Skip to main content
Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery 1/2020

11.12.2019 | Case Report

A mucinous adenocarcinoma of the lip with elevated serum carcinoembryonic antigen levels: a case report

verfasst von: Takayuki Aoki, Yusuke Kondo, Kazunari Karakida, Hiroyuki Naito, Hiroshi Kajiwara, Yoshihide Ota

Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery | Ausgabe 1/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Mucinous adenocarcinoma (MAC) rarely occurs in the salivary glands, especially in the labial gland. MACs arising from the salivary glands are characterized by an aggressive behavior due to high invasiveness and a high rate of regional lymph node metastasis.

Case presentation

Here, we report a case of MAC arising from the lower lip, shown to have elevated serum carcinoembryonic antigen (CEA) levels by the medical checkup. The tumor showed aggressive behavior and serum CEA levels increased with repeated recurrence. CEA has been shown to have surprisingly diverse functions in cell adhesion, intracellular and intercellular signaling, and complex biological processes such as cancer progression, inflammation, angiogenesis, and metastasis. A MAC arising from the salivary glands may have a poor prognosis because CEA is highly expressed.

Conclusions

Generally, serum CEA levels have not been used as tumor markers for salivary gland malignancies; however, it may be useful for MAC arising from salivary glands. We recommend prospective research to determine whether serum CEA estimation is useful as a component of routine pre-treatment workup for MACs arising from the salivary glands.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Farhood Z, Zhan KY, Lentsch EJ (2016) Mucinous adenocarcinoma of the salivary gland: a review of a rare tumor. Otolaryngol Head Neck Surg 154:875–879CrossRef Farhood Z, Zhan KY, Lentsch EJ (2016) Mucinous adenocarcinoma of the salivary gland: a review of a rare tumor. Otolaryngol Head Neck Surg 154:875–879CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Tian Z, Li L, Wang L, Hu Y, Li J (2010) Salivary gland neoplasms in oral and maxillofacial regions: a 23-year retrospective study of 6982 cases in an eastern Chinese population. Int J Oral Maxillofac Surg 39:235–242CrossRef Tian Z, Li L, Wang L, Hu Y, Li J (2010) Salivary gland neoplasms in oral and maxillofacial regions: a 23-year retrospective study of 6982 cases in an eastern Chinese population. Int J Oral Maxillofac Surg 39:235–242CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ide F, Mishima K, Tanaka A, Saito I, Kusama K (2009) Mucinous adenocarcinoma of minor salivary glands: a high-grade malignancy prone to lymph node metastasis. Virchows Arch 454:55–60CrossRef Ide F, Mishima K, Tanaka A, Saito I, Kusama K (2009) Mucinous adenocarcinoma of minor salivary glands: a high-grade malignancy prone to lymph node metastasis. Virchows Arch 454:55–60CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Pires FR, Pringle GA, de Almeida OP, Chen SY (2007) Intra-oral minor salivary gland tumors: a clinicopathological study of 546 cases. Oral Oncol 43:463–470CrossRef Pires FR, Pringle GA, de Almeida OP, Chen SY (2007) Intra-oral minor salivary gland tumors: a clinicopathological study of 546 cases. Oral Oncol 43:463–470CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Olsen A, Teglund S, Nelson D, Gordon L, Copeland A, Georgescu A, Carrano A, Hammarström S (1994) Gene organization of the pregnancy-specific glycoprotein region on human chromosome 19: assembly and analysis of a 700-kb cosmid contig spanning the region. Genomics 23:659–668CrossRef Olsen A, Teglund S, Nelson D, Gordon L, Copeland A, Georgescu A, Carrano A, Hammarström S (1994) Gene organization of the pregnancy-specific glycoprotein region on human chromosome 19: assembly and analysis of a 700-kb cosmid contig spanning the region. Genomics 23:659–668CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Beauchemin N, Draber P, Dveksler G, Gold P, Gray-Owen S, Grunert F, Hammarström S, Holmes KV, Karlsson A, Kuroki M, Lin SH, Lucka L, Najjar SM, Neumaier M, Obrink B, Shively JE, Skubitz KM, Stanners CP, Thomas P, Thompson JA, Virji M, von Kleist S, Wagener C, Watt S, Zimmermann W (1999) Redefined nomenclature for members of the carcinoembryonic antigen family. Exp Cell Res 252:243–249CrossRef Beauchemin N, Draber P, Dveksler G, Gold P, Gray-Owen S, Grunert F, Hammarström S, Holmes KV, Karlsson A, Kuroki M, Lin SH, Lucka L, Najjar SM, Neumaier M, Obrink B, Shively JE, Skubitz KM, Stanners CP, Thomas P, Thompson JA, Virji M, von Kleist S, Wagener C, Watt S, Zimmermann W (1999) Redefined nomenclature for members of the carcinoembryonic antigen family. Exp Cell Res 252:243–249CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Beauchemin N, Arabzadeh A (2013) Carcinoembryonic antigen-related cell adhesion molecules (CEACAMs) in cancer progression and metastasis. Cancer Metastasis Rev 32:643–671CrossRef Beauchemin N, Arabzadeh A (2013) Carcinoembryonic antigen-related cell adhesion molecules (CEACAMs) in cancer progression and metastasis. Cancer Metastasis Rev 32:643–671CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Gold P, Freedman SO (1965) Demonstration of tumor-specific antigens in human colonic carcinomata by immunological tolerance and absorption techniques. J Exp Med 121:439–462CrossRef Gold P, Freedman SO (1965) Demonstration of tumor-specific antigens in human colonic carcinomata by