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Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde 11/2012

01.11.2012 | CME Zertifizierte Fortbildung

Non-Hodgkin-Lymphome bei Kindern und Jugendlichen

Von der Diagnostik bis zur Nachsorge

verfasst von: Prof. Dr. J. Ritter

Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde | Ausgabe 11/2012

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Zusammenfassung

In Deutschland beträgt die jährliche Inzidenz der Non-Hodgkin-Lymphome (NHL) 0,8/100.000 Kinder unter 15 Jahren. Die im Kindesalter vorherrschenden NHL-Formen sind Burkitt-Lymphome, lymphoblastische sowie anaplastische großzellige Lymphome. Häufigstes NHL-Leitsymptom bei Kindern und Jugendlichen sind schmerzlose Lymphknotenschwellungen. Bei malignen Ergüssen oder signifikantem Knochenmarkbefall kann die Diagnose ohne Operation gesichert werden, ansonsten ist ein operativer Eingriff erforderlich. Eine exakte Klassifikation des NHL ist die absolute Voraussetzung für die Wahl der geeigneten Therapieform, denn für die 3 Subgruppen lymphoblastische Lymphome, B-Zell-Lymphome mit komplettem B-Immunphänotyp und anaplastische großzellige Lymphome kommen unterschiedliche Chemotherapiestrategien zum Einsatz, mit welchen ≥80% der Betroffenen überleben. Geheilte ehemalige onkologische Patienten bedürfen einer lebenslangen Nachsorge (Erkennen von Rezidiven bzw. Spätfolgen der Therapie).
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Riehm H, Gadner H, Welte K (1976) Die West-Berliner Studie zur Behandlung der akuten lymphoblastischen Leukämie des Kindes – Erfahrungsbericht nach 6 Jahren. Klin Padiatr 189:89–101 Riehm H, Gadner H, Welte K (1976) Die West-Berliner Studie zur Behandlung der akuten lymphoblastischen Leukämie des Kindes – Erfahrungsbericht nach 6 Jahren. Klin Padiatr 189:89–101
2.
Zurück zum Zitat Müller-Weihrich S, Henze G, Jobke A et al (1982) BFM-Studie 1975/81 zur Behandlung der Non-Hodgkin-Lymphome hoher Malignität bei Kindern und Jugendlichen. Klin Padiatr 194:219–225PubMedCrossRef Müller-Weihrich S, Henze G, Jobke A et al (1982) BFM-Studie 1975/81 zur Behandlung der Non-Hodgkin-Lymphome hoher Malignität bei Kindern und Jugendlichen. Klin Padiatr 194:219–225PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Reiter A, Schrappe M, Ludwig MD et al (1992) Favorable outcome of B-cell acute lymphoblastic leukemia in childhood: a report of three consecutive studies of the BFM group. Blood 80:2471–2478PubMed Reiter A, Schrappe M, Ludwig MD et al (1992) Favorable outcome of B-cell acute lymphoblastic leukemia in childhood: a report of three consecutive studies of the BFM group. Blood 80:2471–2478PubMed
4.
Zurück zum Zitat Burkitt DP (1967) Long term remissions following one and two dose chemotherapy for African lymphoma. Cancer 20:756–759PubMedCrossRef Burkitt DP (1967) Long term remissions following one and two dose chemotherapy for African lymphoma. Cancer 20:756–759PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ziegler JL (1977) Treatment results of 54 American patients with Burkitt’s lymphoma are similar to the African experience. N Engl J Med 29:75–80CrossRef Ziegler JL (1977) Treatment results of 54 American patients with Burkitt’s lymphoma are similar to the African experience. N Engl J Med 29:75–80CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Wollner N, Lieberman P, Exelby P et al (1975) Non-Hodgkin’s lymphoma in children: results of treatment with LSA2-L2 protocol. Br J Cancer 21:337–342 Wollner N, Lieberman P, Exelby P et al (1975) Non-Hodgkin’s lymphoma in children: results of treatment with LSA2-L2 protocol. Br J Cancer 21:337–342
7.
Zurück zum Zitat Anderson JR, Wilson JF, Jenkin DT et al (1983) Childhood non-Hodgkin’s lymphoma. The results of a randomized therapeutic trial comparing a 4-drug regimen (COMP) with a 10-drug regimen (LSA2-L2). N Engl J Med 308:559–565PubMedCrossRef Anderson JR, Wilson JF, Jenkin DT et al (1983) Childhood non-Hodgkin’s lymphoma. The results of a randomized therapeutic trial comparing a 4-drug regimen (COMP) with a 10-drug regimen (LSA2-L2). N Engl J Med 308:559–565PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Müller-Weihrich S, Beck J, Henze G et al (1984) BFM-Studie 1981/83 zur Behandlung hochmaligner Non-Hodgkin-Lymphome bei Kindern. Ergebnisse einer nach histologisch-immunologischem Typ und Ausbreitungsstadium stratifizierten Therapie. Klin Padiatr 196:135–142PubMedCrossRef Müller-Weihrich S, Beck J, Henze G et al (1984) BFM-Studie 1981/83 zur Behandlung hochmaligner Non-Hodgkin-Lymphome bei Kindern. Ergebnisse einer nach histologisch-immunologischem Typ und Ausbreitungsstadium stratifizierten Therapie. Klin Padiatr 196:135–142PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Mann G, Attarbaschi A, Burkhardt B et al (2007) Clinical characteristics and treatment outcome of infants with non-Hodgkin lymphoma. Br J Haematol 139:443–449PubMed Mann G, Attarbaschi A, Burkhardt B et al (2007) Clinical characteristics and treatment outcome of infants with non-Hodgkin lymphoma. Br J Haematol 139:443–449PubMed
