 3 months was 85%. The majority of the postoperative complications were classified between Clavien grades I–II. SP TFL is an effective and safe tool for performing mini-PCNL regardless of the laser settings.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat K. T. C. Türk (Chair), A. Neisius, A. Petrik, C. Seitz, A. Skolarikos (Vice-chair) and Y. R. Guidelines Associates: N.F. Davis, J.F. Donaldson, R. Lombardo, N. Grivas (2020) EAU Guidelines on Urolithiasis. Eur. Assoc. Urol. Guidel. Off., [Online]. http://uroweb.org/guideline/urolithiasis/. K. T. C. Türk (Chair), A. Neisius, A. Petrik, C. Seitz, A. Skolarikos (Vice-chair) and Y. R. Guidelines Associates: N.F. Davis, J.F. Donaldson, R. Lombardo, N. Grivas (2020) EAU Guidelines on Urolithiasis. Eur. Assoc. Urol. Guidel. Off., [Online]. http://​uroweb.​org/​guideline/​urolithiasis/​.
4.
Zurück zum Zitat Tia IL (1999) REVIEW A systematic review of the clinical e Y cacy and e V ectiveness of the holmium. YAG Laser Urol 49(2):189–199 Tia IL (1999) REVIEW A systematic review of the clinical e Y cacy and e V ectiveness of the holmium. YAG Laser Urol 49(2):189–199
22.
Metadaten
Titel
Minimally invasive percutaneous nephrolithotomy with SuperPulsed Thulium-fiber laser
verfasst von
Dmitry Korolev
Gagik Akopyan
Dmitry Tsarichenko
Anastasia Shpikina
Stanislav Ali
Denis Chinenov
Mariela Corrales
Mark Taratkin
Olivier Traxer
Dmitry Enikeev
Publikationsdatum
03.03.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Urolithiasis / Ausgabe 5/2021
Print ISSN: 2194-7228
Elektronische ISSN: 2194-7236
DOI
https://doi.org/10.1007/s00240-021-01258-2

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2021

Urolithiasis 5/2021 Zur Ausgabe

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Harninkontinenz: Netz-Op. erfordert über lange Zeit intensive Nachsorge

30.04.2024 Harninkontinenz Nachrichten

Frauen mit Belastungsinkontinenz oder Organprolaps sind nach einer Netz-Operation keineswegs beschwerdefrei. Vielmehr scheint die Krankheitslast weiterhin hoch zu sein, sogar höher als von harninkontinenten Frauen, die sich nicht haben operieren lassen.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.