Skip to main content
main-content

12.04.2019 | Surgical Techniques Open Access

Supercapsular percutaneously assisted (SuperPath) approach in total hip arthroplasty

Surgical technique and preliminary results

Zeitschrift:
Operative Orthopädie und Traumatologie
Autor:
Dr. H. Quitmann
Wichtige Hinweise

Editor

M. Rudert, Würzburg

Illustrator

H.J. Schütze, Cologne

Abstract

Objective

Portal assisted minimally invasive total hip arthroplasty without dislocation of the femoral head with preservation of the hip capsule and the external rotators in the lateral decubitus position for rapid recovery with the option of expandability to a mini posterior or classic posterolateral approach at any time.

Indications

Primary and secondary arthritis of the hip, femoral head necrosis, femoral neck fracture.

Contraindications

Severe anatomical disorders of the proximal femur, congenital high hip dysplasia, implanted hardware in the trochanteric region, local and systemic infections.

Surgical technique

Lateral decubitus position, skin incision of 6–10 cm from the tip of the greater trochanter in line with the femoral axis, spread gluteus maximus, using the interval between the piriformis tendon posterior and gluteus minimus/medius muscle anterior, incision of the capsule, remove bone of the lateral neck and head, intramedullary reaming and broaching of the femur, osteotomy of the femoral neck with the femoral broach left in situ, remove the femoral head, preparation of the acetabulum using a cannula posterior of the femur, cup impaction and implantation of the inlay, trial modular neck and head, reposition, test of leg length, impingement and stability, x‑ray, implantation of the definitive components, closure of the capsule, standard wound closure.

Postoperative management

Full weight bearing as possible, no restrictions of postoperative movement.

Results

The first 150 patients were operated from January 2016 to July 2017 without leg length discrepancy more than 5 mm; one transfusion was needed. There were two subluxations, one wound dehiscence and one femoral diaphyseal fracture 4 weeks after surgery. There was no radiological loosening of the components after a mean of 16 months.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

e.Med Orthopädie & Unfallchirurgie

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Orthopädie & Unfallchirurgie erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen der Fachgebiete, den Premium-Inhalten der dazugehörigen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten Zeitschrift Ihrer Wahl.

Operative Orthopädie und Traumatologie

Print-Titel

Schritt-für-Schritt Darstellung von bewährten und neuen Operationsverfahren, detailliert illustrierte und einheitlich strukturierte Beiträge und CME-Punkte sammeln

Literatur
Über diesen Artikel

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Orthopädie und Unfallchirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise