Skip to main content
Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics 4/2018

28.02.2018 | Correspondence

Reply to letter by Dr. G. Corso

verfasst von: Frederik Stuebs, Simone Heidemann, Almuth Caliebe, Christoph Mundhenke, Norbert Arnold

Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics | Ausgabe 4/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

We would like to thank Giovanni Corso et al. for their “Letter to the editor”. In our study, we screened 97 individuals for CDH1 mutations. Screening revealed two missense variants in independent families. The first alteration, A592T, was classified as neutral. The other variant, S838G, was detected in an unaffected woman with a family history of BRCA1-positive breast- and ovarian cancer without gastric cancer. Our index case was tested negative for the familial BRCA1 mutation. In the past, the variant S838G has been classified as potentially deleterious [1]. Searching the Alamut-Database (Alamut Visual 2.10) revealed contradictory rating of the variant from likely benign to pathogenic, whereas the pathogenic classification probably also was judged by the paper of Risinger et al. [1]. In addition, in dbSNP, one will find this spectrum of rating (rs121964872). A request to Ambry Genetics for the reason why they judge the variant as likely benign revealed following answer: The serine at codon 838 is replaced by glycine, an amino acid with similar properties. This amino acid position is well conserved in available vertebrate species. This variant has been seen in several families whose clinical histories are not consistent with hereditary diffuse gastric cancer or other CDH1-related cancers (Ambry Internal data). In addition, this alteration is predicted to be benign and tolerated by PolyPhen and SIFT in silico analyses, respectively. Based on the majority of available evidence to date, this variant is unlikely to be pathogenic. Therefore, the cases of breast and ovarian cancer in the reported family are most likely caused by the BRCA1 mutation. Unfortunately, we had no possibilities to test the segregation of this missense variant S838G in other family members. This is why, we cannot exclude that this CDH1 variant could have a modifying influence on breast cancer causing the lobular histology. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Risinger JI, Berchuck A, Kohler MF, Boyd J (1994) Mutations of the E-cadherin gene in human gynecologic cancers. Nat Genet 7:98–102CrossRefPubMed Risinger JI, Berchuck A, Kohler MF, Boyd J (1994) Mutations of the E-cadherin gene in human gynecologic cancers. Nat Genet 7:98–102CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Reply to letter by Dr. G. Corso
verfasst von
Frederik Stuebs
Simone Heidemann
Almuth Caliebe
Christoph Mundhenke
Norbert Arnold
Publikationsdatum
28.02.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Gynecology and Obstetrics / Ausgabe 4/2018
Print ISSN: 0932-0067
Elektronische ISSN: 1432-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s00404-018-4682-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Archives of Gynecology and Obstetrics 4/2018 Zur Ausgabe

Hirsutismus bei PCOS: Laser- und Lichttherapien helfen

26.04.2024 Hirsutismus Nachrichten

Laser- und Lichtbehandlungen können bei Frauen mit polyzystischem Ovarialsyndrom (PCOS) den übermäßigen Haarwuchs verringern und das Wohlbefinden verbessern – bei alleiniger Anwendung oder in Kombination mit Medikamenten.

ICI-Therapie in der Schwangerschaft wird gut toleriert

Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.

Weniger postpartale Depressionen nach Esketamin-Einmalgabe

Bislang gibt es kein Medikament zur Prävention von Wochenbettdepressionen. Das Injektionsanästhetikum Esketamin könnte womöglich diese Lücke füllen.

Bei RSV-Impfung vor 60. Lebensjahr über Off-Label-Gebrauch aufklären!

22.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Durch die Häufung nach der COVID-19-Pandemie sind Infektionen mit dem Respiratorischen Synzytial-Virus (RSV) in den Fokus gerückt. Fachgesellschaften empfehlen eine Impfung inzwischen nicht nur für Säuglinge und Kleinkinder.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.