Skip to main content
Erschienen in: Journal of Echocardiography 2/2017

12.09.2016 | Case image in cardiovascular ultrasound

Resolution of mid-ventricular thrombus in a patient with heart failure and high hematocrit

verfasst von: Ikuo Misumi, Takuya Kiyama, Ryusuke Tsunoda, Tsuyoshi Honda, Masanobu Ishii, Akihiro Dosaka

Erschienen in: Journal of Echocardiography | Ausgabe 2/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 48-year-old male smoker visited our hospital because of persistent cough for 3 months. He had no previous history and had been prescribed anti-allergic drugs including 0.05 mg of betamethasone for cough. His blood pressure was 149/106 mmHg and his pulse rate was 110 beats per minute. Auscultation revealed normal respiratory sounds and a gallop rhythm. Results of blood testing showed a hematocrit (Ht) of 47 % and b-type natriuretic peptide (BNP) level of 669 pg/mL. Levels of serum glucose, lipids, and C-reactive protein were within normal range. A chest radiograph showed a cardiothoracic ratio of 60 % with pulmonary congestion and bilateral pleural effusions. A 12-lead electrocardiogram showed sinus rhythm with left atrial and left ventricular (LV) overload. Transthoracic echocardiography showed LV enlargement and hypokinesis (end-diastolic dimension of 69 mm, end-systolic dimension of 62 mm, and ejection fraction of 21 %). LV wall was not edematous, and the thickness of the interventricular septum and LV posterior wall was 10 and 9 mm, respectively. Doppler echocardiography showed there was no significant valvular heart disease. He was treated for heart failure with diuretics, human atrial natriuretic peptide, furosemide, spironolactone, imidapril, and carvedilol. One week later, his body weight decreased by 8 kg. The results of blood sampling showed markedly an elevated Ht of 57 % and a lowered BNP level of 72 pg/mL. Follow-up echocardiography revealed a newly developed mass at the mid-ventricular septum (Fig. 1, arrow). This oval mass measured 27 mm × 17 mm × 15 mm, and its interior was homogeneous. This mass was considered to be a thrombus, and anticoagulation with heparin followed by warfarin was started. After 1 week, the thrombus was markedly smaller and the interior became hypoechoic (Fig. 2, arrow). A cardiac catheterization showed there was no significant coronary artery stenosis. The thrombus eventually disappeared 1 month later. Follow-up echocardiography 3 months later revealed that the LV wall motion had returned to normal.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat D’Aloia A, Fiorina C, Vizzardi E, et al. Hypertensive crisis and acute, reversible, left ventricular systolic dysfunction: a case report. Eur J Heart Fail. 2002;4:655–60.CrossRefPubMed D’Aloia A, Fiorina C, Vizzardi E, et al. Hypertensive crisis and acute, reversible, left ventricular systolic dysfunction: a case report. Eur J Heart Fail. 2002;4:655–60.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Mikell FL, Asinger RW, Elsperger KJ, et al. Regional stasis of blood in the dysfunctional left ventricle: echocardiographic detection and differentiation from early thrombosis. Circulation. 1982;66:755–63.CrossRefPubMed Mikell FL, Asinger RW, Elsperger KJ, et al. Regional stasis of blood in the dysfunctional left ventricle: echocardiographic detection and differentiation from early thrombosis. Circulation. 1982;66:755–63.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Braekkan SK, Mathiesen EB, Njolstad I, et al. Hematocrit and risk of venous thromboembolism in a general population. The Tromso study. Haematologica. 2010;95:270–5.CrossRefPubMed Braekkan SK, Mathiesen EB, Njolstad I, et al. Hematocrit and risk of venous thromboembolism in a general population. The Tromso study. Haematologica. 2010;95:270–5.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Resolution of mid-ventricular thrombus in a patient with heart failure and high hematocrit
verfasst von
Ikuo Misumi
Takuya Kiyama
Ryusuke Tsunoda
Tsuyoshi Honda
Masanobu Ishii
Akihiro Dosaka
Publikationsdatum
12.09.2016
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Echocardiography / Ausgabe 2/2017
Print ISSN: 1349-0222
Elektronische ISSN: 1880-344X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12574-016-0317-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

Journal of Echocardiography 2/2017 Zur Ausgabe

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.