Skip to main content
Erschienen in: Herz 3/2020

27.02.2020 | Main topic

Amyloid cardiomyopathy

verfasst von: Prof. Dr. med. Arnt V. Kristen

Erschienen in: Herz | Ausgabe 3/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Cardiac amyloidosis is a heterogeneous group of diseases characterized by extracellular deposition of amyloid fibrils in many different organs finally resulting in organ failure. Cardiac involvement is common for immunoglobulin light chain amyloidosis (AL) or transthyretin amyloidosis (ATTR); the latter is caused by a transthyretin gene variant or wild-type protein. Precise diagnostic assessment including laboratory tests, electrocardiography, echocardiography, cardiac magnetic resonance imaging, biopsy, and/or bone scintigraphy is mandatory for definition of the amyloid type and finally for treatment initiation. Treatment of cardiac amyloidosis includes symptomatic therapy of heart failure as well as the underlying disease. Causative treatment of AL amyloidosis is according to regimens used for multiple myeloma. For many years, orthotopic liver transplantation was the only treatment available for hereditary ATTR amyloidosis, but important advances have been made after approval of a novel class of medication, namely, RNA silencers. However, currently no treatment is available to remove amyloid deposited in the tissue. Thus, early diagnosis is still critical to afford the best efficacy of available therapies.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Gertz M, Benson MD, Dyck PJ (2015) Diagnosis, prognosis, and therapy of transthyretin amyloidosis. J Am Coll Cardiol 66(21):2451–2466CrossRef Gertz M, Benson MD, Dyck PJ (2015) Diagnosis, prognosis, and therapy of transthyretin amyloidosis. J Am Coll Cardiol 66(21):2451–2466CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Dubrey SW, Cha K, Anderson J et al (1998) The clinical features of immunoglobulin light-chain (AL) amyloidosis with heart involvement. Qjm 91(2):141–157CrossRef Dubrey SW, Cha K, Anderson J et al (1998) The clinical features of immunoglobulin light-chain (AL) amyloidosis with heart involvement. Qjm 91(2):141–157CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kastritis E, Roussou M, Gavriatopoulou M et al (2015) Long-term outcomes of primary systemic light chain (AL) amyloidosis in patients treated upfront with bortezomib or lenalidomide and the importance of risk adapted strategies. Am J Hematol 90:E60–65CrossRef Kastritis E, Roussou M, Gavriatopoulou M et al (2015) Long-term outcomes of primary systemic light chain (AL) amyloidosis in patients treated upfront with bortezomib or lenalidomide and the importance of risk adapted strategies. Am J Hematol 90:E60–65CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Tanskanen M, Peuralinna T, Polvikoski T et al (2008) Senile systemic amyloidosis affects 25 % of the very aged and associates with genetic variation in alpha2-macroglobulin and tau: a population-based autopsy study. Ann Med 40(3):232–239CrossRef Tanskanen M, Peuralinna T, Polvikoski T et al (2008) Senile systemic amyloidosis affects 25 % of the very aged and associates with genetic variation in alpha2-macroglobulin and tau: a population-based autopsy study. Ann Med 40(3):232–239CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Maurer MS, Bokhari S, Damy T et al (2019) Expert consensus recommendations for the suspicion and diagnosis of transthyretin cardiac amyloidosis. Heart Fail 12(9):e6075CrossRef Maurer MS, Bokhari S, Damy T et al (2019) Expert consensus recommendations for the suspicion and diagnosis of transthyretin cardiac amyloidosis. Heart Fail 12(9):e6075CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rapezzi C, Merlini G, Quarta CC et al (2009) Systemic cardiac amyloidoses: disease profiles and clinical courses of the 3 main types. Circulation 120(13):1203–1212CrossRef Rapezzi C, Merlini G, Quarta CC et al (2009) Systemic cardiac amyloidoses: disease profiles and clinical courses of the 3 main