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Surgical Endoscopy

Ausgabe 3/2010

Inhalt (47 Artikel)

Open Access Editorial

Risks of minimally invasive surgery underestimated: a report of the Dutch Health Care Inspectorate

Laurents P. S. Stassen, Willem A. Bemelman, Jeroen Meijerink

Resident training in minimally invasive surgery: a survey of Canadian department and division chairs

Beverley Chan, Guillaume Martel, Eric C. Poulin, Joseph Mamazza, Robin P. Boushey

Endoscopic submucosal dissection for rectal carcinoid tumors

Naoyuki Yamaguchi, Hajime Isomoto, Hitoshi Nishiyama, Eiichiro Fukuda, Hiroyuki Ishii, Takashi Nakamura, Ken Ohnita, Tomayoshi Hayashi, Shigeru Kohno, Kazuhiko Nakao, Saburo Shikuwa

Clinical outcomes of endoscopic submucosal dissection for undifferentiated early gastric cancer

Hae Yeon Kang, Sang Gyun Kim, Joo Sung Kim, Hyun Chae Jung, In Sung Song

Characterization and identification of gastric hyperplastic polyps and adenomas by confocal laser endomicroscopy

Wen-Bo Li, Xiu-Li Zuo, Fang Zuo, Xiao-Meng Gu, Tao Yu, You-An Zhao, Ting-Guo Zhang, Jian-Ping Zhang, Yan-Qing Li

Factors associated with the long-term outcome of a self-expandable colon stent used for palliation of malignant colorectal obstruction

Min Kyu Jung, Soo Young Park, Seong Woo Jeon, Chang Min Cho, Won Young Tak, Young Oh Kweon, Sung Kook Kim, Yong Hwan Choi, Gab Chul Kim, Hun Kyu Ryeom

Open Access

The inflammatory response in transgastric surgery: gastric content leak leads to localized inflammatory response and higher adhesive disease

Sonia L. Ramamoorthy, Jeffrey K. Lee, Linda Luo, Yoav Mintz, John Cullen, David W. Easter, Michelle K. Savu, Alana Chock, John Carethers, Santiago Horgan, Mark A. Talamini

Open Access Review

Validation and implementation of surgical simulators: a critical review of present, past, and future

B. M. A. Schout, A. J. M. Hendrikx, F. Scheele, B. L. H. Bemelmans, A. J. J. A. Scherpbier

Is laparoscopic fiberoptic choledochoscopy for common bile duct stones a fine option or a mandatory step?

R. Campagnacci, A. Baldoni, M. Baldarelli, M. Rimini, A. De Sanctis, M. Di Emiddio, M. Guerrieri

Routine management of stricture after gastric bypass and predictors of subsequent weight loss

Kira L. Ryskina, Kenneth M. Miller, James Aisenberg, Daniel M. Herron, Subhash U. Kini

Effectiveness of a team participation training course for laparoscopy-assisted gastrectomy

Takahiro Kinoshita, Eiji Kanehira, Minoru Matsuda, Shinichi Okazumi, Ryoji Katoh

Bleeding and hemostasis in laparoscopic liver surgery

Mohammad Abu Hilal, Tim Underwood, Matthew G. Taylor, Khaled Hamdan, Hassan Elberm, Neil W. Pearce

Does robotic assistance improve efficiency in performing complex minimally invasive surgical procedures?

Shiva Jayaraman, Douglas Quan, Ibrahim Al-Ghamdi, Firas El-Deen, Christopher M. Schlachta

Sentinel lymph node mapping as a side-effect of colonoscopic tattooing

Hanno Spatz, Andreas Probst, Daniel Oruzio, Matthias Anthuber, Helmut Messmann, Hans M. Arnholdt, Bruno Märkl

Experience with a training program for transgastric procedures in NOTES

Karl-Hermann Fuchs, Wolfram Breithaupt, Hans-Jürgen Kühl, Thomas Schulz, Axel Dignaß

Malpractice carrier underwrites Fundamentals of Laparoscopic Surgery training and testing: a benchmark for patient safety

Alexandre Y. Derevianko, Steven D. Schwaitzberg, Shawn Tsuda, Limaris Barrios, David C. Brooks, Mark P. Callery, David Fobert, Noel Irias, David W. Rattner, Daniel B. Jones

Improved outcome after laparoscopic cholecystectomy with ultrasonic dissection: a randomized multicenter trial

Yucel Cengiz, Jan Dalenbäck, Gunnar Edlund, Leif A. Israelsson, Arthur Jänes, Mats Möller, Anders Thorell

