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Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde 11/2022

07.10.2022 | Ösophagusatresie | CME

Ösophagusatresie – ein Überblick

verfasst von: Dr. med. Carola Hörz, Dr. med. Annekatrin Schulze, Dr. med. Christian Kruppa, Prof. Dr. med. Guido Fitze

Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde | Ausgabe 11/2022

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Zusammenfassung

Die Ösophagusatresie (ÖA) ist eine angeborene Fehlbildung, die als eine Kontinuitätsunterbrechung der Speiseröhre mit oder ohne tracheoösophageale Fistel (TÖF) definiert ist. Sie kann lang- oder kurzstreckig sein. Die Säuglinge werden in den ersten Lebensstunden durch Schluckstörungen, Dyspnoe und schaumigen Speichel vor dem Mund auffällig. Zeigt sich ein federnder Widerstand beim Legen einer Magensonde, sollte zur Bestätigung der Diagnose ein Röntgenbild von Thorax und Abdomen angefertigt werden. Die operative Versorgung erfolgt meist in den ersten 2 bis 3 Lebenstagen. Bei langstreckiger ÖA ist ein mehrzeitiges Vorgehen angezeigt. Bei verschiedenen fehlbildungsspezifischen Besonderheiten sind eine engmaschige Nachsorge und Betreuung auch im Erwachsenenalter notwendig. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über das Krankheitsbild, aktuelle Behandlungsmethoden und die Nachsorge.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Fuchs J et al (2014) Treatment and outcome of patients suffering from perineal/perianal rhabdomyosarcoma: Results from the CWS trials—Retrospective clinical study. Ann Surg 259:1166–1172CrossRef Fuchs J et al (2014) Treatment and outcome of patients suffering from perineal/perianal rhabdomyosarcoma: Results from the CWS trials—Retrospective clinical study. Ann Surg 259:1166–1172CrossRef
3.
Zurück zum Zitat von Schweinitz D, Ure B (2019) Kinderchirurgie. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg von Schweinitz D, Ure B (2019) Kinderchirurgie. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg
4.
Zurück zum Zitat Bradshaw CJ et al (2016) Accuracy of prenatal detection of tracheoesophageal fistula and oesophageal atresia. J Pediatr Surg 51:1268–1272CrossRef Bradshaw CJ et al (2016) Accuracy of prenatal detection of tracheoesophageal fistula and oesophageal atresia. J Pediatr Surg 51:1268–1272CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Shaw-Smith C (2010) Genetic factors in esophageal atresia, tracheo-esophageal fistula and the VACTERL association: Roles for FOXF1 and the 16q24.1 FOX transcription factor gene cluster, and review of the literature. Eur J Med Genet 53:6CrossRef Shaw-Smith C (2010) Genetic factors in esophageal atresia, tracheo-esophageal fistula and the VACTERL association: Roles for FOXF1 and the 16q24.1 FOX transcription factor gene cluster, and review of the literature. Eur J Med Genet 53:6CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gross RE (1947) Atresia of the esophagus. Am J Dis Child 74(3):369 Gross RE (1947) Atresia of the esophagus. Am J Dis Child 74(3):369
9.
Zurück zum Zitat Mayer S, Gitter H, Göbel P et al (2020) Behandlung der Ösophagusatresie mit unterer tracheoösophagealer Fistel – Zusammenfassung der aktuellen S2K-Leitlinie der DGKCH [Current treatment of esophageal atresia with tracheoesophageal fistula—Updated guidelines of the German Society of Pediatric Surgery]. Klin Padiatr 232(4):178–186CrossRef Mayer S, Gitter H, Göbel P et al (2020) Behandlung der Ösophagusatresie mit unterer tracheoösophagealer Fistel – Zusammenfassung der aktuellen S2K-Leitlinie der DGKCH [Current treatment of esophageal atresia with tracheoesophageal fistula—Updated guidelines of the German Society of Pediatric Surgery]. Klin Padiatr 232(4):178–186CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Pardy C, D’Antonio F, Khalil A, Giuliani S (2019) Prenatal detection of esophageal atresia: A systematic review and meta-analysis. Acta Obstet Gynecol Scand 98:689–699CrossRef Pardy C, D’Antonio F, Khalil A, Giuliani S (2019) Prenatal detection of esophageal