Skip to main content

24.04.2024

Transcutaneous electric nerve stimulation of acupuncture points improves tolerance in adults undergoing diagnostic upper gastrointestinal endoscopy: a single-center, double-blinded, randomized controlled trial

verfasst von: Jun Sen Chuah, Jih Huei Tan, Mohamad Adam Bujang, Koon Khee Chan, Nik Ritza Kosai

Erschienen in: Surgical Endoscopy

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Oesophagogastroduodenoscopy (OGDS) is the most common diagnostic procedure for upper gastrointestinal diseases. It often causes discomfort and anxiety, which are only mitigated by systemic sedation. However, sedation poses additional risks of adverse cardiopulmonary events, increased medical costs, and prolonged recovery. Transcutaneous electrical nerve stimulation of acupuncture points (Acu-TENS) is a non-invasive and innovative approach that induces analgesic effect during endoscopy. This trial is the first to be reported in English that explores the potential of Acu-TENS to increase patient tolerance during non-sedated elective diagnostic OGDS.

Methods

A double-blinded randomized controlled trial involving 348 subjects was conducted at a tertiary hospital to evaluate the success rate of OGDS with Acu-TENS. Subjects aged 18–75 years scheduled for their first elective diagnostic OGDS were randomized into the intervention (Acu-TENS) and placebo arms. OGDS success was assessed based on subjects’ satisfaction ratings on a Likert scale and procedure’s technical adequacy. Secondary measures included subjects’ willingness to undergo future OGDS under similar conditions, procedure duration, and the endoscopist’s perceived ease of the procedure.

Results

OGDS success rates were significantly higher with Acu-TENS (77.8%) than with the placebo (68.0%; odds ratio [OR] 1.64, 95% confidence interval [CI] 1.01–2.66, p = 0.043). Subjects who received Acu-TENS expressed higher willingness for future OGDS (78.9%) than those who received the placebo (68.6%; OR 1.71, 95% CI 1.04–2.79, p = 0.031). Procedure duration were significantly shorter in the intervention arm (6.0 min) than in the placebo arm (10.0 min; p = 0.002). No adverse effects were reported, and endoscopists perceived similar procedure ease in both arms.

Conclusions

Acu-TENS improved OGDS success and enhanced patients’ experiences during non-sedated OGDS. It demonstrated safety with no side effects and reduced the procedure completion time. It could be used as an adjunct in non-sedated diagnostic OGDS.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
3.
4.
Zurück zum Zitat Abraham NS, Fallone CA, Mayrand S, Huang J, Wieczorek P, Barkun AN (2004) Sedation versus no sedation in the performance of diagnostic upper gastrointestinal endoscopy: a canadian randomized controlled cost-outcome study. Am J Gastroenterol 99(9):1692–1699. https://doi.org/10.1111/j.1572-CrossRefPubMed Abraham NS, Fallone CA, Mayrand S, Huang J, Wieczorek P, Barkun AN (2004) Sedation versus no sedation in the performance of diagnostic upper gastrointestinal endoscopy: a canadian randomized controlled cost-outcome study. Am J Gastroenterol 99(9):1692–1699. https://​doi.​org/​10.​1111/​j.​1572-CrossRefPubMed
5.
25.
Zurück zum Zitat Xu HY, Yang F, Zhu J, He ZP, Yan C (2007) Effect of electroacupuncture at Hegu (LI 4) and Sanyinjiao (SP 6) on short-term adverse effects of drug-induced abortion. Zhongguo Zhen Jiu 27(2):103–105PubMed Xu HY, Yang F, Zhu J, He ZP, Yan C (2007) Effect of electroacupuncture at Hegu (LI 4) and Sanyinjiao (SP 6) on short-term adverse effects of drug-induced abortion. Zhongguo Zhen Jiu 27(2):103–105PubMed
27.
Zurück zum Zitat Beg S, Ragunath K, Wyman A, Banks M, Trudgill N, Pritchard DM, Riley S, Anderson J, Griffiths H, Bhandari P, Kaye P, Veitch A (2017) Quality standards in upper gastrointestinal endoscopy: a position statement of the British Society of Gastroenterology (BSG) and Association of Upper Gastrointestinal Surgeons of Great Britain and Ireland (AUGIS). Gut 66(11):1886–1899. https://doi.org/10.1136/gutjnl-2017-314109CrossRefPubMed Beg S, Ragunath K, Wyman A, Banks M, Trudgill N, Pritchard DM, Riley S, Anderson J, Griffiths H, Bhandari P, Kaye P, Veitch A (2017) Quality standards in upper gastrointestinal endoscopy: a position statement of the British Society of Gastroenterology (BSG) and Association of Upper Gastrointestinal Surgeons of Great Britain and Ireland (AUGIS). Gut 66(11):1886–1899. https://​doi.​org/​10.​1136/​gutjnl-2017-314109CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Wang H, Xie Y, Zhang Q, Xu N, Zhong H, Dong H, Liu L, Jiang T, Wang Q, Xiong L (2014) Transcutaneous electric acupoint stimulation reduces intra-operative remifentanil consumption and alleviates postoperative side-effects in patients undergoing sinusotomy: a prospective, randomized, placebo-controlled trial. Br J Anaesth 112(6):1075–1082. https://doi.org/10.1093/bja/aeu001CrossRefPubMed Wang H, Xie Y, Zhang Q, Xu N, Zhong H, Dong H, Liu L, Jiang T, Wang Q, Xiong L (2014) Transcutaneous electric acupoint stimulation reduces intra-operative remifentanil consumption and alleviates postoperative side-effects in patients undergoing sinusotomy: a prospective, randomized, placebo-controlled trial. Br J Anaesth 112(6):1075–1082. https://​doi.​org/​10.​1093/​bja/​aeu001CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Yao Y, Zhao Q, Gong C, Wu Y, Chen Y, Qiu L, Wu X, Chen Y (2015) Transcutaneous electrical acupoint stimulation improves the postoperative quality of recovery and analgesia after gynecological laparoscopic surgery: a randomized controlled trial. Evid-Based Complement Altern Med. https://doi.org/10.1155/2015/324360CrossRef Yao Y, Zhao Q, Gong C, Wu Y, Chen Y, Qiu L, Wu X, Chen Y (2015) Transcutaneous electrical acupoint stimulation improves the postoperative quality of recovery and analgesia after gynecological laparoscopic surgery: a randomized controlled trial. Evid-Based Complement Altern Med. https://​doi.​org/​10.​1155/​2015/​324360CrossRef
Metadaten
Titel
Transcutaneous electric nerve stimulation of acupuncture points improves tolerance in adults undergoing diagnostic upper gastrointestinal endoscopy: a single-center, double-blinded, randomized controlled trial
verfasst von
Jun Sen Chuah
Jih Huei Tan
Mohamad Adam Bujang
Koon Khee Chan
Nik Ritza Kosai
Publikationsdatum
24.04.2024
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-024-10841-8

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.