Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 4/2023

17.02.2023 | Review

Three-dimensional Quantitative Standards for Assessing Outcomes of Facial Lipotransfer: A Review

verfasst von: Wei Wang, Cheng Yao, Heng Wang, Wanhou Guo

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 4/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Reliable quantitative data are required to address the unpredictability of facial autologous fat grafting (AFG). Facial evaluation by 3D scanning technology is getting popular. However, this process lacks unified standards and the reliability assessments. This study aimed to summarize a set of standards to improve the 3D quantified reliability of AFG outcomes.

Methods

A systematic review was used to collect the differences in and limitations of 3D assessments and analyze the effect of the quantification process on the AFG outcomes. Healthy subjects undergoing only one facial structural AFG and 3D assessments were included. The revealed specific issues guided the subsequent narrative review that involves 3D measurement and fat volume retention rate (FVRR) analysis. Criteria were formulated based on the narrative review.

Results

The systematic review revealed the quantitative process to be operator-dependent. The intra-group FVRR in the postoperative 11+ month group varied significantly (P=.03). The review identified a set of 3D measurement standards, including two optimal software products, two necessary steps for preprocessing, and four testing criteria. We proposed a new calculation formula and parameter and recommended a segmental area analysis for assessing the outcomes of full-face fat grafting.

Conclusions

As far as the 3D evaluation of AFG outcomes is concerned, this is the first study to comprehensively analyze the process and set quantitative criteria. These standards would not only guide future research more reliably, but also provide fresh insight into the review of the past research. 3D measurement standards also apply to all face-related studies requiring 3D registration.

Level of Evidence III

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
11.
Zurück zum Zitat Gordon CC, Bradtmiller B (1992) Interobserver error in a large scale anthropometric survey. Am J Hum Biol 4:253–263CrossRefPubMed Gordon CC, Bradtmiller B (1992) Interobserver error in a large scale anthropometric survey. Am J Hum Biol 4:253–263CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Ward RE, Jamison PL (1991) Measurement precision and reliability in craniofacial anthropometry: implications and suggestions for clinical applications. J Craniofac Genet Dev Biol 11:156–216PubMed Ward RE, Jamison PL (1991) Measurement precision and reliability in craniofacial anthropometry: implications and suggestions for clinical applications. J Craniofac Genet Dev Biol 11:156–216PubMed
18.
Zurück zum Zitat Chang KH, Chen C (2011) 3D Shape engineering and design parameterization. Comput-Aided Des Appl 8:681–692CrossRef Chang KH, Chen C (2011) 3D Shape engineering and design parameterization. Comput-Aided Des Appl 8:681–692CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Yaniv Z, Cleary K (2006) Image-guided procedures: a review. Comput Aided Int Med Rob. 3(1–63):7 Yaniv Z, Cleary K (2006) Image-guided procedures: a review. Comput Aided Int Med Rob. 3(1–63):7
29.
Zurück zum Zitat Demant S, Hermann NV, Darvann TA, et al (2009) Detecting subtle facial dysmorphology in children with juvenile idiopathic arthritis: adding color texture to surface scans increases landmarking precision. In: Proceedings of the 66th Annual Meeting of the American Cleft Palate Craniofacial Association; April 24, 2009; Arizona, United States Demant S, Hermann NV, Darvann TA, et al (2009) Detecting subtle facial dysmorphology in children with juvenile idiopathic arthritis: adding color texture to surface scans increases landmarking precision. In: Proceedings of the 66th Annual Meeting of the American Cleft Palate Craniofacial Association; April 24, 2009; Arizona, United States
34.
Zurück zum Zitat Ulijaszek SJ, Kerr DA (1999) Anthropometric measurement error and the assessment of nutritional status. Br J Nutr 82:165–177CrossRefPubMed Ulijaszek SJ, Kerr DA (1999) Anthropometric measurement error and the assessment of nutritional status. Br J Nutr 82:165–177CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Mueller W, Martorell R (1988) Reliability and accuracy of measurement. In: Timothy GL, Alex FR, Reynaldo M (eds) Anthropometric Standardization Reference Manual. Human Kinetics, Champaign Mueller W, Martorell R (1988) Reliability and accuracy of measurement. In: Timothy GL, Alex FR, Reynaldo M (eds) Anthropometric Standardization Reference Manual. Human Kinetics, Champaign
43.
Zurück zum Zitat Cotofana S, Koban K, Pavicic T et al (2019) Clinical validation of the surface volume coefficient for minimally invasive treatment of the temple. J Drugs Dermatol 18:533PubMed Cotofana S, Koban K, Pavicic T et al (2019) Clinical validation of the surface volume coefficient for minimally invasive treatment of the temple. J Drugs Dermatol 18:533PubMed
44.
Zurück zum Zitat Peer LA (1950) Loss of weight and volume in human fat grafts with postulation of a “cell survival theory.” Plast Reconstr Surg Glob Open 5:217–230CrossRef Peer LA (1950) Loss of weight and volume in human fat grafts with postulation of a “cell survival theory.” Plast Reconstr Surg Glob Open 5:217–230CrossRef
50.
Zurück zum Zitat Fedorov A, Beichel R, Kalpathy-Cramer J et al (2012) 3D Slicer as an image computing platform for the quantitative imaging network. Magn Reson Imaging 30:1323–1341CrossRefPubMedPubMedCentral Fedorov A, Beichel R, Kalpathy-Cramer J et al (2012) 3D Slicer as an image computing platform for the quantitative imaging network. Magn Reson Imaging 30:1323–1341CrossRefPubMedPubMedCentral
51.
Zurück zum Zitat Lazzarotto A, Franz L, Stella E et al (2019) Volumetric analysis of fat injection by computerized tomography in orthognathic surgery: preliminary report on a novel volumetric analysis process for the quantification of aesthetic results. J Craniofac Surg 30:771–776CrossRefPubMed Lazzarotto A, Franz L, Stella E et al (2019) Volumetric analysis of fat injection by computerized tomography in orthognathic surgery: preliminary report on a novel volumetric analysis process for the quantification of aesthetic results. J Craniofac Surg 30:771–776CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Three-dimensional Quantitative Standards for Assessing Outcomes of Facial Lipotransfer: A Review
verfasst von
Wei Wang
Cheng Yao
Heng Wang
Wanhou Guo
Publikationsdatum
17.02.2023
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 4/2023
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-023-03266-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2023

Aesthetic Plastic Surgery 4/2023 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.