Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 4/2021

06.01.2021 | Original Article

Neurodevelopmental outcome of children born with an isolated atretic cephalocele

verfasst von: Itay Tokatly Latzer, Jonathan Roth, Shlomi Constantini, Gustavo Malinger, Alina Weissmann-Brenner, Liat Ben-Sira, Aviva Fattal-Valevski, Hadas Meirson

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 4/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The existing data on the neurodevelopmental outcome of children born with an isolated atretic cephalocele (IAC) are scant. We aimed to expand upon these data by describing our experience with affected children, as well as assist parents and clinicians in deciding how to proceed when an IAC is diagnosed prenatally.

Methods

A follow-up study was conducted on nine children who were born with an IAC. Evaluations were performed by pediatric neurologists and child development specialists. Developmental outcomes were based on a global development evaluation that assessed gross and fine motor skills, receptive and expressive language levels, activities of daily living, communication skills, and social domains. Adaptive skills were estimated by the Adaptive Behavior Assessment System, Second Edition.

Results

None of the nine children (median age 4 years and 6 months) had abnormal findings on neurological examination. Six children had age-appropriate developmental milestones, two had a mild motor delay, and one had mild expressive language delay (catchup was achieved by all of the latter three by ~ 3.5 years of age). The mean general adaptive composite score was 105 ± 11.7 (normal = 100). None of the children had behavioral, social, or communication problems.

