Skip to main content
Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology 6/2022

17.12.2021 | Editorial

Quantifying is believing: Techniques for evaluating transthyretin cardiac amyloidosis burden for expanded clinical applications

verfasst von: Robert J. H. Miller, MD, Nowell Fine, MD, SM

Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

The clinical use of bone radiotracer imaging for the diagnosis of transthyretin cardiac amyloidosis (ATTR-CM) is growing exponentially.1,2 The combination of highly accurate non-invasive testing and targeted therapies which demonstrate clinical benefit,3,4 has created a perfect storm for increasing use and ongoing advancement of the technique. As a result, patients with less advanced disease are being referred for imaging including patients with identified genetic mutations during cascade screening without evidence of heart failure.5,6 With changing referral patterns, there has been increasing focus on the need to confirm diffuse myocardial radiotracer uptake on single photon emission computed tomography (SPECT) imaging to ensure accurate diagnosis.2,7 With the growing importance of SPECT, there have also been several efforts at quantifying radiotracer uptake from the images. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bokhari S, Morgenstern R, Weinberg R, Kinkhabwala M, Panagiotou D, Castano A. Standardization of (99m)Technetium pyrophosphate imaging methodology to diagnose TTR cardiac amyloidosis. J Nucl Cardiol 2018;25:181‐90.CrossRef Bokhari S, Morgenstern R, Weinberg R, Kinkhabwala M, Panagiotou D, Castano A. Standardization of (99m)Technetium pyrophosphate imaging methodology to diagnose TTR cardiac amyloidosis. J Nucl Cardiol 2018;25:181‐90.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Poterucha TJ, Elias P, Bokhari S, Einstein AJ, DeLuca A, Kinkhabwala M, et al. Diagnosing transthyretin cardiac amyloidosis by technetium Tc 99m pyrophosphate. JACC Cardiovasc Imaging 2021;14:1221‐31.CrossRef Poterucha TJ, Elias P, Bokhari S, Einstein AJ, DeLuca A, Kinkhabwala M, et al. Diagnosing transthyretin cardiac amyloidosis by technetium Tc 99m pyrophosphate. JACC Cardiovasc Imaging 2021;14:1221‐31.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Maurer MS, Schwartz JH, Gundapaneni B, Elliott PM, Merlini G, Waddington-Cruz M, et al. Tafamidis treatment for patients with transthyretin amyloid cardiomyopathy. N Engl J Med 2018;379:1007‐16.CrossRef Maurer MS, Schwartz JH, Gundapaneni B, Elliott PM, Merlini G, Waddington-Cruz M, et al. Tafamidis treatment for patients with transthyretin amyloid cardiomyopathy. N Engl J Med 2018;379:1007‐16.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Solomon SD, Adams D, Kristen A, Grogan M, González-Duarte A, Maurer MS, et al. Effects of patisiran, an RNA interference therapeutic, on cardiac parameters in patients with hereditary transthyretin-mediated amyloidosis. Circulation 2019;139:431‐43.CrossRef Solomon SD, Adams D, Kristen A, Grogan M, González-Duarte A, Maurer MS, et al. Effects of patisiran, an RNA interference therapeutic, on cardiac parameters in patients with hereditary transthyretin-mediated amyloidosis. Circulation 2019;139:431‐43.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Fine NM, Davis MK, Anderson K, Delgado DH, Giraldeau G, Kitchlu A, et al. Canadian Cardiovascular Society/Canadian Heart Failure Society joint position statement on the evaluation and management of patients with cardiac amyloidosis. Can J Cardiol 2020;36:322‐34.CrossRef Fine NM, Davis MK, Anderson K, Delgado DH, Giraldeau G, Kitchlu A, et al. Canadian Cardiovascular Society/Canadian Heart Failure Society joint position statement on the evaluation and management of patients with cardiac amyloidosis. Can J Cardiol 2020;36:322‐34.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Witteles RM, Bokhari S, Damy T, Elliott PM, Falk RH, Fine NM, et al. Screening for transthyretin amyloid cardiomyopathy in everyday practice. JACC Heart Fail 2019;7:709‐16.CrossRef Witteles RM, Bokhari S, Damy T, Elliott PM, Falk RH, Fine NM, et al. Screening for transthyretin amyloid cardiomyopathy in everyday practice. JACC Heart Fail 2019;7:709‐16.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Dorbala S, Ando Y, Bokhari S, Dispenzieri A, Falk RH, Ferrari VA, et al. ASNC/AHA/ASE/EANM/HFSA/ISA/SCMR/SNMMI expert consensus recommendations for multimodality imaging in cardiac amyloidosis: Evidence base and standardized methods of imaging. Circ Cardiovasc Imaging 2021;14:e000029. Dorbala S, Ando Y, Bokhari S, Dispenzieri A, Falk RH, Ferrari VA, et al. ASNC/AHA/ASE/EANM/HFSA/ISA/SCMR/SNMMI expert consensus recommendations for multimodality imaging in cardiac amyloidosis: Evidence base and standardized methods of imaging. Circ Cardiovasc Imaging 2021;14:e000029.
8.
Zurück zum Zitat Watanabe S, Nakajima K, Hiroshi W, Yoneyama H, Yoshida S, Komatsu J, et al. Volumetric evaluation of 99mTc-pyrophosphate SPECT/CT for transthyretin cardiac amyloidosis: methodology and correlation with cardiac functional parameters. J Nucl Cardiol 2021;62:137. Watanabe S, Nakajima K, Hiroshi W, Yoneyama H, Yoshida S, Komatsu J, et al. Volumetric evaluation of 99mTc-pyrophosphate SPECT/CT for transthyretin cardiac amyloidosis: methodology and correlation with cardiac functional parameters. J Nucl Cardiol 2021;62:137.
10.
Zurück zum Zitat Sperry BW, Burgett E, Bybee KA, McGhie AI, O’Keefe JH, Saeed IM, et al. Technetium pyrophosphate nuclear scintigraphy for cardiac amyloidosis: Imaging at 1 vs 3 hours and planar vs SPECT/CT. J Nucl Cardiol 2020;27:1802‐7.CrossRef Sperry BW, Burgett E, Bybee KA, McGhie AI, O’Keefe JH, Saeed IM, et al. Technetium pyrophosphate nuclear scintigraphy for cardiac amyloidosis: Imaging at 1 vs 3 hours and planar vs SPECT/CT. J Nucl Cardiol 2020;27:1802‐7.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Dorbala S, Park MA, Cuddy S, Singh V, Sullivan K, Kim S, et al. Absolute quantitation of cardiac (99m)Tc-pyrophosphate using cadmium-zinc-telluride-based SPECT/CT. J Nucl Med 2021;62:716‐22.CrossRef Dorbala S, Park MA, Cuddy S, Singh V, Sullivan K, Kim S, et al. Absolute quantitation of cardiac (99m)Tc-pyrophosphate using cadmium-zinc-telluride-based SPECT/CT. J Nucl Med 2021;62:716‐22.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Ben-Haim S, Chicheportiche A, Goshen E, Arad M, Smekhov M, Menezes LJ, et al. Quantitative SPECT/CT parameters of myocardial 99mTechnetium-3,3-diphosphono-1,2-propanodicarboxylic acid (DPD) uptake in suspected cardiac transthyretin amyloidosis. EJNMMI Res 2021;11:86.CrossRef Ben-Haim S, Chicheportiche A, Goshen E, Arad M, Smekhov M, Menezes LJ, et al. Quantitative SPECT/CT parameters of myocardial 99mTechnetium-3,3-diphosphono-1,2-propanodicarboxylic acid (DPD) uptake in suspected cardiac transthyretin amyloidosis. EJNMMI Res 2021;11:86.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Scully PR, Morris E, Patel KP, Treibel TA, Burniston M, Klotz E, et al. DPD quantification in cardiac amyloidosis: A novel imaging biomarker. JACC Cardiovasc Imaging 2020;13:1353‐63.CrossRef Scully PR, Morris E, Patel KP, Treibel TA, Burniston M, Klotz E, et al. DPD quantification in cardiac amyloidosis: A novel imaging biomarker. JACC Cardiovasc Imaging 2020;13:1353‐63.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Ramsay SC, Lindsay K, Fong W, Patford S, Younger J, Atherton J. Tc-HDP quantitative SPECT/CT in transthyretin cardiac amyloid and the development of a reference interval for myocardial uptake in the non-affected population. Eur J Hybrid Imaging 2018;2:17.CrossRef Ramsay SC, Lindsay K, Fong W, Patford S, Younger J, Atherton J. Tc-HDP quantitative SPECT/CT in transthyretin cardiac amyloid and the development of a reference interval for myocardial uptake in the non-affected population. Eur J Hybrid Imaging 2018;2:17.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Bailey DL, Willowson KP. An evidence-based review of quantitative SPECT imaging and potential clinical applications. J Nucl Med 2013;54:83‐9.CrossRef Bailey DL, Willowson KP. An evidence-based review of quantitative SPECT imaging and potential clinical applications. J Nucl Med 2013;54:83‐9.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Kazi DS, Bellows BK, Baron SJ, Shen C, Cohen DJ, Spertus JA, et al. Cost-effectiveness of tafamidis therapy for transthyretin amyloid cardiomyopathy. Circulation 2020;141:1214‐24.CrossRef Kazi DS, Bellows BK, Baron SJ, Shen C, Cohen DJ, Spertus JA, et al. Cost-effectiveness of tafamidis therapy for transthyretin amyloid cardiomyopathy. Circulation 2020;141:1214‐24.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Garcia-Pavia P, Rapezzi C, Adler Y, Arad M, Basso C, Brucato A, et al. Diagnosis and treatment of cardiac amyloidosis. A position statement of the European Society of Cardiology Working Group on myocardial and pericardial diseases. Eur J Heart Fail 2021;23:512‐26.CrossRef Garcia-Pavia P, Rapezzi C, Adler Y, Arad M, Basso C, Brucato A, et al. Diagnosis and treatment of cardiac amyloidosis. A position statement of the European Society of Cardiology Working Group on myocardial and pericardial diseases. Eur J Heart Fail 2021;23:512‐26.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Fontana M, Martinez-Naharro A, Chacko L, Rowczenio D, Gilbertson JA, Whelan CJ, et al. Reduction in CMR derived extracellular volume with patisiran indicates cardiac amyloid regression. JACC Cardiovasc Imaging 2021;14:189‐99.CrossRef Fontana M, Martinez-Naharro A, Chacko L, Rowczenio D, Gilbertson JA, Whelan CJ, et al. Reduction in CMR derived extracellular volume with patisiran indicates cardiac amyloid regression. JACC Cardiovasc Imaging 2021;14:189‐99.CrossRef
Metadaten
Titel
Quantifying is believing: Techniques for evaluating transthyretin cardiac amyloidosis burden for expanded clinical applications
verfasst von
Robert J. H. Miller, MD
Nowell Fine, MD, SM
Publikationsdatum
17.12.2021
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nuclear Cardiology / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 1071-3581
Elektronische ISSN: 1532-6551
DOI
https://doi.org/10.1007/s12350-021-02880-8

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2022

Journal of Nuclear Cardiology 6/2022 Zur Ausgabe

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.