Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 3/2021

11.01.2021 | Original Article

A Modified Superior Pedicle Mastopexy Technique With an Inferolateral-Based Auto Augmentation Flap

verfasst von: Kahraman Berkhan Yilmaz

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 3/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Current mastopexy techniques have evolved to decrease scar length and maintain a more consistent upper pole fullness, improving the breast shape. Many different approaches have tried to suspend breast tissues to achieve a more attractive upper pole. Most of the auto-augmentation mastopexy techniques use inferior-based breast parenchymal tissues to fill the upper part.

Methods

This paper presents a modified approach to fill the breast's upper pole, with an inferolateral-based breast flap. The advantages of changing the inferior-based auto-augmentation technique to the inferolateral comprise improving blood supply and increasing repositioned breast flap's mobility. In our technique, the breast tissue used to auto-augment the upper pole receives its blood supply from pectoral perforators and lateral breast tissue. When surgeons need more flap mobility, they can raise the medial edge of this flap from the pectoral fascia to mobilize this flap higher on the chest wall, depending on the lateral blood supply. One other advantage is that when the inferolateral-based breast tissue is pulled in a superomedial direction to fill the upper part, the lateral ptotic breast tissues come closer to the breast meridian to meet with medial breast parenchyma easily. The tension on the vertical parenchymal suture line is reduced with this approach.

Conclusion

Our technique can be used in most mastopexy operations and for all types of ptosis except for cases with insufficient breast volume. It brings safety to the auto-augmentation procedure and is also time-saving. The stability of breast shape and upper pole fullness lasts as long as other auto-augmentation procedures; therefore, it can be an excellent alternative to other techniques.