Conclusions

Children diagnosed with an IAC with/without a falcine sinus and devoid of coexisting intracranial abnormalities seem to have a normal neurodevelopmental outcome. Continuation of pregnancy may be recommended when an IAC is detected prenatally, and reassurance if detected postnatally.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Carvalho DR, Giuliani LR, Simao GN, Santos AC, Pina-Neto JM (2006) Autosomal dominant atretic cephalocele with phenotype variability: report of a Brazilian family with six affected in four generations. Am J Med Genet A 140:1458–1462CrossRef Carvalho DR, Giuliani LR, Simao GN, Santos AC, Pina-Neto JM (2006) Autosomal dominant atretic cephalocele with phenotype variability: report of a Brazilian family with six affected in four generations. Am J Med Genet A 140:1458–1462CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Martinez-Lage JF, Sola J, Casas C, Poza M, Almagro MJ, Girona DG (1992) Atretic cephalocele: the tip of the iceberg. J Neurosurg 77:230–235CrossRef Martinez-Lage JF, Sola J, Casas C, Poza M, Almagro MJ, Girona DG (1992) Atretic cephalocele: the tip of the iceberg. J Neurosurg 77:230–235CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Yokota A, Kajiwara H, Kohchi M, Fuwa I, Wada H (1988) Parietal cephalocele: clinical importance of its atretic form and associated malformations. J Neurosurg 69:545–551CrossRef Yokota A, Kajiwara H, Kohchi M, Fuwa I, Wada H (1988) Parietal cephalocele: clinical importance of its atretic form and associated malformations. J Neurosurg 69:545–551CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Murakami N, Morioka T, Suzuki SO, Mukae N, Hashiguchi K, Iihara K (2017) Tadpole-shaped lateralized parietal atretic cephalocele associated with an ipsilateral lacrimal gland fistula and schizencephalic clefts. Childs Nerv Syst 33:363–367CrossRef Murakami N, Morioka T, Suzuki SO, Mukae N, Hashiguchi K, Iihara K (2017) Tadpole-shaped lateralized parietal atretic cephalocele associated with an ipsilateral lacrimal gland fistula and schizencephalic clefts. Childs Nerv Syst 33:363–367CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Patterson RJ, Egelhoff JC, Crone KR, Ball WS Jr (1998) Atretic parietal cephaloceles revisited: an enlarging clinical and imaging spectrum? AJNR Am J Neuroradiol 19:791–795PubMed Patterson RJ, Egelhoff JC, Crone KR, Ball WS Jr (1998) Atretic parietal cephaloceles revisited: an enlarging clinical and imaging spectrum? AJNR Am J Neuroradiol 19:791–795PubMed
6.
Zurück zum Zitat Martinez-Lage JF, Poza M, Sola J, Soler CL, Montalvo CG, Domingo R, Puche A, Ramon FH, Azorin P, Lasso R (1996) The child with a cephalocele: etiology, neuroimaging, and outcome. Childs Nerv Syst 12:540–550PubMed Martinez-Lage JF, Poza M, Sola J, Soler CL, Montalvo CG, Domingo R, Puche A, Ramon FH, Azorin P, Lasso R (1996) The child with a cephalocele: etiology, neuroimaging, and outcome. Childs Nerv Syst 12:540–550PubMed
7.
Zurück zum Zitat Arishima H, Neishi H, Kikuta K (2016) Occipital cephalocele with neural crest remnants? Radiological and pathological findings in a newborn boy. Childs Nerv Syst 32:1141–1144CrossRef Arishima H, Neishi H, Kikuta K (2016) Occipital cephalocele with neural crest remnants? Radiological and pathological findings in a newborn boy. Childs Nerv Syst 32:1141–1144CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Aydin MD (2001) Atretic cephalocele communicating with lateral ventricles. Childs Nerv Syst 17:679–680CrossRef Aydin MD (2001) Atretic cephalocele communicating with lateral ventricles. Childs Nerv Syst 17:679–680CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Demir MK, Colak A, Eksi MS, Ozcan-Eksi EE, Akakin A, Yilmaz B (2016) Atretic cephaloceles: a comprehensive analysis of historical cohort. Childs Nerv Syst 32:2327–2337CrossRef Demir MK, Colak A, Eksi MS, Ozcan-Eksi EE, Akakin A, Yilmaz B (2016) Atretic cephaloceles: a comprehensive analysis of historical cohort. Childs Nerv Syst 32:2327–2337CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Leykamm S, Wessling B, Muhlenbruch G (2013) Atretic cephalocele and associated anomalies in a newborn child. Clin Neuroradiol 23:37–40CrossRef Leykamm S, Wessling B, Muhlenbruch G (2013) Atretic cephalocele and associated anomalies in a newborn child. Clin Neuroradiol 23:37–40CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Bui CJ, Tubbs RS, Shannon CN, Acakpo-Satchivi L, Wellons JC 3rd, Blount JP, Oakes WJ (2007) Institutional experience with cranial vault encephaloceles. J Neurosurg 107:22–25PubMed Bui CJ, Tubbs RS, Shannon CN, Acakpo-Satchivi L, Wellons JC 3rd, Blount JP, Oakes WJ (2007) Institutional experience with cranial vault encephaloceles. J Neurosurg 107:22–25PubMed
12.
Zurück zum Zitat Docherty JG, Daly JC, Carachi R (1991) Encephaloceles: a review 1971–1990. Eur J Pediatr Surg 1(Suppl 1):11–13CrossRef Docherty JG, Daly JC, Carachi R (1991) Encephaloceles: a review 1971–1990. Eur J Pediatr Surg 1(Suppl 1):11–13CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lo BW, Kulkarni AV, Rutka JT, Jea A, Drake JM, Lamberti-Pasculli M, Dirks PB, Thabane L (2008) Clinical predictors of developmental outcome in patients with cephaloceles. J Neurosurg Pediatr 2:254–257CrossRef Lo BW, Kulkarni AV, Rutka JT, Jea A, Drake JM, Lamberti-Pasculli M, Dirks PB, Thabane L (2008) Clinical predictors of developmental outcome in patients with cephaloceles. J Neurosurg Pediatr 2:254–257CrossRef
14.
Zurück zum Zitat American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders. American Psychiatric Publishing, ArlingtonCrossRef American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders. American Psychiatric Publishing, ArlingtonCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Harrison PLOT (2003) Adaptive behavior assessment system, second edition manual (ABAS-II). The Psychological Corporation, San Antonio Harrison PLOT (2003) Adaptive behavior assessment system, second edition manual (ABAS-II). The Psychological Corporation, San Antonio
