Skip to main content
Erschienen in: CardioVascular and Interventional Radiology 2/2016

01.02.2016 | Brief Communication

Perigraft Plug Embolization of the Internal Iliac Artery and Implantation of a Bifurcated Stentgraft: One Treatment Option for Insufficient Tubular Stentgraft Repair of a Common Iliac Artery Aneurysm

verfasst von: Jan Peter Goltz, Julia Loesaus, Alex Frydrychowicz, Jörg Barkhausen, Marcus Wiedner

Erschienen in: CardioVascular and Interventional Radiology | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We report an endovascular technique for the treatment of type Ia endoleak after a plain tubular stentgraft had been implanted for a large common iliac artery aneurysm with an insufficient proximal landing zone and without occlusion of the hypogastric in another hospital. CT follow-up showed an endoleak with continuous sac expansion over 12 months. This was classified as type Ia by means of dynamic contrast-enhanced MRI. Before a bifurcated stentgraft was implanted to relocate the landing zone more proximally, the still perfused ipsilateral hypogastric artery was embolized to prevent a type II endoleak. A guidewire was manipulated alongside the indwelling stentgraft. The internal iliac artery could then be selectively intubated followed by successful plug embolization of the vessel’s orifice despite the stentgraft being in place.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ra Chaer, Je Barbato, Sc Lin, et al. Isolated iliac artery aneurysms: a contemporary comparison of endovascular and open repair. J Vasc Surg. 2008;47:708–13.CrossRef Ra Chaer, Je Barbato, Sc Lin, et al. Isolated iliac artery aneurysms: a contemporary comparison of endovascular and open repair. J Vasc Surg. 2008;47:708–13.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Chemelli A, Hugl B, Klocker J, et al. Endovascular repair of isolated iliac artery aneurysms. J Endovasc Ther. 2010;17:492–503.CrossRefPubMed Chemelli A, Hugl B, Klocker J, et al. Endovascular repair of isolated iliac artery aneurysms. J Endovasc Ther. 2010;17:492–503.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Farahmand P, Jp Becquemin, Desgranges P, et al. Is hypogastric artery embolization during endovascular aortoiliac aneurysm repair (EVAR) innocuous and useful? Eur J Vasc Endovasc Surg. 2008;35:429–35.CrossRefPubMed Farahmand P, Jp Becquemin, Desgranges P, et al. Is hypogastric artery embolization during endovascular aortoiliac aneurysm repair (EVAR) innocuous and useful? Eur J Vasc Endovasc Surg. 2008;35:429–35.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Ghosh J, Murray D, Paravastu S, et al. Contemporary management of aorto-iliac aneurysms in the endovascular era. Eur J Vasc Endovasc Surg. 2009;37:182–8.CrossRefPubMed Ghosh J, Murray D, Paravastu S, et al. Contemporary management of aorto-iliac aneurysms in the endovascular era. Eur J Vasc Endovasc Surg. 2009;37:182–8.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Melas N, Saratzis A, Dixon H, et al. Isolated common iliac artery aneurysms: a revised classification to assist endovascular repair. J Endovasc Ther. 2011;18:697–715.CrossRefPubMed Melas N, Saratzis A, Dixon H, et al. Isolated common iliac artery aneurysms: a revised classification to assist endovascular repair. J Endovasc Ther. 2011;18:697–715.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Nv Patel, Gw Long, Zf Cheema, et al. Open vs. endovascular repair of isolated iliac artery aneurysms: a 12-year experience. J Vasc Surg. 2009;49:1147–53.CrossRef Nv Patel, Gw Long, Zf Cheema, et al. Open vs. endovascular repair of isolated iliac artery aneurysms: a 12-year experience. J Vasc Surg. 2009;49:1147–53.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Jw Richardson, Lj Greenfield. Natural history and management of iliac aneurysms. J Vasc Surg. 1988;8:165–71.CrossRef Jw Richardson, Lj Greenfield. Natural history and management of iliac aneurysms. J Vasc Surg. 1988;8:165–71.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ej Ryer, Rp Garvin, Tp Webb, et al. Comparison of outcomes with coils versus vascular plug embolization of the internal iliac artery for endovascular aortoiliac aneurysm repair. J Vasc Surg. 2012;56:1239–45.CrossRef Ej Ryer, Rp Garvin, Tp Webb, et al. Comparison of outcomes with coils versus vascular plug embolization of the internal iliac artery for endovascular aortoiliac aneurysm repair. J Vasc Surg. 2012;56:1239–45.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Rs Sandhu, Pipinos Ii. Isolated iliac artery aneurysms. Semin Vasc Surg. 2005;18:209–15.CrossRef Rs Sandhu, Pipinos Ii. Isolated iliac artery aneurysms. Semin Vasc Surg. 2005;18:209–15.CrossRef
Metadaten
Titel
Perigraft Plug Embolization of the Internal Iliac Artery and Implantation of a Bifurcated Stentgraft: One Treatment Option for Insufficient Tubular Stentgraft Repair of a Common Iliac Artery Aneurysm
verfasst von
Jan Peter Goltz
Julia Loesaus
Alex Frydrychowicz
Jörg Barkhausen
Marcus Wiedner
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
CardioVascular and Interventional Radiology / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 0174-1551
Elektronische ISSN: 1432-086X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00270-015-1161-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

CardioVascular and Interventional Radiology 2/2016 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.