Skip to main content
Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics 1/2022

03.07.2021 | Gynecologic Endocrinology and Reproductive Medicine

A mathematical model for predicting the number of transferable blastocysts in next-generation sequencing-based preimplantation genetic testing

verfasst von: Yunni Cai, Min Ding, YuTing Zhang, Yanxin Sun, Fei Lin, Zhenyu Diao, Jianjun Zhou

Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics | Ausgabe 1/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To investigate the clinical factors that could be used predict the number of transferable blastocysts in preimplantation genetic testing (PGT) cycles based on next-generation sequencing (NGS) and formed form a mathematical model to predict the chance likelihood of obtaining one transferable blastocyst, which is helpful for genetic counseling.

Methods

This retrospective study enrolled couples undergoing PGT cycles for chromosomal structural rearrangement (PGT-SR, n = 363, 202 with reciprocal translocation carriers, 131 with Robertsonian translocation carriers, 30 with inversion carriers), monogenic diseases (PGT-M, n = 47), and for Aneuploidies (PGT-A, n = 132) from January 2015 to October 2018. Stepwise multiple linear regression analysis was used to identify the factors relevant for obtaining at least one transferable blastocyst. The factors that predict the number of biopsied blastocysts were further analyzed.

Results

The transferable blastocyst rates were 29.94, 41.99, 49.09, 41.42, and 44.37% in the reciprocal translocation carrier, Robertsonian translocation carrier, inversion carrier, PGT-M, and PGT-A cycles, respectively. The number of transferable blastocysts in these cycles were 0.3004 × the number of biopsied blastocysts (NBB) − 0.0031, 0.4063 × NBB + 0.0460, 0.5762 × NBB − 0.3128, 0.3611 × NBB + 0.1910, and 0.4831 × NBB − 0.0970, respectively. Furthermore, the number of MII oocytes and female age were clinical predictors of NBB in reciprocal translocation and PGT-A couples, while the number of MII oocytes was the only clinical predictor in Robertsonian translocation carriers, inversion carriers, and PGT-M couples.

Conclusions

The number of biopsied blastocysts was the only clinical predictor of the ability to obtain a transferable blastocyst in PGT cycles; therefore, for clinical practice, theoretically the minimum numbers of biopsied blastocysts is 4 in reciprocal translocation carrier and 3 in couples undergoing PGT for other reasons. The number of MII oocytes and female age were clinical predictors of the number of biopsied blastocysts. With the mathematical models in our study as a reference, in clinical practice, clinicians will be able to conduct a more targeted genetic consultation for different kinds of PGT patients.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
9.
Zurück zum Zitat Xie Y, Xu Y, Wang J, Miao B, Zeng Y, Ding C et al (2018) Preliminary analysis of numerical chromosome abnormalities in reciprocal and Robertsonian translocation preimplantation genetic diagnosis cases with 24-chromosomal analysis with an aCGH/SNP microarray. J Assist Reprod Genet 35(1):177–186. https://doi.org/10.1007/s10815-017-1045-9CrossRefPubMed Xie Y, Xu Y, Wang J, Miao B, Zeng Y, Ding C et al (2018) Preliminary analysis of numerical chromosome abnormalities in reciprocal and Robertsonian translocation preimplantation genetic diagnosis cases with 24-chromosomal analysis with an aCGH/SNP microarray. J Assist Reprod Genet 35(1):177–186. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10815-017-1045-9CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Wang YZ, Ding CH, Wang J, Zeng YH, Zhou W, Li R et al (2017) Number of blastocysts biopsied as a predictive indicator to obtain at least one normal/balanced embryo following preimplantation genetic diagnosis with single nucleotide polymorphism microarray in translocation cases. J Assist Reprod Genet 34(1):51–59. https://doi.org/10.1007/s10815-016-0831-0CrossRefPubMed Wang YZ, Ding CH, Wang J, Zeng YH, Zhou W, Li R et al (2017) Number of blastocysts biopsied as a predictive indicator to obtain at least one normal/balanced embryo following preimplantation genetic diagnosis with single nucleotide polymorphism microarray in translocation cases. J Assist Reprod Genet 34(1):51–59. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10815-016-0831-0CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
A mathematical model for predicting the number of transferable blastocysts in next-generation sequencing-based preimplantation genetic testing
verfasst von
Yunni Cai
Min Ding
YuTing Zhang
Yanxin Sun
Fei Lin
Zhenyu Diao
Jianjun Zhou
Publikationsdatum
03.07.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Gynecology and Obstetrics / Ausgabe 1/2022
Print ISSN: 0932-0067
Elektronische ISSN: 1432-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s00404-021-06050-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2022

Archives of Gynecology and Obstetrics 1/2022 Zur Ausgabe

Mehr Brustkrebs, aber weniger andere gynäkologische Tumoren mit Levonorgestrel-IUS

04.06.2024 Levonorgestrel Nachrichten

Unter Frauen, die ein Levonorgestrel-freisetzendes intrauterines System (IUS) verwenden, ist die Brustkrebsrate um 13% erhöht. Dafür kommt es deutlich seltener zu Endometrium-, Zervix- und Ovarialkarzinomen.

Prämenstruelle Beschwerden mit Suizidrisiko assoziiert

04.06.2024 Suizidalität Nachrichten

Manche Frauen, die regelmäßig psychische und körperliche Symptome vor ihrer Menstruation erleben, haben ein deutlich erhöhtes Suizidrisiko. Jüngere Frauen sind besonders gefährdet.

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.