Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology 3/2010

01.09.2010 | Review Article

Screening for Breast Cancer with Mammography: Current Status and An Overview

verfasst von: Mahesh K. Shetty

Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology | Ausgabe 3/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This article reviews the current status of Mammographic screening in early detection of Breast cancer. A brief introduction on the global breast cancer burden is followed by an overview of the data proving the benefits of screening mammography in those countries where screening programs are in place. The screening recommendations, the benchmarks of a successful mammographic screening program and an overview of the guidelines that have been implemented for ensuring quality assurance in the USA and Europe are presented. The pertinent aspects of mammographic interpretation and the role of non mammographic screening methods are also discussed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kamangar F, Dores G, Anderson W (2006) Patterns of cancer incidence, mortality, and prevalence across five continents: defining priorities to reduce cancer disparities in different geographic regions of the world. J Clin Oncol 24(14):2137–2150PubMedCrossRef Kamangar F, Dores G, Anderson W (2006) Patterns of cancer incidence, mortality, and prevalence across five continents: defining priorities to reduce cancer disparities in different geographic regions of the world. J Clin Oncol 24(14):2137–2150PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Porter PL (2009) Global trends in breast cancer incidence and mortality. Salud Pública Méx 51(suppl 2):S141–S146PubMedCrossRef Porter PL (2009) Global trends in breast cancer incidence and mortality. Salud Pública Méx 51(suppl 2):S141–S146PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Nandakumar A, Gupta PC, Gangadharan P, Viswesara (2004) Development of an atlas of cancer in India. First All India Report-2001–2002. 1. 242–243 Nandakumar A, Gupta PC, Gangadharan P, Viswesara (2004) Development of an atlas of cancer in India. First All India Report-2001–2002. 1. 242–243
5.
Zurück zum Zitat Tabar L, Dean PB, Kaufman CA, Duffy SW, Chen H-H. A new Era in the diagnosis of breast cancer. Surgical Oncology Clinics of North America, 9, No 2, 233–239 Tabar L, Dean PB, Kaufman CA, Duffy SW, Chen H-H. A new Era in the diagnosis of breast cancer. Surgical Oncology Clinics of North America, 9, No 2, 233–239
6.
Zurück zum Zitat Tabár L, Fagerberg CJG, Gad A et al (1985) Reduction in mortality from breast cancer after mass screening with mammography: randomized trial from the breast cancer screening working group of the Swedish national board of health and welfare. Lancet 1:829–832PubMedCrossRef Tabár L, Fagerberg CJG, Gad A et al (1985) Reduction in mortality from breast cancer after mass screening with mammography: randomized trial from the breast cancer screening working group of the Swedish national board of health and welfare. Lancet 1:829–832PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Tabar L, Fagerberg G, Chen HH et al (1995) Efficacy of breast cancer screening by age. New results from the Swedish two-county trial. Cancer 75:2507–2517PubMedCrossRef Tabar L, Fagerberg G, Chen HH et al (1995) Efficacy of breast cancer screening by age. New results from the Swedish two-county trial. Cancer 75:2507–2517PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Fletcher SW, Elmore JG (2003) Clinical practice: mammographic screening for breast cancer. N Engl J Med 348:1672–1680PubMedCrossRef Fletcher SW, Elmore JG (2003) Clinical practice: mammographic screening for breast cancer. N Engl J Med 348:1672–1680PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Larsson LG, Andersson I, Bjurstam N, Fagerberg G, Frisell J, Tabár L, Nyström L (1997) Updated overview of the Swedish randomized trials on breast cancer screening with mammography: age group 40–49 at randomization. J Natl Cancer Inst Monogr, (22):57–61 Larsson LG, Andersson I, Bjurstam N, Fagerberg G, Frisell J, Tabár L, Nyström L (1997) Updated overview of the Swedish randomized trials on breast cancer screening with mammography: age group 40–49 at randomization. J Natl Cancer Inst Monogr, (22):57–61
10.