immunological tolerance and absorption techniques. J Exp Med 121:439–462CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Gold P, Freedman SO (1965) Specific carcinoembryonic antigens of the human digestive system. J Exp Med 122:467–481CrossRef Gold P, Freedman SO (1965) Specific carcinoembryonic antigens of the human digestive system. J Exp Med 122:467–481CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Duffy MJ (2001) Carcinoembryonic antigen as a marker for colorectal cancer: is it clinically useful? Clin Chem 47:624–630CrossRef Duffy MJ (2001) Carcinoembryonic antigen as a marker for colorectal cancer: is it clinically useful? Clin Chem 47:624–630CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Thompson JA, Grunert F, Zimmermann W (1991) Carcinoembryonic antigen gene family: molecular biology and clinical perspectives. J Clin Lab Anal 5:344–366CrossRef Thompson JA, Grunert F, Zimmermann W (1991) Carcinoembryonic antigen gene family: molecular biology and clinical perspectives. J Clin Lab Anal 5:344–366CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Turriziani M, Fantini M, Benvenuto M, Izzi V, Masuelli L, Sacchetti P, Modesti A, Bei R (2012) Carcinoembryonic antigen (CEA)-based cancer vaccines: recent patents and antitumor effects from experimental models to clinical trials. Recent Pat Anticancer Drug Discov 7:265–296CrossRef Turriziani M, Fantini M, Benvenuto M, Izzi V, Masuelli L, Sacchetti P, Modesti A, Bei R (2012) Carcinoembryonic antigen (CEA)-based cancer vaccines: recent patents and antitumor effects from experimental models to clinical trials. Recent Pat Anticancer Drug Discov 7:265–296CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Thomson DM, Krupey J, Freedman SO, Gold P (1969) The radioimmunoassay of circulating carcinoembryonic antigen of the human digestive system. Proc Natl Acad Sci U S A 64:161–167CrossRef Thomson DM, Krupey J, Freedman SO, Gold P (1969) The radioimmunoassay of circulating carcinoembryonic antigen of the human digestive system. Proc Natl Acad Sci U S A 64:161–167CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Watatani K, Shirasuna K, Morioka S, Miyazaki T (1985) Presence and distribution of various salivary proteins in human submandibular salivary glands. Jpn J Oral Maxillofac Surg 31:222–229 (in Japanese)CrossRef Watatani K, Shirasuna K, Morioka S, Miyazaki T (1985) Presence and distribution of various salivary proteins in human submandibular salivary glands. Jpn J Oral Maxillofac Surg 31:222–229 (in Japanese)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Kuhel WI, Chow H, Godwin TA, Minick CR, Libby DM (1995) Elevated carcinoembryonic antigen levels correlating with disease recurrence in a patient with adenoid cystic carcinoma. Head Neck 17:431–436CrossRef Kuhel WI, Chow H, Godwin TA, Minick CR, Libby DM (1995) Elevated carcinoembryonic antigen levels correlating with disease recurrence in a patient with adenoid cystic carcinoma. Head Neck 17:431–436CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Mano T, Uchida K, Okafuji M, Horinaga D, Nagatsuka H, Ueyama Y (2006) A case of mucinous adenocarcinoma of the palate. Jpn J Oral Maxillofac Surg 52:507–510 (in Japanese)CrossRef Mano T, Uchida K, Okafuji M, Horinaga D, Nagatsuka H, Ueyama Y (2006) A case of mucinous adenocarcinoma of the palate. Jpn J Oral Maxillofac Surg 52:507–510 (in Japanese)CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Numata M, Shiozawa M, Watanabe T, Tamagawa H, Yamamoto N, Morinaga S, Watanabe K, Godai T, Oshima T, Fujii S, Kunisaki C, Rino Y, Masuda M, Akaike M (2012) The clinicopathological features of colorectal mucinous adenocarcinoma and a therapeutic strategy for the disease. World J Surg Oncol 10:109CrossRef Numata M, Shiozawa M, Watanabe T, Tamagawa H, Yamamoto N, Morinaga S, Watanabe K, Godai T, Oshima T, Fujii S, Kunisaki C, Rino Y, Masuda M, Akaike M (2012) The clinicopathological features of colorectal mucinous adenocarcinoma and a therapeutic strategy for the disease. World J Surg Oncol 10:109CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Ho CH, Lin WC, Pu YS, Yu HJ, Huang CY (2008) Primary mucinous adenocarcinoma of renal pelvis with carcinoembryonic antigen production. Urology 71:984.e7–984.e8CrossRef Ho CH, Lin WC, Pu YS, Yu HJ, Huang CY (2008) Primary mucinous adenocarcinoma of renal pelvis with carcinoembryonic antigen production. Urology 71:984.e7–984.e8CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Sun F, Wang P, Zheng Y, Jia W, Liu F, Xiao W, Bao J, Wang S, Lu K (2018) Diagnosis, clinicopathological characteristics and prognosis of pulmonary mucinous adenocarcinoma. Oncol Lett 15:489–494PubMed Sun F, Wang P, Zheng Y, Jia W, Liu F, Xiao W, Bao J, Wang S, Lu K (2018) Diagnosis, clinicopathological characteristics and prognosis of pulmonary mucinous adenocarcinoma. Oncol Lett 15:489–494PubMed
Metadaten
Titel
A mucinous adenocarcinoma of the lip with elevated serum carcinoembryonic antigen levels: a case report
verfasst von
Takayuki Aoki
Yusuke Kondo
Kazunari Karakida
Hiroyuki Naito
Hiroshi Kajiwara
Yoshihide Ota
Publikationsdatum
11.12.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Oral and Maxillofacial Surgery / Ausgabe 1/2020
Print ISSN: 1865-1550
Elektronische ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-019-00818-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2020

Oral and Maxillofacial Surgery 1/2020 Zur Ausgabe

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.