Skip to main content
Erschienen in: Pituitary 4/2009

01.12.2009

Prevalence and clinical demographics of cerebral salt wasting in patients with aneurysmal subarachnoid hemorrhage

Erschienen in: Pituitary | Ausgabe 4/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Hyponatremia is a frequent complication following subarachnoid hemorrhage (SAH), and is commonly attributed either to the syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion (SIADH) or cerebral salt wasting syndrome (CSW). The object of this study is to elucidate the clinical demographics and sequelae of hyponatremia due to CSW in subjects with aneurysmal SAH. Retrospective chart review of patients >18 years with aneurysmal SAH admitted between January 2004 and July 2007 was performed. Subjects with moderate to severe hyponatremia (serum sodium <130 mmol l−1) were divided into groups consistent with CSW and SIADH based on urine output, fluid balance, natriuresis, and response to saline infusion. Clinical demographics were compared. Of 316 subjects identified, hyponatremia (serum sodium <135 mmol l−1) was detected in 187 (59.2%) subjects and moderate to severe hyponatremia in 48 (15.2%). Of the latter group, 35.4% were categorized with SIADH and 22.9% with CSW. Compared to eunatremic subjects, hyponatremia was associated with significantly longer hospital stay (15.7 ± 1.9 vs. 9.6 ± 1.1 days, p < 0.001). Subjects with CSW had similar mortality and duration of hospital stay vs. those with SIADH. Though less common than SIADH, CSW was detected in approximately 23% of patients with history of aneurysmal SAH and was not clearly associated with enhanced morbidity and mortality compared to subjects with SIADH. Further studies regarding the pathogenesis and management, along with the medical consequences, of CSW are important.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Whiting DBG, Little J (1989) Management of subarachnoid hemorrhage in the critical care unit. Cleve Clin J Med 56:775–785PubMed Whiting DBG, Little J (1989) Management of subarachnoid hemorrhage in the critical care unit. Cleve Clin J Med 56:775–785PubMed
2.
Zurück zum Zitat Wijdicks EVM, Van Gijn J (1990) Hyponatremia and volume status in aneurysmal subarachnoid hemorrhage. Acta Neurochir Suppl (Wien) 47:111 Wijdicks EVM, Van Gijn J (1990) Hyponatremia and volume status in aneurysmal subarachnoid hemorrhage. Acta Neurochir Suppl (Wien) 47:111
7.
Zurück zum Zitat Peters JPWL, Sims EA, Orloff J, Needham J (1950) A salt wasting syndrome associated with cerebral disease. Trans Assoc Am Physicians 63:57–64PubMed Peters JPWL, Sims EA, Orloff J, Needham J (1950) A salt wasting syndrome associated with cerebral disease. Trans Assoc Am Physicians 63:57–64PubMed
10.
Zurück zum Zitat Brimioulle S, Orellana-Jimenez C, Aminian A, Vincent JL (2008) Hyponatremia in neurological patients: cerebral salt wasting versus inappropriate antidiuretic hormone secretion. Intensive Care Med 34:125–131. doi:10.1007/s00134-007-0905-7 CrossRefPubMed Brimioulle S, Orellana-Jimenez C, Aminian A, Vincent JL (2008) Hyponatremia in neurological patients: cerebral salt wasting versus inappropriate antidiuretic hormone secretion. Intensive Care Med 34:125–131. doi:10.​1007/​s00134-007-0905-7 CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Sherlock MOSE, Agha A, Behan LA, Rawluk D, Brennan P, Tormey W, Thompson CJ (2006) The incidence and pathophysiology of hyponatremia after subarachnoid hemorrhage. Horumon To Rinsho 64:250–254 Sherlock MOSE, Agha A, Behan LA, Rawluk D, Brennan P, Tormey W, Thompson CJ (2006) The incidence and pathophysiology of hyponatremia after subarachnoid hemorrhage. Horumon To Rinsho 64:250–254
13.
Zurück zum Zitat Diringer MLP, Stern BJ, Schleimer J, Hanley DF (1988) Plasma atrial natriuretic factor and subarachnoid hemorrhage. Stroke 19:1119–1124PubMed Diringer MLP, Stern BJ, Schleimer J, Hanley DF (1988) Plasma atrial natriuretic factor and subarachnoid hemorrhage. Stroke 19:1119–1124PubMed
20.
Zurück zum Zitat Treggiari MM, Walder B, Suter PM, Romand JA (2003) Systematic review of the prevention of delayed ischemic neurological deficits with hypertension, hypervolemia, and hemodilution therapy following subarachnoid hemorrhage. J Neurosurg 98:978–984CrossRefPubMed Treggiari MM, Walder B, Suter PM, Romand JA (2003) Systematic review of the prevention of delayed ischemic neurological deficits with hypertension, hypervolemia, and hemodilution therapy following subarachnoid hemorrhage. J Neurosurg 98:978–984CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Isotani E Sr, Tomita K, Hokari M, Monma S, Marumo F, Hirakawa K (1994) Alterations in plasma concentrations fo natriuretic peptides and antidiuretic hormone after subarachnoid hemorrhage. Stroke 25:2198–2203PubMed Isotani E Sr, Tomita K, Hokari M, Monma S, Marumo F, Hirakawa K (1994) Alterations in plasma concentrations fo natriuretic peptides and antidiuretic hormone after subarachnoid hemorrhage. Stroke 25:2198–2203PubMed
22.
23.
24.
Zurück zum Zitat Tomida MMM, Uemera K, Yamasaki K (1998) Plasma concentrations of brain natriuretic peptides in patients with subarachnoid hemorrhage. Stroke 1998:1584–1587 Tomida MMM, Uemera K, Yamasaki K (1998) Plasma concentrations of brain natriuretic peptides in patients with subarachnoid hemorrhage. Stroke 1998:1584–1587
Metadaten
Titel
Prevalence and clinical demographics of cerebral salt wasting in patients with aneurysmal subarachnoid hemorrhage
Publikationsdatum
01.12.2009
Erschienen in
Pituitary / Ausgabe 4/2009
Print ISSN: 1386-341X
Elektronische ISSN: 1573-7403
DOI
https://doi.org/10.1007/s11102-009-0188-9

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

Pituitary 4/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.