types. Circulation 120(13):1203–1212CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Gillmore J, Maurer MS, Falk R et al (2016) Nonbiopsy diagnosis of cardiac transthyretin amyloidosis. Circulation 133(24):2404–2412CrossRef Gillmore J, Maurer MS, Falk R et al (2016) Nonbiopsy diagnosis of cardiac transthyretin amyloidosis. Circulation 133(24):2404–2412CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Maurer MS, Mazen H, Grogan M et al (2016) Genotype and phenotype of transthyretin cardiac amyloidosis: THAOS (Transthyretin Amyloid Outcome Survey). J Am Coll Cardiol 68(2):161–172CrossRef Maurer MS, Mazen H, Grogan M et al (2016) Genotype and phenotype of transthyretin cardiac amyloidosis: THAOS (Transthyretin Amyloid Outcome Survey). J Am Coll Cardiol 68(2):161–172CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Sattianayagam PT, Hahn AF, Whelan CJ et al (2012) Cardiac phenotype and clinical outcome of familial amyloid polyneuropathy associated with transthyretin alanine 60 variant. Eur Heart J 33:1120–1127CrossRef Sattianayagam PT, Hahn AF, Whelan CJ et al (2012) Cardiac phenotype and clinical outcome of familial amyloid polyneuropathy associated with transthyretin alanine 60 variant. Eur Heart J 33:1120–1127CrossRef
10.
Zurück zum Zitat González-López E, López-Sainz A, Garcia-Pavia P (2019) Diagnosis and treatment of transthyretin cardiac amyloidosis. Progress and hope. Rev Esp Cardiol 70(11):991–1004CrossRef González-López E, López-Sainz A, Garcia-Pavia P (2019) Diagnosis and treatment of transthyretin cardiac amyloidosis. Progress and hope. Rev Esp Cardiol 70(11):991–1004CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Feng D, Syed IS, Martinez M et al (2009) Intracardiac thrombosis and anticoagulation therapy in cardiac amyloidosis. Circulation 119:2490–2497CrossRef Feng D, Syed IS, Martinez M et al (2009) Intracardiac thrombosis and anticoagulation therapy in cardiac amyloidosis. Circulation 119:2490–2497CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Palladini G, Milani P, Foli A et al (2014) Oral melphalan and dexamethasone grants extended survival with minimal toxicity in AL amyloidosis: long-term results of a risk-adapted approach. Haematologica 99:743–750CrossRef Palladini G, Milani P, Foli A et al (2014) Oral melphalan and dexamethasone grants extended survival with minimal toxicity in AL amyloidosis: long-term results of a risk-adapted approach. Haematologica 99:743–750CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Palladini G, Milani P, Foli A et al (2014) Melphalan and dexamethasone with or without bortezomib in newly diagnosed AL amyloidosis: a matched case–control study on 174 patients. Leukemia 28:2311–2316CrossRef Palladini G, Milani P, Foli A et al (2014) Melphalan and dexamethasone with or without bortezomib in newly diagnosed AL amyloidosis: a matched case–control study on 174 patients. Leukemia 28:2311–2316CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ericzon BG, Wilczek HE, Larsson M et al (2015) Liver transplantation for hereditary transthyretin amyloidosis: after 20 years still the best therapeutic alternative? Transplantation 99(9):1847–1854CrossRef Ericzon BG, Wilczek HE, Larsson M et al (2015) Liver transplantation for hereditary transthyretin amyloidosis: after 20 years still the best therapeutic alternative? Transplantation 99(9):1847–1854CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Banerjee D, Roeker LE, Grogan M et al (2017) Outcomes of patients with familial transthyretin amyloidosis after liver transplantation. Prog Transplant 27(3):246–250CrossRef Banerjee D, Roeker LE, Grogan M et al (2017) Outcomes of patients with familial transthyretin amyloidosis after liver transplantation. Prog Transplant 27(3):246–250CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Barroso FA, Judge DP, Ebede B et al (2017) Long-term safety and efficacy of tafamidis for the treatment of hereditary transthyretin amyloid polyneuropathy: results up to 6 years. Amyloid 24(3):194–204CrossRef