Zurück zum Zitat Tabar L, Vitak B, Chen H-H, Yen MF, Duffy SW, Smith RA (2001) Beyond randomized controlled trials: organized mammographic screening substantially reduces breast carcinoma mortality. Cancer 91(9):1724–1731PubMedCrossRef Tabar L, Vitak B, Chen H-H, Yen MF, Duffy SW, Smith RA (2001) Beyond randomized controlled trials: organized mammographic screening substantially reduces breast carcinoma mortality. Cancer 91(9):1724–1731PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Feig SA (2002) Effect of service screening mammography on population mortality from breast carcinoma. Cancer 95(Number 3):451–457PubMedCrossRef Feig SA (2002) Effect of service screening mammography on population mortality from breast carcinoma. Cancer 95(Number 3):451–457PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Perry N, Broeders M, Wolf CD, Tornberg S, Holland R, Karsa LV (2008) European guidelines for quality assurance in breast cancer screening and diagnosis. Fourth edition-summary document. Ann Oncol 19:614–622PubMedCrossRef Perry N, Broeders M, Wolf CD, Tornberg S, Holland R, Karsa LV (2008) European guidelines for quality assurance in breast cancer screening and diagnosis. Fourth edition-summary document. Ann Oncol 19:614–622PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lee CH, Dershaw DD, Kopans D, Evans P, Monsees B, Monticello et al (2010) Breast cancer screening with imaging: recommendations from the society of breast imaging and the ACR on the use of mammography, breast MRI, breast ultrasound, and other technologies for the detection of clinically occult breast cancer. J Am Coll Radiol 7:18–27PubMedCrossRef Lee CH, Dershaw DD, Kopans D, Evans P, Monsees B, Monticello et al (2010) Breast cancer screening with imaging: recommendations from the society of breast imaging and the ACR on the use of mammography, breast MRI, breast ultrasound, and other technologies for the detection of clinically occult breast cancer. J Am Coll Radiol 7:18–27PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat US Preventive Services Task Force (2009) Screening for breast cancer: U.S. preventive services task force recommendation statement. Ann Intern Med 1519(10):716–726, W-236 US Preventive Services Task Force (2009) Screening for breast cancer: U.S. preventive services task force recommendation statement. Ann Intern Med 1519(10):716–726, W-236
15.
Zurück zum Zitat Berlin L, Hall FM (2010) More mammography muddle: emotions, politics. science, costs and polarization. Radiology 255:311–316PubMedCrossRef Berlin L, Hall FM (2010) More mammography muddle: emotions, politics. science, costs and polarization. Radiology 255:311–316PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Mammography Quality Standards Act of 1992. Mammography facilities requirement for accrediting bodies, and quality standards and certifying requirements: interim rules (21 CFR 900). December 21, 1993; 58:57558–57572 Mammography Quality Standards Act of 1992. Mammography facilities requirement for accrediting bodies, and quality standards and certifying requirements: interim rules (21 CFR 900). December 21, 1993; 58:57558–57572
17.
Zurück zum Zitat Carney PA, Sickles EA, Monsees BA, Bassett LA et al (2010) Identifying minimally acceptable interpretive performance criteria for screening mammography. Radiology 255(Number 2):354–361PubMedCrossRef Carney PA, Sickles EA, Monsees BA, Bassett LA et al (2010) Identifying minimally acceptable interpretive performance criteria for screening mammography. Radiology 255(Number 2):354–361PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Smith-Bindman R, Chu PW, Miglioretti DL et al (2003) Comparison of screening mammography in the United States and the United Kingdom. JAMA 290:2129–2137PubMedCrossRef Smith-Bindman R, Chu PW, Miglioretti DL et al (2003) Comparison of screening mammography in the United States and the United Kingdom. JAMA 290:2129–2137PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat D’Orsi CJ, Bassett LW, Feig SA et al (1998) Breast imaging reporting and data system, 3rd edn. American College of Radiology, Reston D’Orsi CJ, Bassett LW, Feig SA et al (1998) Breast imaging reporting and data system, 3rd edn. American College of Radiology, Reston
20.
