Skip to main content
Erschienen in: Skeletal Radiology 1/2021

21.06.2020 | Case Report

Parosteal osteosarcoma associated with a low-grade component mimicking well-differentiated liposarcoma: a case report

verfasst von: P. Sohier, M. Rodrigues, P. Anract, A. Feydy, F. Larousserie

Erschienen in: Skeletal Radiology | Ausgabe 1/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Parosteal osteosarcomas and well-differentiated liposarcomas are both well-differentiated locally aggressive tumors. They both have simple karyotypes with amplification of the 12q13-15 regions including MDM2 and CDK4 genes. In this report, we describe the case of a parosteal osteosarcoma intertwined with a low-grade component similar to a well-differentiated liposarcoma. The association of a bone component with an adipose component was initially overlooked. We describe the histological, imaging, and molecular characteristics of this tumor stressing the importance of radio-pathological correlation. To our knowledge, this is the second report of a parosteal osteoliposarcoma. Awareness of this rare presentation may allow radiologists and surgeons to recognize the peripheral fatty component as an integral part of the tumor.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat World Health Organization, International Agency for Research on Cancer. WHO classification of tumours of soft tissue and bone. 5th ed. Cree, I editor. Lyon: IARC Press; 2020. World Health Organization, International Agency for Research on Cancer. WHO classification of tumours of soft tissue and bone. 5th ed. Cree, I editor. Lyon: IARC Press; 2020.
2.
Zurück zum Zitat Okada K, Frassica FJ, Sim FH, Beabout JW, Bond JR, Unni KK. Parosteal osteosarcoma. A clinicopathological study. J Bone Joint Surg Am. 1994;76:366–78.CrossRef Okada K, Frassica FJ, Sim FH, Beabout JW, Bond JR, Unni KK. Parosteal osteosarcoma. A clinicopathological study. J Bone Joint Surg Am. 1994;76:366–78.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bertoni F, Bacchini P, Staals EL, Davidovitz P. Dedifferentiated parosteal osteosarcoma: the experience of the Rizzoli Institute. Cancer. 2005;103:2373–82.CrossRef Bertoni F, Bacchini P, Staals EL, Davidovitz P. Dedifferentiated parosteal osteosarcoma: the experience of the Rizzoli Institute. Cancer. 2005;103:2373–82.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Sheth DS, Yasko AW, Raymond AK, Ayala AG, Carrasco CH, Benjamin RS, et al. Conventional and dedifferentiated parosteal osteosarcoma. Diagnosis, treatment, and outcome. Cancer. 1996;78:2136–45.CrossRef Sheth DS, Yasko AW, Raymond AK, Ayala AG, Carrasco CH, Benjamin RS, et al. Conventional and dedifferentiated parosteal osteosarcoma. Diagnosis, treatment, and outcome. Cancer. 1996;78:2136–45.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Szymanska J, Mandahl N, Mertens F, Tarkkanen M, Karaharju E, Knuutila S. Ring chromosomes in parosteal osteosarcoma contain sequences from 12q13-15: a combined cytogenetic and comparative genomic hybridization study. Genes Chromosomes Cancer. 1996;16:31–4.CrossRef Szymanska J, Mandahl N, Mertens F, Tarkkanen M, Karaharju E, Knuutila S. Ring chromosomes in parosteal osteosarcoma contain sequences from 12q13-15: a combined cytogenetic and comparative genomic hybridization study. Genes Chromosomes Cancer. 1996;16:31–4.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gamberi G, Ragazzini P, Benassi MS, Ferrari C, Sollazzo MR, Molendini L, et al. Analysis of 12q13-15 genes in parosteal osteosarcoma. Clin Orthop. 2000;377:195–204.CrossRef Gamberi G, Ragazzini P, Benassi MS, Ferrari C, Sollazzo MR, Molendini L, et al. Analysis of 12q13-15 genes in parosteal osteosarcoma. Clin Orthop. 2000;377:195–204.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Yoshida A, Ushiku T, Motoi T, Shibata T, Beppu Y, Fukayama M, et al. Immunohistochemical analysis of MDM2 and CDK4 distinguishes low-grade osteosarcoma from benign mimics. Mod Pathol Off J U S Can Acad Pathol Inc. 2010;23:1279–88. Yoshida A, Ushiku T, Motoi T, Shibata T, Beppu Y, Fukayama M, et al. Immunohistochemical analysis of MDM2 and CDK4 distinguishes low-grade osteosarcoma from benign mimics. Mod Pathol Off J U S Can Acad Pathol Inc. 2010;23:1279–88.