Barroso FA, Judge DP, Ebede B et al (2017) Long-term safety and efficacy of tafamidis for the treatment of hereditary transthyretin amyloid polyneuropathy: results up to 6 years. Amyloid 24(3):194–204CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Lozeron P, Théaudin M, Mincheva Z et al (2013) French network for FAP (CORNAMYL). Effect on disability and safety of tafamidis in late onset of Met30 transthyretin familial amyloid polyneuropathy. Eur J Neurol 20(12):1539–1545CrossRef Lozeron P, Théaudin M, Mincheva Z et al (2013) French network for FAP (CORNAMYL). Effect on disability and safety of tafamidis in late onset of Met30 transthyretin familial amyloid polyneuropathy. Eur J Neurol 20(12):1539–1545CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Merlini G, Planté-Bordeneuve V, Judge DP et al (2013) Effects of tafamidis on transthyretin stabilization and clinical outcomes in patients with non-Val30Met transthyretin amyloidosis. J Cardiovasc Transl Res 6(6):1011–1020CrossRef Merlini G, Planté-Bordeneuve V, Judge DP et al (2013) Effects of tafamidis on transthyretin stabilization and clinical outcomes in patients with non-Val30Met transthyretin amyloidosis. J Cardiovasc Transl Res 6(6):1011–1020CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Maurer MS, Schwartz JH, Gundapaneni B et al (2018) Tafamidis treatment for patients with transthyretin amyloid cardiomyopathy. N Engl J Med 379:1007–1016CrossRef Maurer MS, Schwartz JH, Gundapaneni B et al (2018) Tafamidis treatment for patients with transthyretin amyloid cardiomyopathy. N Engl J Med 379:1007–1016CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Berk JL, Suhr OB, Obici L et al (2013) Repurposing diflunisal for familial amyloid polyneuropathy: a randomized clinical trial. Diflunisal trial consortium. JAMA 310(24):2658–2667CrossRef Berk JL, Suhr OB, Obici L et al (2013) Repurposing diflunisal for familial amyloid polyneuropathy: a randomized clinical trial. Diflunisal trial consortium. JAMA 310(24):2658–2667CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Coelho T, Adams D, Silva A et al (2013) Safety and efficacy of RNAi therapy for transthyretin amyloidosis. N Engl J Med 369:819–829CrossRef Coelho T, Adams D, Silva A et al (2013) Safety and efficacy of RNAi therapy for transthyretin amyloidosis. N Engl J Med 369:819–829CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Adams D, Gonzalez-Duarte A, O’Riordan WD et al (2018) Patisiran, an RNAi therapeutic, for hereditary transthyretin amyloidosis. N Engl J Med 379:11–21CrossRef Adams D, Gonzalez-Duarte A, O’Riordan WD et al (2018) Patisiran, an RNAi therapeutic, for hereditary transthyretin amyloidosis. N Engl J Med 379:11–21CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Solomon SD, Adams D, Kristen A et al (2019) Effects of patisiran, an RNA interference therapeutic, on cardiac parameters in patients with hereditary transthyretin-mediated amyloidosis. Analysis of the APOLLO study. Circulation 139:431–443CrossRef Solomon SD, Adams D, Kristen A et al (2019) Effects of patisiran, an RNA interference therapeutic, on cardiac parameters in patients with hereditary transthyretin-mediated amyloidosis. Analysis of the APOLLO study. Circulation 139:431–443CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Benson MD, Waddington-Cruz M, Berk JL et al (2018) Inotersen treatment for patients with hereditary transthyretin amyloidosis. N Engl J Med 379:22–31CrossRef Benson MD, Waddington-Cruz M, Berk JL et al (2018) Inotersen treatment for patients with hereditary transthyretin amyloidosis. N Engl J Med 379:22–31CrossRef
Metadaten
Titel
Amyloid cardiomyopathy
verfasst von
Prof. Dr. med. Arnt V. Kristen
Publikationsdatum
27.02.2020
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Herz / Ausgabe 3/2020
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-020-04904-4

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2020

Herz 3/2020 Zur Ausgabe

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.