Clinical outcomes of double endoscopic intralumenal surgery for early gastric cancer

Erito Mochiki, Mitsuhiro Yanai, Yoshitaka Toyomasu, Kyouichi Ogata, Hiroyuki Andoh, Tetsuro Ohno, Ryusuke Aihara, Takayuki Asao, Hiroyuki Kuwano

Endoscopically stapled diverticulostomy for Zenker’s diverticulum: results of a multidisciplinary team approach

Oshri Wasserzug, Danny Zikk, Asnat Raziel, Oren Cavel, Daniel Fleece, Amir Szold

A metastatic colon cancer model using nonoperative transanal rectal injection

Melissa Donigan, Bryan D. Loh, Laurie S. Norcross, Shuan Li, Paul R. Williamson, Samuel DeJesus, Andrea Ferrara, Joseph T. Gallagher, Cheryl H. Baker

The high yield of 1-year colonoscopy after resection: is it the handoff?

Neil Hyman, Jesse Moore, Peter Cataldo, Turner Osler

Gastrointestinal recovery after laparoscopic colectomy: results of a prospective, observational, multicenter study

Conor P. Delaney, Peter W. Marcello, Toyooki Sonoda, Paul Wise, Joel Bauer, Lee Techner

Hospital volume as a surrogate for laparoscopically assisted colectomy

Anand Singla, Jessica P. Simons, James E. Carroll, YouFu Li, Sing Chau Ng, Jennifer F. Tseng, Shimul A. Shah

Cardiovascular responses to prolonged carbon dioxide pneumoperitoneum in neonatal versus adolescent pigs

M. L. Metzelder, J. F. Kuebler, D. Huber, G. Vieten, R. Suempelmann, B. M. Ure, W. A. Osthaus

A simplified technique for intrathoracic stomach repair: laparoscopic fundoplication with Vicryl mesh and BioGlue crural reinforcement

Jörg Zehetner, John C. Lipham, Shahin Ayazi, Arzu Oezcelik, Emmanuele Abate, Weisheng Chen, Steven R. DeMeester, Helen J. Sohn, Farzaneh Banki, Jeffrey A. Hagen, Melissa Dickey, Tom R. DeMeester

Laparoscopic splenectomy with peginterferon and ribavirin therapy for patients with hepatitis C virus cirrhosis and hypersplenism

Tomohiko Akahoshi, Morimasa Tomikawa, Daisuke Korenaga, Koji Ikejiri, Motonori Saku, Kenji Takenaka

Laparoendoscopic single-site surgery appendectomy

Óscar Vidal, Mauro Valentini, Cesar Ginestà, Josep Martí, Juan J. Espert, Guerson Benarroch, Juan C. García-Valdecasas

Dynamic Manuscript

Laparoscopic left hepatectomy with prior vascular control

Giuseppe Di Giuro, Panagiotis Lainas, Dominique Franco, Ibrahim Dagher

Technique

Homemade transumbilical port: an alternative access for laparoendoscopic single-site surgery (LESS)

Huai-Ching Tai, Chia-Da Lin, Chia-Chang Wu, Yao-Chou Tsai, Stephen Shei-Dei Yang

Technique

Single-incision laparoscopic surgery for cholecystectomy: an evolving technique

Andre Chow, Sanjay Purkayastha, Omer Aziz, Paraskevas Paraskeva

Technique

Totally robotic surgery for rectal cancer: from splenic flexure to pelvic floor in one setup

Yoon Ah Park, Jung Man Kim, Sung Ah Kim, Byung Soh Min, Nam Kyu Kim, Seung Kook Sohn, Kang Young Lee

Open Access Letter

Ventilation strategies during robot-assisted thoracoscopic esophagectomy

Roy J. J. Verhage, Judith Boone, Richard van Hillegersberg

Letter

Nomenclature of abbreviated acronyms (Naa…)—caveamus surgeones

Brij B. Agarwal, Krishan C. Mahajan

Letter

Standardization and time trends in laparoscopic colorectal surgery

D. Kanellos, M. G. Pramateftakis, I. Kanellos

Letter

Single-incision laparoscopic hernioplasty with the assistance of the Radius Surgical System

Norihiko Ishikawa, Masahiko Kawaguchi, Satsuki Shimizu, Aika Matsunoki, Noriyuki Inaki, Go Watanabe

Letter

Advancing the case for combined laparoscopic–colonoscopic polyp resection?

Aninda Chandra, Abdulzahra Hussain, Tarun Singhal, Biju Aravind, Prakash Sinha

News and notices

News and Notices

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.