Skip to main content
Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 4/2012

01.12.2012 | Clinical Study

Peripheral Osteoma of the Maxillofacial Region Diagnosis and Management: A Study of 06 Cases

verfasst von: Col P. K. Chattopadhyay, Maj Gen Mahesh Chander

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery | Ausgabe 4/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Osteomas are benign neoplasm often associated with facial asymmetry, pain and surface ulceration. Peripheral osteomas are more common in the cranio-maxillofacial region. It is prevalent at younger age but maximum seen in the sixth decade, with a female to male ratio is 1:2. The aim of this study was to review the clinical presentations and management protocol of such lesions in cranio-maxillofacial region.

Materials and Methods

The study was conducted at Command Military Dental Centre (EC) during May 2004 to May 2007. Six serving soldiers and their families (four males, two females), age group ranging between 13 and 56 years, mean age 34.5 years were recruited in this study. The tumors were excised using extra oral, intra oral and combined approaches; no complications were reported during post op period.

Results

All the cases were operated under GA through extra oral, intra oral and combined approaches with satisfactory results. HPE report was benign in all our cases with no post operative complications reported during follow up.

Conclusion

Cranio-maxillofacial osteomas are exclusively benign tumors and not very common entities. Proper diagnosis and precision management alleviates symptoms without any post surgical complications. In our series of six cases the tumors were diagnosed and managed as per standard surgical protocol with excellent result.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bodner L, Gatot A, Sion-Vardy N et al (1998) Peripheral osteoma of the mandibular ascending ramus. J Oral Maxillofac Surg 56:1446–1449PubMedCrossRef Bodner L, Gatot A, Sion-Vardy N et al (1998) Peripheral osteoma of the mandibular ascending ramus. J Oral Maxillofac Surg 56:1446–1449PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Sayan NB, Ucok C, Karasu HA, Gunhan O (2002) Peripheral osteoma of the oral and maxillofacial region. J Oral Maxillofac Surg 60:1299–1301PubMedCrossRef Sayan NB, Ucok C, Karasu HA, Gunhan O (2002) Peripheral osteoma of the oral and maxillofacial region. J Oral Maxillofac Surg 60:1299–1301PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Marx RE, Stern D (2003) Oral and maxillofacial pathology: A rationale for diagnosis and treatment. Quintessence Publishing, Hanover Park, p 771 Marx RE, Stern D (2003) Oral and maxillofacial pathology: A rationale for diagnosis and treatment. Quintessence Publishing, Hanover Park, p 771
4.
Zurück zum Zitat Kaplan I, Calderon S, Buchner A (1994) Peripheral osteoma of the mandible: a study of 10 new cases and analysis of the literature. J Oral Maxillofac Surg 52:467–470PubMedCrossRef Kaplan I, Calderon S, Buchner A (1994) Peripheral osteoma of the mandible: a study of 10 new cases and analysis of the literature. J Oral Maxillofac Surg 52:467–470PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Cutilli BJ, Quinn PD (1992) Traumatically induced peripheral osteoma: Report of a case. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 73:667PubMedCrossRef Cutilli BJ, Quinn PD (1992) Traumatically induced peripheral osteoma: Report of a case. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 73:667PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Wijn MA, Keller JJ, Giardiello FM, Brand HS (2007) Oral and maxillofacial manifestations of familial adenomatous polyposis. Oral Dis 13:360–365PubMedCrossRef Wijn MA, Keller JJ, Giardiello FM, Brand HS (2007) Oral and maxillofacial manifestations of familial adenomatous polyposis. Oral Dis 13:360–365PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ida M, Nakamura T, Utsunomiya J (1981) Osteomatous changes and tooth abnormalities found in the jaws of patients with adenomatosis coli. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 52:2–11 Ida M, Nakamura T, Utsunomiya J (1981) Osteomatous changes and tooth abnormalities found in the jaws of patients with adenomatosis coli. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 52:2–11
8.
Zurück zum Zitat De Chalain T, Tan B (2003) Ivory osteoma of the craniofacial skeleton. J Craniofac Surg 14:729–735PubMedCrossRef De Chalain T, Tan B (2003) Ivory osteoma of the craniofacial skeleton. J Craniofac Surg 14:729–735PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Longo F, Califano L, De Maria G, Ciccarelli R (2001) Solitary osteoma of the mandibular ramus: report of a case. J Oral Maxillofac Surg 59:698–700PubMedCrossRef Longo F, Califano L, De Maria G, Ciccarelli R (2001) Solitary osteoma of the mandibular ramus: report of a case. J Oral Maxillofac Surg 59:698–700PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Becelli R, Santamaria S, Saltarel A, Carboni A, Iannetti G (2002) Endo-orbital osteoma: two case reports. J Craniofac Surg 13:493–496PubMedCrossRef Becelli R, Santamaria