8.
Zurück zum Zitat Coindre J-M, Pédeutour F, Aurias A. Well-differentiated and dedifferentiated liposarcomas. Virchows Arch Int J Pathol. 2010;456:167–79.CrossRef Coindre J-M, Pédeutour F, Aurias A. Well-differentiated and dedifferentiated liposarcomas. Virchows Arch Int J Pathol. 2010;456:167–79.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Yoshida A, Ushiku T, Motoi T, Shibata T, Fukayama M, Tsuda H. Well-differentiated liposarcoma with low-grade osteosarcomatous component: an underrecognized variant. Am J Surg Pathol. 2010;34:1361–6.CrossRef Yoshida A, Ushiku T, Motoi T, Shibata T, Fukayama M, Tsuda H. Well-differentiated liposarcoma with low-grade osteosarcomatous component: an underrecognized variant. Am J Surg Pathol. 2010;34:1361–6.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Larousserie F, Chen X, Ding Y, Kreshak J, Cocchi S, Huang X, et al. Parosteal osteoliposarcoma: a new bone tumor (from imaging to immunophenotype). Eur J Radiol. 2013;82:2149–53.CrossRef Larousserie F, Chen X, Ding Y, Kreshak J, Cocchi S, Huang X, et al. Parosteal osteoliposarcoma: a new bone tumor (from imaging to immunophenotype). Eur J Radiol. 2013;82:2149–53.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat De Padua M, Bhandari TPS, Pingle J. Primary osteoliposarcoma of the bone. Indian J Pathol Microbiol. 2009;52:80–2.CrossRef De Padua M, Bhandari TPS, Pingle J. Primary osteoliposarcoma of the bone. Indian J Pathol Microbiol. 2009;52:80–2.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Szuhai K, IJszenga M, Knijnenburg J, Dijkstra S, de Schepper A, Tanke HJ, et al. Does parosteal liposarcoma differ from other atypical lipomatous tumors/well-differentiated liposarcomas? A molecular cytogenetic study using combined multicolor COBRA-FISH karyotyping and array-based comparative genomic hybridization. Cancer Genet Cytogenet. 2007;176:115–20.CrossRef Szuhai K, IJszenga M, Knijnenburg J, Dijkstra S, de Schepper A, Tanke HJ, et al. Does parosteal liposarcoma differ from other atypical lipomatous tumors/well-differentiated liposarcomas? A molecular cytogenetic study using combined multicolor COBRA-FISH karyotyping and array-based comparative genomic hybridization. Cancer Genet Cytogenet. 2007;176:115–20.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Li N, Yang R, Zhang W, Dorfman H, Rao P, Gorlick R. Genetically transforming human mesenchymal stem cells to sarcomas: changes in cellular phenotype and multilineage differentiation potential. Cancer. 2009;115:4795–806.CrossRef Li N, Yang R, Zhang W, Dorfman H, Rao P, Gorlick R. Genetically transforming human mesenchymal stem cells to sarcomas: changes in cellular phenotype and multilineage differentiation potential. Cancer. 2009;115:4795–806.CrossRef
Metadaten
Titel
Parosteal osteosarcoma associated with a low-grade component mimicking well-differentiated liposarcoma: a case report
verfasst von
P. Sohier
M. Rodrigues
P. Anract
A. Feydy
F. Larousserie
Publikationsdatum
21.06.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Skeletal Radiology / Ausgabe 1/2021
Print ISSN: 0364-2348
Elektronische ISSN: 1432-2161
DOI
https://doi.org/10.1007/s00256-020-03509-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2021

Skeletal Radiology 1/2021 Zur Ausgabe

Test Yourself: Answer

Right third toe swelling

Browser's Notes

Browser's Notes

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.