Skip to main content
Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy 6/2017

24.11.2016 | Original Article

Wrist denervation of the posterior interosseous nerve through a volar approach: a new technique with anatomical considerations

verfasst von: Stephan Grechenig, Surjit Lidder, Manuel Dreu, Claudia Dolcet, Lucy Marguerite Cooper, Georg Feigl

Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy | Ausgabe 6/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Full or selective wrist denervation is an effective treatment for chronic wrist pain. In this cadaveric study, a volar approach for prophylactic denervation of the posterior interosseous nerve (PIN) and the anterior interosseous nerve (AIN) was assessed, which can simultaneously be performed during volar approaches for distal radius fracture fixation or in combination with metalwork removal.

Materials and methods

In total 40 adult upper limbs, embalmed using Thiel’s method, were investigated. Group 1 included 20 limbs of which the distances between AIN and PIN to the ulnar margin of radius were measured at levels 6, 8 and 10 cm proximal to the styloid process and the distance radial styloid process to proximal border of pronator quadratus which might be useful as an intraoperative landmark. Subsequently further additional 20 adult limbs (group 2) were used. Transection of the PIN via this volar approach at the evaluated best level of step 1 was performed and evaluated by dissection via a dorsal approach.

Results

In group 1, the PIN runs within the interosseous membrane, from the ulnar border of the radius, 6.4 mm (SD 2.66) at 6 cm, 8.4 mm (SD 2.28) at 8 cm and 3.75 mm (SD 5.46) at 10 cm proximal to the radial styloid. The AIN runs within the interosseous membrane, from the ulna edge of the radius, 7.5 mm (SD 2.4) at 6 cm, 7.3 mm (SD 1.95) at 8 cm and 2.35 mm (3.42) at 10 cm proximal to the radial styloid. AIN and PIN were in close proximity at the 8-cm level which equals a 1-cm distance proximal to the pronator quadratus border. Group 2 showed a successful transection of the PIN through a single volar surgical approach in additional 18 out of 20 adult upper limbs.

