Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 5/2020

26.05.2020 | Original Article

An Overlooked Landmark for the Crooked Nose: Eyebrow Position

verfasst von: Goknil Gultekin, Alper Koycu, Fuat Buyuklu, Melike Bahcecitapar

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 5/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Rhinoplasty is one of the most unforgiving operations in facial plastic surgery. The correction of nasal deviation in an asymmetrical face can be challenging because known facial landmarks may mislead the surgeon. Eyebrows trimmed asymmetrically in an effort to create a more symmetrical facial appearance may be overlooked by surgeons.

Objective

To define the relationship between the eyebrow position and external nasal deviation in patients with a crooked nose.

Design, Setting, and Participants

Analysis was made of the preoperative and 6-month postoperative life-size photographs of female rhinoplasty patients who had been referred to the senior author’s clinic between May 2014 and June 2019. The anthropometric landmarks on the life-size photographs were identifed. The most medial points of the eyebrows and most deviated part of the nose were marked and the distance from the mid-canthal point was measured.

Main Outcomes and Measure

The direction and amount of eyebrow shift were compared with the direction and amount of nasal deviation.

Results

Of the total 94 female rhinoplasty patients with at least one level external nasal deviation, 67 (71.2%) had ipsilateral eyebrow shift with external nasal deviation. The preoperative external nasal deviation amount was 1.81 ± 1.21 mm and preoperative eyebrow shift was 1.18 ± 1.06 mm (rS = 0.429, p < 0.001). The postoperative nasal deviation was 0.79 ± 0.92 mm, and the eyebrow shift was 0.54 ± 0.62 mm (rS = 0.570, p < 0.001).

Conclusion and Relevance

Patients may tend to trim their eyebrows towards the side of the external nasal deviation. After centralization of the crooked nose with rhinoplasty, asymmetric eyebrow shaping tendencies of the patients were also seen to be improved.

