Skip to main content
Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 3/2019

01.03.2019 | Images in Anesthesia

Thoracic epidural hematoma

verfasst von: Alessandro De Cassai

Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie | Ausgabe 3/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 74-year-old male underwent laparotomy for colorectal cancer; apart from ramipril 2.5 mg to treat hypertension, he was receiving no anti-platelet therapy or other anticoagulants. His preoperative laboratory investigations included an international normalized ratio (INR) of 1.09, a partial thromboplastin time (PTT) of 28 sec, and a platelet count (PLT) of 259 x 109·L−1. A thoracic epidural catheter for postoperative analgesia was inserted preoperatively on the first attempt 3 cm into the T9–T10 epidural space using an 18G Touhy needle. The operation was uneventful with no apparent complications during the first four postoperative days. The epidural catheter was removed on the fourth postoperative day; coagulation parameters were normal at that time (INR, 1.19; PTT 28 sec; PLT 289 x 109·L−1) and low molecular weight heparin (enoxaparin 4000 UI/once daily) had been administered 13 hr earlier. On the fifth postoperative evening, the patient developed acute severe back pain with progressive weakness progressing to paraplegia. Magnetic resonance imaging showed an 80 mm x 20 mm epidural hematoma at the T8–T10 level causing spinal cord compression. The patient underwent an emergent decompressive laminectomy and made a full recovery without neurologic sequalae.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Neal JM, Barrington MJ, Brull R, et al. The second ASRA practice advisory on neurologic complications associated with regional anesthesia and pain medicine: executive summary 2015. Reg Anesth Pain Med 2015; 40: 401-30.CrossRefPubMed Neal JM, Barrington MJ, Brull R, et al. The second ASRA practice advisory on neurologic complications associated with regional anesthesia and pain medicine: executive summary 2015. Reg Anesth Pain Med 2015; 40: 401-30.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lawton MT, Porter RW, Hiserman JE, Jacobowitz R, Sonntag VH, Dickman CA. Surgical management of spinal epidural hematoma: relationship between surgical timing and neurological outcome. J Neurosurg 1995; 83: 1-7.CrossRefPubMed Lawton MT, Porter RW, Hiserman JE, Jacobowitz R, Sonntag VH, Dickman CA. Surgical management of spinal epidural hematoma: relationship between surgical timing and neurological outcome. J Neurosurg 1995; 83: 1-7.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Thoracic epidural hematoma
verfasst von
Alessandro De Cassai
Publikationsdatum
01.03.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie / Ausgabe 3/2019
Print ISSN: 0832-610X
Elektronische ISSN: 1496-8975
DOI
https://doi.org/10.1007/s12630-018-01266-8

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2019

Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 3/2019 Zur Ausgabe

Reports of Original Investigations

Can authorship bias be detected in meta-analysis?

Delir bei kritisch Kranken – Antipsychotika versus Placebo

16.05.2024 Delir Nachrichten

Um die Langzeitfolgen eines Delirs bei kritisch Kranken zu mildern, wird vielerorts auf eine Akuttherapie mit Antipsychotika gesetzt. Eine US-amerikanische Forschungsgruppe äußert jetzt erhebliche Vorbehalte gegen dieses Vorgehen. Denn es gibt neue Daten zum Langzeiteffekt von Haloperidol bzw. Ziprasidon versus Placebo.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.