atresia: A systematic review and meta-analysis. Acta Obstet Gynecol Scand 98:689–699CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Wei S, Saran N, Emil S (2017) Musculoskeletal deformities following neonatal thoracotomy: long-term follow-up of an esophageal atresia cohort. J Pediatr Surg 52:1898–1903CrossRef Wei S, Saran N, Emil S (2017) Musculoskeletal deformities following neonatal thoracotomy: long-term follow-up of an esophageal atresia cohort. J Pediatr Surg 52:1898–1903CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Wu Y, Kuang H, Lv T, Wu C (2017) Comparison of clinical outcomes between open and thoracoscopic repair for esophageal atresia with tracheoesophageal fistula: a systematic review and meta-analysis. Pediatr Surg Int 33:1147–1157CrossRef Wu Y, Kuang H, Lv T, Wu C (2017) Comparison of clinical outcomes between open and thoracoscopic repair for esophageal atresia with tracheoesophageal fistula: a systematic review and meta-analysis. Pediatr Surg Int 33:1147–1157CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Gawad N, Wayne C, Bass J, Nasr A (2018) A chest tube may not be needed after surgical repair of esophageal atresia and tracheoesophageal fistula. Pediatr Surg Int 34:967–970CrossRef Gawad N, Wayne C, Bass J, Nasr A (2018) A chest tube may not be needed after surgical repair of esophageal atresia and tracheoesophageal fistula. Pediatr Surg Int 34:967–970CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Zani A, Cobellis G, Wolinska J, Chiu PPL, Pierro A (2016) Preservation of native esophagus in infants with pure esophageal atresia has good long-term outcomes despite significant postoperative morbidity. Pediatr Surg Int 32:113–117CrossRef Zani A, Cobellis G, Wolinska J, Chiu PPL, Pierro A (2016) Preservation of native esophagus in infants with pure esophageal atresia has good long-term outcomes despite significant postoperative morbidity. Pediatr Surg Int 32:113–117CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bairdain S et al (2015) Foker process for the correction of long gap esophageal atresia: Primary treatment versus secondary treatment after prior esophageal surgery. J Pediatr Surg 50:933–937CrossRef Bairdain S et al (2015) Foker process for the correction of long gap esophageal atresia: Primary treatment versus secondary treatment after prior esophageal surgery. J Pediatr Surg 50:933–937CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Kimura K, Soper RT (1994) Multistaged extrathoracic esophageal elongation for long gap esophageal atresia. J Pediatr Surg 29:566–568CrossRef Kimura K, Soper RT (1994) Multistaged extrathoracic esophageal elongation for long gap esophageal atresia. J Pediatr Surg 29:566–568CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Beger B, Beger O (2019) A new esophageal elongation technique for long-gap esophageal atresia: in vitro comparison of myotomy techniques. Esophagus 16:93–97CrossRef Beger B, Beger O (2019) A new esophageal elongation technique for long-gap esophageal atresia: in vitro comparison of myotomy techniques. Esophagus 16:93–97CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Zani A et al (2014) International survey on the management of esophageal atresia. Eur J Pediatr Surg 24:3–8CrossRef Zani A et al (2014) International survey on the management of esophageal atresia. Eur J Pediatr Surg 24:3–8CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Golden J et al (2017) Routine post-operative esophagram Is not necessary after repair of esophageal atresia. Am J Surg 213:640–644CrossRef Golden J et al (2017) Routine post-operative esophagram Is not necessary after repair of esophageal atresia. Am J Surg 213:640–644CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Dingemann C et al (2020) ERNICA consensus conference on the management of patients with esophageal atresia and tracheoesophageal fistula: follow-up and framework. Eur J Pediatr Surg 30:475–482CrossRef Dingemann C et al (2020) ERNICA consensus conference on the management of patients with esophageal atresia and tracheoesophageal fistula: follow-up and framework. Eur J Pediatr Surg 30:475–482CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Donoso F, Lilja HE (2017) Risk factors for anastomotic strictures after esophageal atresia repair: Prophylactic proton pump inhibitors do not reduce the incidence of strictures. Eur J Pediatr Surg 27:50–55 Donoso F, Lilja HE (2017) Risk factors for anastomotic strictures after esophageal atresia repair: Prophylactic proton pump inhibitors do not reduce the incidence of strictures. Eur J Pediatr Surg 27:50–55