Conclusions

This study shows the local anatomy of the PIN, allowing denervation via a volar approach.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Benkhadra MAB, Gerard J, Genelot D, Trouilloud P, Martin L, Girard C, Danino A, Anderhuber F, Feigl G (2011) Flexibility of Thiel’s embalmed cadavers: the explanation is probably in the muscles. Surg Radiol Anat 33(4):365–368CrossRefPubMed Benkhadra MAB, Gerard J, Genelot D, Trouilloud P, Martin L, Girard C, Danino A, Anderhuber F, Feigl G (2011) Flexibility of Thiel’s embalmed cadavers: the explanation is probably in the muscles. Surg Radiol Anat 33(4):365–368CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Benkhadra MAF, Ladoire S, Trost O, Trouilloud P, Girard C, Anderhuber F, Feigl G (2009) Comparison of fresh and Thiel’s embalmed cadavers according to the suitability for ultrasound-guided regional anesthesia of the cervical region. Surg Radiol Anat 31(7):531–535CrossRefPubMed Benkhadra MAF, Ladoire S, Trost O, Trouilloud P, Girard C, Anderhuber F, Feigl G (2009) Comparison of fresh and Thiel’s embalmed cadavers according to the suitability for ultrasound-guided regional anesthesia of the cervical region. Surg Radiol Anat 31(7):531–535CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Berger R (1998) Partial denervation of the wrist: a new approach. Tech Hand Upper Extrem Surg 2:25–35CrossRef Berger R (1998) Partial denervation of the wrist: a new approach. Tech Hand Upper Extrem Surg 2:25–35CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Clara M (1953) Die Rami ventrales des plexus brachialis. In: Clara M (ed) Das Nervensystem des Menschen, 2nd edn. Johann Ambrosius Barth Verlag, Leipzig, pp 160–171 Clara M (1953) Die Rami ventrales des plexus brachialis. In: Clara M (ed) Das Nervensystem des Menschen, 2nd edn. Johann Ambrosius Barth Verlag, Leipzig, pp 160–171
5.
Zurück zum Zitat Fukumoto KTK, Kinoshita Y, Koda M (1993) An anatomic study of the innervation of the wrist joint and Wilhelm’s technique for denervation. J Hand Surg 18A:484–489CrossRef Fukumoto KTK, Kinoshita Y, Koda M (1993) An anatomic study of the innervation of the wrist joint and Wilhelm’s technique for denervation. J Hand Surg 18A:484–489CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gay AHK, Hansen D, Laskowski E, Berger R, Kaufman K (2011) Effect of partial wrist denervation on wrist kinaesthesia: wrist denervation does not impair proprioception. J Hand Surg 36(11):1774–1779CrossRef Gay AHK, Hansen D, Laskowski E, Berger R, Kaufman K (2011) Effect of partial wrist denervation on wrist kinaesthesia: wrist denervation does not impair proprioception. J Hand Surg 36(11):1774–1779CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Grechenig WMM, Clement HG (1998) Denervation of the radiocarpal joint. A follow-up study in 22 patients. J Bone Joint Surg 80B:504–507CrossRef Grechenig WMM, Clement HG (1998) Denervation of the radiocarpal joint. A follow-up study in 22 patients. J Bone Joint Surg 80B:504–507CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Henry MHGS, Levaro F, Clifton J, Masson MV (2001) Volar approach to dorsal displaced fractures of the radius. Tech Hand Upper Extrem Surg 5:1–41CrossRef Henry MHGS, Levaro F, Clifton J, Masson MV (2001) Volar approach to dorsal displaced fractures of the radius. Tech Hand Upper Extrem Surg 5:1–41CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hollinshead W (1964) Arm, elbow and forearm. In: Hollinshead W (ed) Anatomy for surgeons: the back and limbs, 3rd edn. Hoeber Harper Book, New York, pp 421–443 Hollinshead W (1964) Arm, elbow and forearm. In: Hollinshead W (ed) Anatomy for surgeons: the back and limbs, 3rd edn. Hoeber Harper Book, New York, pp 421–443
10.
Zurück zum Zitat Hoppenfeld S (2009) The forearm. In: Surgical exposures in orthopaedics: the anatomic approach, 4th edn. Lippincott Williams and Wilkins, pp 147–181 Hoppenfeld S (2009) The forearm. In: Surgical exposures in orthopaedics: the anatomic approach, 4th edn. Lippincott Williams and Wilkins, pp 147–181
11.
Zurück zum Zitat Lanz T (2006) Arm. In: Lanz, Wachsmuth (ed) Praktische Anatomie. Arm, 2nd edn, vol 1, part 3. Springer, Berlin, p 48 Lanz T (2006) Arm. In: Lanz, Wachsmuth (ed) Praktische Anatomie. Arm, 2nd edn, vol 1, part 3. Springer, Berlin, p 48
12.
Zurück zum Zitat Lin DML, Farber G (2006) Anatomy of the interosseous innervation of the pronator quadratus: evaluation of structures at risk in the single dorsal incision wrist denervation technique. J Hand Surg 31(6):904–907CrossRef Lin DML, Farber G (2006) Anatomy of the interosseous innervation of the pronator quadratus: evaluation of structures at risk in the single dorsal incision wrist denervation technique. J Hand Surg 31(6):904–907CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Orbay J (2000) The treatment of unstable distal radius fractures with volar fixation. Hand Surg 5:103–112CrossRefPubMed Orbay J (2000) The treatment of unstable distal radius fractures with volar fixation. Hand Surg 5:103–112CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Soubeyrand M, Dumontier C et al (2006) Ligamento-plasty of the forearm interosseous membrane using the semitendinosus tendon: anatomical study and surgical procedure. Surg Radiol Anat 28(3):300–307CrossRefPubMed Soubeyrand M, Dumontier C et al (2006) Ligamento-plasty of the forearm interosseous membrane using the semitendinosus tendon: anatomical study and surgical procedure. Surg Radiol Anat 28(3):300–307CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Thiel W (1969) Regiones antebrachii. In: Hafferl A (ed) Lehrbuch der topographischen Anatomie. Springer, Berlin, pp 778–783 Thiel W (1969) Regiones antebrachii. In: Hafferl A (ed) Lehrbuch der topographischen Anatomie. Springer, Berlin, pp 778–783
16.
Zurück zum Zitat Thiel W (2002) Ergänzung für die Konservierung ganzer Leichen nach W. Thiel. Ann Anat 184:267–269CrossRefPubMed Thiel W (2002) Ergänzung für die Konservierung ganzer Leichen nach W. Thiel. Ann Anat 184:267–269CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Weinsten LPRB, Rochester MN (2002) Analgesic benefit, functional outcome and patient satisfaction after partial wrist denervation. J Hand Surg 27A:833–839CrossRef Weinsten LPRB, Rochester MN (2002) Analgesic benefit, functional outcome and patient satisfaction after partial wrist denervation. J Hand Surg 27A:833–839CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Wilhelm A (1966) Die Gelenkdenervation und ihre anatomischen Grundlagen. Ein neues Behandlungsprinzip in der Handchirurgie. Zur behandlung der spatstadien der lunatummalacie und navicularepseudarthrose. Hefte Unfallheilk 86:1–109PubMed Wilhelm A (1966) Die Gelenkdenervation und ihre anatomischen Grundlagen. Ein neues Behandlungsprinzip in der Handchirurgie. Zur behandlung der spatstadien der lunatummalacie und navicularepseudarthrose. Hefte Unfallheilk 86:1–109PubMed
Metadaten
Titel
Wrist denervation of the posterior interosseous nerve through a volar approach: a new technique with anatomical considerations
verfasst von
Stephan Grechenig
Surjit Lidder
Manuel Dreu
Claudia Dolcet
Lucy Marguerite Cooper
Georg Feigl
Publikationsdatum
24.11.2016
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Surgical and Radiologic Anatomy / Ausgabe 6/2017
Print ISSN: 0930-1038
Elektronische ISSN: 1279-8517
DOI
https://doi.org/10.1007/s00276-016-1783-x

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2017

Surgical and Radiologic Anatomy 6/2017 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.