16.
Zurück zum Zitat Gao Z, Massimi L, Rogerio S, Raybaud C, Di Rocco C (2014) Vertex cephaloceles: a review. Childs Nerv Syst 30:65–72CrossRef Gao Z, Massimi L, Rogerio S, Raybaud C, Di Rocco C (2014) Vertex cephaloceles: a review. Childs Nerv Syst 30:65–72CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Martinez-Lage JF, Capel A, Costa TR, Perez-Espejo MA, Poza M (1992) The child with a mass on its head: diagnostic and surgical strategies. Childs Nerv Syst 8:247–252CrossRef Martinez-Lage JF, Capel A, Costa TR, Perez-Espejo MA, Poza M (1992) The child with a mass on its head: diagnostic and surgical strategies. Childs Nerv Syst 8:247–252CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Hockley AD, Goldin JH, Wake MJC (1990) Management of anterior encephalocele. Childs Nerv Syst 6:444–446CrossRef Hockley AD, Goldin JH, Wake MJC (1990) Management of anterior encephalocele. Childs Nerv Syst 6:444–446CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Kiymaz N, Yilmaz N, Demir I, Keskin S (2010) Prognostic factors in patients with occipital encephalocele. Pediatr Neurosurg 46:6–11CrossRef Kiymaz N, Yilmaz N, Demir I, Keskin S (2010) Prognostic factors in patients with occipital encephalocele. Pediatr Neurosurg 46:6–11CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Martinez-Lage JF, Martinez Robledo A, Poza M, Sola J (1996) Familial occurrence of atretic cephaloceles. Pediatr Neurosurg 25:260–264CrossRef Martinez-Lage JF, Martinez Robledo A, Poza M, Sola J (1996) Familial occurrence of atretic cephaloceles. Pediatr Neurosurg 25:260–264CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Zechi-Ceide RM, Guion-Almeida ML, Zanchetta S, Richieri-Costa A (2007) Occipital atretic cephalocele, striking facial anomalies, and large feet in three siblings of a consanguineous union. Am J Med Genet A 143A:3295–3301CrossRef Zechi-Ceide RM, Guion-Almeida ML, Zanchetta S, Richieri-Costa A (2007) Occipital atretic cephalocele, striking facial anomalies, and large feet in three siblings of a consanguineous union. Am J Med Genet A 143A:3295–3301CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Zhao X, Chi L, Zhao Y, Chi Z (2007) A five-generation family with occipital encephalocele. Clin Neurol Neurosurg 109:81–84CrossRef Zhao X, Chi L, Zhao Y, Chi Z (2007) A five-generation family with occipital encephalocele. Clin Neurol Neurosurg 109:81–84CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Drapkin AJ (1990) Rudimentary cephalocele or neural crest remnant? Neurosurgery 26:667–673. discussion 674CrossRef Drapkin AJ (1990) Rudimentary cephalocele or neural crest remnant? Neurosurgery 26:667–673. discussion 674CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Inoue Y, Hakuba A, Fujitani K, Fukuda T, Nemoto Y, Umekawa T, Kobayashi Y, Kitano H, Onoyama Y (1983) Occult cranium bifidum Radiological and surgical findings. Neuroradiology 25:217–223CrossRef Inoue Y, Hakuba A, Fujitani K, Fukuda T, Nemoto Y, Umekawa T, Kobayashi Y, Kitano H, Onoyama Y (1983) Occult cranium bifidum Radiological and surgical findings. Neuroradiology 25:217–223CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Hern WM (2014) Fetal diagnostic indications for second and third trimester outpatient pregnancy termination. Prenat Diagn 34:438–444CrossRef Hern WM (2014) Fetal diagnostic indications for second and third trimester outpatient pregnancy termination. Prenat Diagn 34:438–444CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Kose S, Altunyurt S, Yildirim N, Keskinoglu P, Cankaya T, Bora E, Ercal D, Ozer E (2015) Termination of pregnancy for fetal abnormalities: main arguments and a decision-tree model. Prenat Diagn 35:1128–1136CrossRef Kose S, Altunyurt S, Yildirim N, Keskinoglu P, Cankaya T, Bora E, Ercal D, Ozer E (2015) Termination of pregnancy for fetal abnormalities: main arguments and a decision-tree model. Prenat Diagn 35:1128–1136CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Dayton CJ, Levendosky AA, Davidson WS, Bogat GA (2010) The child as held in the mind of the mother: the influence of prenatal maternal representations on parenting behaviors. Infant Ment Health J 31:220–241CrossRef Dayton CJ, Levendosky AA, Davidson WS, Bogat GA (2010) The child as held in the mind of the mother: the influence of prenatal maternal representations on parenting behaviors. Infant Ment Health J 31:220–241CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Salisbury A, Law K, LaGasse L, Lester B (2003) MSJAMA. Maternal-fetal attachment. JAMA 289:1701CrossRef Salisbury A, Law K, LaGasse L, Lester B (2003) MSJAMA. Maternal-fetal attachment. JAMA 289:1701CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Kingston D, Tough S, Whitfield H (2012) Prenatal and postpartum maternal psychological distress and infant development: a systematic review. Child Psychiatry Hum Dev 43:683–714CrossRef Kingston D, Tough S, Whitfield H (2012) Prenatal and postpartum maternal psychological distress and infant development: a systematic review. Child Psychiatry Hum Dev 43:683–714CrossRef
Metadaten
Titel
Neurodevelopmental outcome of children born with an isolated atretic cephalocele
verfasst von
Itay Tokatly Latzer
Jonathan Roth
Shlomi Constantini
Gustavo Malinger
Alina Weissmann-Brenner
Liat Ben-Sira
Aviva Fattal-Valevski
Hadas Meirson
Publikationsdatum
06.01.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 4/2021
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-020-04997-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2021

Child's Nervous System 4/2021 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.