23.
Zurück zum Zitat S2K-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Kinderchirurgie Kurzstreckige Ösophagusatresie (mit unterer tracheoösophagealer Fistel) S2K-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Kinderchirurgie Kurzstreckige Ösophagusatresie (mit unterer tracheoösophagealer Fistel)
24.
Zurück zum Zitat Dingemann C et al (2016) Early complications after esophageal atresia repair: analysis of a German health insurance database covering a population of 8 million. Dis Esophagus 29:780–786CrossRef Dingemann C et al (2016) Early complications after esophageal atresia repair: analysis of a German health insurance database covering a population of 8 million. Dis Esophagus 29:780–786CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Szapáry L et al (2018) Intralesional steroid is beneficial in benign refractory esophageal strictures: A meta-analysis. World J Gastroenterol 24:2311CrossRef Szapáry L et al (2018) Intralesional steroid is beneficial in benign refractory esophageal strictures: A meta-analysis. World J Gastroenterol 24:2311CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Hathorn K, McCarty TR, Bazarbashi AN, Thompson CC (2020) Mo1267 treatment of severe, refractory esophageal strictures with mitomycin C: a systematic review and meta-analysis. Gastrointest Endosc 91:AB407–AB408CrossRef Hathorn K, McCarty TR, Bazarbashi AN, Thompson CC (2020) Mo1267 treatment of severe, refractory esophageal strictures with mitomycin C: a systematic review and meta-analysis. Gastrointest Endosc 91:AB407–AB408CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Slater BJ, Pimpalwar A, Wesson D, Olutoye O, Pimpalwar S (2018) Esophageal stents in children: Bridge to surgical repair. Indian J Radiol Imaging 28:242CrossRef Slater BJ, Pimpalwar A, Wesson D, Olutoye O, Pimpalwar S (2018) Esophageal stents in children: Bridge to surgical repair. Indian J Radiol Imaging 28:242CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Mishra PR, Tinawi GK, Stringer MD (2020) Scoliosis after thoracotomy repair of esophageal atresia: a systematic review. Pediatr Surg Int 36:755–761CrossRef Mishra PR, Tinawi GK, Stringer MD (2020) Scoliosis after thoracotomy repair of esophageal atresia: a systematic review. Pediatr Surg Int 36:755–761CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Yamoto M et al (2018) New prognostic classification and managements in infants with esophageal atresia. Pediatr Surg Int 34:1019–1026CrossRef Yamoto M et al (2018) New prognostic classification and managements in infants with esophageal atresia. Pediatr Surg Int 34:1019–1026CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Burjonrappa SC, Youssef S, St-Vil D (2011) What is the incidence of Barrett’s and gastric metaplasia in esophageal atresia/tracheoesophageal fistula (EA/TEF) patients? Eur J Pediatr Surg 21:25–29CrossRef Burjonrappa SC, Youssef S, St-Vil D (2011) What is the incidence of Barrett’s and gastric metaplasia in esophageal atresia/tracheoesophageal fistula (EA/TEF) patients? Eur J Pediatr Surg 21:25–29CrossRef
Metadaten
Titel
Ösophagusatresie – ein Überblick
verfasst von
Dr. med. Carola Hörz
Dr. med. Annekatrin Schulze
Dr. med. Christian Kruppa
Prof. Dr. med. Guido Fitze
Publikationsdatum
07.10.2022
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Monatsschrift Kinderheilkunde / Ausgabe 11/2022
Print ISSN: 0026-9298
Elektronische ISSN: 1433-0474
DOI
https://doi.org/10.1007/s00112-022-01599-1

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