10.
Zurück zum Zitat Kaatsch P, Spix C (2007) German Childhood Cancer Registry, Annual Report 2006/07. German Childhood Cancer Registry, Mainz Kaatsch P, Spix C (2007) German Childhood Cancer Registry, Annual Report 2006/07. German Childhood Cancer Registry, Mainz
11.
Zurück zum Zitat Seidemann K, Tiemann M, Henze G et al (1999) Therapy for non-Hodgkin lymphoma in children with primary immunodeficiency: analysis of 19 patients from the BFM trials. Med Pediatr Oncol 33:536–544PubMedCrossRef Seidemann K, Tiemann M, Henze G et al (1999) Therapy for non-Hodgkin lymphoma in children with primary immunodeficiency: analysis of 19 patients from the BFM trials. Med Pediatr Oncol 33:536–544PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Burkhardt B, Moericke A, Klappe W et al (2008) Pediatric precursor T-lymphoblastic leukemia and lymphoblastic lymphoma: differences in the common regions with loss of heterozygosity at chromosome 6q and their prognostic impact. Leuk Lymphoma 49:451–461PubMedCrossRef Burkhardt B, Moericke A, Klappe W et al (2008) Pediatric precursor T-lymphoblastic leukemia and lymphoblastic lymphoma: differences in the common regions with loss of heterozygosity at chromosome 6q and their prognostic impact. Leuk Lymphoma 49:451–461PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat World Health Organization (2001) Classification of tumours. Pathology and genetics: tumours of haematopoietic and lymphoid tissues. IARC, Lyon World Health Organization (2001) Classification of tumours. Pathology and genetics: tumours of haematopoietic and lymphoid tissues. IARC, Lyon
14.
Zurück zum Zitat World Health Organization (2008) Classification of tumours. Tumours of haematopoietic and lymphoid tissues, 4. Aufl. IARC, Lyon World Health Organization (2008) Classification of tumours. Tumours of haematopoietic and lymphoid tissues, 4. Aufl. IARC, Lyon
15.
Zurück zum Zitat Oschlies I, Klapper W, Zimmermann M et al (2006) Diffuse large B-cell lymphoma in pediatric patients belongs predominantly to the germinal-center type B-cell lymphomas: a clinicopathologic analysis of cases included in the German BFM (Berlin-Frankfurt-Münster) multicenter trial. Blood 107:4047–4052PubMedCrossRef Oschlies I, Klapper W, Zimmermann M et al (2006) Diffuse large B-cell lymphoma in pediatric patients belongs predominantly to the germinal-center type B-cell lymphomas: a clinicopathologic analysis of cases included in the German BFM (Berlin-Frankfurt-Münster) multicenter trial. Blood 107:4047–4052PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Karajannis MA, Hummel M, Oschlies I et al (2003) Epstein-Barr virus infection in Western European pediatric non-Hodgkin lymphomas. Blood 102:4244PubMedCrossRef Karajannis MA, Hummel M, Oschlies I et al (2003) Epstein-Barr virus infection in Western European pediatric non-Hodgkin lymphomas. Blood 102:4244PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Seidemann K, Tiemann M, Lauterbach I et al (2003) Primary mediastinal large B-cell lymphoma with sclerosis in pediatric and adolescent patients: treatment and results from three therapeutic studies of the Berlin-Frankfurt-Münster group. J Clin Oncol 21:1782–1789PubMedCrossRef Seidemann K, Tiemann M, Lauterbach I et al (2003) Primary mediastinal large B-cell lymphoma with sclerosis in pediatric and adolescent patients: treatment and results from three therapeutic studies of the Berlin-Frankfurt-Münster group. J Clin Oncol 21:1782–1789PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Stein H, Mason DY, Gerdes J (1985) The expression of the Hodgkin’s disease associated antigen Ki-1 in reactive and neoplastic lymphoid tissue: evidence that Reed-Sternberg cells and histiocytic malignancies are derived from activated lymphoid cells. Blood 66:848–858PubMed Stein H, Mason DY, Gerdes J (1985) The expression of the Hodgkin’s disease associated antigen Ki-1 in reactive and neoplastic lymphoid tissue: evidence that Reed-Sternberg cells and histiocytic malignancies are derived from activated lymphoid cells. Blood 66:848–858PubMed
19.
Zurück zum Zitat Gadner H, Gaedicke G, Niemeyer C, Ritter J (Hrsg) (2006) Pädiatrische Hämatologie und Onkologie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 740, 743 Gadner H, Gaedicke G, Niemeyer C, Ritter J (Hrsg) (2006) Pädiatrische Hämatologie und Onkologie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 740, 743