Level of evidence IV

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Biggs TM, Graf R, Taneja A (2003) Maintaining shape in mastopexy. Aesthet Surg J 23(5):391–392CrossRef Biggs TM, Graf R, Taneja A (2003) Maintaining shape in mastopexy. Aesthet Surg J 23(5):391–392CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kirwan L, Wazir U, Mokbel K (2015) Breast auto-augmentation: a versatile method of breast rehabilitation—a retrospective series of 107 procedures. Arch Plast Surg 42(4):438–455. Kirwan L, Wazir U, Mokbel K (2015) Breast auto-augmentation: a versatile method of breast rehabilitation—a retrospective series of 107 procedures. Arch Plast Surg 42(4):438–455.
3.
Zurück zum Zitat Gümüş N (2013) A versatile modification of dermoglandular hammock flap for mastopexy: extended hammock. J Plast Surg Hand Surg 47(4):252–257. Gümüş N (2013) A versatile modification of dermoglandular hammock flap for mastopexy: extended hammock. J Plast Surg Hand Surg 47(4):252–257.
4.
Zurück zum Zitat Elizabeth J Hall-Findlay (2004) Vertical breast reduction. Semin Plast Surg 18(3): 211–224. Elizabeth J Hall-Findlay (2004) Vertical breast reduction. Semin Plast Surg 18(3): 211–224.
5.
Zurück zum Zitat Gurunluoglu R, Sacak B, Arton J (2013) Outcome analysis of patients undergoing autoaugmentation after breast implant removal. J Plast Reconstr Surg 132(2):304-315. Gurunluoglu R, Sacak B, Arton J (2013) Outcome analysis of patients undergoing autoaugmentation after breast implant removal. J Plast Reconstr Surg 132(2):304-315.
6.
Zurück zum Zitat Hönig JF et al (2009) Autoaugmentation mastopexy with an inferior-based pedicle. Aesthetic Plast Surg 33(3):302–307 Hönig JF et al (2009) Autoaugmentation mastopexy with an inferior-based pedicle. Aesthetic Plast Surg 33(3):302–307
7.
Zurück zum Zitat Graf R, Biggs TM, Steely RL (2000) Breast shape: a technique for better upper pole fullness. Aesthetic Plast Surg 24(5):348–352CrossRef Graf R, Biggs TM, Steely RL (2000) Breast shape: a technique for better upper pole fullness. Aesthetic Plast Surg 24(5):348–352CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Stefano Bonomi, André Salval, Fernanda Settembrini, Chiara Gregorelli, Gaetano Musumarra, Vincenzo Rapisarda (2012) Inferiorly based parenchymal flap mmmaplasty: a safe, reliable, and versatile technique for breast reduction and mastopexy. Plast Reconstr Surg 130(1):116e–125e. Stefano Bonomi, André Salval, Fernanda Settembrini, Chiara Gregorelli, Gaetano Musumarra, Vincenzo Rapisarda (2012) Inferiorly based parenchymal flap mmmaplasty: a safe, reliable, and versatile technique for breast reduction and mastopexy. Plast Reconstr Surg 130(1):116e–125e.
9.
Zurück zum Zitat Noemi Kelemen, Ruben Y Kannan, Graham J Offer (2013) A stacked technique of mastopexy: volume redistribution mastopexy with inferior flap and superomedially based pedicle. Aesthetic Plast Surg 37(2):349–353. Noemi Kelemen, Ruben Y Kannan, Graham J Offer (2013) A stacked technique of mastopexy: volume redistribution mastopexy with inferior flap and superomedially based pedicle. Aesthetic Plast Surg 37(2):349–353.
10.
Zurück zum Zitat Regnault P (1976) Breast ptosis. Definition and treatment. Clin Plast Surg 3(2):193–203.CrossRef Regnault P (1976) Breast ptosis. Definition and treatment. Clin Plast Surg 3(2):193–203.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Nahai Foad (2005) Superior pedicle vertical scar mammaplasty: surgical technique. In: Hamdi Moustapha, Hammond Dennis C (eds) Vertical scar mammaplasty. Springer, New York, pp 25–35 Nahai Foad (2005) Superior pedicle vertical scar mammaplasty: surgical technique. In: Hamdi Moustapha, Hammond Dennis C (eds) Vertical scar mammaplasty. Springer, New York, pp 25–35
12.
Zurück zum Zitat Swanson E (2015) Ideal breast shape: women prefer convexity and upper pole fullness. Plast Reconstr Surg 135(3):641e–643eCrossRef Swanson E (2015) Ideal breast shape: women prefer convexity and upper pole fullness. Plast Reconstr Surg 135(3):641e–643eCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lassus C (1999) Update on vertical mammaplasty. Plast Reconstr Surg 104(7):2289–2298CrossRef Lassus C (1999) Update on vertical mammaplasty. Plast Reconstr Surg 104(7):2289–2298CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Lejour M (1999) Vertical mammaplasty: update and appraisal of late results. Plast Reconstr Surg 104(3):771–781CrossRef Lejour M (1999) Vertical mammaplasty: update and appraisal of late results. Plast Reconstr Surg 104(3):771–781CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Poëll JG (2004) Vertical reduction mammaplasty. Aesthetic Plast Surg 28(2):59–69CrossRef Poëll JG (2004) Vertical reduction mammaplasty. Aesthetic Plast Surg 28(2):59–69CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Corinne E Wee, Joseph Younisi et al (2020) Understanding breast implant illness, before and after explantation, a patient reported outcomes study. Ann Plastic Surg 85(Supplement 1):82–86. Corinne E Wee, Joseph Younisi et al (2020) Understanding breast implant illness, before and after explantation, a patient reported outcomes study. Ann Plastic Surg 85(Supplement 1):82–86.