Level of Evidence IV

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yang F, Liu Y, Xiao H, Li Y, Cun H, Zhao Y (2018) Evaluation of preoperative and postoperative patient satisfaction and quality of life in patients undergoing rhinoplasty: a systematic review and meta-analysis. Plast Reconstr Surg 141:603–611CrossRef Yang F, Liu Y, Xiao H, Li Y, Cun H, Zhao Y (2018) Evaluation of preoperative and postoperative patient satisfaction and quality of life in patients undergoing rhinoplasty: a systematic review and meta-analysis. Plast Reconstr Surg 141:603–611CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rohrich RJ, Villanueva NL, Small KH, Pezeshk RA (2017) Implications of facial asymmetry in rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 140:510–516CrossRef Rohrich RJ, Villanueva NL, Small KH, Pezeshk RA (2017) Implications of facial asymmetry in rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 140:510–516CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Janis JE, Rohrich RJ (2005) Clinical decision-making in rhinoplasty. In: Nahai F (ed) The art of aesthetic surgery: principles and techniques, 2nd edn. Quality Medical, St. Louis, p 1515 Janis JE, Rohrich RJ (2005) Clinical decision-making in rhinoplasty. In: Nahai F (ed) The art of aesthetic surgery: principles and techniques, 2nd edn. Quality Medical, St. Louis, p 1515
4.
Zurück zum Zitat Lindemann J, Schmadl A, Scheithauer MO, Hoffmann TK, Sommer F, Grossi AS, Stupp F (2019) Analysis of facial asymmetry in patients with crooked noses. Laryngorhinootologie 98:797–802CrossRef Lindemann J, Schmadl A, Scheithauer MO, Hoffmann TK, Sommer F, Grossi AS, Stupp F (2019) Analysis of facial asymmetry in patients with crooked noses. Laryngorhinootologie 98:797–802CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Guyuron B (2012) Correcting deviated noses, septoplasty, and turbinectomy. Guyuron B. Rhinoplasty. Elsevier, Edinburgh, pp 301–308 Guyuron B (2012) Correcting deviated noses, septoplasty, and turbinectomy. Guyuron B. Rhinoplasty. Elsevier, Edinburgh, pp 301–308
6.
Zurück zum Zitat Katira K, Guyuron B (2014) The deviated nose and asymmetric eyebrows: an important trap to avoid. Plast Reconstr Surg 133:519–523CrossRef Katira K, Guyuron B (2014) The deviated nose and asymmetric eyebrows: an important trap to avoid. Plast Reconstr Surg 133:519–523CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Gunter JP, Antrobus SD (1997) Aesthetic analysis of the eyebrows. Plast Reconstr Surg 99:1808–1816CrossRef Gunter JP, Antrobus SD (1997) Aesthetic analysis of the eyebrows. Plast Reconstr Surg 99:1808–1816CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Guyuron B (1988) Precision rhinoplasty: Part I. The role of life-size photographs and soft-tissue cephalometric analysis. Plast Reconstr Surg 81:489–499CrossRef Guyuron B (1988) Precision rhinoplasty: Part I. The role of life-size photographs and soft-tissue cephalometric analysis. Plast Reconstr Surg 81:489–499CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Daniel RK, Kosins A, Sajjadian A, Cakir B, Palhasi P, Molnar G (2013) Rhinoplasty and brow modification: a powerful combination. Aesthet Surg J 33:983–994CrossRef Daniel RK, Kosins A, Sajjadian A, Cakir B, Palhasi P, Molnar G (2013) Rhinoplasty and brow modification: a powerful combination. Aesthet Surg J 33:983–994CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Roxbury C, Ishii M, Godoy A et al (2012) Impact of crooked nose rhinoplasty on observer perceptions of attractiveness. Laryngoscope 122:773–778CrossRef Roxbury C, Ishii M, Godoy A et al (2012) Impact of crooked nose rhinoplasty on observer perceptions of attractiveness. Laryngoscope 122:773–778CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hafezi F, Naghibzadeh B, Ashtiani AK, Guyuron B, Nouhi AH, Naghibzadeh G (2014) Straight septum, crooked nose: an overlooked concept. Aesthet Plast Surg 38:32–40CrossRef Hafezi F, Naghibzadeh B, Ashtiani AK, Guyuron B, Nouhi AH, Naghibzadeh G (2014) Straight septum, crooked nose: an overlooked concept. Aesthet Plast Surg 38:32–40CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Yi JS, Jang YJ (2015) Frequency and characteristics of facial asymmetry in patients with deviated noses. JAMA Facial Plast Surg 17:265–269CrossRef Yi JS, Jang YJ (2015) Frequency and characteristics of facial asymmetry in patients with deviated noses. JAMA Facial Plast Surg 17:265–269CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Perumal B, Meyer DR (2018) Facial asymmetry: brow and ear position. Facial Plast Surg 34:230–234CrossRef Perumal B, Meyer DR (2018) Facial asymmetry: brow and ear position. Facial Plast Surg 34:230–234CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Carvalho B, Ballin AC, Becker RC, Berger CAS, Hurtado JG, Mocellin M (2012) Rhinoplasty and facial asymmetry: analysis of subjective and anthropometric factors in the Caucasian nose. Int Arch Otorhinolaryngol 16:445–451PubMedPubMedCentral Carvalho B, Ballin AC, Becker RC, Berger CAS, Hurtado JG, Mocellin M (2012) Rhinoplasty and facial asymmetry: analysis of subjective and anthropometric factors in the Caucasian nose. Int Arch Otorhinolaryngol 16:445–451PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
An Overlooked Landmark for the Crooked Nose: Eyebrow Position
verfasst von
Goknil Gultekin
Alper Koycu
Fuat Buyuklu
Melike Bahcecitapar
Publikationsdatum
26.05.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 5/2020
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-020-01786-z

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2020

Aesthetic Plastic Surgery 5/2020 Zur Ausgabe

Chirurginnen nehmen sich Zwischenfälle im OP besonders zu Herzen

05.06.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Selbstverschuldete Fehler oder unerwartete Komplikationen machen jungen Chirurginnen und Operateuren mit Migrationshintergrund offenbar besonders zu schaffen. Benötigt werden routinemäßige Programme zum Umgang mit Zwischenfällen im OP.

Schützt auch die medikamentöse Gewichtsreduktion vor Krebs?

03.06.2024 ASCO 2024 Kongressbericht

Offenbar muss es nicht immer die bariatrische Chirurgie sein, wenn es darum geht, durch deutlichen Gewichtsverlust auch das Krebsrisiko günstig zu beeinflussen. Eine große Kohortenanalyse zur Behandlung mit GLP-1-Agonisten wurde dazu auf der ASCO-Tagung vorgestellt.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.