Zurück zum Zitat Burnside ES, Sickles EA, Sohlich RE, Dee KE Differential value of comparison with previous examination in diagnostic versus screening mammography. Burnside ES, Sickles EA, Sohlich RE, Dee KE Differential value of comparison with previous examination in diagnostic versus screening mammography.
21.
Zurück zum Zitat Barton MB, Harris R, Fletcher SW (1999) Does this patient have breast cancer? the screening clinical breast examination: should it be done? How? JAMA 282:1270–1280PubMedCrossRef Barton MB, Harris R, Fletcher SW (1999) Does this patient have breast cancer? the screening clinical breast examination: should it be done? How? JAMA 282:1270–1280PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Thomas DB, Gao DL, Ray RM et al (2002) Randomized trial of breast self-examination in Shanghai: final results. J Natl Cancer Inst 94:1445–1457PubMed Thomas DB, Gao DL, Ray RM et al (2002) Randomized trial of breast self-examination in Shanghai: final results. J Natl Cancer Inst 94:1445–1457PubMed
23.
Zurück zum Zitat Elmore JG, Armstrong KA, Lehman CD, Fletcher SW (2005) Screening for breast cancer. JAMA 293(No 10):1245–1256PubMedCrossRef Elmore JG, Armstrong KA, Lehman CD, Fletcher SW (2005) Screening for breast cancer. JAMA 293(No 10):1245–1256PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Berg WA, Blume JD, Cormack JB et al (2008) Combined screening with mammography and ultrasound vs. mammography alone in women with elevated risk for breast cancer. JAMA 299(18):2151–2163PubMedCrossRef Berg WA, Blume JD, Cormack JB et al (2008) Combined screening with mammography and ultrasound vs. mammography alone in women with elevated risk for breast cancer. JAMA 299(18):2151–2163PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Kuhl CK (2008) The “Coming off Age” of non –mammographic screening for breast cancer. JAMA 299(18):2203–2205PubMedCrossRef Kuhl CK (2008) The “Coming off Age” of non –mammographic screening for breast cancer. JAMA 299(18):2203–2205PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Gordon PG (2002) Ultrasound for breast cancer screening and staging. Radiol Clin N Am 40:431–441PubMedCrossRef Gordon PG (2002) Ultrasound for breast cancer screening and staging. Radiol Clin N Am 40:431–441PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Tohno E, Ueno E, Watanabe H (2009) Ultrasound screening of breast cancer. Breast Cancer 16:18–22PubMedCrossRef Tohno E, Ueno E, Watanabe H (2009) Ultrasound screening of breast cancer. Breast Cancer 16:18–22PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Kolb T, Lichy J, Newhouse J Comparison of the performance of screening mammography, physical examination, and breast US and evaluation of factors that influence them: an analysis of 27,825 patient evaluations Kolb T, Lichy J, Newhouse J Comparison of the performance of screening mammography, physical examination, and breast US and evaluation of factors that influence them: an analysis of 27,825 patient evaluations
29.
Zurück zum Zitat Saslow D, Boetes C, Burke W et al (2007) American cancer society guidelines for breast screening with MRI as an adjunct to mammography. CA Cancer J Clin 57:75–89PubMedCrossRef Saslow D, Boetes C, Burke W et al (2007) American cancer society guidelines for breast screening with MRI as an adjunct to mammography. CA Cancer J Clin 57:75–89PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Kriege M, Brekelmans CT, Boetes C et al (2004) Efficacy of MRI and mammography for breast-cancer screening in women with a familial or genetic predisposition. N Engl J Med 351:427–437PubMedCrossRef Kriege M, Brekelmans CT, Boetes C et al (2004) Efficacy of MRI and mammography for breast-cancer screening in women with a familial or genetic predisposition. N Engl J Med 351:427–437PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Screening for Breast Cancer with Mammography: Current Status and An Overview
verfasst von
Mahesh K. Shetty
Publikationsdatum
01.09.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Indian Journal of Surgical Oncology / Ausgabe 3/2010
Print ISSN: 0975-7651
Elektronische ISSN: 0976-6952
DOI
https://doi.org/10.1007/s13193-010-0014-x

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2010

Indian Journal of Surgical Oncology 3/2010 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.