17.
Zurück zum Zitat Mark Lee, Ganesa Ponraja, Kevin McLeod, Smathi Chong (2020) Breast implant illness: a biofilm hypothesis. Plast Reconstr Surg Glob Open 8(4): e2755 Mark Lee, Ganesa Ponraja, Kevin McLeod, Smathi Chong (2020) Breast implant illness: a biofilm hypothesis. Plast Reconstr Surg Glob Open 8(4): e2755
18.
Zurück zum Zitat Woo Jin Song, Sang Gue Kang, Bommie Florence Seo, Nam-Kyong Choi, Jung Ho Lee (2020) A systematic review of the National Breast Implant Registry for Application in Korea: Can We Predict "Unpredictable" Complications?. Medicina 56(8):370. Woo Jin Song, Sang Gue Kang, Bommie Florence Seo, Nam-Kyong Choi, Jung Ho Lee (2020) A systematic review of the National Breast Implant Registry for Application in Korea: Can We Predict "Unpredictable" Complications?. Medicina 56(8):370.
19.
Zurück zum Zitat Mark Gorney, Patrick G Maxwell, Scott L Spear (2005) Augmentation mastopexy. Aesthet Surg J 25(3):275–284. Mark Gorney, Patrick G Maxwell, Scott L Spear (2005) Augmentation mastopexy. Aesthet Surg J 25(3):275–284.
20.
Zurück zum Zitat Watfa W, Zaugg P, Baudoin J, Bramhall RJ, Raffoul W, di Summa PG (2019) Dermal triangular flaps to prevent pseudoptosis in mastopexy surgery: the Hammock technique. Plast Reconstr Surg Glob Open 7(11):e2473.CrossRef Watfa W, Zaugg P, Baudoin J, Bramhall RJ, Raffoul W, di Summa PG (2019) Dermal triangular flaps to prevent pseudoptosis in mastopexy surgery: the Hammock technique. Plast Reconstr Surg Glob Open 7(11):e2473.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Abramo AC, Lucena TW, Sgarbi RG, Scartozzoni M (2019) Mastopexy autoaugmentation by using vertical and triangular flaps of mammary parenchyma through a vertical ice cream cone-shaped approach. Aesthetic Plast Surg 43(3):584–590CrossRef Abramo AC, Lucena TW, Sgarbi RG, Scartozzoni M (2019) Mastopexy autoaugmentation by using vertical and triangular flaps of mammary parenchyma through a vertical ice cream cone-shaped approach. Aesthetic Plast Surg 43(3):584–590CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Liacyr Ribeiro, Affonso Accorsi Jr, Afonso Buss, Marcelo Marcal-Pessoa (2002) Creation and evolution of 30 years of the inferior pedicle in reduction mammaplasties. Plast Reconstr Surg 110(3):960–970. Liacyr Ribeiro, Affonso Accorsi Jr, Afonso Buss, Marcelo Marcal-Pessoa (2002) Creation and evolution of 30 years of the inferior pedicle in reduction mammaplasties. Plast Reconstr Surg 110(3):960–970.
23.
Zurück zum Zitat Lisanne Grünherz, Anna Burger, Pietro Giovanoli, Nicole Lindenblatt (2019) Long-term results measured by BREAST-Q reveal higher patient satisfaction after "Autoimplant-Mastopexy" than augmentation—Mastopexy. Gland Surg 8(5):516–526. Lisanne Grünherz, Anna Burger, Pietro Giovanoli, Nicole Lindenblatt (2019) Long-term results measured by BREAST-Q reveal higher patient satisfaction after "Autoimplant-Mastopexy" than augmentation—Mastopexy. Gland Surg 8(5):516–526.
24.
Zurück zum Zitat Elizabeth J Hall-Findlay (2002) Pedicles in vertical breast reduction and mastopexy. Clin Plastic Surg 29(3):379–391. Elizabeth J Hall-Findlay (2002) Pedicles in vertical breast reduction and mastopexy. Clin Plastic Surg 29(3):379–391.
25.
Zurück zum Zitat Graf R, Araujo L, Rippel R, Neto L, Pace D, Biggs T (2003) Reduction mammaplasty and mastopexy using the vertical scar and thoracic wall flap technique. Aesthetic Plast Surg 27(1):6–12CrossRef Graf R, Araujo L, Rippel R, Neto L, Pace D, Biggs T (2003) Reduction mammaplasty and mastopexy using the vertical scar and thoracic wall flap technique. Aesthetic Plast Surg 27(1):6–12CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Kirwan L (2007) Breast autoaugmentation. Can J Plastic Surg 15(2):73–76CrossRef Kirwan L (2007) Breast autoaugmentation. Can J Plastic Surg 15(2):73–76CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Ors S (2016) Autoaugmentation mastopexy modification prevents bottoming-out deformity and areola distortion: a preliminary report. Aesthetic Plastic Surg 40(4):497–506.CrossRef Ors S (2016) Autoaugmentation mastopexy modification prevents bottoming-out deformity and areola distortion: a preliminary report. Aesthetic Plastic Surg 40(4):497–506.CrossRef
Metadaten
Titel
A Modified Superior Pedicle Mastopexy Technique With an Inferolateral-Based Auto Augmentation Flap
verfasst von
Kahraman Berkhan Yilmaz
Publikationsdatum
11.01.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 3/2021
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-021-02127-4

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Aesthetic Plastic Surgery 3/2021 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.