20.
Zurück zum Zitat Murphy SB (1980) Classification, staging and end results of treatment in childhood non-Hodgkin’s lymphoma: dissimilarities from lymphomas in adults. Semin Oncol 7:332–339PubMed Murphy SB (1980) Classification, staging and end results of treatment in childhood non-Hodgkin’s lymphoma: dissimilarities from lymphomas in adults. Semin Oncol 7:332–339PubMed
21.
Zurück zum Zitat Reiter A, Schrappe M, Parwaresch R et al (1995) Non-Hodgkin’s-lymphomas of childhood and adolescence. Results of a treatment stratified for biological subtypes and stage. A report of the BFM group. J Clin Oncol 13:359–372PubMed Reiter A, Schrappe M, Parwaresch R et al (1995) Non-Hodgkin’s-lymphomas of childhood and adolescence. Results of a treatment stratified for biological subtypes and stage. A report of the BFM group. J Clin Oncol 13:359–372PubMed
22.
Zurück zum Zitat Patte C, Auperin A, Michon J et al (2001) The Societe Francaise d’Oncologie Pediatrique LMB 89 protocol: highly effective multiagent chemotherapy tailored to the tumor burden and initial response in 561 unselected children with B-cell lymphomas and L3 leukemia. Blood 97:3370–3379PubMedCrossRef Patte C, Auperin A, Michon J et al (2001) The Societe Francaise d’Oncologie Pediatrique LMB 89 protocol: highly effective multiagent chemotherapy tailored to the tumor burden and initial response in 561 unselected children with B-cell lymphomas and L3 leukemia. Blood 97:3370–3379PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Reiter A, Schrappe M, Tiemann M et al (1994) A successful treatment strategy for Ki-1 anaplastic large cell lymphoma of childhood. A prospective analysis of 62 patients enrolled in three consecutive BFM group studies. J Clin Oncol 12:899–908PubMed Reiter A, Schrappe M, Tiemann M et al (1994) A successful treatment strategy for Ki-1 anaplastic large cell lymphoma of childhood. A prospective analysis of 62 patients enrolled in three consecutive BFM group studies. J Clin Oncol 12:899–908PubMed
24.
Zurück zum Zitat Seidemann K, Tiemann M, Schrappe M et al (2001) Short-pulse B-non-Hodgkin-lymphoma chemotherapy is efficacious treatment for pediatric anaplastic large cell lymphoma: a report of the Berlin-Frankfurt-Münster group trial NHL-BFM 90. Blood 97:3699–3706PubMedCrossRef Seidemann K, Tiemann M, Schrappe M et al (2001) Short-pulse B-non-Hodgkin-lymphoma chemotherapy is efficacious treatment for pediatric anaplastic large cell lymphoma: a report of the Berlin-Frankfurt-Münster group trial NHL-BFM 90. Blood 97:3699–3706PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Reiter A (2007) Diagnosis and treatment of childhood non-Hodgkin lymphoma. Hematology 1: 285–296CrossRef Reiter A (2007) Diagnosis and treatment of childhood non-Hodgkin lymphoma. Hematology 1: 285–296CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Reiter A, Schrappe M, Tiemann M et al (1999) Improved treatment results in childhood B-cell neoplasms with tailored intensification of therapy. A report of the Berlin-Frankfurt-Münster group trial NHL-BFM 90. Blood 49:3294–3306 Reiter A, Schrappe M, Tiemann M et al (1999) Improved treatment results in childhood B-cell neoplasms with tailored intensification of therapy. A report of the Berlin-Frankfurt-Münster group trial NHL-BFM 90. Blood 49:3294–3306
27.
Zurück zum Zitat Woesmann W, Schrappe M, Meyer U et al (2003) Incidence of tumor lysis syndrome in children with advanced stage Burkitt’s lymphoma/leukemia before and after introduction of prophylactic use of urate oxidase. Ann Hematol 82:160–165 Woesmann W, Schrappe M, Meyer U et al (2003) Incidence of tumor lysis syndrome in children with advanced stage Burkitt’s lymphoma/leukemia before and after introduction of prophylactic use of urate oxidase. Ann Hematol 82:160–165
28.
Zurück zum Zitat Leung W, Sandlund JT, Hudson MM et al (2001) Second malignancy after treatment of childhood non-Hodgkin lymphoma. Cancer 92:1959–1966PubMedCrossRef Leung W, Sandlund JT, Hudson MM et al (2001) Second malignancy after treatment of childhood non-Hodgkin lymphoma. Cancer 92:1959–1966PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Non-Hodgkin-Lymphome bei Kindern und Jugendlichen
Von der Diagnostik bis zur Nachsorge
verfasst von
Prof. Dr. J. Ritter
Publikationsdatum
01.11.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Monatsschrift Kinderheilkunde / Ausgabe 11/2012
Print ISSN: 0026-9298
Elektronische ISSN: 1433-0474
DOI
https://doi.org/10.1007/s00112-012-2818-y

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