S, Saltarel A, Carboni A, Iannetti G (2002) Endo-orbital osteoma: two case reports. J Craniofac Surg 13:493–496PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Varboncoeur P, Vanbelois HJ, Bowen LL (1990) Osteoma of the maxillary sinus. J Oral Maxillofac Surg 48:882–883PubMedCrossRef Varboncoeur P, Vanbelois HJ, Bowen LL (1990) Osteoma of the maxillary sinus. J Oral Maxillofac Surg 48:882–883PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Swanson KS, Guttu RL, Miller ME (1992) Gigantic osteoma of the mandible: report of a case. J Oral Maxillofac Surg 50:635–638PubMedCrossRef Swanson KS, Guttu RL, Miller ME (1992) Gigantic osteoma of the mandible: report of a case. J Oral Maxillofac Surg 50:635–638PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Seward MHE (1965) An osteoma of the maxilla. Br Dent J 5:27–30 Seward MHE (1965) An osteoma of the maxilla. Br Dent J 5:27–30
14.
Zurück zum Zitat Kashima K, Rahman OIF, Sakoda S, Shiba R (2000) Unusual peripheral osteoma of the mandible: report of 2 cases. J Oral Maxillofac Surg 58:911–913PubMedCrossRef Kashima K, Rahman OIF, Sakoda S, Shiba R (2000) Unusual peripheral osteoma of the mandible: report of 2 cases. J Oral Maxillofac Surg 58:911–913PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Weinberg S, Katsikeris N, Pharoah M (1987) Osteoblastoma of the mandibular condyle: review of the literature and report of a case. J Oral Maxillofac Surg 45:350–355PubMedCrossRef Weinberg S, Katsikeris N, Pharoah M (1987) Osteoblastoma of the mandibular condyle: review of the literature and report of a case. J Oral Maxillofac Surg 45:350–355PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Rawal YB, Angiero F, Allen CM, Kalmar JR, Sedghizadeh PP, Steinhilber AM (2006) Gnathic osteoblastoma: clinicopathologic review of seven cases with long-term follow-up. Oral Oncol 42:123–130PubMedCrossRef Rawal YB, Angiero F, Allen CM, Kalmar JR, Sedghizadeh PP, Steinhilber AM (2006) Gnathic osteoblastoma: clinicopathologic review of seven cases with long-term follow-up. Oral Oncol 42:123–130PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Smith RA, Hansen LS, Resnick D, Chan W (1982) Comparison of the osteoblastoma in gnathic and extragnathic site. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 54:285–298PubMedCrossRef Smith RA, Hansen LS, Resnick D, Chan W (1982) Comparison of the osteoblastoma in gnathic and extragnathic site. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 54:285–298PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Jones AC, Prihoda TJ, Kacher JE, Odingo NA, Freedman PD (2006) Osteoblastoma of the maxilla and mandible: a report of 24 cases, review of the literature, and discussion of its relationship to osteoid osteoma of the jaws. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 102:639–650PubMedCrossRef Jones AC, Prihoda TJ, Kacher JE, Odingo NA, Freedman PD (2006) Osteoblastoma of the maxilla and mandible: a report of 24 cases, review of the literature, and discussion of its relationship to osteoid osteoma of the jaws. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 102:639–650PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Lew D, De Witt A, Hicks RJ, Cavalcanti MG (1999) Osteomas of the condyle associated with Gardner’s syndrome causing limited mandibular movement. J Oral Maxillofac Surg 57:1004–1009PubMedCrossRef Lew D, De Witt A, Hicks RJ, Cavalcanti MG (1999) Osteomas of the condyle associated with Gardner’s syndrome causing limited mandibular movement. J Oral Maxillofac Surg 57:1004–1009PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Bilkay U, Erdem O, Ozek C, Helvaci E, Kilik K, Ertan Y, Gurler T (2004) Benign osteoma with Gardner syndrome: review of the literature and report of a case. J Craniofac Surg 15:506–509PubMedCrossRef Bilkay U, Erdem O, Ozek C, Helvaci E, Kilik K, Ertan Y, Gurler T (2004) Benign osteoma with Gardner syndrome: review of the literature and report of a case. J Craniofac Surg 15:506–509PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Chen YK, Lin LM, Lin CC (1998) Osteoma of the mandibular coronoid process: Report of a case. Int J Oral Maxillofac Surg 27:222PubMedCrossRef Chen YK, Lin LM, Lin CC (1998) Osteoma of the mandibular coronoid process: Report of a case. Int J Oral Maxillofac Surg 27:222PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Bosshardt L, Gordon RC, Westerberg M et al (1971) Recurrent peripheral osteoma of mandible: Report of a case. J Oral Surg 29:446PubMed Bosshardt L, Gordon RC, Westerberg M et al (1971) Recurrent peripheral osteoma of mandible: Report of a case. J Oral Surg 29:446PubMed
Metadaten
Titel
Peripheral Osteoma of the Maxillofacial Region Diagnosis and Management: A Study of 06 Cases
verfasst von
Col P. K. Chattopadhyay
Maj Gen Mahesh Chander
Publikationsdatum
01.12.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery / Ausgabe 4/2012
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-011-0223-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2012

Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 4/2012 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.