Skip to main content
Erschienen in: Critical Care 1/2013

01.02.2013 | Letter

Topical nystatin prophylaxis: a likely viable measure for reducing impact of candidemia in neurosurgical patients with early tracheostomy intubation

verfasst von: Giancarlo Ceccarelli, Simone Giuliano, Marco Falcone, Mario Venditti

Erschienen in: Critical Care | Ausgabe 1/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Only a few reports have been published on the use of topical antifungal prophylaxis [14]. For this reason we read with interest the paper published by Giglio and colleagues [5] underlining the ability of oral nystatin to reduce fungal colonization in surgical/trauma ICU patients. In our experience, we observed a dramatic increase of candidemia prevalence in neurosurgical ICU patients after implementation of early tracheostomy (from 2.2% to 9.7%). Following an analysis of data collected, we developed the idea that Candida colonization could spread by contiguity from the oropharynx to the trachea and the tracheostomy site. The proximity of the tracheostomy to the central venous catheter (CVC) insertion site could be considered a predisposing factor for the development of candidemia. Therefore, we suggested topical nystatin prophylaxis in order to reduce the incidence of candidemia. From an operative point of view, we have encouraged prophylactic interventions consisting of oral nystatin administration (500,000 IU) along with oral and tracheostomy site brushings four times a day. These measures led to a statistically significant reduction of candidemia during the first 7 months of nystatin use: in detail, while 12 of 124 patients (9.7%) developed at least one laboratory confirmed candidemia during the whole of 2011, no blood cultures were positive for Candida spp. in 59 patients admitted to the ICU during the period from January to July 2012 (P = 0.01; Figure 1).
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barrett AP: Evaluation of nystatin in prevention and elimination of oropharyngeal Candida in immunosuppressed patients. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 1984, 58: 148-151. 10.1016/0030-4220(84)90128-2CrossRefPubMed Barrett AP: Evaluation of nystatin in prevention and elimination of oropharyngeal Candida in immunosuppressed patients. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 1984, 58: 148-151. 10.1016/0030-4220(84)90128-2CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Prentice AG: Oral and gastrointestinal candidosis: prophylaxis during immunosuppressive therapy. Mycoses 1989,32(Suppl 2):42-46.PubMed Prentice AG: Oral and gastrointestinal candidosis: prophylaxis during immunosuppressive therapy. Mycoses 1989,32(Suppl 2):42-46.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Desai MH, Rutan RL, Heggers JP, Herndon DN: Candida infection with and without nystatin prophylaxis. A 11-year experience with patients with burn injury. Arch Surg 1992, 127: 159-162. 10.1001/archsurg.1992.01420020041006CrossRefPubMed Desai MH, Rutan RL, Heggers JP, Herndon DN: Candida infection with and without nystatin prophylaxis. A 11-year experience with patients with burn injury. Arch Surg 1992, 127: 159-162. 10.1001/archsurg.1992.01420020041006CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Austin N, Darlow BA, McGuire W: Prophylactic oral/topical non-absorbed antifungal agents to prevent invasive fungal infection in very low birth weight infants. Cochrane Database Syst Rev 2009, 4: CD003478.PubMed Austin N, Darlow BA, McGuire W: Prophylactic oral/topical non-absorbed antifungal agents to prevent invasive fungal infection in very low birth weight infants. Cochrane Database Syst Rev 2009, 4: CD003478.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Giglio M, Caggiano G, Dalfino L, Brienza N, Alicino I, Sgobio A, Favale A, Coretti C, Montagna MT, Bruno F, Puntillo F: Oral nystatin prophylaxis in surgical/trauma ICU patients: a randomised clinical trial. Crit Care 2012, 16: R57. 10.1186/cc11300PubMedCentralCrossRefPubMed Giglio M, Caggiano G, Dalfino L, Brienza N, Alicino I, Sgobio A, Favale A, Coretti C, Montagna MT, Bruno F, Puntillo F: Oral nystatin prophylaxis in surgical/trauma ICU patients: a randomised clinical trial. Crit Care 2012, 16: R57. 10.1186/cc11300PubMedCentralCrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Topical nystatin prophylaxis: a likely viable measure for reducing impact of candidemia in neurosurgical patients with early tracheostomy intubation
verfasst von
Giancarlo Ceccarelli
Simone Giuliano
Marco Falcone
Mario Venditti
Publikationsdatum
01.02.2013
Verlag
BioMed Central
Erschienen in
Critical Care / Ausgabe 1/2013
Elektronische ISSN: 1364-8535
DOI
https://doi.org/10.1186/cc11921

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2013

Critical Care 1/2013 Zur Ausgabe

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.